Någon som varit i St Andrews Skottland?

Recensera eller fråga om tips...
Kmk
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 jan 2019, 14:45

Hej,
Jag tänkte ge min golfande sambo en resa till St Andrews i födelsedagspresent och har lite frågor om resmålet.

1) Har förstått att det är en bit att åka från Edinburgh till St Andrews, är resan från flygplatsen bökig? Jag tänker med golfbagar och packning att släpa på.
2) Hur nära banorna ligger själva staden? Hur tog ni er från hotellet till golfbanan? Var det smidigt?
3) Vilka banor ”måste” man spela på? Han är plushandikappare så han har inga problem med lite svårare banor.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Kan inte svara på någon av frågorna men följer tråden med intresse!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Kmk skrev: 15 jan 2019, 14:51 Hej,
Jag tänkte ge min golfande sambo en resa till St Andrews i födelsedagspresent och har lite frågor om resmålet.

1) Har förstått att det är en bit att åka från Edinburgh till St Andrews, är resan från flygplatsen bökig? Jag tänker med golfbagar och packning att släpa på.
2) Hur nära banorna ligger själva staden? Hur tog ni er från hotellet till golfbanan? Var det smidigt?
3) Vilka banor ”måste” man spela på? Han är plushandikappare så han har inga problem med lite svårare banor.

Tack på förhand!
1. Antingen hyrbil annars finns det massor av firmor/hotell som löser transfern åt en.
2. Old Course och New Course ligger på gångavstånd vart du än bor i staden vilket är en av de häftigare upplevelserna. Sen finns det massor av banor i området, taxi är inte särskilt dyrt om du inte har hyrbil.
3. Kan du få tid så är Old Course ett måste. Därefter finns det mängder av banor som är väl värda att spela - en personlig favorit är Kingsbarns.
Användarens profilbild
manget
Inlägg: 253
Blev medlem: 12 aug 2015, 14:49

Kmk skrev: 15 jan 2019, 14:51 Hej,
Jag tänkte ge min golfande sambo en resa till St Andrews i födelsedagspresent och har lite frågor om resmålet.

1) Har förstått att det är en bit att åka från Edinburgh till St Andrews, är resan från flygplatsen bökig? Jag tänker med golfbagar och packning att släpa på.
2) Hur nära banorna ligger själva staden? Hur tog ni er från hotellet till golfbanan? Var det smidigt?
3) Vilka banor ”måste” man spela på? Han är plushandikappare så han har inga problem med lite svårare banor.

Tack på förhand!
Har själv inte spelat Old Course (ännu) men ändå kikat lite på olika alternativ. Kolla tex https://www.yourgolftravel.com/old-course-st-andrews eller ngn annan researrangör då det kan vara svårt att få starttider själv om du inte är ute i god tid. Se bara till att researrangören är "authorised provider".

Lite beroende på hur mkt tid ni har så finns det en mängd banor längs med kusten som din sambo garanterat kommer att uppskatta! Kolla in No Laying Up på youtube och deras Tourist Sauce S2 för inspiration.
WITB
Driver: TSi3
Spoon: Cobra F6
Järn 3: Titleist U500
Järn 4-7: Titleist 620 CB
Järn 8-P: Titleist 620 MB
Wedgar: Vokey SM8 (50/54/60)
Putter: SIK
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag var där men det var så länge sedan att jag inte kan komma med annan input än att han kommer bli lycklig.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
korben
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 aug 2017, 15:17

Var på svensexa i St Andrews för många år sedan.

Vi flög till Edinburgh och hyrde bil där. Vi bodde på det som nu heter Fairmont, ligger 5-10 min med bil utanför byn (runt 5 km) och spelade den fantastiska Kittocks banan (https://www.youtube.com/watch?v=zK5vGESCoAs) där. Dock med betydligt mer vind än Meandmygolf killarna hade på sin runda. Spelade även Jubilee course inne i byn. Fairmont har också Castle Course, men den var under ombyggnad när vi var där.

Pga. svensexan så kände vi oss inte manade att stå i kön 5.45 för lotteritiderna för Old Course. Något jag ångrar lite grann nu..... :roll:

Som Max skrev så är allt inom gångavstånd inne i byn.
Hemmaklubb: Ingarö GK

Driver Ping G400 Max
3W Ping G425
Irons Callaway Hot X2 3-PW (3-4 Hybrid)
Wedge Titleist SM5 50, 54 SM6 58
Putter Odyssey Works #7 Versa

Hdcp: 13.5
Curiousmind
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 feb 2019, 11:47

Finns riktigt många bra banor i St Andrews området. Old Course har ett lotteri som man signar upp på. Vi lyckades komma med efter tre dagar. Riktigt mäktig upplevelse att spela banan.

Vi spelade även Jubilee course som var bra. Kingsbarn som är en mordern linksbana gillas av många golfare. För en duktig golfare som vill ha en riktig utmaning så skulle jag rekommendera Carnoustie som ligger ca 45 min bort. Tuff Open bana speciellt i vind, men jag gillade den skarpt.

Vill ni uppleva riktigt klassisk linksgolf så åk till Crail Golfing Society. Inte speciellt lång bana men underhållande.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

För drygt 10 år sedan tog vi bilen till området, var nästan 2 veckor och åkte runt. Bodde på ett enkelt bed and breakfast 15 min från St Andrews. Då fanns direktfärja mella Göteborg och Newcastle, som var ett smidigt sätt att köra bil till Skottland. Tyvärr är ju linjen nedlagd. Spelade bla old cource, new course, carnoustie, Glenn Eagles ( banan som Ryder cup spelades för 5 år sedan), kings barns, plus ett antal andra banor i området, som inte är så kända men gamla och med mycket linkskänsla. Försökte komma in på Loch lomond, men då var klubben mycket privat. Tror att idag är det lättare att spel där. Castle course höll på att byggas, så där stövlade jag om kring i leran.

Det var en av de absolut bästa golfresorna jag gjort. Drömmer fortfarande om kings barns och de goda krabborna som man kunde äta på fiskrestauranger. Köpte och lite golflitteratur (golfarkitekturböcker) i st andrews och besökte museet.

Det var inte billigt, men värt var enda krona.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Järn7 skrev: 05 mar 2019, 20:49 För drygt 10 år sedan tog vi bilen till området, var nästan 2 veckor och åkte runt. Bodde på ett enkelt bed and breakfast 15 min från St Andrews. Då fanns direktfärja mella Göteborg och Newcastle, som var ett smidigt sätt att köra bil till Skottland. Tyvärr är ju linjen nedlagd. Spelade bla old cource, new course, carnoustie, Glenn Eagles ( banan som Ryder cup spelades för 5 år sedan), kings barns, plus ett antal andra banor i området, som inte är så kända men gamla och med mycket linkskänsla. Försökte komma in på Loch lomond, men då var klubben mycket privat. Tror att idag är det lättare att spel där. Castle course höll på att byggas, så där stövlade jag om kring i leran.

Det var en av de absolut bästa golfresorna jag gjort. Drömmer fortfarande om kings barns och de goda krabborna som man kunde äta på fiskrestauranger. Köpte och lite golflitteratur (golfarkitekturböcker) i st andrews och besökte museet.

Det var inte billigt, men värt var enda krona.
En sådan drömresa! Två saker jag älskar golf och skaldjur. Sedan har jag ett nytt intresse för golfarkitektur.
Skriv svar