La Cala Golf Hotel Spa

Recensera eller fråga om tips...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Recension av La Cala Golf Hotel Spa
https://www.lacala.com/

Anläggningen

Det här är en klassisk resort där du kan bo precis vid banan och har allt du behöver på resorten. Med allt du behöver menar jag tre stycken 18-hålsbanor, en 6-hålsbana med par 3-hål, en golf academy med pros, en fullstor gräsrange, hotell, spa, restauranger, tennisbanor, fotbollsplan, pool, squash och gym. Det skulle verkligen vara en grym resort för den som vill åka på träningsläger och nyttja annat än bara golfen. Tydligen så var storlaget Glasgow Rangers där och tränade fotboll och lirade golf på fritiden. Servicen på anläggningen var riktigt bra, om du ville byta din starttid var det aldrig något problem, om du ville bli skjutsad till rangen hade de en shuttle för det, antalet servitörer i restaurangen var enormt, maten god och alla var allmänt trevliga.



Läge

Resorten ligger uppe i bergen utanför byn La Cala de Mijas som är spanska solkusten. Från flygplatsen i Malaga tar det knappa 30 minuter att köra rill resorten.
Min rekommendation är att ta bil dit för om du smärtfritt vill röra dig ifrån resorten som bokstavligt talat ligger för sig självt uppe i bergen kan du enkelt köra till en hel del trevliga städer inom 20 minuter. Vi tog utflykter till Fuengirola och La Cala de Mijas under vistelsen. Bilen är också bra att ha för rangen ligger uppför en rejäl backe en km ifrån klubbhuset och den sträckan vill du inte gå.

Träningsmöjligheterna

Det här är överlägset det bästa med anläggningen. Du har allt du behöver för att träna golf och fysik. Rangen är grym, med många utslagsplatser från gräs. Det finns 4 gräs-greener på rangen mellan 65-165m avstånd och en fullt utrustad svingstudio med tränare. Det finns två rejäla puttinggreener, och tre chippinggreener varav en av dem också har bunkrar om du behöver träna dina sandy pars.
Jag hann tyvärr inte med att lira par 3-banan men fick höra att den var både rolig och i bra skick. Gällande det fysiska så har du fullt utrustat gym, och det gick även spinninglektioner under tiden jag var där. På två av banorna finns det också löp-slingor uppmärkta om du orkar kuta innan golfarna har hunnit ut på morgonen.

Banorna

Anläggningen firar 30 år 2019 och den första banan att byggas var Campo America, året efter Campo Asia och till sist 15 år senare Campo Europa.
Just nu rankas America som deras bästa bana. Den har till viss del byggts om och alla bunkrar har nyligen renoverats. Under sommaren 19 kommer även det att ske med Asia.
Ett annat stort ingrepp som sker på banorna är byte av grässort på alla greener till Bermudagräs. Idag är tee och fairways redan Bermuda och inom kort också greenerna. Det gör man för att den grässorten inte behöver lika mycket vatten som den nuvarande grässorten.



Kuperat är rätt ord för att beskriva banorna. Eftersom hela anläggningen ligger uppe i bergen så kan du också förvänta dig att hålen är byggda i skidbackar. Vissa utslag och inspel skiljer det 30-40m i höjdskillnad mellan där du står och greenen. Höjdskillnaderna gör spelet extra klurigt eftersom du måste vara duktig på att bestämma avstånd om du inte har en kikare som räknar ut "play as”.
Vid en första runda så är alla tre banor rätt svåra men efter att ha lärt sig hur man ska spela hålen blir banorna roligare och roligare och jag kan tänka mig att de till slut är riktigt roliga att lira.
Som ett exempel slog jag en spoon vid ett utslag till högra delen av fairway, och jag hittade den 150 meter längre fram på vänster sidan av fairway eftersom onduleringen hade skickat dit den.
Med det sagt så kan man summera att banorna kräver en hel del spelstrategi och ödmjukhet. Du kan inte bara ta upp din driver och spela ditt spel, du måste förstå vad bandesignern som arbetat tillsammans med Robert Trent Jones tidigare i sin karriär har velat göra med banan och vart han ville att du skulle landa bollen. Om du kan knäcka hans kod kan du också knäcka banans design och skjuta riktigt bra scorer.

Alla tre banorna är rätt lika varandra och jag skulle inte ranka någon design bättre eller sämre än den andra. Däremot var skicket lite sämre på Europa när vi spelade den. Framförallt var det bunkrarna som saknade kärlek.
Tack vare alla utslagsplatser passar banorna alla typer av golfare.
Wurre
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 apr 2017, 20:24

Potentiellt intresserad av La Cala i början av nästa år!
Hur tog ni er dit Johan? Några bra flygalternativ tänker jag, och bokade ni allt själva eller igenom något företag?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Wurre skrev: 25 jul 2019, 09:52 Potentiellt intresserad av La Cala i början av nästa år!
Hur tog ni er dit Johan? Några bra flygalternativ tänker jag, och bokade ni allt själva eller igenom något företag?
Vi flög till Malaga, sedan hyrde vi bil och körde dit. Det gick väldigt smidigt. Tog kanske 20-30 min.
Jag bokade all golf direkt med resorten, sedan hyrde vi lägenhet av svenskar.
Operatören
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 feb 2019, 20:04

Hej, nån som har erfarenhet av klimatet under januari-februari i Spanien. Priserna för spel på La Cala är ju väldigt humana den perioden iaf?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Operatören skrev: 22 okt 2019, 11:30 Hej, nån som har erfarenhet av klimatet under januari-februari i Spanien. Priserna för spel på La Cala är ju väldigt humana den perioden iaf?
http://www.mittresvader.se/l/spanien/kl ... eratur.php
Skriv svar