Fågelbro G&CC recension

Recensera eller fråga om tips...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har sådan golfabstinens att jag måste skriva av mig lite den här morgonen.
I söndags var jag och lirade Fågelbro för första gången. Jag har hört mycket gott om den när det kommer till det sociala och anläggningen men hade ingen aning om vad för typ av bana det var.

Anläggningen
Den ligger tyvärr en bra stund från stan, det tog 40minuter att köra dit från Stockholm centrum så det är för långt för mig för att vara värt körningen för att vara medlem.
Men om man bor på den östra sidan av Stockholm är det nog en av de bättre anläggningarna att vara medlem på.
Saker som finns på anläggningen.
- Pool
- Padel
-Tennisbanor
- Övningområden
- Jazzkvällar
- Yoga
- Gym
- Squash
- Korthålsbana
- Restaurang

Sjukt bra förutsättningar för att spendera tid på anläggningen alltså, även för den som inte golfar. Det här tror jag kommer vara mycket viktigare i framtiden för att anläggningar ska lyckas attrahera familjer.

Banan
Beskrivs som skogs och parkbana på hemsidan men jag skulle vilja lägga till seaside-bana då hålen slingrar sig i anslutning till Stockholms skärgård på väg ut till Östersjön och vinden från havet är påtaglig. De bästa hålen är utan tvekan 13,14,15,16 som nästan är mer vatten än gräs. 14 har ett så jäkla coolt utslag där du står ute på en halvö i vattnet och enbart har vatten framför dig. 13 är ett utmanande par 3 med vatten längs hela vänstersidan och sedan har du 15 där du spelar tillbaka mot vattnet och lätt blir lurad av designern som får dig att plocka fram ett järn för att vara safe men då sätter massor av vatten i spel.
Kronjuvelen är utan tvekan hål 16. Du slår ut ifrån en höjd och har översikt över hela hålet som är en par femma. Vattnet slingrar på båda sidorna av fairway och fairway-midjan är som allra smalast endast ett par meter, på lagom driver-avstånd. Så du tvingar att antingen slå en drive med carry 275 eller göra en layup 170-230m. Hålet mäter strax över 400 meter. Sedan ligger ännu ett vattenhinder i anslutning till greenen som vaktar och skyddar.

Bild