Skottland i April

Recensera eller fråga om tips...
Joanlinkan
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 mar 2018, 00:41

Hej!
Jag tänkte åka till Skottland för att spela golf i april. Det är den tid jag kan så vi kan skippa allt det där med "du borde åka i Augusti" eller liknande.

Är det någon som har erfarenhet av "shoulder season" i Skottland? Några banor ni kan rekommendera under denna period? Är det spelbart?(Jag är inte rädd för 3 lager och toppluva)

Jag är nyfiken på Gleneagles för att spela en inlands och sedan ta mig ut mot St Andrews för att spela Castle course och kanske Crail eller Lundin Links. Tar gärna emot alla former av förslag på vad som gör resan bättre. Hyra bil, resa med tåg etc.

Svinga lugnt.
Johan
Användarens profilbild
manget
Inlägg: 253
Blev medlem: 12 aug 2015, 14:49

Joanlinkan skrev: 16 sep 2019, 10:25 Hej!
Jag tänkte åka till Skottland för att spela golf i april. Det är den tid jag kan så vi kan skippa allt det där med "du borde åka i Augusti" eller liknande.

Är det någon som har erfarenhet av "shoulder season" i Skottland? Några banor ni kan rekommendera under denna period? Är det spelbart?(Jag är inte rädd för 3 lager och toppluva)

Jag är nyfiken på Gleneagles för att spela en inlands och sedan ta mig ut mot St Andrews för att spela Castle course och kanske Crail eller Lundin Links. Tar gärna emot alla former av förslag på vad som gör resan bättre. Hyra bil, resa med tåg etc.

Svinga lugnt.
Johan
Vi gjorde en liknande resa i våras och lirade Murcar, Cruden Bay, Castle Stuart (36), Royal Dornoch (36), Royal Aberdeen & Trump International Scotland. Utresa torsdag kväll och hemresa måndag kväll med 36 hål varje dag. Vi hade bra väder hela resan och slapp regn. Det enda var att det blåste så mycket sista dagen på Trump att vi var tvungna att spela från grön tee. Men det är linksgolf i ett nötskal och kan hända närsom på säsongen.

Alla banor var i bra skick förutom Cruden Bay som haft otur med ett par greener. Det var sista helgen/veckan med reducerad green fee på samtliga banor så det var ingen MUA eller liknande i bunkrar eller på tees. Som den "valueman" jag är kan jag verkligen rekommendera shoulder season i anslutning till att "riktiga" säsongen drar igång.

Vi hade hyrbil då det var en bit att resa mellan de olika banorna. Överlägset enklast och smidigast. Väldigt enkelt att hämta och lämna på Aberdeens flygplats.
WITB
Driver: TSi3
Spoon: Cobra F6
Järn 3: Titleist U500
Järn 4-7: Titleist 620 CB
Järn 8-P: Titleist 620 MB
Wedgar: Vokey SM8 (50/54/60)
Putter: SIK
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Spana in Golfturisten på Instagram, Johan som han också heter har enorm erfarenhet av golf på öarna. Han svarar säkert om du dm:ar honom där.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Joanlinkan
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 mar 2018, 00:41

Tack för svaren!
Nu är Edinburgh bokat första veckan i maj trots allt.
Det blir en dag på St: Andrews, ett varv på Kilspindie, The Glen, Dunbar och avslutas med North Berwick West Links.
East Lothian verkar inte ha en bristvara på golf i alla fall.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Joanlinkan skrev:Tack för svaren!
Nu är Edinburgh bokat första veckan i maj trots allt.
Det blir en dag på St: Andrews, ett varv på Kilspindie, The Glen, Dunbar och avslutas med North Berwick West Links.
East Lothian verkar inte ha en bristvara på golf i alla fall.

Ser fram emot ett resereportage här på forumet sen!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Mcan
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 jul 2018, 18:02

Joanlinkan skrev:Tack för svaren!
Nu är Edinburgh bokat första veckan i maj trots allt.
Det blir en dag på St: Andrews, ett varv på Kilspindie, The Glen, Dunbar och avslutas med North Berwick West Links.
East Lothian verkar inte ha en bristvara på golf i alla fall.
En tanke bara. St Andrews är ju en bit ifrån de andra banorna som ju ligger öster om Eburgh. Om du vill få bort lite restid så kan du ju kolla exempelvis Gullane (arrangör av Scottish open 2015 och 2018) och deras tre banor. Nästgårds ligger klassiska The Open banan Muirfield och sedan följer Archerfield och Renaissance Club innan du kommer till North Berwick med sina West Links och Glen. Jag dock bara spelat Longniddry, Kilspindie, Craigielaw, Gullane 2, Glen och North Berwick i East Lothian. Vi skulle spelat på Old Musselburgh (enligt Guinness Rekordbok världens äldsta golfbana och belägen i en hästkapplöpningsbana) men SAS-strejken ställde till det tyvärr. Vi var dock där och kikade lite.

Har du tid över efter Kilspindie så knalla över till grannen på andra sidan muren och outpinnarna, Craigielaw. En nyare men väldigt bra bana. Kilspindie självt är en ljuvlig liten pärla med några fantastiska hål utmed vattnet. Glen hade vidunderliga vyer och låg lite högre upp. Gullane 2 uppskattades stort för skick och miljö och North Berwick är ju ren och skär golfglädje. En sinnessjukt härlig bana i all sin knäpphet. Jag är avundsam på din resa men hade nog valt bort St Andrews och tagit det området en annan resa. Vilket jag ska göra i framtiden.

Du kommer att ha det fantastiskt oavsett. Vilken resa!


Sent from my J9210 using Svensktgolfforum mobile app

aikgolfer
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 jan 2020, 17:04

Låter som ni har en grym resa att se fram emot :)

Jag är lite kär i Dunbar, särskilt när det blåser :D

North Berwick The West är också en grym bana.

Have a Nice trip!
Joanlinkan
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 mar 2018, 00:41

Härlig resa!
St: Andrews är min pappa som väldigt gärna ville åka till så jag fick vika mig på den. Hoppas det blir värt det.

Sista dagen går flyget vid 4 så vi ska nog kunna klämma in en runda där också, funderar på Old Musselburgh med hickory eller någon bana på Gullane.

Ska försöka samla ihop en liten reseberättelse när vi är tillbaka. Vi siktar på 6 varv på 4 dagar, spännande att se hur kroppen mår efter det.

Stort tack för all info.
Mcan skrev: 19 nov 2019, 21:46
Joanlinkan skrev:Tack för svaren!
Nu är Edinburgh bokat första veckan i maj trots allt.
Det blir en dag på St: Andrews, ett varv på Kilspindie, The Glen, Dunbar och avslutas med North Berwick West Links.
East Lothian verkar inte ha en bristvara på golf i alla fall.
En tanke bara. St Andrews är ju en bit ifrån de andra banorna som ju ligger öster om Eburgh. Om du vill få bort lite restid så kan du ju kolla exempelvis Gullane (arrangör av Scottish open 2015 och 2018) och deras tre banor. Nästgårds ligger klassiska The Open banan Muirfield och sedan följer Archerfield och Renaissance Club innan du kommer till North Berwick med sina West Links och Glen. Jag dock bara spelat Longniddry, Kilspindie, Craigielaw, Gullane 2, Glen och North Berwick i East Lothian. Vi skulle spelat på Old Musselburgh (enligt Guinness Rekordbok världens äldsta golfbana och belägen i en hästkapplöpningsbana) men SAS-strejken ställde till det tyvärr. Vi var dock där och kikade lite.

Har du tid över efter Kilspindie så knalla över till grannen på andra sidan muren och outpinnarna, Craigielaw. En nyare men väldigt bra bana. Kilspindie självt är en ljuvlig liten pärla med några fantastiska hål utmed vattnet. Glen hade vidunderliga vyer och låg lite högre upp. Gullane 2 uppskattades stort för skick och miljö och North Berwick är ju ren och skär golfglädje. En sinnessjukt härlig bana i all sin knäpphet. Jag är avundsam på din resa men hade nog valt bort St Andrews och tagit det området en annan resa. Vilket jag ska göra i framtiden.

Du kommer att ha det fantastiskt oavsett. Vilken resa!


Sent from my J9210 using Svensktgolfforum mobile app
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Joanlinkan skrev: 18 feb 2020, 12:11 Härlig resa!
St: Andrews är min pappa som väldigt gärna ville åka till så jag fick vika mig på den. Hoppas det blir värt det.

Sista dagen går flyget vid 4 så vi ska nog kunna klämma in en runda där också, funderar på Old Musselburgh med hickory eller någon bana på Gullane.

Ska försöka samla ihop en liten reseberättelse när vi är tillbaka. Vi siktar på 6 varv på 4 dagar, spännande att se hur kroppen mår efter det.

Stort tack för all info.
Är du golfintresserad kommer du inte bli besviken av St Andrews, hela staden är underbar.
Joanlinkan
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 mar 2018, 00:41

MaxP skrev: 19 feb 2020, 13:48
Joanlinkan skrev: 18 feb 2020, 12:11 Härlig resa!
St: Andrews är min pappa som väldigt gärna ville åka till så jag fick vika mig på den. Hoppas det blir värt det.

Sista dagen går flyget vid 4 så vi ska nog kunna klämma in en runda där också, funderar på Old Musselburgh med hickory eller någon bana på Gullane.

Ska försöka samla ihop en liten reseberättelse när vi är tillbaka. Vi siktar på 6 varv på 4 dagar, spännande att se hur kroppen mår efter det.

Stort tack för all info.
Är du golfintresserad kommer du inte bli besviken av St Andrews, hela staden är underbar.
Lite för intresserad enligt vissa så det ska nog bli bra där :)
Skriv svar