Sigtuna GK

Recensera eller fråga om tips...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Spelade Sigtuna GK för första gången i dag så här kommer en liten recension med mina intryck :)

Banan ligger några kilometer utanför Sigtuna centrum och svänger man bara av vid rätt skylt är den lätt att hitta.

Shop/reception är i ett eget litet hus och innehåller kläder, klubbor, bollar osv. Utbudet är inte så stort vilket kan förklaras av den relativt lilla ytan. Vi får ett trevligt bemötande av de två äldre damerna som tar betalt och de svarar utan problem på de få frågor vi har.

Restaurangen ligger ihop med klubbhuset och erbjuder dagens lunch samt en ala carte. Efter 9:an passerar man baksidan av restaurangen och de har en liten lucka man kan handla i för att slippa gå runt.

Den första plumpen i protokollet kommer när vi stoppar i två 10-kronor på rangen och får ut 1 boll :(
Upp till receptionen igen och där är de medvetna om problemet men kan inte få tag på "killarna" så vi ombeds plocka bollar själva :shock:
Har aldrig varit med om något liknande tidigare och hur det kan vara slut på bollar redan på förmiddagen tyder på dålig planering alternativt få rangebollar.

Nå väl, efter plockandet slår vi varsin hink och går sedan upp till övningsgreenen för att putta och chippa lite. Ett par minuter innan det är dags för oss att slå ut går vi mot första tee. När den siste spelaren i vår boll ska slå ut kommer tre st pensionärer och går fram nästan hela vägen till röd tee. Märk väl att det är minst 5 minuter tills deras utslagstid så varför de ska gå fram och stressa en "nybörjare" kan jag inte förstå?

Hål ett, en par 4:a som viker av åt höger, vållar en del problem för nybörjarna i min boll och inte blir det bättre av att bollen bakom gör sitt bästa för att ligga så nära bakom som möjligt.

På hål två, en ganska smal par 5:a möts vi av en orm på green. Jag försöker mota bort den så att vi ska kunna putta men snoken tror att den är en stor skallerorm och attackerar mitt puttergrepp flera gånger. Efter ett par minuter tröttnar jag och föser i väg ormen i en lätt omloppsbana så att den landar 10 meter bort och vi kan avsluta hålet.

Innan vi hinner slå ut på 3:an kommer tanten i bollen bakom fram och informerar oss om att det är två hål tomma framför oss och att om vi inte får upp tempot så ska vi släppa förbi dem på korthålet (4:an). Det var precis vad de stressade nybörjarna i min boll behövde få höra :evil:

Vi slår ut på 4:an, "korthålet", och då bollen bakom inte syns till går vi till våra bollar. När vi är framme vid dem dyker pensionärerna upp på tee så vi spelar klart hålet och bestämmer oss för att släppa igenom dem på nästa hål. Vi sätter oss på en bänk vid 5:ans tee och väntar. Ett par minuter senare förklarar en av herrarna i bollen hur vi borde ha släppt igenom dem och eftersom jag är en fridfull person så nickar jag bara och säger ja. Att jag har lust att be honom att dra ditt pepparna växer är en annan sak. Hur i hela fridens namn tror de att nybörjare ska vilja spela golf om vissa på banan verkar ha som mål att gå rundan så fort som möjligt? Ta det lite lugnt i stället och slappna av! Vill ni slå världsrekord så gå inte ut mitt på dagen utan välj istället en tid på morgonen eller kvällen.

Efter det spelar vi fram till 9:an innan vi stöter på lite problem efter utslaget och då vinkar fram två damer som glatt tackar och önskar oss lycka till på resten av varvet.

Nog om det. Själva banan är för mig den typiska svenska golfbanan. Det är öppet mellan många av hålen och en missad drive gör inte så mycket eftersom "ruffen" är välklippt och det är lät att hitta bollen. Andra slaget är inte heller något större problem även om man skevar lite från tee då det saknas egentliga hinder även om ett och annat träd kan vara lite i vägen.

Fairways var välklippta och i fint skick.

Pga av ett skyfall dagen innan påminde en del bunkers mer om ett vattenhinder än just en bunker. De gånger jag fick stifta närmare bekantskap med banans sand kunde jag konstatera att den var ganska grov och att klubban fick kämpa för att ta sig igenom. Fairwaybunkrarna är strategiskt utplacerade för att försvåra utslagen men från gul behöver man inte vara så långtslående för att passera över dem utan problem. Greenbunkrarna ligger företrädesvis vid sidan om green och utgör inga större hot vid inspelen.

Greenerna var mjuka och bollen stannade ganska fort men klippningen lämnade en del övrigt att önska. På minst två av greenerna fanns det en kant från klippningen och det duger inte om man tar 420:- i greenfee.

Skillnaden i längd mellan gul och röd tee var något jag reagerade på. Ibland kändes det som att det skiljde 100 meter och på flera hål hann jag äta en macka, ringa mamma och kolla mailen innan vi var fram vid röd tee. Nästan iaf :lol:

Någon risk/reward layout är det inte tal om så banan är inget för den som söker en riktigt utmaning. Den passar däremot perfekt för de flesta medelgolfare som vill spela en överlag välskött bana utan några större överraskningar.
Användarens profilbild
Oskar
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 jun 2014, 18:04

Bra recension! Surt med bollarna på ranchen, konstig lösning att man ska plocka bollarna själv när man faktiskt har betalt för dom.

Jag tror att de flesta golfare märker själva när det är dags att släppa igenom bakomvarande sällskap. Om så trots inte sker kan jag dock ha förståelse om bollen bakom påpekar på ett fint sätt att de vill gå om, men som du beskriver det verkar det vara allt annat än smidigt och faktiskt lite otrevligt. Man har starttider av en anledning så att spelet ska kunna flyta på bättre. Vill man gå ut tidigare får man väl boka tidigare helt enkelt.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Bra recension, ska dit och spela en tävling imorgon. Får väl se om man stöter på några sura kärringar och snokar på rundan.
Den kändes smal när man tittade på bilderna och banguiden..
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Som rangedrivare måste jag ta situationen lite i försvar. Dessa sablans maskiner har nämligen en tendens att gå sönder på de mest opassande tillfällen. Det behöver alltså inte vara bollbrist. Men som du skriver så bör de inte ta betalt om ni måste göra jobbet själva, borde gått att lösa på ett bättre sätt utan maskin också.

Mycket bra recension annars!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Erikxson skrev:Bra recension, ska dit och spela en tävling imorgon. Får väl se om man stöter på några sura kärringar och snokar på rundan.
Den kändes smal när man tittade på bilderna och banguiden..
Hoppas det gick bra :)

Jag upplever den inte som smal, snarare tvärtom. Man kan sprida utslagen rätt bra men ändå hitta bollen :D

Spelade banan igen i våras och tyckte den var i sämre skick än året innan, tyvärr :(
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Mycket trevlig bana måste jag säga, greener och fairways var riktigt fina, ruffarna var saftiga att ligga i, vilket gjorde att man inte hade full koll på hur wedgarna mot greenen skulle gå.
Banan var halvsmal i mina ögon, men eftersom banan är rätt så kort så var det viktigare med placering på fairway än att slå långt vilket gjorde att drivern fick vila mycket under rundan.

Tyvärr så fick jag stöta på samma problem på rangen. Första 10:an gick bra men när jag stoppa i den andra fick jag inte ut något..
Fina övningsfält att värma upp på annars så det gjorde inget att man bara fick slå 14bollar på rangen.

God mat på restaurangen var det också, och inga sura miner på rundan.

Jag kommer definitivt åka dit igen då det kändes som att man skulle kunna göra en bra score där.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Skriv svar