Golf i Dubai

Recensera eller fråga om tips...
Användarens profilbild
Pettern
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 jul 2014, 13:17
Ort: Järfälla

Kommer eventuellt flytta till Dubai framöver för jobb, och är självklart nyfiken på om någon har erfarenheter därifrån?
Tänker då framförallt på bra klubbar att vara medlem på utan att man ska behöva betala en förmögenhet men ändå få ta del av den enorma kvalite som många banor besitter. Alla klubbar går ju inte ut med pris men det billigaste jag sett är 25 000 AED ( vilket är 44670 SEK ) Vilket känns rätt häftigt.

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)
HCP Start 2017: 36 HCP Nu: 29 HCP Mål 2017: 25
Användarens profilbild
Oskar
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 jun 2014, 18:04

Spännande! Får man fråga inom vilken bransch du skall jobba?

Jag har haft möjligheten att besöka Dubai flera gånger och är verkligen förälskad i staden. Dessvärre har jag inte spelat någon golf annat än att jag tittat på en del banor.

Listar de jag kommer på:

Emirates Golf Club
Ligger vid Dubai Marina vilket jag själv anser vara det bästa området i Dubai. Riktigt fin och riktigt dyr. Tror det finns 2 18-slingor samt en par-3-slinga på 9 hål. Greenfee är billigare på natten, de har belysning som täcker åtminstone en 18-slinga. Här spelas Dubai Dessert Classic.

Dubai Creek Golf & Yacht Club
Ligger mer "centralt" mot de äldre delarna av Dubai.

The Montgomerie Golf Club
Även denna banan ligger i närheten av Dubai Marina. Kollar du på en karta kan man tro att den hör ihop med Emirates Golf Club.

Jumeirah Golf Estates Golf Club
Har inte sett denna banan med däremot besökt flera av lyxhotellkedjan Jumeirahs hotell. Extremt hög klass på hotellen.

Arabian Ranches Golf Club
Mycket fin bana som jag tror är lite billigare än de listade ovan.

Alla banor är naturligtvis toppklass och antagligen en upplevelse i sig att spela på. Läste häromdagen att Donald Trump byggt en anläggning i Dubai, likaså Ernie Els tror jag. Vet dock inte mer om dessa än att de faktiskt existerar.

Hör av dig om det är något annat om Dubai du undrar över. Jag har koll på det mesta!
Användarens profilbild
Pettern
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 jul 2014, 13:17
Ort: Järfälla

Oskar skrev:Spännande! Får man fråga inom vilken bransch du skall jobba?

Jag har haft möjligheten att besöka Dubai flera gånger och är verkligen förälskad i staden. Dessvärre har jag inte spelat någon golf annat än att jag tittat på en del banor.

Listar de jag kommer på:

Emirates Golf Club
Ligger vid Dubai Marina vilket jag själv anser vara det bästa området i Dubai. Riktigt fin och riktigt dyr. Tror det finns 2 18-slingor samt en par-3-slinga på 9 hål. Greenfee är billigare på natten, de har belysning som täcker åtminstone en 18-slinga. Här spelas Dubai Dessert Classic.

Dubai Creek Golf & Yacht Club
Ligger mer "centralt" mot de äldre delarna av Dubai.

The Montgomerie Golf Club
Även denna banan ligger i närheten av Dubai Marina. Kollar du på en karta kan man tro att den hör ihop med Emirates Golf Club.

Jumeirah Golf Estates Golf Club
Har inte sett denna banan med däremot besökt flera av lyxhotellkedjan Jumeirahs hotell. Extremt hög klass på hotellen.

Arabian Ranches Golf Club
Mycket fin bana som jag tror är lite billigare än de listade ovan.

Alla banor är naturligtvis toppklass och antagligen en upplevelse i sig att spela på. Läste häromdagen att Donald Trump byggt en anläggning i Dubai, likaså Ernie Els tror jag. Vet dock inte mer om dessa än att de faktiskt existerar.

Hör av dig om det är något annat om Dubai du undrar över. Jag har koll på det mesta!
Tack!
Inom IT/Media branschen. Dom jag kollat på som ligger närmast mitt arbete är The Montgomerie Golf Club och Emirates Golf Club. I medlemskapet på The Montgomerie Golf Club ingår följande :
Annual Members can enjoy

Seven-day access to the Fire and Earth championship courses
Unlimited use of our practice facilities with unlimited range balls
Seven (7) day advance tee time booking
A complimentary golf lesson
Member’s guest fees for your playing partners
Complimentary use of a shared golf cart
Complimentary Wi-Fi in the club’s restaurant and lounge
10% discount on Pro-shop apparel
20% discount of clubhouse food and beverage

25 000 AED ( vilket är 44 670 SEK )

Så håller just nu på att sälja in till mig själv att det är värt det! :D
srixmyson
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:28

THE ADDRESS MONTGOMERIE DUBAI

Dag 1 var jag på ranchen och måste berömma servicen och faciliteterna. Här betalar man inte per boll utan det är en fast peng för att utnyttja ranchen, har för mig det var på ungefär 250 svenska kronor. Väl när man klivit ut ur taxin blir man direkt upphämtad av staff i en golfbil som hälsar dig välkommen och kör dig fram till klubbhus entrén. Betalade för ranchen och blev iväg körd till ranchen. Här är det fria bollar och på utslagsplatserna ligger bollar upplagda i pyramider som konstant fylls på när det börjar sina. Fri tillgång till vattenflaskor är en stor tillgång då det trots allt blir rätt varmt att stå här och bomba. Bollarna är av högsta kvalité och ranchen är den absolut bästa jag varit på. Den är bred och lång och i horisonten skymtar Dubai-skyline. En mäktig och häftig vy.
På ranchen finns det många mål att sikta på och även green områden, det häftigaste är dock tvättmaskinerna som är uppställda som måltavlor. Tyvärr lyckades jag inte träffa i tvättmaskinshålet utan endast på själva maskinen :D

Dag 2 var det dags för banan och green fee låg på cirka 1500 svenska kronor - då ingick också golfbil och ranchbollar. Spelmässigt för min del var det ingen höjdare då jag var rejält bakfull från nattens bravader, speciellt puttningen blir lidande på bakfyllan för mig. Detta var även första gången jag spelade på Bermuda-gräs vilken var en upplevelse. Ruffen känns vid första anblick inte så svår ut, men det är den verkligen då klubban stängs direkt i det tjocka, torra gräset. Scoren hade jag släppt bara efter några hål utan fokuserad mer på upplevelsen, banan är omringad av fantastiskt stekiga villor och det är en maffig miljö att lira i. Golfbilarna är av högsta klass och det ingår en stor kylbag fylld med is och flera olika sorters drickor (dock ej alkoholhaltiga). Golfbilen är även utrustad med en stor TV-skärm med GPS-karta och avstånd vilket är fantastiskt bra när man inte spelat banan innan och varken har kikare eller GPS-klocka med sig.

Två hål som sticker ut är ett långt par 3 hål där man ska flyga 190m över vatten för att nå green och givetvis det häftiga 18e hålet. Ett par fem hål med vatten på alla håll och kanter med Dubai skyline i bakgrunden. Spelmässigt var rundan ingen höjdare för mig men en maffig upplevelse rikare.

Rekommenderar Colin Montgomerie's väldesignade banan starkt då det framförallt är en maffig upplevelse och service i världsklass!
WITB:
Driver: Callaway XR 16 10,5
FW: Callaway XR 4
Hybrid: Srixon 355 Hybrid 4,
Irons: Srixon 545 5-PW
Wedges: Cleveland 588 2.0 50, 54, 58
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Srixon Z-star
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

Kul läsning! Jag skall spela den banan i november, och suget blev inte lindrigare nu BildBild🏿♂️BildBild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
Skriv svar