S:t Jörgen Park Golf Klubb

Recensera eller fråga om tips...
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Tänkte att det är dax att jag skriver lite om min hemmabana som är S:t Jörgen Park Golf Klubb.


Banan ligger ca 15 minuter från Göteborg central ute på Hisingen. Går lätt att ta sig dit både med bil och med lokaltrafik då det går flera bussar till hållplatsen. När man närmar sig så möts man av det vackra S:t Jörgen park resort som bland annat har ett 5-stjärnigt spahotell, både inne och utegym, olika restauranger och i närheten även tennisbanor och inomhushallar för olika aktiviteter. Hela området är väldigt vackert och inbjudande.

När kan kommer ner till golfområdet så finns där en stor och fin puttinggreen, övningsområden som är bra att träna tex bunkerslag, wedgeslag å chippar på. På utsidan är klubbhuset väldigt fint och på insidan ännu finare. När man kliver in genom dörren så möts man av en fin reception där man alltid vid öppetider möts av minst ett trevligt ansikte. I samma utrymme som receptionen så finns det en liten golfshop ( drivs av Innesvingen) som har det viktigaste vid en runda så som bollar, tees, handskar, kepsar mm. Även till viss del olika klubbor, bagar mm men är väl inget man rycker tag i och köper där. Kläder med klubbens märka på finns också såklart att handla där. Finns även omklädningsrum, konferensrum och en väldigt fin restaurang vägg i vägg med receptionen, uteplatser att ta sig något att dricka eller äta efter/före en runda finns såklart med. På baksidan av klubbhusert och restaurangen ligger rangen. En range utan några konstigheter men inte heller något speciellt. En plats att värma upp på mer än att träna slag på skulle jag säga.

Banan då? Ja den tycker jag håller bra klass. Det är en park/hedbana uppbyggd så de första åtta hålen är lite mer trixiga och de sista tio mer öppen park. Några sämre ( i mina ögon) golfhål finns, tex åttan som är ett korthål som slås 123m gul tee, och höjdskillnad på ca 10 m uppåt. Men även många väldigt bra golfhål. Mitt favorithål är nian. Ett vackert par5hål med sina nio bunkrar och ett stortvattenhinder är härligt. Ett bra utslag där, sen en lång och fin spoon och du har en fin eagle/birdiechans beroende på vart du lägger ditt andraslag. Brukar dock bli par för mig där. Men i det stora hela är det en bana som utmanar dig att tänka golf. Inte bara att ta upp den stora å svinga på för allt vad man orkar utan ibland måste man stanna upp och planera sina utslag mer än så, vilket jag tycker om. banan är präglad av bunkrar, vattenhinder och Kvillebäcken som ringlar genom området.

Får inte glömma nämna att de har tillsammans med Taylor Made utvecklat en teststudio med trackman där man kan tex prova ut klubbor. Eller ta lektioner med PROn på klubben.

3 snabba Plus
1. Det är ett väldigt vackert område och banan är väldigt fin och bra skött. Mycket trevlig att spela.
2. Restaurangen håller högsta klass
3. Alla ( iallafall de jag mött) är trevliga och har inga problem att man kommer som ny i klubben och tex bokar in sig i deras bollar då det är tryck på banan.

3 snabba Minus
1. Banan börjar med en kort par3.
2. Hål åtta. Gillar det inte alls även om jag går av med par alt birdie.
3. Att stå å försöka putta på hål 5 och så susar tåget förbi 100m bakom dig å tutar å väsnas. Som tur är så kommer det ej så ofta.

Är min första banrecension men hoppas ni blir sugna på komma testa. Den e klart värd att komma spela på som greenfeegäst då man är i Göteborgsområdet. Hör av er om ni vill ha sällskap.

http://www.stjorgengk.com
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Jag kollade igenom banguiden och jag måste säga att banan verkar vara tuff att scora bra på.
Tyvärr så har jag ju ganska långt till göteborg, men jag ska lägga upp den på min lista på potentiella banor att spela nästa år.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Erikxson skrev:Jag kollade igenom banguiden och jag måste säga att banan verkar vara tuff att scora bra på.
Tyvärr så har jag ju ganska långt till göteborg, men jag ska lägga upp den på min lista på potentiella banor att spela nästa år.
Kommer du till Götet så säg till så drar vi både banan å en öl efter. Eller två :D
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Numera har vi en grym banguide på sidan som bör kollas in.

http://www.stjorgengk.com/spela/golfban ... -banguide/

Banans hål e filmade å dem kommentaras av våran hemmason å tillika Europaproffset Johan Carlsson
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Tänkte nog dra neråt Götet i början på veckan nu, så jag tar gärna ett par öl och nån runda golf om det passar sig.
Tänkte bo på St.Jörgen Måndag till tisdag med 2st rundor på St.Jörgen.


Övrigt på resan kommer det nog bli:

Imorgon: Linköping GK
Måndag: St.Jörgen
Tisdag: St.Jörgen
Onsdag: Hills
Torsdag: Sand
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
JohanH
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2014, 16:12

Erikxson skrev:Tänkte nog dra neråt Götet i början på veckan nu, så jag tar gärna ett par öl och nån runda golf om det passar sig.
Tänkte bo på St.Jörgen Måndag till tisdag med 2st rundor på St.Jörgen.


Övrigt på resan kommer det nog bli:

Imorgon: Linköping GK
Måndag: St.Jörgen
Tisdag: St.Jörgen
Onsdag: Hills
Torsdag: Sand
Om du inte har fått någon kanondeal på St. Jörgen så finns det betydligt bättre och roligare banor i Gbg området. Vallda eller Hamra (Kungsbacka GK) skulle jag personligen klämma in istället för att spela St. Jörgen två varv.
Driver: Titleist TS2 Project X Hzrdus 6.5
Spoon: Titleist TS3 Project X Hzrdus 6.5
Hybrid: Cobra Fly-Z 22° S
Järn: Titleist AP2 714 S300
Wedge: Vokey SM07 52°, 56°, 60°
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Titleist PRO V1
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Man fick två rundor med boende för 1290:- det tyckte jag var bra pris. Men borde hinna med 36 hål på tisdagen.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Fekk att jag ej sett detta tidigare. Varit på golffri sem med grabben
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Skriv svar