Golf i/runt Palma på Mallorca

Recensera eller fråga om tips...
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Tjenare!

Den 21-28/4 ska jag till Palma på Mallorca på en riktig svennebanan-charter. Dock ska bagen med och jag ska till och med göra ett försök att frälsa tjejen till denna fantastiska sport.

Oavsett skall minst en, gärna tre banor beträdas under veckan och jag undrar därför om någon har varit där och spelat golf någon gång. I så fall, vilka banor är mest prisvärda, roliga och så vidare? Jag lägger inte gärna över 75€ i greenfee om jag inte måste.

Alla tips är välkomna!
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
SB_golfersglobe.com
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 mar 2015, 17:16

Hi Hollowind
Et par af de bedste baner på Mallorca er Son Gual og Alcanada. Sidste nævnte ligger helt oppe mod nordsiden af øen. Men også Son Vida banerne (Son Vida og især Son Muntaner) er værd at spille. Du kan læse mere om golfbanerne på Mallorca på dette link: http://golfersglobe.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

SB_golfersglobe.com skrev:Hi Hollowind
Et par af de bedste baner på Mallorca er Son Gual og Alcanada. Sidste nævnte ligger helt oppe mod nordsiden af øen. Men også Son Vida banerne (Son Vida og især Son Muntaner) er værd at spille. Du kan læse mere om golfbanerne på Mallorca på dette link: http://golfersglobe.com/
Tack! Det ser ut att bli Maioris då jag ser ut att kunna få bra pris på just den banan, och den ligger lite lägre än t.ex. Son Vida. Då det inte är en dedikerad golfresa, utan en vecka av lite allt möjligt så blir det nog lagom den här gången.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Krullet
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 jun 2016, 00:41

Jag väcker liv i den hår tråden om det möjligtvis är någon som har en tripp till Palma inplanerad.

I veckan fick jag nog av Svenne-chartern och tog en avstickare till Son Vida golf club, Mallorcas äldsta bana. Den ligger 20 minuter med bil från Can Pastilla tillsammans med systerbanorna Son Quint och Son Muntaner.

Jag spelade 18 hål med bil och låneklubbor för ungefär 1 000 kronor och det var värt varenda krona. Banan är ganska tight på sina håll och har en bra variation både vad gäller längd och utmaning. Det märktes dock på greenerna att det inte är högsäsong för golfen i Spanien. De var inte dåliga på något sätt men jag hade ändå förväntat mig mer. Annars var skicket på banan suveränt.

Det avslutande hålet sticker ut som banans vackraste. En par 5 med stenbelagda vattenhinder på båda sidor som spelas in mot klubbhuset. Som balsam för själen. Definitivt värt ett besök!
Hemmaklubb: Vallentuna GK
HCP: 5,8
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Krullet skrev:Jag väcker liv i den hår tråden om det möjligtvis är någon som har en tripp till Palma inplanerad.

I veckan fick jag nog av Svenne-chartern och tog en avstickare till Son Vida golf club, Mallorcas äldsta bana. Den ligger 20 minuter med bil från Can Pastilla tillsammans med systerbanorna Son Quint och Son Muntaner.

Jag spelade 18 hål med bil och låneklubbor för ungefär 1 000 kronor och det var värt varenda krona. Banan är ganska tight på sina håll och har en bra variation både vad gäller längd och utmaning. Det märktes dock på greenerna att det inte är högsäsong för golfen i Spanien. De var inte dåliga på något sätt men jag hade ändå förväntat mig mer. Annars var skicket på banan suveränt.

Det avslutande hålet sticker ut som banans vackraste. En par 5 med stenbelagda vattenhinder på båda sidor som spelas in mot klubbhuset. Som balsam för själen. Definitivt värt ett besök!
Kul! Får bli den om man åker dit igen då :) Måste varit otroligt varmt eller?

Efter trådstarten snålade jag lite och valde Maioris istället för banorna du nämner, och skicket var be-de-rövligt. Otroligt torr. Endast greenerna var bra, annars var det jord och gult gräs blandat på stora delar av det finklippta. Bredvid fairway var det stäpp-liknande förhållanden.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
srixmyson
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:28

Spelade Santa Ponsa I i somras och det var verkligen en överskattad bana och anläggning.

Santa Ponsa ska vara en av de mest exklusiva anläggningarna på Mallorca med många Europatour-tävlingar genom åren.
Golfklubben har tre banor varav två är endast för medlemmar så det blev således bana 1 för min del som är den som gäller för green fee.
Hade höga förhoppningar men de införlivades ej. Servicen var en besvikelse när och jag gjorde misstaget att spela utan golfbil och hamnade med ett äldre tyskt par som bara spelade 9 hål. Green fee var 70-80 euro och banan var inte dålig men knappast värt den pengen. Även driving ranchen och bollarna var undermålig.

Dock är som sagt denna en medlemsklubb där det kostar 14k euro per år och antar att dessa medlemmar har tillgång till en annan driving ranch än den jag fick nöja mig med. Och desutom två banor som bör hålla högre klass än Santa Ponsa I.

Det värsta var dock att mitt vatten tog slut efter första 9 och det fanns ingen kiosk eller vattenpåfyllning vad jag såg. Således handlade rundan mer om överlevnad. Dock efter hål 16 skymtade jag en kiosk och blev lättad, dock var det redan för sent då jag stress spelat de tidigare hålen för att komma i mål. Kiosken låg undangömd efter hål 10 bakom ett stort buskage varav jag missade denna. Gommen fylldes på med både pepsi och en halsad vatten och sista tre hålen spelade i normal takt.
WITB:
Driver: Callaway XR 16 10,5
FW: Callaway XR 4
Hybrid: Srixon 355 Hybrid 4,
Irons: Srixon 545 5-PW
Wedges: Cleveland 588 2.0 50, 54, 58
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Srixon Z-star
zvennebanan1
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 sep 2014, 06:58

Hej,
Jag letar input och bra förslag till banor på Mallorca.
Vi är ett gäng på 8 som åker dit i november och ska spela 3 rundor.
Vi bor i Palma stad så tanken var att spela Arabellas banor (Son Muntaner, Son Vida, Son Quinta) för dom verkar ligga nära och kanske kan tas sig till med taxi.
Någon som har erfarenhet och nyligen spelat Son Muntaner, Son Vida och Son Quinta?
Har också läst att Alcanada (60km från Palma) och Son Gual kanske är dom bästa banorna men då behövs troligen någon annan typ av transfer.
Någon som har bra koll på vad som är bästa alternativet för att ta sig till/från banorna från Palma stad och kanske tips på transfer till bra pris?
Skriv svar