Portmarnock Links

Recensera eller fråga om tips...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tänkte skriva några ord om den vackra Linksbanan Portmarnock Links som ligger strax utanför Dublin.

http://www.portmarnock.com/
Scorekort: http://www.portmarnock.com/upload/docs/ ... %20new.pdf
Greenfee cirka 45 euro

Portmarnock Hotel and Golf Links är en högt rankad mästerskapslinksbana designad av en av mina gamla idoler Bernard Langer.
Den mäter 6514 meter och har par 71 från blå tee, som är mästerskapstee. Själv spelade jag grön tee, som mätte ca 5700 meter.

För att komma åt den absolut bästa upplevelsen rekommenderar jag att man spelar någon av de två bakre teeboxarna, för det var stor skillnad på upplevelsen från grön tee jämfört med blå och vit tee. De svårare teeboxarna var nämligen ofta upplyfta på kullar som gjorde att utsikten över banan, bukten och havet var fantastisk. Det var rätt uppenbart att det var där på kullarna Langer stod när han ritade banan.

Vi spelade banan ons-fredag och då var det mycket lugnt på banan och banan var i riktigt gott skick. Teeboxarna var många, stora, fyrkantiga och riktigt välskötta. Nästan varje hål hade mellan 4-7 teeboxar som var cirka 50-100 kvadratmeter stora styck! Riktigt imponerade jämfört med här hemma då man ibland har svårt att hitta någonstans att pegga där det är platt.

Fairways var hårda och undulerade. Kom du ut på fairway fick du många meter till på rullen, så ibland var det smartare att slå järn på fairway än att slå en drive med risk för ruff. För ruffen kunde vara riktigt jäkla tuff. Buskage där bollen försvann eller kullar med hög sly ville du inte hamna i, då var det bara att slå en ny boll. Men ruffen var långt ifrån jäklig överallt. Du hade fortfarande stor chans att hitta bollen om du missade fairway.

Alla bunkrar var i kanonskick. Det fanns gott om dem också. Längs fairways låg förrädiska pott-bunkrar som stoppade upp dig och kostade slag, och runt green fanns en del bunkrar så djupa att du inte såg green från dem. Häftigt och utmanande!

Greenerna var inga betonggreener även om de var hårda och snabba. De var inte heller överdrivet undulerade.
Jag skulle säga att de var rättvisa och bra, med stor utmaning. Missade du en chipp var det tydligt att Langer konstruerat greenerna för att bollen skulle rinna av till vissa delar. Jag kan tänka mig att pinnarna kan sitta riktigt jäkligt om tournament director vill.

Golfupplevelsen var riktigt bra och jag skulle verkligen rekommendera banan till alla golfare!

Bonus: Jamessonbaren på hotellet var riktigt trevlig den också. Bra service, OK käk, och bra öl och cider.

Bild

Bild

Bild
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Du glömde nämna det viktigaste på linksgolf, hur mycket blåste det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Lätt bris enligt gubbarna som var medlem :)
Vi hade faktiskt riktigt tur med vädret. Sol och måttlig vind!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Lätt bris enligt gubbarna som var medlem :)
Vi hade faktiskt riktigt tur med vädret. Sol och måttlig vind!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Det förstör ju mycket av upplevelsen om man kan gå raklång ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar