Enköpings GK

Recensera eller fråga om tips...
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Enköpings GK ligger alldeles vid E18 så den har vägarna förbi tycker jag ska stanna till och dra en runda.

Första intrycket när man kom till klubbhuset tycker jag var bra. Fräscha lokaler och en liten shop man kan köpa nån tröja eller klubba om man så vill.

Rangen hade fina mattor, och bra hyffsat med mål att sikta på. Det var ringar av sand ute på rangen så man såg bra om man landa i "zonerna" Dock så tyckte jag bollarna kände väldigt plastiga, var nog några bollar som man inte slår lika långt med (kanske comp 70?)

Det fanns två greener att öva på, en för puttning och en chippinggreen, farterna stämde väldigt bra överens med banans greener, dessa var också i samma utmärkta skick. Bollen rullade otroligt fint, inga hopp och studsar här inte.
Nu har jag väldigt dålig stimp uppskattning men man behövde inte ta i när man putta, och man behövde inte vara orolig att bollen skulle rulla iväg när man var på väg fram till den.

När det börja dra ihop sig till start kom golfvärden fram och hälsade oss lycka till och allmänt pratade, vilket iaf jag tycker är rätt så trevligt.

Banan i sig var det en liten besvikelse att vit tee inte var utmarkerad, och någon slope fanns det inte heller. Vet inte om dom precis ska "bygga ut" vit tee. Jag fick som svar att vit tee var längst bak på gul teebox.

Från gul mäter banan 5458m och från röd 4460m. Att banan var kort kändes då det var en del hål som var tveksamma. t.ex hål 6. En kort Par 4 70º dogleg höger med 130m fram till böjen. Vilket gör att inspelet blir hyffsat långt ändå, men utslaget är väldigt enkelt.
Sen har vi hål 13, Par 4 234m från gul med en lite skymt green bakom en dunge. Visst det är roligt att ha ett hål man kan chansa på, men det kändes som att det var svårt att få sämre än par där.

Första nio hålen är ganska smala hål, med några kluriga hinder så där gäller det att tänka till innan man slår. Bästa hålet där tycker jag är hål 1. Ganska lätt öppningshål, men en kulle till vänster gör att man lätt går lite för långt höger. Iaf idag då teeboxen var långt till vänster på tee. Men så länge man är på fairway så blir det bra score på det hålet.

Sista 9 börjar genast med bredare hål, 10 är en bred Par 5 som gör det skönt för den som vill smacka på med stekpannan. Sen består resten av hålen av Par 3:or på 140-160m och en till bred Par 5:a sen på slutet kommer det några korta Par 4:or som inte är så enkla som dom ser ut. Där har dom gjort så att greenen ligger gömd bakom träd så är man för långt till vänster på utslagen så får man tuffa inspel. Där gäller det att ha placering på utslagen och inte bara klubba på.

Bunkrarna var dessutom dom i perfekt skick, några centimeter sand innan lite hårdare yta kom. Var otroligt lätt att slå bunkerslag. (Våran spelkamrat sänkte dessutom ett 15m bunkerslag :))

Resturangen var väl hyffsad tycker jag. Golfburgaren var väl som vilken burgare som helst man brukar få när man är ute, men till ett pris av 170:- och dagens rätt var väl en portion till en mellanstadieelev.

Som ni säkert har fattat så är det en fin bana, speciellt om man man är pricksäker på utslagen och gillar fina banytor. Bantrycket var lugnt, vi spelade en fyrboll 09:30 och trebollen framför försvann, och trebollen bakom kom in 30m efter oss. Utan att ha någon boll hack i häl, så vi gick lugnt och strosade på i vårat egna tempo.

Greenfeen är väl i överkant skulle jag väl säga, 550:- för helggreenfee.
Deras golfvecka är nu till veckan (v27) så det kan vara en bidragande orsakt till att den var extremt bra putsad, men dom vi spela med sa att den brukar vara fin.

Som sagt, har du tid och vägarna förbi, stanna till och spela ett varv!

En bild på 18:e hålet
Bild
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll: