St Andrews - Old Course

Recensera eller fråga om tips...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det här var ett tag sedan men sommaren 2004 skickade morsan iväg mig till Skottland för att mestadels lära mig snacka engelska (då är det iofs en bra fråga varför hon skickade mig till Skottland egentligen) och även spela en hel del golf.

Det var inget vanligt språkläger utan jag bodde tillsammans med fem andra grabbar hemma hos en gubbe som tidigare var rektor för ett internat i anslutning till St Andrews. Gubben var en sån som kände de flesta i St Andrews så det var inga konstigheter för honom att ordna starttider till oss. Vi lirade alla banorna på St Andrews + Carnoustie och några till.

10 år sedan alltså men jag kommer ihåg en hel del.

Först och främst så var det verkligen urtrevligt att komma till klubbhuset. Det kryllar ju av turister där till vardags och det kändes nästan som att kliva in i ett museum. Mycket heltäckningsmattor som man kan tänka sig!

För att hålla ordning på alla så var det många funktionärer runtom start. Du anmälde din ankomst och sedan när det var dags för din boll blev ni varmt välkomna upp på tee för att slå ut. Startern erbjöd sig självklart att ta bild på oss på första tee också.

Sedan var det ut på banan för att lira!
Det var verkligen så som man ser på TV. Det var stenhårt i marken, det blåste mycket, bunkrarna var djuupa och du skulle rulla bollen överallt!
Jag kan tyvärr inte komma ihåg min score men den var inte vacker. Ett bra minne jag har är att ruffen var förvånansvärt gles och det var inga problem att hitta bollen. Jag kommer även ihåg att jag hittade massor av PROV1:or ute på banan!

Några andra bra minnen från banan är förstås Hell Bunker på hål 14!
Bild

Hål 17 där du tjänar många meter om du vågar att gena över hotellets trädgård. Jag minns att jag siktade typ en meter över men drog den vänster, så var aldrig nära.


Sen var det SJÄLVKLART att stanna och ta en bild när vi stod på Swilcan Bridge på 18. Världens mest kända bro på en golfbana
Bild

Det vita "slottet" där i bakgrunden är Klubbhuset... :D

Jag tror jag måste tillbaka, helst snarast möjligen. Om ni har chansen så ta den!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Du slog mig till det, själv var jag på plats i fjol och spelade både New Course och Old Course. Dessutom hade jag genom kontakter möjligheten att käka lunch inne i klubbhuset (R&As högkvarter) och bland annat se den äkta British Open pokalen samt klubborna som använts för att segra flera gånger.

Ska se om jag inte hinner skriva ett lite mer uppdaterat resereportage så småningom om denna givna pärla.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

KinG-NothinG skrev:Du slog mig till det, själv var jag på plats i fjol och spelade både New Course och Old Course. Dessutom hade jag genom kontakter möjligheten att käka lunch inne i klubbhuset (R&As högkvarter) och bland annat se den äkta British Open pokalen samt klubborna som använts för att segra flera gånger.

Ska se om jag inte hinner skriva ett lite mer uppdaterat resereportage så småningom om denna givna pärla.
Ja efter din fantastiska redogörelse om TPC sp väntar nog alla på nästa!
Skriv svar