Hollowinds golfdagbok - vägen mot singel

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Nej jag håller helt klart med om att gear effekten inte direkt vänder bollbanor även om jag inte tycker att den är marginell.
Var du konsekvent runt 2 grader inifrån så är ett öppet blad fortfarande en fullt rimlig förklaring till en slice - så jag håller nog fortfarande inte riktigt med uttalande två. Iufvrsig köper jag att TrackMan kunde varit felvinklad, mer uttalandet ifråga som jag som sagt inte håller överens med.
Japp. Jag slits också mellan de bådas teorier och argument. Det enda jag tycker är synd är att om han ser att jag siktar mer höger från start än vad han ställt Trackman på, borde han ju börja med att korrigera det tills jag siktar rätt. Sen analysera mina siffror. Dock tittade vi på svingen down-the-line och en "Senior Coach" borde ju sett ett skärande spår då, även om Trackman säger inifrån?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev: Japp. Jag slits också mellan de bådas teorier och argument. Det enda jag tycker är synd är att om han ser att jag siktar mer höger från start än vad han ställt Trackman på, borde han ju börja med att korrigera det tills jag siktar rätt. Sen analysera mina siffror. Dock tittade vi på svingen down-the-line och en "Senior Coach" borde ju sett ett skärande spår då, även om Trackman säger inifrån?
Nu vet jag inte hur det ser ut på World of Golf men jag håller helt klart med om att detta borde ha anpassats om han reagerat på det. Nu är jag inte helt hundra på hur det är med TrackMan men kan tänka mig att det är som FlightScope att det finns rum för en mindre miss i korrigering för att ändå få korrekta siffror.

När vi pratar små marginaler (ett par grader) är det praktiskt taget omöjligt att se på video, hade du varit tydligt utifrån eller inifrån så skulle jag säga att han plockat upp på det direkt. I min värld kommer vi återigen tillbaka till bladposition, hur mycket öppet var det? Tillsammans med en hälträff och ett par grader öppet till spåret kan det bli hemska skruvar.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev: I min värld kommer vi återigen tillbaka till bladposition, hur mycket öppet var det? Tillsammans med en hälträff och ett par grader öppet till spåret kan det bli hemska skruvar.
0,2-1,2 grader om jag minns rätt. Och just de slagen var absolut push-slicear. I regel startar jag annars bollen mot target och den slicear sedan av linjen men om det blir ett riktigt dåligt slag är det nästan alltid push, inte pull, kombinerat med högerspinn. Ofta med högre launch än standard, vilket borde vara signifikativt för ett öppnat blad, eller hur?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Håller inte heller med. Då inifrån inte skapar en draw som klacken ska motverka. En draw kommer ju om klubbhuvudet är stängt till svingspåret. Kort förklarat, kan givetvis tränas till olika mängder kontroll. Är klubbhuvudet öppet gentemot svingspåret skapas slice/fade. Lite klack på denna gör ju att det förstärks. Så går att skjuta slice oavsett hur mycket inifrån och ut man är. Är väl dock detta som till synes kan vara en block eller släpp. Men för mig kommer det ner till annat än bara klubbhuvudet om det ska vara en block. Hoppas jag är någorlunda tydlig.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

0,2-1,2 grader om jag minns rätt. Och just de slagen var absolut push-slicear. I regel startar jag annars bollen mot target och den slicear sedan av linjen men om det blir ett riktigt dåligt slag är det nästan alltid push, inte pull, kombinerat med högerspinn. Ofta med högre launch än standard, vilket borde vara signifikativt för ett öppnat blad, eller hur?[/quote]

Ja, person nummer två vet jag inte vad han baserar sitt uttalande på men det är inte bollflyktslagarna jag vet om åtminstone...



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Ja, person nummer två vet jag inte vad han baserar sitt uttalande på men det är inte bollflyktslagarna jag vet om åtminstone...
Om jag startar slaget på linjen och att den sedan glider av höger, har han rätt i sak att det i sig inte kan ha producerats av ett inifrån-spår? Åter till diskussionen kring att hälträff inte kan få en draw att bli fade/slice?

Gear effect ställer ju till det hela en aning känner jag. Det hade varit intressant att se en robot skapa exakt samma svingspår gång på gång på gång men simulera träffar på olika ställen på träffytan och se vad som händer med bollflykten. Har det publicerats några såna tester/studier som ni känner till?

När vi ändå diskuterar gear effect, så upplever jag att hybriden (som är väldigt välvd i formen) producerar otroligt tydlig vänsterskruv om jag är ute mot tån i träffen och tydlig slice om jag är mot hälen. Endast mitt på producerar jag raka slag med den. Av vad som känns för mig som "samma sving"
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:
Om jag startar slaget på linjen och att den sedan glider av höger, har han rätt i sak att det i sig inte kan ha producerats av ett inifrån-spår? Åter till diskussionen kring att hälträff inte kan få en draw att bli fade/slice?

Gear effect ställer ju till det hela en aning känner jag. Det hade varit intressant att se en robot skapa exakt samma svingspår gång på gång på gång men simulera träffar på olika ställen på träffytan och se vad som händer med bollflykten. Har det publicerats några såna tester/studier som ni känner till?

När vi ändå diskuterar gear effect, så upplever jag att hybriden (som är väldigt välvd i formen) producerar otroligt tydlig vänsterskruv om jag är ute mot tån i träffen och tydlig slice om jag är mot hälen. Endast mitt på producerar jag raka slag med den. Av vad som känns för mig som "samma sving"
Nja, han har inte helt rätt i sak. Startriktningen styr ju bladet till 85% ungefär, med andra ord kan du fortfarande komma undan med en någorlunda rak boll som sen skruva inifrån och ut. Vad som också blir viktigt i den diskussionen är ju spelares uppfattning av vad som är rakt. En stor majoritet av spelare har dålig koll på startriktningen i förhållande till hur de siktar.

När det gäller gear effect så kan jag inte hänvisa till några speciella studier som du beskriver. Men vad jag har lärt mig genom föreläsningar med TrackMan-representanter och tränare som använder systemen dagligen är att så länge träffen inte sitter i närheten av där den ska är det praktiskt taget omöjligt att analysera siffrorna, om vi nu snackar en driver. Jag har själv sett en hel del intressanta värden i FlightScope som inte stämmer alls överens med bollflykten om vi inte hade tittat på träffen. Därför har jag på senare år återgått till att coacha väldigt mycket runt just träffbilden.

http://mytrackman.com/university/learni ... ear-effect
En snabb googling gav videon ovan, första slaget han visar tror jag kan vara en mycket god förklaring till dina slag (och återigen ett bevis på att person nummer två som diskuterade bollflykt med dig har fel i sitt antagande).
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:http://mytrackman.com/university/learni ... ear-effect
En snabb googling gav videon ovan, första slaget han visar tror jag kan vara en mycket god förklaring till dina slag (och återigen ett bevis på att person nummer två som diskuterade bollflykt med dig har fel i sitt antagande).
Tack för detta. World of Golf-coachens instruktioner och förklaringar är precis i linje med det som nämns i videons.

Men vem vet, TrackMan:en kanske är felvriden även vid slagen som återberättas i videon :D
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2016-10-21 - Summering av min lågsäsong hittills

Det har gått en del tid sedan jag skrev mitt senaste inlägg. Det betyder dock inte att det varit stiltje på golffronten.

Jag har anordnat (och deltagit i) en scrambletävling för den kårförening där jag är ordförande, deltagit i en trevlig scrambletävling på Björnhults GK i Falkenberg samt tränat en hel del med drivern och lite med wedgarna. Tyvärr har jag haft en segdragen förkylning som legat som ett grått täcke över både min fysiska förmåga men också den mentala orken. Det i kombination med ett grått molntäcke över Göteborg har gjort att oktober har blivit en riktig flopp golfmässigt.

Träningen med drivern är det mest positiva inslaget just nu. Som jag skrivit om har jag ju kämpat med en slice och early extension mer eller mindre hela tiden sedan jag började golfa förra året. Först nu har jag börjat få bukt med det på riktigt. Och det är en kombination av tips från både coachen på WoG, den vän jag skrev att jag fått tips från samt lite egna experimentiella förändringar som gjort det:

- Stå närmare bollen
- Stå mer upprätt
- Aktivera rumpan i svingen genom att spänna den lite lätt istället för att vara avslappnad
- Slappna av mer i handlederna och låta klubban röra sig mer naturligt såväl i toppen som genom impact
- Inte låta varken fötterna eller axlarna bli för öppna
- Aktivt tänka på att komma inifrån och träffa högersidan av bollen
- Försöka behålla hållningen och huvudets position mer still genom hela svingen

....och fått det hela att kännas hyfsat naturligt genom att slå kanske 4-500 drives över några veckors tid


Video: https://www.instagram.com/p/BLzAFtiFryN ... lowindgolf

Och kombinerat har jag börjat hitta sweetspot mycket oftare än förut, samt att jag inte lika ofta kommer blockad med öppet face ner på bollen. Svingspåret har nog alltid varit rättså bra (för att förhindra slice) men nu börjar det sitta mer naturligt. Gällande min early extension så finns den fortfarande kvar, om än mindre än tidigare i år, men tillåts inte att drabba slagen negativt lika mycket.

Jag har dessutom kommit igång i gymmet med stabilitet, grundstyrka, spänst och rörlighet. Jag är motiverad att köra hårt där och vara mitt bästa jag inför säsongen 2017.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2016-10-21 - Ny (begagnad) spoon

Inte för att jag vantrivts med min Cobra Bio Cell, men jag inte heller blivit jättebra vän med den. Jag upplever att man måste träffa i mitten eller övre delen av facet för att bollen skall flightas okej, vilket ibland kan vara svårt. Och som ni alla vet är det kul med golfgrejer och att prova olika klubbor och på sikt hitta en bag där man älskar alla klubbor.

Så jag slog till på denna i Köp & Sälj på Facebook:

Bild
Bild
Bild

En Titleist 915F 16,5gr med ett Graphite Design AD-DI 7s

Jag har ju förstått att skaftet är eftertraktat och omtyckt, men var lite orolig att det kanske skulle vara i hårdaste laget för mig och att jag skulle ha problem att få ut rätt höjd. "Enkelt att sälja vidare i så fall" tänkte jag och slog till ändå. När jag och Wolfsheim åkte till träningsanläggningen HGC och tränade, visade det sig att det inte var några problem från matta eller från pegg. Träffade jag högre upp på facet blev det riktigt höga slag (lite för höga) och träffade jag normalt blev det riktigt fin och penetrerande bollflykt. Känslan i träffen hade en riktigt go kick och det tog inte många slag för mig att bestämma mig för att den skall behållas. Det ska bli kul att prova den i skarpt läge på bana.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Skriv svar