Stefans golfdagbok och motivation 2019?

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Grym sista nio! Gött att läsa! Känslan när allt bara fungerar är ju såå skön :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Dags för lite update och även en fråga till er läsare....

Har precis kommit hem från en golfrunda som spelades på Kyssinge golf, och jag vet inte vad jag skall känna om dagen, både lycka och irritation över dagen.

Det började bra, vi blev en 3 boll och hade en 2 2 bollar framför oss så kände att det blir kanon då bör det ju flyta på idag.
Startade första hålet helt okej med en bogey efter dåligt inspel men så äre ju, jag kände mig nöjd med det i alla fall.
Sedan vid hål två som är en rätt så kort par 5a så fick vi vänta lite på dom framför men det är lätt hänt att man slår bort en boll om man är lite ivrig och tar en allt för tight linje och inte slår så långt så tänkte väll inte mer på det. fick väll vänta en 5-6 minuter innan vi slog ut och hålet går bra, riktigt bra faktiskt och kliver av med en birdie.

hål 3 får vi vänta lite lite grann men ändå inte överdrivet mycket och det blir par på den. Följer upp med en riktig härlig birdie på 4an efter att ha prickat green på första utslaget, blir helt chockad att jag nådde den. hål 5 blir en bogey efter lite slarv i inpselet, blir ibland lite ivrig och tittar gärna på hålet innan jag träffat bollen med duff som resultat.

Sen börjar helvetet, och här kommer jag önska era tankar och ideer och hur ni hanterar detta på banan.

Hål 5 är ett Par3, vi slår ut när 2 bollen framför oss har gått av green. Vi är som sagt en 3 boll och när vi var färdiga hade 2 bollen precis slagit ut. (vi hade handicap 14. 14,7 och 17) dom är så sega framför så jag börjar känna att jag kommer ur rytm men kan ändå spela okej golf. samma sak när vi skall gå till hål 7 då har dom precis slagit ut när vi kommer fram och dom ignorerar oss totalt. Jag börjar känna frustration för dom är överallt på hela banan och har sån procedur innan dom skall slå så jag undrar om dom spelar för en miljon eller vad det är. sedan är det så, man får vänta tills dom har kommit bort så man inte skjuter dom i ryggen sen slår man sen får man vänta 5-10 minuter innan man kan köra igen och det blir extremt ryckigt spel.

när det gått nio hål så säger jag till dom att dom antingen får släppa igenom oss eller öka takten, för vi är 2 3 bollar och en 4 boll som ligger och trycker bakom så hela tiden får vänta. Dom blir lite irriterade över detta känns det som och säger att dom i sin tur har en 2 boll framför sig som dom får vänta på (ja det fanns en tvåboll framför men så mycket behövde dom egentligen inte vänta om dom nu bara insåg hur långt dom slog) Dom erbjöd sig dock att släppa igenom oss direkt men jag kände att jag var tvungen att få något att äta och sa att nej ni släpper igenom oss vid lämpligt tillfälle istället. För att gå ihop med den 2 bollen framför ville dom ej göra.

Här någonstans tog min frustration över och jag tappade mitt spel TOTALT!!! jag ledsnade över att det gick så ryckigt och efter ett dåligt utslag valde jag faktiskt att avstå 3 hål för att lugna ner mig. sedan gick det väll okej när man väl hade accepterat att dom inte alls skulle släppa förbi men jag hittade inte riktigt tillbaka till mitt spel. Men så var det sen, vi hade 3 boll i ryggen nära nära och dom hade 4 boll nära nära.

Hur hanterar ni sådana situationer? Blir ni frustrerade och tappar erat eget spel ? Eller hur fungerar ni?
Jag känner ju helt klart att jag måste träna på att behålla mitt spel även vid sådana här situationer och min rytm som är så viktig för mig så jag inte kommer fel i tajmingen.

kom runt på 36 poäng trots 3 nollor då jag struntade i att spela men det är ju riktigt frustrerande när man börjar så bra att tappa, nu kan jag inte skylla på dom framför kan jag tycka men dom var en klart bidragande orsak till att vårat spel blev ryckigt och man kände press för bollarna bakom även om det inte var vi som var långsamma.


// frustrerande men ändå nöjd som lyckades peta i 3 birdie och 4 par eller om det blev 5
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Svaret är väl lika enkelt som det är svårt. Vilket är självkontrol. Chilla ta det lugnt och tänk på annat och hantera det bra. Eller bli arg och strecka 3 hål. Kort och koncist.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag blir som du! Kan få en hel dag förstörd för att jag fokuserar på speltempo istället för mitt eget spel.

Ett tips är att själv ta extra tid på sig. Tex läsa puttar från båda håll eller ta några extra tittar i banguide.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Då är det bara att vinterträna ordentligt så man kan komma ut nästa år med en mer säker rutin som funkar i både långsamma spel och när man kan gå i sitt tempo. Sen arbeta mer med att inte lägga fokus på fel saker då :)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det är svårt att inte bry sig om tempot. Men jag brukar säga att spelare som har svårt att släppa speltempot oftast fokuserar för mycket på golfen mellan sina slag. Så ett gott tips är att försöka släppa tanken på golf mellan din slag mer för att kunna släppa ett långsamt tempo.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

MaxP skrev:Det är svårt att inte bry sig om tempot. Men jag brukar säga att spelare som har svårt att släppa speltempot oftast fokuserar för mycket på golfen mellan sina slag. Så ett gott tips är att försöka släppa tanken på golf mellan din slag mer för att kunna släppa ett långsamt tempo.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo det känns ju som att du har helt rätt. Det som var frustrerande nu var att jag startade så himla bra och då vill man ju bara köra på istället för att börja tänka en massa.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

stevvee skrev:
MaxP skrev:Det är svårt att inte bry sig om tempot. Men jag brukar säga att spelare som har svårt att släppa speltempot oftast fokuserar för mycket på golfen mellan sina slag. Så ett gott tips är att försöka släppa tanken på golf mellan din slag mer för att kunna släppa ett långsamt tempo.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo det känns ju som att du har helt rätt. Det som var frustrerande nu var att jag startade så himla bra och då vill man ju bara köra på istället för att börja tänka en massa.
Jag har gjort några sådana rundor, att jag börjar bra och får ett jätte flyt i spelet.
Men då händer det ofta att jag kör soppa torsk efter 9-10 hål, för att det enda jag tänker på är mitt spel och tänker på nästa slag från sekunden jag slagit förevarande.

Dom bästa rundorna jag har spelat så har jag inte brytt mig om golfen mellan slagen, utan "sparat" på bensinen tills det verkligen gäller.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

StefanL skrev:
stevvee skrev:
MaxP skrev:Det är svårt att inte bry sig om tempot. Men jag brukar säga att spelare som har svårt att släppa speltempot oftast fokuserar för mycket på golfen mellan sina slag. Så ett gott tips är att försöka släppa tanken på golf mellan din slag mer för att kunna släppa ett långsamt tempo.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo det känns ju som att du har helt rätt. Det som var frustrerande nu var att jag startade så himla bra och då vill man ju bara köra på istället för att börja tänka en massa.
Jag har gjort några sådana rundor, att jag börjar bra och får ett jätte flyt i spelet.
Men då händer det ofta att jag kör soppa torsk efter 9-10 hål, för att det enda jag tänker på är mitt spel och tänker på nästa slag från sekunden jag slagit förevarande.

Dom bästa rundorna jag har spelat så har jag inte brytt mig om golfen mellan slagen, utan "sparat" på bensinen tills det verkligen gäller.
Med alla era svar så får man ett helt annat tänk om det jag skrivit och hur jag tänkte under rundan.
Ja jag hade extremt mycket fokus på min egen golf när jag började så bra, eller bra och bra jag spelade den golfen jag kan spela helt enkelt och kände att äntligen så sitter det där. Mina missar var på rätt ställen och jag gjorde inga dumma försök.

Och det är väll det jag måste träna på att fortsätta kunna spela min golf som jag kan spela. Jag vet att många kanske säger detta men jag skall inte ligga på 14 i hcp för jag spelar bra mycket bättre än så egentligen. Men samtidigt är jag inte där ändå fast jag är där. Ja ni fattar hoppas jag.

så tack alla!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Ja vintern kom ju lite tidigare än beräknat. Så jag har bestämt mig för att ta hjälp av Max för att nå singel hcp. 2017 skall bli ett riktigt jäkla kanon år!

Införskaffade mig en puttingmatta ala super budget variant!
Det jag skall träna i puttingväg är att starta bollen på linjen och lite längdkontroll. Så därför blev det en sväng till Bauhaus och köpa en sån där filtmatta 1X4 meter.
Tycker den blev kanon, uppskattar den till runt 10 på stimpen kanske och bra att man kan rita med krita på den för då kan man variera träningen

Bild

Hur tränar ni under vintern ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar