Hollowinds golfdagbok - vägen mot singel

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har tänkt ett gäng gånger under säsongen nu att det får vara nog med att träna teknik. Nu är det bara att träna det mentala...
Teknikmässigt, HCP 4,2
Psyke: HCP 36 haha...

Om man kunde få ned golfspyk-hcp en del tror jag det skulle bli lättare att prestera.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Jag har tänkt ett gäng gånger under säsongen nu att det får vara nog med att träna teknik. Nu är det bara att träna det mentala...
Teknikmässigt, HCP 4,2
Psyke: HCP 36 haha...

Om man kunde få ned golfspyk-hcp en del tror jag det skulle bli lättare att prestera.
Detta är så bra!
Du kan ta dig så långt ner i HCP på kass teknik men ett starkt psyke.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Du har iallafall några nycklar tycker jag i din text som kan låsa upp din golf till det bättre !
Bygg upp en plan som du lätt kan försöka följa och se hur resultatet blir.

Alltså en plan för det psykiska, mental inställning


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Japp jag håller med er. Fokus för resten av säsongen blir tre grejer:

1: Börja spela avslappnat men klokt. Släpp misstag och trippelbogeys genast och gå vidare! Fokus på varje slag men ta inte den totala prestationen så allvarligt.

2: Återfå förmågan att slå driver. Den har f*ckat ur helt nu och det löser sig uppenbarligen inte av sig själv. Det som tidigare varit en kronisk pushslice har nu blivit 40% snaphook, 40% rak slice och 20% spelbara bollar. Inte godkänt!

3: Börja sätt mer kortputtar! Lita på readen och låt den gå 40-50cm förbi hål om det så krävs. Låt dem inte orka precis fram till hål och falla ner i hål - även de minsta breaks får utrymme att påverka linjen!

-------------

Jag skriver inget separat inlägg om dagens niohålsrunda, men här kommer ett kortfattat referat.

Jag kan börja med att säga att jag slog järnen som en gud. Jag tror faktiskt inte att ett enda järnslag var dåligt. Flera höll högsta klass och jag träffade sju av nio greener. Alla sju hål där bollen var i spel från tee ledde till GIR.

De sista två då? Driver och plikt från tee, som resulterade i trippel och dubbel.

Men! GIR innebär birdieputtar. Saknar man förmågan att sänka korta puttar går det snabbt att det som nyss var en birdiechans plötsligt blir en snöplig bogey och i förlängningen blir det som var på väg mot en 38-runda till en 43-runda.

Positivt utöver järn- och wedgeinspelen var att jag under hela rundan var avslappnad mentalt och tog även de två dåliga hålen med en klackspark. Det kändes riktigt bra! :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Kul ! Kämpa långsamt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

7/9 GiR är grymt!
Nästa gång, lämna drivern de sista två hålen så har du kanske 9/9.

Något som är så svårt men viktigt inom golfen är tålamodet. Att orka välja bort risker, trots att det är liiiite roligare att slå den där drivern än att slå ut med järnet ännu en gång.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

stevvee skrev:Kul ! Kämpa långsamt Bild
Will do sir!
JohanAdministratör skrev:7/9 GiR är grymt!
Nästa gång, lämna drivern de sista två hålen så har du kanske 9/9.

Något som är så svårt men viktigt inom golfen är tålamodet. Att orka välja bort risker, trots att det är liiiite roligare att slå den där drivern än att slå ut med järnet ännu en gång.
Tack! Håller helt med dig. Jag har ju längden att göra GIR på alla hål med J3 från tee, så det är helt klart värt det tills dess att man är mer bekväm med the big dawg.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:Jag har tänkt ett gäng gånger under säsongen nu att det får vara nog med att träna teknik. Nu är det bara att träna det mentala...
Teknikmässigt, HCP 4,2
Psyke: HCP 36 haha...

Om man kunde få ned golfspyk-hcp en del tror jag det skulle bli lättare att prestera.
Detta är så bra!
Du kan ta dig så långt ner i HCP på kass teknik men ett starkt psyke.
Där har du min bror och mig. Jag tränar mycket och har bra koll på vad jag gör och hur långt jag slår osv. Min bror inte alls lika mycket. Han är lite mer av ett talangbarn än mig men det är ändå på psyket han vinner.

Han bestämmer sig för att slå nära, gör han inte det så får det vara så, det är klubbans fel eller något annat. Jag själv överanalyserar och ser alla misstag jag gör innan jag gjort dem.

Med mitt spel och hans psyke hade vi skjutit långt under par för länge sen....
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2017-08-02 - En liten men viktig revansch

Bild

Fjärde besöket på Forsgården på mindre än en kalendervecka. Det börjar bli fanatiskt det här! Fantastiskt menar jag förstås.

Efter jobbet hinns det nästan med 18 hål fortfarande, om tempot på banan är bra, men jag tycker en niohålare passar perfekt och så hinner man värma upp i lugn och ro och man kommer hem i rimlig tid. Den här dagen skulle det blåsa mer än det gjorde dagen innan, när det nästan var helt vindstilla för ovanlighetens skull.

På tee får jag bekanta mig med två riktigt trevliga grabbar och stämningen var på topp direkt. Den ena spelade på 8 i hcp och den andra var en sällangolfare runt 22 i hcp.

Halvtjockt utslag med J3 följt av lite för lite klubba in i vinden ledde till missad GIR och sedan kom dagens kanske sämsta slag, en bladad wedge rakt över green från ett klistrigt ruffläge strax utanför green. Nästa wedge sätts upp cirka 1m ifrån hål men putten tog ett halvvarv runt koppen och en dubbelbogey plitades ner i protokollet. Hål två, 166m till flagg, ett fall på några meter och lite medvind. Jag brukar slå en normal J6 på det här hålet och gjorde detsamma idag utan att egentligen väga in vinden. Bollen carryade cirka 170 och landade oturligt nog i skägget på övre delen av en bunker. Stancen var den mest Gollum-liknande jag någonsin behövt utföra och bollen hängde mer i luften än den låg på marken. Wedgen tog sig inte ur bunkern och sedan lyckades jag inte få bunkerslaget så nära. Tvåputt och en dubbelbogey till. Ni som läst mina inlägg den senaste tiden förstår ju att en sån här start hade kunnat påbörja en negativ spiral mentalt, men det är nya tider nu. Jag ska lära mig att skaka av mig sånt här och med glatt humör i bollen och små misstag från samtliga spelare, gick vi vidare till nästa hål utan vidare.

Och därifrån lossnade spelet på riktigt.

Birdie på trean efter limmat inspel från 150m och bogey på fyran efter lipout på parputten. Stabilt par på femte, stabilt up-and-down par på sjätte och även par på sjunde efter att precis ha missat greenen med en J5 från 186m ut mot den skrämmande halvögreenen. Eaglechippen blev lite fegt slagen i rädsla för sluttningen bakom flaggan. Birdieputten strök utanför hålet, men ett enkelt tap-in par är alltid trevligt! Par på åttonde efter missad green med några decimeter, limmad chipp och tapin. På nionde tog jag fram storsläggan och tänkte att det kunde vara kul att ge den en chans när man har 18:e fairway till vänster och sjunde fairway till höger och ingen bolltappar-ruff där emellan. Men stans pushslice gjorde att jag låg på sjuans fairway med cirka 210m kvar till flaggan. Perfekt J5 landade cirka 5m utanför greenen och en linksig puttchipp på kanske 10-12m lämnades några meter kort. Den sista putten var även den riktigt nära att gå i, men det blev en tap-in för bogey.

Rundan avslutades därmed på +5 efter att ha legat på +4 efter två. Detta resultat är jag mycket stolt över, inte bara för att det innebär en av få sänkningar för året och att jag sällan lyckats hålla +1 över en sjuhålssträckning, utan snarare för hur jag kände mig inombords under hela varvet. Jag var glad, lugn, mjuk i kropp och sving och hade en bra balans mellan snack och fokus. Det är såhär det ska vara!

Bild
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vad kul att läsa! Keep it up!
Skriv svar