Hollowinds golfdagbok - vägen mot singel

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Kul med positiva resultat! Fortsätt kämpa


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Tack Johan och Max :D
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

JohanAdministratör skrev:7/9 GiR är grymt!
Jag har bara en sak att säga...7/9 gir är RIKTIGT bra jobbat. Med den gir-ration så kan du helt släppa fokus på ditt långaspel och fokusera på närspel för att lägga bollen närmare hål än du förnuvarande gör och förbättra ditt puttande så borde du komma ner till ditt mål :)
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

RobinJohnsson skrev:Jag har bara en sak att säga...7/9 gir är RIKTIGT bra jobbat. Med den gir-ration så kan du helt släppa fokus på ditt långaspel och fokusera på närspel för att lägga bollen närmare hål än du förnuvarande gör och förbättra ditt puttande så borde du komma ner till ditt mål :)
Tack Robin! Detta hör dock till ovanligheterna skall sägas att träffa så många, men visst var det puttern som gjorde att det inte blev birdiefest den kvällen, det var det :lol:
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2017-08-12 + 14 - Ny putter och ovälkommen smärta i vänsterhanden

Den 12/8 och idag 14/8 blev det två 18-hålsrundor på hemmabanan. Jag har semester och spenderar tiden fram till torsdag eftermiddag hemma i Göteborg, så planen har givetvis hela tiden varit att spela så mycket golf som möjligt.

I förrgår blev det en runda med min golfkompis Marcus och ett äldre par som bokat in sig på samma starttid. Detta var premiärrundan för min nya putter, en Piretti Cottonwood II

Bild
Bild


På putting greenen kändes allt riktigt bra och det var oväntat stor skillnad i hur den extra tyngden i klubbhuvudet påverkade hur den kändes att pendla. Det kändes som att alla bollar startade på linjen av sig själv nästan!

Under rundans gång gick spelet som det skulle. Jag spelade safe med J3 från de flesta tees, eftersom det i regel gör att jag har bollen i spel, ofta från fairway, och inte drabbar mig speciellt hårt längdmässigt annat än på de allra längsta hålen. Jag slog några enstaka drives och det gick väl helt okej, men nu är det riktigt länge sedan jag kunde slå drives med bra bollflykt och precision. Puttern samarbetade mycket fint och jag upplevde att det funkade bra och kändes naturligt direkt, även i skarpt läge. Rundan blev inte toppenbra p.g.a. några onödiga misstag här och där, men jag tyckte ändå att allt lirade. 33p plitades ner i protokollet. Glad över nya favoritklubban åkte jag hem och började redan se fram emot nästa rond.

Idag stod spel på schemat på en annars helt oplanerad dag. Jag anlände till klubben utvilad och pigg och redo för golf. Allt kändes ypperligt på rangen förutom att några järnslag fick väl mycket vänsterspinn (läs hook). Dock är det ju naturligt att en draw blir en hook när man slår fullslag rakt in i vinden och jag tänkte inte mycket mer på det. Som sällskap fick jag idag tre mycket trevliga pensionärer och allt kändes bra.

Rundan tuffade igång och jag kände att det fanns fin golf att hämta idag. Bollträffen satt där den skulle och vänsterhanden kändes helt okej efter uppvärmningen, inget som skulle hämma spelet. Tre över första sex hålen utan några egentliga misstag. Första och enda stora plumpen i protokollet kom på sjunde hålet p.g.a. hookat utslag. Jag lyckades skaka av mig det bra och jag höll ihop det väl på hål 8 och 9 och kom in på handicap till niohålsfikat. Detta trots att jag faktiskt inte sänkt någon putt utanför 1,5m ännu.

En sak jag lade mycket märke till idag som jag inte riktigt tänkte på rundan innan är att jag har svårt att bedöma längden med den nya puttern. Att starta bollen på linjen är löjligt lätt, men att få puttar på 7-10m att stanna inom en klubblängd var väldigt svårt eller ovant, kalla det vad du vill. Kanske är det en trade-off man får göra om man vill ha ett klubbhuvud så tungt att det pendlar av sig självt :lol:

Sista nio blev inte fullt så bra. Ju fler slag jag slog, desto mer tilltog smärtan i handen och sista fyra-fem hålen var det oundvikligt att börja svinga försiktigare p.g.a. smärtan. Och i och med det var sekvensen i svingen helt off och jag skar bollen, träffade på tån, duffade, toppade och lite allt möjligt. Utslagen påverkades en hel del och eftersom det blev lite väl mycket klubba in för GIR, blev det som borde ha varit inspel + tvåputt blev nu inspel + wedge + två/treputt lite för ofta och det som borde ha varit par blev bogey eller dubbel nästan hela tiden. Rundan summerades till 29p så tyvärr endast 11p på bakre nio. Jag vet med mig att jag hade lyckats hålla ihop det mycket bättre utan problemen i handen så jag hade inga problem med att acceptera att det gick som det gick, scoremässigt.

På grund av handen kanske det inte blir så mycket golf som planerat resten av sommaren :cry: Jag ska prata med vårdplaneringen via jobbet imorgon och se hur snabbt man kan träffa en läkare för kontroll. Smärtan har kommit de senaste veckorna och går inte över om jag vilar 5-7 dagar utan att svinga en klubba, vilket gör att jag börjar bli riktigt orolig att det är någon förslitning eller liknande. Vi får se vad läkaren säger helt enkelt.

Bild
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nu vet jag inte hur du beskriver problemen med handen men jag hade rekommenderat en kiropraktor/sjukgymnast till att börja med. Hoppas det löser sig!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Var köpte du puttern och vad var priset?
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Nu vet jag inte hur du beskriver problemen med handen men jag hade rekommenderat en kiropraktor/sjukgymnast till att börja med. Hoppas det löser sig!
Det är svårt att säga. Problemen började i senan/muskeln mellan tumme och pekfinger. Smärtan kändes främst i övergången mellan baksving och nedsving, där vikten av klubban trycker på så att säga. Det kan även kännas i vissa nyprörelser och liknande. Till vardags känner jag inte av det så mycket men så fort man börjar svinga igång känns det en hel del, men det avtar lite när man blir varm. På sistone har även en värk börjat utvecklas i själva handleden. Detta har kommit fram mest under senaste veckan och det har inte blivit bättre av att man är uppvärmd, snarare tvärtom.

Vi har privatsjukvård via jobbet och de "dispatchar" oss till rätt typ av vård baserat på vad vi beskriver får åkommor, men jag ska nämna att jag fått tips om kiropraktik. Tack Max!
Senast redigerad av Hollowind den 15 aug 2017, 12:55, redigerad totalt 1 gånger.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

JohanAdministratör skrev:Var köpte du puttern och vad var priset?
eBay via säljaren golfsfinestcom som bor i USA men skeppar från Danmark. Fick den för $320 inklusive frakt.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Hollowind skrev:
MaxP skrev:Nu vet jag inte hur du beskriver problemen med handen men jag hade rekommenderat en kiropraktor/sjukgymnast till att börja med. Hoppas det löser sig!
Det är svårt att säga. Problemen började i senan/muskeln mellan tumme och pekfinger. Smärtan kändes främst i övergången mellan baksving och nedsving, där vikten av klubban trycker på så att säga. Det kan även kännas i vissa nyprörelser och liknande. Till vardags känner jag inte av det så mycket men så fort man börjar svinga igång känns det en hel del, men det avtar lite när man blir varm. På sistone har även en värk börjat utvecklas i själva handleden. Detta har kommit fram mest under senaste veckan och det har inte blivit bättre av att man är uppvärmd, snarare tvärtom.

Vi har privatsjukvård via jobbet och de "dispatchar" oss till rätt typ av vård baserat på vad vi beskriver får åkommor, men jag ska nämna att jag fått tips om kiropraktik. Tack Max!
jag får efter vissa intensiva perioder, läs särskilt perioder på matta, onte i antingen ena eller andra handleden. Det har alltid gått över med någon form hobbyvinklad handbollstejpning där jag låser bort ytterligheter i vinklar. Behöver absolut inte vara samma.

Det där med att vila bort skador under säsong är svårt, det vet jag, spelade förra året med nån sträckning i revbenen. Hoppas det löser sig och går bra! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar