Hollowinds golfdagbok - vägen mot singel

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:
Intressant det du skriver om scratch-spelaren. Visst, man färgas av att se videos på duktiga spelare som sätter handlederna helt och hållet på toppen och att skaftet då är parallellt med marken. Men det är inte utseendet av dessa svingar som spelar roll i min värld, utan att jag vill göra rätt, så att mina slag också kan utföras rätt, och på så vis få raka fina slag med bra bollträff.

Idag är mitt svingplan mycket flackt och klubbhuvudet färdas förhållandevis kort i förhållande till bollen eftersom att jag inte sätter handlederna speciellt mycket alls, någonstans i svingen. Handledsvinkeln hålls mer eller mindre konstant från adressering och tillbaka ner mot bollen. Det skapar ju ett otroligt starkt inifrån-och-ut-spår och jag har nästan alltid lite eller mycket draw-spinn på bollen, även med wedgarna. Och det är inte någon härlig, eftertraktad liten draw, utan ibland tar det över utan förvarning och blir en kraftig hook och jag missar greenen kraftigt på ett inspel, till exempel. För den som undrar startar jag alltid bollen rakt mot target, för att sedan skruva den av targetlinjen.

Jag har inga större problem att skapa hastighet i bollen, och det är inte längden i slagen som får mig att vilja träna på detta. Utan för att träffa boll först vid impact och till viss del att få en mer penetrerande bollbana med järnen. Ökad backspinn och mindre rull vid inspel antar jag är ytterligare en del jag gärna hade förbättrat på köpet.

När jag tränar på gräsrange, eller spelar på banan måste jag verkligen koncentrera mig på att lägga vikten extremt mycket på vänsterbenet genom nedsvingen om jag ska träffa bollen någorlunda bra. Vid träning brukar jag markera bollens position på gräset med en penna/pegg och sedan se var torvan/märket börjar i förhållande till pennan. Och det är väääldigt svårt för mig att förflytta märket till vänster om pennan.

Tittar man på videos i slow-mo genom impact så ser jag ju att jag inte har någon direkt forward-press och händerna är ungefär rakt över bollen vid impact. Jag antar att det är att klassa som en early release, men jag har ju inte direkt någon release, eftersom att handlederna inte releasear över huvudtaget? Eller hur ska man definiera det? :lol:

Oavsett har jag problemet att jag tar mark först och med tanke på hur klubbhuvud och skaft kommer in mot bollen om man granskar mina slag, är det väl inte så konstigt antar jag.
Nu hänger jag med bättre och ta det jag kommer att skriva som lite allmän info, innan jag sett din sving är det (såklart) omöjligt att uttala sig exakt om specifika fall.

Chansen är att om du tycker att det inte är några större problem med längden i slaget så har du ganska goda slagvärden (hastighet, loft osv) risken är att om du skulle skapa skaftlut/ta bort loft då även skulle slå kortare. Tack vare att samma parametrar förändras. Skaftlut är något som proffsen med sina svinghastitgheter behöver för att kontrollera bollbanan, det är inget måste för alla spelare. Med det sagt kan det samtidigt bli som du säger, en säkrare mer konsekvent bollträff som ett resultat vilket i sin tur flyttar mer rörelseenergi ut i bollen.

Men det problem du beskriver har jag en ganska enkel lösning på som jag använder mig utav på spelare som har svårt att skapa en jämn bollträff.
Kolla på detta avsnitt av Vinterprojektet https://www.youtube.com/watch?v=B268GUCG_kk - lyssna på vad jag säger till Christoffer om vart han ska fokusera och hur han ska fokusera, låna det upplägget och jag kan nästan garantera att det är borta på ett par träningspass, med eller utan handledssättning ;)
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Hollowind skrev:
Mikael316 skrev:Ursäkta att jag tjatar men har ändå en bestämd åsikt om att jobba på det som behövs inte det som fungerar. Jag tror inte dina handleder är problenet om de är statiska, kolla på en sån som stricker, inte mycket hinge, lag eller release. Han får även iväg bollen bra. Tror det kan vara mycket rörlighet som gör att du inte får upp svingplanet.
Hur menar du att det fungerar idag? För att jag lyckas få iväg bollen med bra längd? Jag vet inte om jag har varit otydlig i min formulering kring själva anledningen till min träning. Det är ju för att min bollträff är extremt dålig. Jag får allt från lite till mycket mark före bollträffen med järnen i en majoritet av slagen. En clean bollträff är ytterst sällsynt, utom från pegg förstås. Jag förstår inte hur detta inte kan vara något att arbeta på. Jag får ju dessutom ingen hävstångseffekt som accelererar klubbhuvudet genom bollträffen idag, eftersom klubbhuvud och händer i stort sett har samma hastighet p.g.a. mina stela handleder, även om längden i slagen absolut inte är ett problem idag.

Direkt jag arbetar med mer handleder, d.v.s. mer wrist cock och release, så får jag genast en renare bollträff. Dock sprider jag förstås bollarna lite här och var, eftersom det är så nytt för mig. Jag ser det som work in progress, men tänker självklart ta lite lektioner och se om coachen håller med om mina problem, eller om jag får en helt ny träningsplan.

Jag hoppas att det framgår bättre nu att jag inte sitter och tänker "jag vill att det ska se ut som proffsens svingar!" som vissa andra kanske gör. Jag kan leva med en sving som inte är klassisk eller snygg, men jag vill inte att min helt hemmabyggda sving (efter min första golfsäsong) ska arbetas in i ryggmärgen mer än nödvändigt, om den visar sig vara ett stort hinder för att kunna prestera på banan.
Mikael316 skrev:Hur ser flexibiliteten i bröstryggen ut?
Det vet jag faktiskt inte. Förutom en professionell mätning, hur kan jag göra för att uppskatta/testa det?
Ok, men jag ska försöka förklara vad jag menar. Absolut är det så att man kan vilja träna handlederna. Men min hobbygissning är att det inte är handledssättningen som skapar de dåliga bollträffarna. Jag tror det är något du får genom att allt stämmer i vikt och svingförflyttningar, något du uppnår när du försöker releasa.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Men det problem du beskriver har jag en ganska enkel lösning på som jag använder mig utav på spelare som har svårt att skapa en jämn bollträff. Kolla på detta avsnitt av Vinterprojektet https://www.youtube.com/watch?v=B268GUCG_kk - lyssna på vad jag säger till Christoffer om vart han ska fokusera och hur han ska fokusera, låna det upplägget och jag kan nästan garantera att det är borta på ett par träningspass, med eller utan handledssättning ;)
Väldigt intressant övning med "punkten" som jag garanterat ska testa nästa gång! :)

Tror att Mikael är inne på något också, då jag vet att jag har lite problem med att skifta vikten korrekt genom hela svingen. När jag provsvingar på tee och allt känns mjukt, rörligt och väloljat så händer det att man touchar underlaget en aning intill peggen och då är alltid märket efter peggen. Så uppenbarligen är det något i det mentala spelet som gör att viktskiftet eller något annat, inte fungerar fullt ut när jag står över bollen. Skulle man ha en våg under varje fot och göra en mätning i provsvingen och en mätning i själva slaget i skarpt läge, skulle man nog observera stora skillnader. Just därför blir ju din drill extra kul att prova Max, eftersom det tar bort fokuset från bollen. Folk man gått i samma boll som, har också påpekat att min provsving och mitt faktiska slag kan skilja sig från varandra ganska markant, där de beskriver provsvingen som riktigt fin och följsam, medan slaget i sig är spänt och stressat.

Kan tillägga att jag dock märker enormt stor förbättring när jag medvetet försöker att slå ner lite mer bollen, i kombination med lite mer handleder genom hela baksvingen och övergången till nedsvingen. Nu är majoriteten av träffarna antingen bra eller perfekta, medan det kommer sporadiska duffar och nån enstaka tunn träff. Förut skulle jag säga att det var cirka hälften som var dåliga och resten mer eller mindre bra. Problemet har dock varit att när jag får bra träff så har den ofta varit vad andra skulle klassa som lite tunnare än önskvärt. Jag tror själv att det beror på att när man kommer in så flackt på bollen som jag (i attack angle, inte svingspår alltså) så är det ju svårt att träffa annat än tunt, om man nu träffar boll först över huvudtaget alltså.

Men jag känner en tydlig förbättring och kan inte vänta på att få fortsätta träna, träna, träna.

Tack för er effort hittills att hjälpa till, det uppskattas verkligen! I will keep you posted :D
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2016-01-06 - Träning/lek på World of Golf med Wolfsheim

Idag blev det, den kalla vinterluften till trots, ett besök på World of Golf. Termometern i bilen sa -8 grader, vilket förstås är allt annat än optimalt för en stund på rangen, trots infravärmare.

Vi körde igång med glatt humör ändå. Efter lite uppvärmning spelade vi virtuell golf på ProTracerns simulatorläge, något som ärligt talat fungerar sisådär. Många slag registreras inte, som jag skrivit i en annan tråd här på forumet som berör just rangeversionen av ProTracer. Men men, det är en rolig variation mot att slå mot flaggorna "som vanligt".

Idag hämtade jag dessutom ut tre nya skaft till min BioCell-driver. Alla med Cobras MyFly-adapter, så det var bara att byta skaft direkt och prova sig fram. Anledningen till köpet av skaften är inte att jag vantrivs med mitt Project X 6.0 som jag haft i sedan jag köpte drivern, utan snarare att jag alltid varit nyfiken på att prova något nytt. Tanken på att hitta ett skaft som ger bättre slag, för en struntsumma pengar, kändes mycket lockande. Jag fick alla tre för tusen spänn plus frakt.

Bild

Skaften är, som bilden visar:

UST Mamiya MP5 (Stiff, 45,75'')
Fujikura Motore F1 (X-Stiff, 45'')
Aldila Voodoo (X-Stiff, 45,5'')

Jag hann inte göra några seriösa tester under dagens pass, utan ville mest dänga några bollar med varje och se hur mycket skillnad de hade sinsemellan. Och det visade sig vara ganska mycket. Mina korta uppfattningar är följande:

UST Mamiya: Markant mjukare än mitt Project X. När man sviktar det mot marken kändes det som ett typiskt regular, men vid slagen gav det en fin kick ändå som jag inte är van vid. Helt klart spännande.

Motore F1: Väldigt styvt. För styvt. Den knappa tummen kortare längd kändes väldigt ovan vid adressering. Det kändes mer som att adressera en jättestor spoon. Slagen blev helt okej, trots hårdheten på skaftet, men det kändes inte lika "gött" att slå med.

Voodoo: Det skaft som var mest likt mitt PX, men det hade en goare känsla. Svårt att förklara, men jag fick en väldigt bra vibe av det. Kände att jag hade bra kontakt med klubbhuvudet och det gav oftast en konsistent, bra bollbana.

Jag kommer förstås att testa alla skaft mer seriöst när det är lite varmare ute, och försöka boka in ett pass i Alingsås där man får hyra en Trackman på egen hand. Då kan man ju förhoppningsvis mäta upp lite kvantitativa skillnader skaften emellan, även om jag förstås har en naturlig spread i mina slag som det är redan :lol:

I övrigt var det en kul, men kall rangesession. Mitt arbete med bollträffen går såklart vidare under denna lågsäsong, men idag kändes det bra, i synnerhet med J8-wedge, men även J5 och J6 hade fler fina träffar än dåliga, något som är långt ifrån garanterat när det gäller mig.

Bild
Bild
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Av de grafitskaft jag testat så är UST Mamiya min absoluta favorit. Följt av grafalloy. Vet jag inte exakta modeller och så.

Men av de jag testat så är det:

Matrix Ozik (funkar men lämnar mycket att önska)
Aldila RIP ( kan vara det oskönaste jag någonsin provat kändes sladdrigt och kontrollöst)
Mitsubishi Diamana Blue (kändes som en metallstav)

Känner verkligen igen mig i din beskrivning av UST-skaften. Är det ett lättviktsskaft eller ett lite tyngre?
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Mikael316 skrev:Är det ett lättviktsskaft eller ett lite tyngre?
52g faktiskt. Riktigt lätt :shock:
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Det va ett roligt å inte alls ett seriöst pass. Kul som fan att bara ha kul på rangen imellanåt å inte bara köra på allvar. Fast det va igår ;)
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Hollowind skrev:
Mikael316 skrev:Är det ett lättviktsskaft eller ett lite tyngre?
52g faktiskt. Riktigt lätt :shock:
mitt är på 44 men gillar det lätt i drivern. men träklubborna vill jag gärna ha lite tyngre
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag hade fått en liknande fråga om handledssättning under hösten och passade på att svara på den i dagens avsnitt av #FrågaMax:
https://www.youtube.com/watch?v=9R5aM2AdoDs

Tror det är fråga 2, där får du en liten mer detaljerad beskrivning som jag ser det.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Jag hade fått en liknande fråga om handledssättning under hösten och passade på att svara på den i dagens avsnitt av #FrågaMax:
https://www.youtube.com/watch?v=9R5aM2AdoDs

Tror det är fråga 2, där får du en liten mer detaljerad beskrivning som jag ser det.
Mycket bra svar, gillade verkligen hur du förklarade att lag inte egentligen är speciellt kopplat till baksvingen, vilket är högst logiskt om man tänker efter. Jag antar att man ofta förutsätter att det man "förbereder" ska följa med ner, men det är givetvis inte givet :D

Jag var och tränade lite på World of Golf idag och filmade 2-3 slag som jag brukar, mest för att kunna få lite perspektiv på hur det ser ut. Problemet är att jag måste filma med främre kameran på telefonen, vilket ger usel videokvalitet och få frames per sekund. Dock kontrollerade jag, efter att ha lyssnat på din beskrivning av lag i nedsvingen, hur jag faktiskt tror att jag lyckas skapa rätt bra av den varan. En bättre video hade förstås varit fördelaktigt för att bedöma detta, men bättre än inget:

Bild

Som du ser är ju handlederna inte satta över huvudtaget i toppen på svingen, även om jag tycker att jag har en hyfsad uppvridning. Som du också ser är väl svingen rätt flack, något jag också arbetar på men med rättså små förbättringar. Det känns mycket när man står där, men på video ser det endast ut att skilja några grader mot tidigare.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Skriv svar