Hollowinds golfdagbok - vägen mot singel

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2016-01-10 - Ett kortpass på rangen på World of Golf

Bild

Idag blev det ett kortpass på rangen på World of Golf som en paus i tentapluggandet. Alltid skönt att få dänga iväg några bollar, oavsett vad fokuset för dagen är. Idag var det lite halvt planlöst, men jag ville förstås ändå prestera bra. Det gjorde jag inte. Det gick otroligt dåligt idag och max 50% av slagen var ens dugliga. Problemet var en mycket stark hook som återkom med nästan alla klubbor. Det var länge sedan den gjorde sig så påmind. Mot slutet av hinken (80 bollar) så började det kännas bättre och jag avslutade med några riktigt trevliga bollar med hybridfyran.

Bild

Kikade in på Dormy också och skaffade tre nya handskar inför säsongen. Jag hade egentligen tänkt köpa Perma Soft som jag har just nu, då jag var väldigt nöjd med både känslan och hållbarheten. Dock var den slut i Men's M som är min storlek. Så det fick bli storebror Players Glove. Den satt som en dröm på handen, men jag är lite orolig att den kommer ta slut fort tack vare det tunna fina skinnet. Vi får se hur länge tre räcker helt enkelt. Dock premiäras den först när det blir tal om riktiga rundor. Tänker inte slita på dem på rangen mitt i vintern :P

Bild
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:
Bild

Som du ser är ju handlederna inte satta över huvudtaget i toppen på svingen, även om jag tycker att jag har en hyfsad uppvridning. Som du också ser är väl svingen rätt flack, något jag också arbetar på men med rättså små förbättringar. Det känns mycket när man står där, men på video ser det endast ut att skilja några grader mot tidigare.
Kul att du uppskattade svaret!

Är det så att vänster bild är på toppen av svingen? För mig finns det en handelssättning hos dig i den positionen eftersom det finns en vinkel mellan klubba och underarm. Visst är den kanske inte så stor men du behöver som sagt inte vara parallell med marken för att det ska räknas.

Jag ser mycket bra i din position på toppen däremot och jag ska inte säga för mycket utan att ha sett vart du startade din uppställning men eftersom du är böjd en hel del över bollen så kommer ofta resultatet bli en flackare rörelse. Ju mer upprätt du står över bollen ju lättare kommer det vara att skapa ett brantare sving"plan".
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Kul att du uppskattade svaret!

Är det så att vänster bild är på toppen av svingen? För mig finns det en handelssättning hos dig i den positionen eftersom det finns en vinkel mellan klubba och underarm. Visst är den kanske inte så stor men du behöver som sagt inte vara parallell med marken för att det ska räknas.

Jag ser mycket bra i din position på toppen däremot och jag ska inte säga för mycket utan att ha sett vart du startade din uppställning men eftersom du är böjd en hel del över bollen så kommer ofta resultatet bli en flackare rörelse. Ju mer upprätt du står över bollen ju lättare kommer det vara att skapa ett brantare sving"plan".
Ja, alltså eftersom det är så få frames i videoklipp filmade med främre kameran, så är det inte säkert att det är toppläget, men det är nära i alla fall. Tittade på fler slag och vissa går lite "längre" än andra, i termer av var klubbhuvudet är vid vändningen, men det är ingen vilseledande bild för toppen i alla fall.

Jo det är helt klart så att jag kommer framåt med överkroppen i baksvingen, där jag nog är mest framåtlutad i toppläget och sedan kommer överkroppen uppåt igen under nedsvingen med förhållandevis förlorad hållning i rygg/nacke. Om jag slår lugna försiktiga slag så kan jag hålla ryggen mer still, men ju mer jag fullsvingar desto mer uppstår detta. Jag antar att det är problematiskt för min bollträff/konsistens. Jag har ganska lätt att skapa bra bollträff på 60%-iga svingar, med kraftigt förlorad längd. Dock svårare och mer ojämnt på fullsvingar. Antar att det kanske kan hänga ihop med ovanstående problematik?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:
Ja, alltså eftersom det är så få frames i videoklipp filmade med främre kameran, så är det inte säkert att det är toppläget, men det är nära i alla fall. Tittade på fler slag och vissa går lite "längre" än andra, i termer av var klubbhuvudet är vid vändningen, men det är ingen vilseledande bild för toppen i alla fall.

Jo det är helt klart så att jag kommer framåt med överkroppen i baksvingen, där jag nog är mest framåtlutad i toppläget och sedan kommer överkroppen uppåt igen under nedsvingen med förhållandevis förlorad hållning i rygg/nacke. Om jag slår lugna försiktiga slag så kan jag hålla ryggen mer still, men ju mer jag fullsvingar desto mer uppstår detta. Jag antar att det är problematiskt för min bollträff/konsistens. Jag har ganska lätt att skapa bra bollträff på 60%-iga svingar, med kraftigt förlorad längd. Dock svårare och mer ojämnt på fullsvingar. Antar att det kanske kan hänga ihop med ovanstående problematik?
Intressant, återigen utan att ha sett hela svingen, men skulle du säga att resningen sker endast i ryggen? Eller är det vad som ofta kallas en Early Extension?

Man fäller ju kroppen framåt under rotationen vare sig du vill eller inte så en viss dip är inget konstigt visserligen. Men känner du att det blir för mycket kan det såklart bli ett problem.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Intressant, återigen utan att ha sett hela svingen, men skulle du säga att resningen sker endast i ryggen? Eller är det vad som ofta kallas en Early Extension?

Man fäller ju kroppen framåt under rotationen vare sig du vill eller inte så en viss dip är inget konstigt visserligen. Men känner du att det blir för mycket kan det såklart bli ett problem.
Jag har för mig att du skrev att jag hade lite early extension i ett äldre klipp jag la upp, så det kanske är både och. Om man tänker bäckenbenet, så roterar det nog inte bara runt sin egen axel, utan höger höft faller nog mer framåt medan vänstern är mer kvar i sin position. Jag har förstått att det är riktigt svårt att vänja sig av med eller arbeta bort, men jag försöker lägga ett extra fokus på både bål och säte under gympassen, så förhoppningsvis kanske det blir bättre med tiden?

Mitt huvud är helt klart inte kvar på samma ställe genom hela svingen. När jag tar i fullt ut, så känner jag hur det blir ett tydligt "ryck" i överkroppen, automatiskt, i samband med träffen. Ibland mer, ibland mindre...
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2016-01-13 - Rangepass på HGC med Wolfsheim

Idag blev det ett litet rangepass, efter att ha lämnat in klubborna på omgreppning. Det blev Golfpride Multicompound i röd/svart, då jag verkligen gillar det på min 52-graderswedge som jag köpte begagnad. Valde midsize med två lager tejp på wedgarna och ett lager tejp på resten av klubborna. 120kr/klubba inklusve montering var bra tyckte jag. Ska bli kul att hämta ut dem imorgon.

Väl på HGC hade jag bara min 52:a och min nya helt oputtade putter. Som tur var finns det ett stort urval klubbor på HGC, varav bland annat järnsjuan ur alla Clevelands järnset. Jag tog denna klubba och övade med under passet, tillsammans med J6 från det lite äldre Cobra Forged CB. På rangen kan man gott unna sig en lite svårslagen klubba så man känner när man inte träffar bra :lol:

Bild

Vi hade lite tur att platsen med Flightscope X2 var ledig. Det är första gången jag provar en sån launch monitor, så det var spännande. Jag hade sett fram emot att få min club path uppmätt, något jag förvisso redan visste hur det låg till med. Men att jag låg hela 9-12 grader inifrån och ut gjorde mig lite brydd. Hook avlöste hook och det kändes lite hopplöst. Dock kom Wolfie med ett jättebra tips som jag direkt provade på. Det gav verkligen effekt direkt, se bild nedan:

Bild

Den gula peggen skall förstås inte beröras eller träffas över huvudtaget och den blå peggen är bara där för att visa var den gula peggen skall ligga. Att undvika att röra den gula var långt ifrån självklart med min sving. Dock märkte jag som ovan nämnt att det gjorde gott för svingen att ha peggen liggandes där. Nästan varje gång jag lyckades att inte toucha den, fick jag en renare träff och en känsla för hur jag borde svinga varje gång. Detta test gjorde med J6:an. Club pathen arbetades mot slutet av tiden i monitorn till 1-5 grader ungefär, vilket jag kände mig nöjd med efter så kort tid. Nu gäller det att arbeta in det i ryggraden bara :D

Bild

Efter lite skojslag med Kewins driver och lite premiärputtande inomhus på deras "puttinggolv" var denna dagen till ända.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2016-01-14 - Nya grepp

Idag hämtade jag ut klubborna från MorkiGolf på Hisingen i Göteborg. 14st klubbor och tre driverskaft fick nya grepp. Ska bli kul att träna/spela med fräschare och lite större grepp då alla mina järn hade extremt hala och dåliga grepp.

Bild
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Jag har ju lite funderingar på varför jag rör så mycket på överkroppen i min sving. Vid adressering är den "på plats", sedan dippar den framåt i baksvingen och när jag för klubban ner mot bollen så sker en lite lätt "ryckande" effekt genom träffområdet. Tittar jag på video så är huvudets position i höjdledd långt ifrån still genom svingen.

Så ramlade jag över den här korta artikeln som berör precis det.
Golfdigest.com skrev:If your tendency is to stand up through the impact area and you hit a lot of thin shots, most likely you have tightness in all the muscles on the back side of your body—the erector spinae, gluteus maximus, hamstrings, gastrocnemius. This tightness doesn't allow you to keep the forward bend in your golf swing through impact
http://www.golfdigest.com/story/fitness ... and-get-it

Vad tror ni om innehållet? Handlar den här typen av problem om en kombination av muskulär stelhet (= brist på vighet?)? Och som följdfråga, vad är bästa sättet att bota det? Mycket stretching på gymmet?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Innehållet är i artikeln är bra, Early Extension sker ofta som resultat av en kropp som är för svag, för stel eller under för dålig kontroll. Bästa sättet att bota det är att göra en fysisk utvärdering för att se vart problemet faktiskt ligger. Stretching behöver inte hjälpa något tyvärr.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Bästa sättet att bota det är att göra en fysisk utvärdering för att se vart problemet faktiskt ligger. Stretching behöver inte hjälpa något tyvärr.
Intressant. Och till dess att man gör en sådan, vad är dina tips för försäsongen 2016? Kan det räcka att försöka medvetet tänka på vridningen? Det lär väl gå att få in en early extension som en dålig vana också, eller är det helt undermedvetet som vissa gör rätt och vissa gör fel, rent fysiskt?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Skriv svar