Hollowinds golfdagbok - vägen mot singel

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:
MaxP skrev:Bästa sättet att bota det är att göra en fysisk utvärdering för att se vart problemet faktiskt ligger. Stretching behöver inte hjälpa något tyvärr.
Intressant. Och till dess att man gör en sådan, vad är dina tips för försäsongen 2016? Kan det räcka att försöka medvetet tänka på vridningen? Det lär väl gå att få in en early extension som en dålig vana också, eller är det helt undermedvetet som vissa gör rätt och vissa gör fel, rent fysiskt?
Såklart kan en early extension vara dålig teknik som hänger kvar, men jag har svårt att tro det i ditt fall när du upplever det så väldigt mycket.
Ett enkelt sätt att avgöra är att testa om du kan göra en full knäböj, fötterna i höftbredd, tårna pekandes rakt fram, händerna placerade på axlarna. Kommer du med rumpan under dina knän och tillbaka upp igen så går det med stor sannolikhet säga att det inte är fysiskt.

Generella tips som jag ger till alla är annars att röra på sig mer, inte bara på gymmet utan generellt.

Problemet med en Early Extension är att det är ett resultat som kan komma från många olika "felande" delar i kroppen. Personligen får jag det t.ex. på grund av mina fotleder vilket är en osexig sanning ;)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Du kanske kan ta något härifrån Hollowind:
https://www.youtube.com/watch?v=cwMSZ1KbPbc
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Ett enkelt sätt att avgöra är att testa om du kan göra en full knäböj, fötterna i höftbredd, tårna pekandes rakt fram, händerna placerade på axlarna. Kommer du med rumpan under dina knän och tillbaka upp igen så går det med stor sannolikhet säga att det inte är fysiskt.
Provade nu och det var inga som helst problem
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:
MaxP skrev:Ett enkelt sätt att avgöra är att testa om du kan göra en full knäböj, fötterna i höftbredd, tårna pekandes rakt fram, händerna placerade på axlarna. Kommer du med rumpan under dina knän och tillbaka upp igen så går det med stor sannolikhet säga att det inte är fysiskt.
Provade nu och det var inga som helst problem
Prova samma sak igen men sträck en klubba över huvudet med båda armarna raka. Klarar du samma sak utan att klubban kommer framför dina knän så är vi ännu säkrare.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Prova samma sak igen men sträck en klubba över huvudet med båda armarna raka. Klarar du samma sak utan att klubban kommer framför dina knän så är vi ännu säkrare.
Testar imorgon och återkommer. Tack :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
Hollowind skrev:
MaxP skrev:Ett enkelt sätt att avgöra är att testa om du kan göra en full knäböj, fötterna i höftbredd, tårna pekandes rakt fram, händerna placerade på axlarna. Kommer du med rumpan under dina knän och tillbaka upp igen så går det med stor sannolikhet säga att det inte är fysiskt.
Provade nu och det var inga som helst problem
Prova samma sak igen men sträck en klubba över huvudet med båda armarna raka. Klarar du samma sak utan att klubban kommer framför dina knän så är vi ännu säkrare.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Där brakar det loss för mig, 45 grader hej kom och hjälp mig. Ett tips är att få hjälp av någon som tittar, då känslan lätt kan bli att klubban är bakom knäna, men i själva verket är inte ens huvudet det..
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Jag provade nu och det var såklart lite lurigt då klubban ville framåt, hehe. Men det gick också bra, speciellt om hälarna får lätta från marken, men det var genomförbart oavsett.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:Jag provade nu och det var såklart lite lurigt då klubban ville framåt, hehe. Men det gick också bra, speciellt om hälarna får lätta från marken, men det var genomförbart oavsett.
Haha, ursäkta men jag glömde det mest grundläggande i båda fallen jag beskrivit. Hälarna ska inte lyfta ifrån marken.
Ibland oroar jag mig över mig själv!

Lyfter du hälarna från marken så sjunker kraven på rörelsen du behöver ta ut i höften och fotlederna avsevärt.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Hollowind skrev:Jag provade nu och det var såklart lite lurigt då klubban ville framåt, hehe. Men det gick också bra, speciellt om hälarna får lätta från marken, men det var genomförbart oavsett.
Kan du göra den där när du rullar med racka armar från framsidan bak till rumpan, när du håller i klubban. Vet inte hur jag ska förklara.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Lyfter du hälarna från marken så sjunker kraven på rörelsen du behöver ta ut i höften och fotlederna avsevärt.
Japp jag märkte detta tydligt. Gjorde först en-två strikta med koll på klubban i spegeln. Var tufft men gick, speciellt efter några försök när man förstod hur man skulle utföra det med kontroll. Sedan gjorde jag ett par till utan stopp emellan och då märkte jag hur hälarna började lyfta och det kändes genast "fuskigt", så jag antog att det var så som du nu skrev :)
Mikael316 skrev:Kan du göra den där när du rullar med racka armar från framsidan bak till rumpan, när du håller i klubban. Vet inte hur jag ska förklara.
Tror jag förstår vad du menar. Antar att det beror lite på skaftlängden hur svårt det är att genomföra det. Har ingen klubba där jag är nu, så kan inte testa. Men vad är syftet med det menar du?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Skriv svar