Hollowinds golfdagbok - vägen mot singel

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2016-01-18 - Kort rangepass på World of Golf - "provsving" med boll

Idag hände något väldigt ovanligt. Jag hade varken skola eller jobb på schemat. Hurra! :mrgreen: Med strålande sol och nollgradigt kändes det givet med ett pass på rangen.

Bild

Jag körde på som vanligt men med ett specifikt fokus idag. Som jag skrivit om tidigare så är ju bollträffen något jag arbetar mycket med på olika sätt. Eftersom jag träffar marken väldigt bra, efter "bollpositionen", i mina provsvingar så tänker jag förstår att det sitter i skallen när det väl är dags för ett slag. Jag känner mig mycket mindre följsam när jag ska slå än när jag provsvingar, och det sitter nog främst i höftrörelserna. Istället för att göra en följsam rörelse som skiftar vikten från högerfoten i baksvingen och mer framåt genom träffen, står jag mer still med vikten under båda fötterna. Därför valde jag att försöka att inte spänna mig, utan göra samma rörelse som i provsvingen men över bollen. Det fungerande förvånadsvärt bra. Jag kände att jag hade ett mjukare tempo, en lite långsammare och mer kontrollerad sving rakt igenom och inte samma "ryck" i överkroppen som jag pratat om tidigare. Bollträffen var också väldigt väldigt bra idag. Av 80 bollar tror jag att jag hade tre tydliga duffar och kanske fyra-fem toppar. Resten var vad jag skulle klassa som bra bollträffar. Kändes otroligt kul! Att sedan applicera detta så att det blir standard, även på inspel "när det gäller" kommer förstås vara svårare. Men jag kämpar på! :)

Bild

De nya greppen var faktiskt väldigt väldigt sköna i jämförelse med mina gamla grepp på järnen, som säkerligen skulle ha bytts långt innan jag blev ägare till klubborna i mitten av förra säsongen. Dock glömde jag handsken i handskfacket i bilen, så när jag kom upp till rangen och hade lagt ut bollar i fållan och allt, insåg jag detta. Det blev alltså ett pass utan handske idag, vilket kändes på flera ställen i huden på fingrarna :lol:

Att spela med midsize och ett lager tejp (två lager på wedgarna) kändes heelt rätt. Riktigt naturligt och fint.

En bra dag på rangen följdes upp av ett bra pass på gymmet. Körde lite cardio samt några övningar mage och ben om vartannat, plus mina regelbundna lättviktsövningar för rotatorcuffen infraspinatus, som jag hade enorma problem med för 5-7 år sedan. Nu mår de bra, men jag fortsätter ha övningarna som en stående del av starten på mina gympass, efter uppvärmningen, så att de både hålls i trim och blir rejält varma och mjuka innan jag gör övriga övningar som aktiverar dem.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Mikael316 skrev:
Kan du göra den där när du rullar med racka armar från framsidan bak till rumpan, när du håller i klubban. Vet inte hur jag ska förklara.

Tror jag förstår vad du menar. Antar att det beror lite på skaftlängden hur svårt det är att genomföra det. Har ingen klubba där jag är nu, så kan inte testa. Men vad är syftet med det menar du?
Haha, jag vet inte. Har bara hört att det ska vara bra att kunna och ett tecken på att man har en bra flexibilitet. Kände att om du kan det kanske det inte är flexibiliteten som är hindret
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Mikael316 skrev:Haha, jag vet inte. Har bara hört att det ska vara bra att kunna och ett tecken på att man har en bra flexibilitet. Kände att om du kan det kanske det inte är flexibiliteten som är hindret
Kan du länka till någon video som visar hur du menar? För beroende på hur mycket man får böja/bända på armarna så får jag ju runt den. Känns dock som en märklig grej att göra och det gör lite ont i axlarna vid "skiftet".
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Hollowind skrev:
Mikael316 skrev:Haha, jag vet inte. Har bara hört att det ska vara bra att kunna och ett tecken på att man har en bra flexibilitet. Kände att om du kan det kanske det inte är flexibiliteten som är hindret
Kan du länka till någon video som visar hur du menar? För beroende på hur mycket man får böja/bända på armarna så får jag ju runt den. Känns dock som en märklig grej att göra och det gör lite ont i axlarna vid "skiftet".
Armarna ska vara raka rakt igenom. Nej jag vet inte, Max kanske vet vad jag menar, och isåfall kanske han vet vad det är bra för! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Mikael316 skrev:Armarna ska vara raka rakt igenom. Nej jag vet inte, Max kanske vet vad jag menar, och isåfall kanske han vet vad det är bra för! :)
Så man står med klubban rakt över huvudet och håller i skaftet, och bara trycker bak armarna och tanken är att det ska gå att föra dem rakt bakåt utan att böja över huvudtaget? Går absolut inte. Tjejen provade också och trots att hon är mycket rörlig (nästan överrörlig) så gick det inte utan att få böja litegrann, åtminstone på ena sidan.

Det kändes som sagt inte jättebra att försöka forcera det, så jag testar nog inte gärna så mycket mer :lol:
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:
Hollowind skrev: Armarna ska vara raka rakt igenom. Nej jag vet inte, Max kanske vet vad jag menar, och isåfall kanske han vet vad det är bra för! :)
Om jag förstår dig rätt - att du från en squatposition ska rotera armarna bakåt och ned mot rumpan. Det skulle jag i så fall säga är onödigt både ur en golfares perspektiv och ganska oanvändbart för någon som inte är gymnast. Det är såklart bra att vara rörlig i axelområdet men klarar du av en full knäböj med en klubba/stång kvar över huvudet så har du mer än nog rörlighet i både bröstrygg och axlar.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
Mikael316 skrev:
Hollowind skrev: Armarna ska vara raka rakt igenom. Nej jag vet inte, Max kanske vet vad jag menar, och isåfall kanske han vet vad det är bra för! :)
Om jag förstår dig rätt - att du från en squatposition ska rotera armarna bakåt och ned mot rumpan. Det skulle jag i så fall säga är onödigt både ur en golfares perspektiv och ganska oanvändbart för någon som inte är gymnast. Det är såklart bra att vara rörlig i axelområdet men klarar du av en full knäböj med en klubba/stång kvar över huvudet så har du mer än nog rörlighet i både bröstrygg och axlar.
Raka ben ska det vara. Nej har bara hört vet egentligen inte varför det är bra. Men att folk som är flexibla klarar det! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Liten uppdatering med ursäkt för min inaktivitet. Har inte haft så mycket tid att varken tänka, diskutera eller än mindre träna golf. Har två intensiva kurser på universitetet just nu och mer jobb än jag planerat på sidan om det.

Sedan senast har jag varit två korta pass på rangen där det första gick fruktansvärt dåligt och det andra gick riktigt bra. På söndag ska jag spela inomhusturnering i simulator med skolans golfförening. Det ska bli mycket intressant och roligt! Återkommer efter det med en update :)

Dessutom spontanköpte jag ett begagnat järnset. Ibland är det så billigt att man inte kan låta bli. Det blev ett par Nike Pro Combo 4-PW med S300-skaft. De är givetvis lite för svåra för mig än så länge, men det ska bli roligt att prova dem. De kommer högst sannolikt inte ersätta mina S2 Forged, men huruvida de får stanna kvar i min ägo eller ej återstår att se.

Bild
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:Liten uppdatering med ursäkt för min inaktivitet. Har inte haft så mycket tid att varken tänka, diskutera eller än mindre träna golf. Har två intensiva kurser på universitetet just nu och mer jobb än jag planerat på sidan om det.

Sedan senast har jag varit två korta pass på rangen där det första gick fruktansvärt dåligt och det andra gick riktigt bra. På söndag ska jag spela inomhusturnering i simulator med skolans golfförening. Det ska bli mycket intressant och roligt! Återkommer efter det med en update :)

Dessutom spontanköpte jag ett begagnat järnset. Ibland är det så billigt att man inte kan låta bli. Det blev ett par Nike Pro Combo 4-PW med S300-skaft. De är givetvis lite för svåra för mig än så länge, men det ska bli roligt att prova dem. De kommer högst sannolikt inte ersätta mina S2 Forged, men huruvida de får stanna kvar i min ägo eller ej återstår att se.

Bild
Det gäller väl att ha ett par klubbor i backup om de första går illa? ;)
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Det gäller väl att ha ett par klubbor i backup om de första går illa? ;)
Efter att ha hämtat ut Nike-järnen är jag rätt säker på att detta inte är någon klok "backup om de första går illa" :lol:
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Skriv svar