A day in the life of... Max

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Självklart ska jag publicera min träningsdagbok även jag här på denna forumsdel. Även om jag inte jobbar mot något konkret mål i form av HCP, resultat eller liknande försöker jag hela tiden att bli en bättre golfspelare och faktum är ju att jag älskar denna sport mer än något annat så konstigt vore det kanske annars.

Jag har alltid delat upp min träning i tre olika delar och tanken är att jag ska fortsätta med det, varje del kan sen såklart ha en underkategori.
Delarna är Golf, Fys och Mentalt. Samtliga delar tror jag vi alla kan vara överens om spelar en stor del i det totala resultatet för en golfspelare.

Bakgrund (koncist) i varje del:
Golf - Har jag spelat sen jag kan minnas och alltid tyckt det var roligt. Jag var på singelHCP vid 13 års ålder och tävlade egentligen sen dess. Som för så många andra fanns inte riktigt glöden för att träna så mycket som behövdes för att bli riktigt bra och efter något års uppehåll ville jag prova att bli tränare istället. Där är jag nu, snart 8 år senare. Styrkan i mitt spel var (och är) alltid spelstrategin, jag får bollen från punkt A till punkt B även om det inte alltid är snyggt.

Fys - Som en halvknubbig unge var jag ändå alltid med i alla lagidrotter, vid 16 års ålder hittade jag gymmet och la på mig muskler ganska fort. Men glömde istället bort rörligheten. Som 18 åring var jag så pass stel att jag inte kunde svinga upp klubban till en position där min främre arm var parallell med marken. Då började jag byta fokus successivt mot mer rörlighet samtidigt som "discotränandet" fortsatte. Först när jag blev introducerad för TPI förstod jag vikten av atletiska rörelser och helheten för en golfspelare. En massa utbildningar senare och jag älskar fysdelen. Hela 2015 gick till styrkelyft och progression genom grundövningar som knäböj och marklyft vilket verkligen hjälpte mig på banan.

Mentalt - Den mentala biten var alltid min svaga punkt, jag kan inte räkna till hur många sammanbrott det blev på banan som junior. Jag skäms över antalet brutna klubbor, svordomar riktade mot mig, bollen och andra men även hur jag betedde mig mot personer jag brydde mig om. Sen dess att spelet efter många år nådde den potential jag tyckte jag hade så lugnade det sig och jag kan idag spela utan större problem och skrattar snarare åt misstag än att bli förbannad. Det finns dock mycket arbete kvar för att jag ska kunna vara fokuserad till den potential jag har.

Mål 2016:
För den som inte sett det finner ni min hela förklaring för mitt mål på följande video:
https://www.youtube.com/watch?v=dj7dW5aNrUk

Kort och gott är mitt mål att efter varje avslutad vecka kunna konstatera vad jag gjort den veckan för att personligen bli en bättre golfspelare. Det kan vara valfri del i någon av ovannämnda delar eller något helt annat.

Plan för träningen 2016:
Golf - Golfen är ironiskt nog den del av spelet jag är mest osäker på hur träningen kommer att se ut. Under vintertid har jag möjlighet att träna inomhus, något jag gjort under november och december med stor framgång. Jag är fortfarande i de sista inlärningsstegen när det gäller två förändringar av svingen - en kortare rörelse och en bättre viktförflyttning. Båda delar har hjälpt mig till bättre fart i klubban vilket såklart är ett plus. Min spontana tanke är att det efter genomförandet av dessa ändringar kommer att läggas mest fokus på prestation.

Fys - Som sagt var 2015 året då jag byggde upp styrkan i kroppen, 2016 kommer att vara mer fokuserad på funktionell träning, praktiskt taget bara egen kropp eller enklare hjälpmedel som medicinbollar eller kettlebells. Naturligtvis med inslag av rörlighetsträning och HIIT-pass för flåset.

Mentalt - 2015 började jag med hjälp av ThinQ och Headspace att ta tag i min mentala träning och min meditation. Min målsättning är att fortsätta och till slut kunna stegra samma process.

Det var väl en bra start! Nu börjar vi!
Senast redigerad av MaxP den 26 nov 2016, 11:22, redigerad totalt 2 gång.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

I går genomfördes första träningspassen för den här säsongen:

Det första "utomhus" vid vår slagplats i -30°c där jag hade en elev här som vanligtvis går på golfgymnasiet i Gävle, efter lite träning med honom slog jag lite bollar själv. Prova att toppa en boll i 30 minus och ni ska få känna på en intressant känsla....

Andra passet och det lite mer seriösa gjordes senare under dagen:
10 minuters lugn boxning med partner för att få igång lite flås och värme. Följt av cirka 10 minuters rörlighets/funktionsträning med främst fokus på att få höfterna att öppna upp sig ännu mer, det kommer vara en återkommande del praktiskt taget hela året eftersom det har blivit ett stort problem.

Avslutningsvis blev det cirka 30 minuter cirkelträning med ett par favoritövningar:
1x10 Cross Body Hip Hinge m. medicinboll - varje sida
2x5 Sidoutfall - båda sidor
1xMax Kettlebell Push Press - båda sidor
1x10 - Unilateralt marklyft med kettlebell
1x3 - Deadbugs - Full serie

Efter varje varv blev det ett par minuters vila och sen körde vi igen till 30 minuter passerat. Lagom när tiden är knapp.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

För att svara på min fråga som kommer vara återkommande denna säsong - vad har jag gjort denna vecka för att bli en bättre golfspelare än veckan innan?


Med snittemperatur på närmare -28 grader under den senaste veckan har det fått bli arbete inomhus och som en del i arbetet med kroppen antog jag utmaningen att börja lära mig en Turkish Get Up vilket utan tvekan kan vara den jobbigaste helkroppsövning jag provat än så länge. En enorm utmaning som jag redan märkt progression i och som kommer att påverka mitt golfspel positivt. Styrka, balans, rörlighet och kroppskontroll!

Därtill har jag skött arbetet med HeadSpace exemplariskt och ser fram emot att utveckla psyket ett par steg till under detta år. Så utan tvekan har jag nått en bättre nivå av golfare denna vecka än föregående.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MaxP skrev:För att svara på min fråga som kommer vara återkommande denna säsong - vad har jag gjort denna vecka för att bli en bättre golfspelare än veckan innan?


Med snittemperatur på närmare -28 grader under den senaste veckan har det fått bli arbete inomhus och som en del i arbetet med kroppen antog jag utmaningen att börja lära mig en Turkish Get Up vilket utan tvekan kan vara den jobbigaste helkroppsövning jag provat än så länge. En enorm utmaning som jag redan märkt progression i och som kommer att påverka mitt golfspel positivt. Styrka, balans, rörlighet och kroppskontroll!

Därtill har jag skött arbetet med HeadSpace exemplariskt och ser fram emot att utveckla psyket ett par steg till under detta år. Så utan tvekan har jag nått en bättre nivå av golfare denna vecka än föregående.
-28! Måste googla Turkish get up asap!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Så fler slipper läsa och söka själv :D

Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

I dag blev det årets första HIIT-pass, och egentligen det första passet på sex månader. Så kroppen tog det så som du kan tänka dig.
Fyra av, fyra på blev det trots allt vilket får mer än godkänt med tanke på omständigheterna. I kväll blir det höftrörlighet och Turksih Get Ups för allt vad vi orkar!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

I dag blev det lite gratis träning eftersom jag själv sällan tränar under helgerna.

Lite allmänt chippande och pitchande i snön ute på gården.
En dryg mils gång i rask takt följt av 30 minuters foam rolling och turkish get ups. Spontan träning är trots allt ändå det bästa.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ny vecka, ny summering:

Tyvärr har arbetet tagit extremt mycket tid denna vecka, tillsammans med en massa kyla har golfträning praktiskt taget inte varit att tänka på.
Men det har hunnits med en hel del annat i form av fortsatt träning på mina Get Ups, samtidigt som flåset har fått sig ett par riktiga omgångar denna vecka vilket var välbehövligt.
Så svaret är kort och gott att ja, jag har gjort en hel del arbete denna vecka som gör mig till en bättre spelare nu än för 7 dagar sedan.

Nu vill jag få med lite golfträning!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

I vanlig ordning har jobb och annat fått ta lite för mycket plats för att ge träning den tid det skulle behövas. Men under de tre senaste dagarna har jag startat med 30-40 minuter rörlighet och träning.

Pass 22,21 och 20/1 - 16 - Get Ups-teknik och rörlighet

Passen har varit simpla till utförandet. 15-20 minuter dynamisk stretching, 5-10 minuter med get ups och ett par minuter avslappning innan frukost.
Varje dag har jag även genomfört meditation ihop med Headspace som fungerar larvigt bra.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sammanfattning - Vecka 3

Tredje veckan gav lite blandat resultat. Ett par riktigt bra pass, följt av en kraftig vurpa i lördags vilket har lett till smärta i både nacke och ländrygg och ingen träning. Vila är resultatet ett tag framöver så hoppas vi på att kunna ta tag i allt igen snart.

Ett annat plus är fortsatt arbete med HeadSpace samt utbildningen jag var på under helgen, iufvrsig inte golfrelaterade men lärde mig en del om bland annat HeartMath vilket ska bli intressant att utveckla.

Är jag en bättre golfare i dag än jag var för en vecka sedan? Helt klart, men kanske inte exakt i detta ögonblick.
Skriv svar