A day in the life of... Max

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

5 dagar in i nya veckan och jag kan inte röra mig ordentligt utan smärta fortfarande. Lite lugnt arbete med höfterna och meditationen har fått vara lösningen än så länge!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MaxP skrev:5 dagar in i nya veckan och jag kan inte röra mig ordentligt utan smärta fortfarande. Lite lugnt arbete med höfterna och meditationen har fått vara lösningen än så länge!
låter inte bra det där! Hoppas att det inte är något allvarligt!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:
MaxP skrev:5 dagar in i nya veckan och jag kan inte röra mig ordentligt utan smärta fortfarande. Lite lugnt arbete med höfterna och meditationen har fått vara lösningen än så länge!
låter inte bra det där! Hoppas att det inte är något allvarligt!
Det började lossna igår och med plusgrader innebar det ju golfträning såklart! Bland annat på skridskor som sig synts!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Lite senare än vanligt men bäst att svara för måndagen 1/2-2016.

Efter en skadeperiod som resultat av klantighet så kunde jag till slut svinga lite och röra lite på mig som normalt igen, så det blev en hel del svingande under helgen och det börjar märkas en väldigt positiv skillnad. Därtill innehöll veckan lite lugna rörlighetsträningar. På det negativa så har jag inte genomfört någon mental träning under veckan.

Som start på veckan än så länge har det blivit dagliga promenader på dryga milen och igår en timmes svingpass innan vårt Vinterprojekt. Järnen börjar som sagt sitta väldigt väl och förändringarna jag genomfört hoppas jag snart kunna visa.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ny sammanfattning för den senaste veckan.

Äntligen har jag kommit tillbaka in i lite träning och annat. Både fysiskt, psykiskt och golfteknik. Golfsvingen börjar verkligen sitta med järnslag och närspel. Näst på tur står distnaswedgarna.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Den senaste veckan - eller dem båda - har varit väldigt mycket teknikträning vilket har gett resultat. Sambon har även lurat med mig på att prova SumaMove vilket jag verkligen börjat gilla. Det är skönt att första gången på flera år inte behöva bry sig om att bygga muskler utan istället försöka få in lite rörlighet och koordination till en ny nivå.

Jag tänkte avhandla lite golfteknik i detta inlägg:
Vad jag arbetat med under den senaste månaden har handlat om att skapa en mer kompakt och kortare sving för att utnyttja mer av den kraft kroppen skapar. Tidigare har min sving varit mycket av en "one post" med vikt som till och med rört sig mot målet i baksvingen det har fungerat för att skapa en bra träffbild, speciellt med järnklubborna, men jag har fått lägga mig till med en massa andra dumheter för att skapa kraft. Fokus är som sagt att korta av och begränsa lite grann. Därtill vill jag få igång viktförflyttningen och kraftöverförelsen samt att försvaga vänsterhandgreppet för att ha lättare att nå en flexion i vänster handled på väg mot bollen.

Det kan låta som en hel del att få till men det är egentligen uppdelat i tre delar varav varje del har fått gå för sig.

Första steget var greppet - jag har länge spelat med en stark vänsterhand för att försöka kontrollera bladet på ett enkelt sätt. Jag har visserligen alltid haft lätt för att förändra greppet. Så länge du är medveten vid din träning och ger det en extra tanke så brukar det inte vara något problem. Känslan är jobbigare, att förstå att ett svagt grepp ska leda till en draw var tufft till en början. Så de första passen var praktiskt taget bara nytt grepp och samma sving.

Nästa steg innebar att viktförflyttning och begränsad baksving. Tanken med dessa pass var kort och gott att känna av vart vikten håller sig på fötterna och när klubban pekar rakt upp i luften ska runt 80% av kroppsvikten vara på den bakre foten. Detta hjälper även till att begränsa handelssättningen för mig vilket varit en överdriven rörelse tidigare. Även detta upplevde jag förvånansvärt enkelt att genomföra, att fokusera på en viss mängd tryck på en viss plats där du står fungerar för mig väldigt väl. Många pass har kort och gott varit att slå bollar ur denna position, till en början med paus för att känna att jag träffar rätt och sen fortare.

Det sista steget som jag just nu arbetar med är att ur denna position utnyttja backen för att skapa kraft och på så vis skapa den kraft jag vet att jag har. Det visar sig vara en större utmaning, såklart, men när kroppen jobbar rätt då händer det verkligen grejer. Just nu pågår ett litet experiment i så lugn fart som möjligt för att hinna med skiftet framåt.

Kort och gott har det verkligen gjort förändring min träning. Järnen slår jag just nu mer konsekvent än jag någonsin gjort och det känns som en mer kontrollerad rörelse än på länge. Det ska bli intressant att ta lite siffror längre fram för att se hur förändringen ser ut.
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

MaxP skrev:Den senaste veckan - eller dem båda - har varit väldigt mycket teknikträning vilket har gett resultat. Sambon har även lurat med mig på att prova SumaMove vilket jag verkligen börjat gilla. Det är skönt att första gången på flera år inte behöva bry sig om att bygga muskler utan istället försöka få in lite rörlighet och koordination till en ny nivå.

Jag tänkte avhandla lite golfteknik i detta inlägg:
Vad jag arbetat med under den senaste månaden har handlat om att skapa en mer kompakt och kortare sving för att utnyttja mer av den kraft kroppen skapar. Tidigare har min sving varit mycket av en "one post" med vikt som till och med rört sig mot målet i baksvingen det har fungerat för att skapa en bra träffbild, speciellt med järnklubborna, men jag har fått lägga mig till med en massa andra dumheter för att skapa kraft. Fokus är som sagt att korta av och begränsa lite grann. Därtill vill jag få igång viktförflyttningen och kraftöverförelsen samt att försvaga vänsterhandgreppet för att ha lättare att nå en flexion i vänster handled på väg mot bollen.

Det kan låta som en hel del att få till men det är egentligen uppdelat i tre delar varav varje del har fått gå för sig.

Första steget var greppet - jag har länge spelat med en stark vänsterhand för att försöka kontrollera bladet på ett enkelt sätt. Jag har visserligen alltid haft lätt för att förändra greppet. Så länge du är medveten vid din träning och ger det en extra tanke så brukar det inte vara något problem. Känslan är jobbigare, att förstå att ett svagt grepp ska leda till en draw var tufft till en början. Så de första passen var praktiskt taget bara nytt grepp och samma sving.

Nästa steg innebar att viktförflyttning och begränsad baksving. Tanken med dessa pass var kort och gott att känna av vart vikten håller sig på fötterna och när klubban pekar rakt upp i luften ska runt 80% av kroppsvikten vara på den bakre foten. Detta hjälper även till att begränsa handelssättningen för mig vilket varit en överdriven rörelse tidigare. Även detta upplevde jag förvånansvärt enkelt att genomföra, att fokusera på en viss mängd tryck på en viss plats där du står fungerar för mig väldigt väl. Många pass har kort och gott varit att slå bollar ur denna position, till en början med paus för att känna att jag träffar rätt och sen fortare.

Det sista steget som jag just nu arbetar med är att ur denna position utnyttja backen för att skapa kraft och på så vis skapa den kraft jag vet att jag har. Det visar sig vara en större utmaning, såklart, men när kroppen jobbar rätt då händer det verkligen grejer. Just nu pågår ett litet experiment i så lugn fart som möjligt för att hinna med skiftet framåt.

Kort och gott har det verkligen gjort förändring min träning. Järnen slår jag just nu mer konsekvent än jag någonsin gjort och det känns som en mer kontrollerad rörelse än på länge. Det ska bli intressant att ta lite siffror längre fram för att se hur förändringen ser ut.
Låter som fina grejjer detta Max! Mycket sånt jag själv försöker göra så ska bli kul att följa. Hade redan ett ganska så neutralt/svagt grepp till att börja med men just viktförflyttningen är också något jag jobbat på. Likaså dig har jag "hängt vänster" ganska mycket för att få till bra hjärnslag men har resulterat i ganska kass driving... Svingen var även en del längre än vad den är nu.

Kör hårt och dela med dig!! :D
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Max, det ska bli riktigt kul att följa dig i år!
Hoppas du hinner få till en del spel också så du får nytta utav din egen utveckling!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Max, det ska bli riktigt kul att följa dig i år!
Hoppas du hinner få till en del spel också så du får nytta utav din egen utveckling!
Ja, det sistnämnda vore ju väldigt roligt. Annars får jag utveckla min kompetens som rangspelare ;)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

https://vimeo.com/157545524
I tisdags innan träningarna började.

https://vimeo.com/157545591
I våras någon gång.

Det är i detaljerna det sitter och jag är
Nöjd än så länge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar