Comeback efter 16 år

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jurra skrev:Hade förhoppningar om att komma ut och slå lite på rangen igår men vädret och min egna trötthet efter arbetsdagen gjorde att det blev inställt. Istället får man ladda batterierna inför helgen. Förhoppningsvis kommer man ut något på lördag på hemmabanan och på söndag blir det en tur till http://www.emmabodagk.se. En bana som jag aldrig spelat på men har gott rykte om sig här nere fast den ska vara smal och ha mycket vatten på sig. Jag får helt enkelt ta med extra bollar!
Spela konservativt, kortare utsöag längre inspel! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

Inte skrivet något under veckan men mycket golf har det blivit och tänkte gå igenom de senaste ronderna här med varsitt inlägg. Under förra helgen blev det en kortare utflykt till Emmaboda GK. En otroligt naturskön bana med mycket vatten under de första 5-7 hålen för att sedan bli en mer skogsbana för att sedan avsluta igen med vatten. Tyvärr var det städdag just den dagen vi var ute vilket gjorde att skyltar var bortplockade så jag var nära att virra bort mig rejält ett par gånger men som tur var hade min golfpartner varit där tidigare. Greenerna var kanske inte bästa skick men jag tänker besöka den i sommar igen när träden har fått blad och jag gissar på att banan är något av ett personligt monster då. Redan denna söndag hade jag det tufft.
Emmaboda kopia.jpg
Emmaboda kopia.jpg (99.48 KiB) Visad 9616 gånger
Ifall ni kollar statistiken säger den sig själv ganska väl. Första nio var en mardröm som man bara ville skulle ta slut ganska snabbt. Mina utslag var konstanta iallafall. Konstanta att jag inte kunde lita på dem överhuvudtaget, de gick till vänster och de gick till höger. Jag fann mig nynna prästen lilla kråka under de första nio (Än slank hot hit och än slank hon dit, och än slank hon ner i diket.). Jag får dock lite revansch innan på åttonde och börjar finna någon form av stabilitet i utslagen. Mina sista nio är ganska ok. Det är väl två hål som inte alls är bra. Dels ett korthål på 171 meter med utslag högt uppe ut mot vatten på hela sidan och greenen ligger liksom precis i kanten. Utanför till höger finns en liten ö. Varför undrar ni att jag skriver om en ö ute i vattnet som inte ska vara i spel utan bara en vanlig ö. Jo, för mitt härliga utslag så var den i spel. Rätt ut på ön och träffade ett trä där en vidunderlig socket.

10 poäng på utvägen medan jag lyckades samla ihop 19 poäng på invägen. Puttningen som varit upp och ner tidigare var ganska ok, mestadels två puttar. Hade faktiskt ganska bra pitchspel under ronden.
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

I tisdags hann jag ut på en liten runda på hemmabanan Glasriket. Första gången jag var ute sedan de öppnade upp greenerna och jag måste faktiskt säga att vintern har varit mycket vänlig mot banan. Kul!
glasriket05april.jpg
glasriket05april.jpg (97.99 KiB) Visad 9616 gånger
Kanske mina bästa nio hål någonsin de sista nio på banan. Jag inledde ok men kändes inte klockrent. Har ett slag som går långt out of bounds på andra hålet men räddar upp det ändå genom ett stabilt "fjärde slag". Sedan börjar spelet lossna allt mer, får till ett fint utslag på par 3 hålet tidigt i ronden och finner paret genom en stabil två putt. Den stora missen på de första nio är på det korta par 3 hålet som jag går för långt med en järn 9:a. Jag skyller på mina nya klubbor och har inte riktigt pejlat in längderna. Vanligtvis var en lugn järn 9:a perfekt numera är det vatten långt. Det som ändå funkar ganska ok och är den stora saken egentligen igenom hela ronden är utslagen. Jag slår inte bort mig en enda gång under ronden. Sista 10 hålen har jag till och med mycket bra utslag även om jag inte prickar fairwayn hela tiden ger det mig goda chanser på GIR alternativt iallafall ett kortare inspel. Är egentligen bara sista hålet som jag är missnöjd med då jag lyckas få en snaphook och ut i skiten hittar bollen men får knacka mig fram och kommer aldrig riktigt in i hålet. Har några tre puttar för mycket då jag ändå GIR på tre hål där jag tre puttar och finner en bogey.
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

Har lyckats hitta en kollega på den gymnasieskola som jag jobbar som handbollsinstruktör som spelar golf och är medlem på hemmabanan. Kan ni stava till succé! Vi var ute en nio håls runda efter jobbet igår. Trevligt med att kunna få in en nio hålare efter jobbet i hyfsat väder. Lyckades pricka in det perfekt för när vi var klara kom ösregnet som vanligtvis är standard här i Växjö.
glasriket07.jpg
glasriket07.jpg (58.12 KiB) Visad 9613 gånger
Första tre hålen kan vara de sämsta jag någonsin spelat. Är sinnesjukt att jag överhuvudtaget får ett poäng efter de tre hålen. Lyckas på tredje hålet toppa 2 raka utslag och rätt ner i en pöl. Bitterheten som uppstod hade inga gränser. På fjärde hålet får jag ett klockrent utslag, valde en något kortare klubba än vanligt och lyckas precis träffa en bunker innan green. Bunkern ifråga var precis nyfylld med mjuk och underbar sand. Detta resulterade i att jag fick slå två slag från den där trevliga jävla bunkern.

Men sedan vände spelet totalt och golf blev återigen den där sköna idrotten där allt blir så lätt. På femte slår jag ett kanon utslag med drivern på runt 230 meter och har en pitch på 110-120 meter in och sätter den något meter från pin. Har lite oflyt med puttern men får ett enkelt par. Golf är en underbar sport och jag flyter vidare på små moln. Utslagen sitter sedan som en smäck rakt igenom och poängen börjar trilla in. Är väl egentligen andra slagen som jag tabbar mig något på eller pitchslagen på runt 50-70 meter. Men efter att ha samlat in 2p på 4 hål får jag alltså in 14p på resterande 5 hål och en vinst i matchen mot kollegan.
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

Slutar tidigt på fredagarna och vädret var inte roligt, men Stenson slog ju inte ut förrän senare idag så varför inte trycka in en nia innan det blir Masters för hela slanten?
glasriket08.jpg
glasriket08.jpg (55.42 KiB) Visad 9612 gånger
En ganska stabil runda där det egentligen bara är ett hål som är riktigt dåligt men i gentur är det väl egentligen inget hål som verkligen sticker ut. Har inga direkta bra utslag och har heller inget kanon inspel på något av hålen. GIR saknas helt den här rundan har dock ganska ok puttning vilket som räddar upp det. Har även ganska ok inspel. Jag lämnade mina höga wedgar och använde mig av P klubban och lyckades nästan sätta dom där jag hade tänkt hela tiden. Kanske lite svaghet i distans kontrollen men ändå nöjd. Hålet som går åt h*lvete är en svart avgrund där jag lyckas göra allting fel. Jag botaniserade på delar av banan som jag tror att ingen varit förut. Jag kände mig som en deltagare på Star Trek Enterprise ("Space: the final frontier. These are the voyages of the starship Enterprise. Its five-year mission: to explore strange new worlds, to seek out new life and new civilizations, to boldly go where no man has gone before."). Imorgon blir det Malmö och OS-kval för herrlandslaget i handboll och på söndag en tuff 18-håls kamp. En bra helg väntar alltså!
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Härligt med riktiga analyser Jurra! Låter som du fått spela lite blandad golf såhär till start, som det brukar vara.
Ett varningens finger bara, stirra dig inte allt för blind på den statistik du lägger upp, mycket är ju beroende på delar som ej kommer med här. Kämpa på!
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

MaxP skrev:Härligt med riktiga analyser Jurra! Låter som du fått spela lite blandad golf såhär till start, som det brukar vara.
Ett varningens finger bara, stirra dig inte allt för blind på den statistik du lägger upp, mycket är ju beroende på delar som ej kommer med här. Kämpa på!
Försöker inte stirra mig blind, finns ju ett skäl till varför jag gör som jag gör. Men jag gillar statistik och analys får skylla på min gamla roll som målvakt där man la mycket tid på analys av sig själv och andra.
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

Idag kom jag ut med två vänner och kunde ta mig en härlig 18 håls rundare på hemmaklubben. Det här att börja rundan i ett underställ och ett antal lager tröjor på sig och avsluta rundan med underställ och en kortärmad tröja. Jag älskar våren det går inte att komma ifrån. Det är även en fördel att gräset är hyfsat nerklippt och man finner bollen enkelt.
glasriket10 kopia.jpg
glasriket10 kopia.jpg (98.83 KiB) Visad 9467 gånger
Möjligtvis årets klart bästa runda och sänkningen blev ett faktum. I och med att jag är snuskigt nöjd med min runda ska jag dela mig några av hålen.

Hål 1 (Par 5)
Har tidigare haft problem med mina utslag men det har blivit bättre och bättre. Försöker tänka på en lugn backswing och att vara planare än med järnen. Börjar direkt med ett härligt utslag på 225 meter rakt ner mot fairway. Väljer att spela lite smartare och en kortare klubba för att kunna spela in mot green på tredje. På tredje slaget går jag långt mot en pinne som är långt framme på en rätt så lång green. Gör en katastrofal fyrputt. Ok, det är en bit att putta men jag lyckas inte få till det med de blöta och långsamma greenerna. Förutom puttningarna på hålet gör jag det precis som jag ville och kände tillförsikt mot fortsättningen.

Hål 7 (Par 4)
Sinnesjukt att hålet är enligt slopen det lättaste hålet på banan. Jag är vanligtvis sinnesjukt nöjd ifall jag får bogey eller ens dubbelbogey. Skarp dogleg höger med massor av skräp till höger där du inte finner bollen. Vatten omringar greenen och hålet är enormt vackert men svårt som tusan. Slår ut med Järn 5 går klockrent rakt runt 175 meter. Hamnar tyvärr i en vall och får slå andra slaget med bollen nedanför fötterna. Med vatten som omgärdar greenen blir man lite nervös. Väljer en järn nia och slår den klockrent den får lite hjälp med studsen och hamnar precis vid greenkanten. En stabil dubbelputt efter en lång första putt.

Hål 11 (Par 5)
Det här hålet brukar jag ha lite problem med. Ofta hamnar mina utslag till höger ute i ruffen. Men denna gången fortsätter mina fina utslag och runt 220 meter mitt på fairwayn. Väljer även här spela hyfsat vuxet och bara slå fram mig, tyvärr blir detta slaget betydligt sämre än vad jag hade hoppats på och mitt tredje slag får bli lite längre från än vad jag hade hoppats. En bra träff rent längdmässigt blir mitt fjärdeslag men studsar ifrån greenen ner på foregreen. Mitt chippande fortsätter dock vara synnerligen stabilt och hamnar bara några tiotal centimeter ifrån hålet och det blir en enkel enputt för par.

Hål 12 (Par 5)
Ett av mina sämre hål på rundan och detta efter ytterligare en fantastisk drive. Mitt andra slag blir dock felsiktat (detta är något jag känner att jag har problem med, är osäker om jag verkligen siktar rätt alltid) här hamnar jag till höger ut i skiten bland sly och skog över ett vattenhinder. Tänkte spela moget och bara pitcha ut mig på fairwayn men träffar bara skit och bollen går ca 10 cm framåt och jag får ta mitt fjärde slag från precis samma ställe istortsätt. Lyckas få ut mig på fairwayn bara för att träffa bunkern efter två mindre bra slag. Sjätte slaget från bunkern kommer därifrån men är väldigt kort. Får till en två putt på något mirakulöst sätt och räddar en poäng när jag egentligen borde haft minst par eller bogey. Det jag gillar även om det var katastrofal hål att jag fortsatte hela vägen och gav inte upp hålet.

Hål 14 (Par 4)
Banans svåraste hål enligt slopen vilket kanske inte är helt rätt men ganska svårt ändå. Ständigt uppför och dogleg höger mot en green som är upphöjd. Får till en fantastisk drive rak och fin på 230 meter. En järn nia upp mot green och hamnar långt åt höger på greenen. En bra lång första putt ger mig dock ett relativt enkelt par. Golf kan vara en grymt enkel sport ibland.

Hål 15 (Par 4)
Katastrofalt utslag där jag blir tvungen att slå en provisorisk boll, finner som tur är första bollen och slår den ut på fairway igen. Ett ganska bra inspel mot greenen men hamnar lite kort. Får in mig på green med fjärde slaget dock går jag lite långt och tvingas två putta.

Hål 16 (Par 3)
Längdmässigt kanske det borde vara en pitch men då jag var lite osäker valde jag en högre klubba och gick lite lugnare. Blev ett kanonslag och hamnade ungefär en meter ifrån hålet och en relativt enkel putt för birdie.

Hål 17 (Par 4)
Slår ett av mina sämre utslag för dagen och hamnar kort till höger. Använder järn sex från ruffen och slår mig framåt får en kanonträff och borde kunna spela in mig bra på green på mitt tredje slag. Väljer dock att göra ett gammalt klassiskt skitslag och kommer ungefär 5 meter fram hackar mig framåt och kommer in på green efter mitt femte slag. En lång två putt krävs och man får en sjua i protokollet.

Hål 18 (Par 5)
Känner mig lite trött och sliten men vet att jag är på väg mot en riktigt bra runda. Tyvärr blir mitt utslag något av en kraftigt hook. Tvingas slå en järn sexa från skiten och lyckas inte få iväg bollen och kommer bara 5 meter framåt. Nästa slag från ungefär samma skit gör att jag får en kraftig hook och hamnar precis bredvid ett träd. Kan inte komma åt bollen utan försöker hacka mig framåt och det går rätt åt h*lvete. Tillslut kommer jag därifrån men slår nästa boll rakt över allt och hamnar ute i skiten. Väljer här att plocka upp bollen då jag ändå inte har någon chans på poäng. Det som är lite bittert i det hela är att P-bollen jag slog ut i samband med min hook var klockren mitt på fairwayn runt 230 meter. Önskade lite att jag aldrig hade hittat bollen då jag förmodligen hade spelat bättre från det läget än allt som hände.

Men 42 poäng på 18 hål får man ändå vara otroligt nöjd med och nytt hcp är 23,6. Målet med säsongen var 18 i hcp och jag tycker att det borde vara fullt möjligt ifall ens utslag fortsätter sitta så bra som de gjorde idag och de gjort på sistone.

Golf kan vara riktigt kul!
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Stort grattis till sänkningen.
Med så bra reflektion som du gör här i bloggen kommer du garanterat jobba dig nedåt.
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

Har varit dålig på att uppdatera mycket på grund utav bristande tid. Handbollen har haft sin försäsongsperiod med fas 1 och 2 och all annan tid har gått åt golfen.

Nöjd att jag har lyckats få in många rundor och har på sistone faktiskt hittat någon form av stabilitet. Hade en "lång" period där inget direkt hände men jag lyckades som oftast ligga runt 34-32 poäng det vill säga i buffertzonen oftast på grund utav att jag lyckades förstöra två eller tre hål rejält. Har dock de senaste två runderna spelat riktigt bra för att vara mig och lyckats komma ner till 21,1 i hcp vilket är en sänkning på -4,9 från när starten började i våras. Det som kanske är mest glädjande för självförtroendet är att inte ständigt ha runt 100 slag när man varit ute. Nu är det runt 90-92 och jag hoppas kunna komma under det inom kort.

Känner väl en viss risk att jag det kan bli ett litet stopp nu när jag har kommit ner en bit nu men det som är positivt är att jag känner mig ruskigt stabil på mina järnslag. Jag borde förmodligen våga slå ut med mer järn på vanliga par 4 och par 5 hål då jag allt som oftast ändå når green eller iallafall är väldigt nära green ifall jag bara gjort ett vettigt utspel.

Har börjat använda gamegolfappen för mobilen och min applewatch och vilket lyft den har gjort för mig på slutet. Tidigare när jag allt som oftast var kort sätter jag nu upp bollen betydligt fler gånger mot och på green då jag känner mig betydligt säkrare på vilka längder mina järnklubbor går i snitt. Kan väl konstatera att jag hade en del hybris kring klubborna. Inte för mycket kanske men de gjorde ändå att jag oftast låg några meter kort med gamegolf känner jag att jag har mycket bättre koll.
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
Skriv svar