Comeback efter 16 år

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

Hej

Jurra här eller Joakim som min kära mor kallar mig för men går oftast numera under namnet Jocke. För ungefär 16-17 år sedan när jag var i 18-19 var jag ute och spelade en hel del golf samtidigt som en hyfsad satsning inom handbollen pågick. Kom ner till ok siffror i handikapp på runt 15 men en flytt från västkusten till Småland gjorde att golfen gick i stå och kom aldrig tillbaka.

Numera är man 35 och tillbringar allt för mycket tid inomhus i en idrottshall både som instruktör vid handbollsgymnasiet i staden där jag bor och som handbollstränare. Kände mig tröttare och energilös stundtals. Följde med en kompis ut på en pay and playbana i närområdet och fick tillbaka känslan att här, här kan jag få energi.

Besöket på banan gjordes i mitten av september och några veckor senare hade jag betalat in medlemsavgift och lyckats införskaffa mig klubbor. Jag har sedan oktober lyckats komma ut och spela 16 rundor och har fått oerhört mycket energi vilket var precis det jag behövde.

Jag hade tänkt att skriva något för mig själv här under våren och sommaren mer som en liten uppföljning för mig själv hur det går. Som en gammal målvakt och tränare gillar jag statistik och försöker utveckla mig och tänkte om jag skriver ner det och kan gå tillbaka och reflektera över det kan det säkerligen hjälpa mig på något sätt. Då jag har sedan en tid tillbaka hittat forumet men mer bara kollat lite trådar tänkte jag att här finns det kunskaper och tankar som säkerligen kan få en på rätt spår.

Vid omstarten har jag kommit till handikapp 26 vilket känns som en ganska lagom start.

Gillar inte att prata om mål och sådant där utan vill helst prata om processmål mot det stora sedermera det är ju hur jag jobbar med mina egna spelare. Därför har jag upptäckt att den där slicen som fanns kvar när jag slutade för många år sedan fortfarande finns kvar och det är något som jag ska försöka jobba med. Målet är att när våren kommer ta några lektioner för att få lite tankar och idéer. Nu när handbollssäsongen är som värst har jag tillräckligt svårt att hitta ledig tid som det är för att göra några större förändringar i sving och tankesätt. Just nu är det bara att njuta när jag väl finner tid och väder för att komma ut.
Senast redigerad av Jurra den 28 feb 2016, 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Härligt att du återfunnit golfen. Vet själv känslan, då jag ett år innan dig återupptog golfen efter ett lika långt uppehåll. Som vuxen, med alla ansvar och sysslor det innebär, är det svårslaget att stänga av allt vad vardagen heter och bara komma ut i naturen och dänga runt den där bollen.

Ska bli kul att följa din dagbok :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen hit Jurra! Hoppas att du ska trivas.
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Välkommen!

Du har gjort samma resa som jag så jag känner igen mig, dock var det fotboll för min del. :)
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

Första helgen jag kom ut på över en månad. Januari är som vanligt en intensiv period som handbollstränare med SM-steg och seriematcher. Har dock lyckats frigöra denna helgen för mig för att få in lite energi inför stundande helger.

Idag blev det några hål på ett vintrigt Rockatorp GK liten bit utanför Växjö. Vintergreener och en kortare bana var precis lagom som en uppstart efter att inte ha svingat på en månad. Med vintergreenerna är resultat helt meningslöst men känner mig ändå nöjd överlag med vad som hände på banan.

Hade bra utslag på varje hål istortsätt eller bra och bra. För mig kom dom en bit framåt och var spelbara och gav mig en möjlighet att gå vidare. Inspelen mot vintergreenen satt fantastiskt bra faktiskt. Slag från 80-40m ger jag klart godkänt även om jag inte riktigt kom in på det lilla uppklippta vissa kallar green var det precis utanför och på en vanlig större green förmodligen varit på ifall jag hade siktat där.

Imorgon blir det återigen en tur ut på golfbanan då Möre GK utanför Kalmar som kan stoltsera med sommargreener.

Har även bytt min androidklocka till apple variant då jag bytte telefon kring jul. Testade lite snabbt tempo-appen från SwingMyGolf när jag värmde upp på drivingrangen och kom fram till att jag svingar betydligt fått fort eller alldeles för snabb i backswingen. Ni som har betydligt bättre kunskap än jag på detta. Ska jag när tiden finns jobba med detta? Var ju smidigt att få det direkt i klockan vilken fart man hade osv.
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

Idag var det äntligen dags, det skulle bli golf på "riktigt". Resan begav sig ifrån Växjö relativt tidigt vid 07.30 till Möre GK. Framme vid ungefär vid 09.00 i ett dimmigt Möre. Tur i oturen var det en ganska rejäl kö vid bollrännan och vi fick vänta en stund innan vi fick bege oss ut på banan. Tyvärr var rangen stängd vilket gjorde att kroppen inte kom igång förrän sista två hålen eller ja vi kan väl skylla på det.

På de första nio hålen känns spelet katastrofalt. När jag sedan kollar igenom statistiken var det väl inte riktigt så katastrofalt som jag tyckte vid tidpunkten. Jag har två hål på raken trean och fyran som jag tar upp bollen efter att ha besök vatten någongång för mycket samt utforskat vad som kan finnas på den upplogade åkern vid sidan av fairwayn. De övriga hålen går jag faktiskt nästan på mitt HCP och jag får tvåor som mest men några ettor och även en trea. Men känner väl att spelet aldrig lossnar och jag utmanar aldrig greenen där jag borde göra det. Är dock oerhört besviken på ett kort par 3 hål där jag får till ett bra utslag men sedan puttar alldeles för många gånger. Jag läste något om att vi glada/bittra amatörer läser greener för lite. Jag kan få en känsla av att jag läser den för mycket. Jag tror alltid att det kommer falla mer än vad det egentligen gör. Förutom på detta par 3 hål och de där två andra hålen lyckades jag tvåputta eller enputta.


Mitt utslag på par 3 hålet, ifall man ser det lite i kvalité ser man sedan också bollen dimpa ner några meter till vänster om flaggan.

På de sista nio går det bättre överlag och jag samlar ihop 17 poäng och även här stryks några hål helt. Första hålet är ett långt par 3 hål på närmare 200m från utslagsplatsen med vatten framför. Jag hade lite problem med smutsiga bollar och kände väl undermedvetet att jag ville tvätta en av dem. Tyvärr fann jag inte bollen efteråt. Men hade ett fint uppspel efter vattnet men puttern ville inte alls samma sak som jag ville vilket gjorde att det inte blev några poäng. Hålet därefter ett långt par 5 med vatten utmed hela vänstersidan var väl inte det som jag ville ha med min nyvunna drawkapacitet på utslagen (vissa elaka tungor kanske skulle tala om en kraftig hook). Men efter dessa två hålen började jag faktiskt komma igång. Några bogeys som för mig gav lite poäng. Avslutade rundan med två bra utslag och två fina inspel som satt som en smäck på greenen och faktiskt gav mig hyfsade birdie chanser. Framförallt mycket nöjd med ett inspel på 160m som hamnade kanonfint på greenen.

Allt som allt var det en fantastisk söndag med strålande sol och plus 8 grader. Golfen är ungefär där jag trodde den var. Finns kapacitet att rasa i hcp måste få bollen i spel lite mer och undvika de totala streckade hålen. På banan sista 6 hål lyckas jag samla ihop 15p och jämnheten måste dit.

Rent krasst är det väl så att jag måste få upp en stabilitet från tee boxen. De gånger jag är i spel utan plikt eller långt ut någonstans kommer jag oftast in på under mitt hcp. Puttningen är överlag stabil men utslagen nja. Hade förmodligen kunnat spela med järnklubborna och varit lite mer konsekvent men hur roligt är det?

Har börjat göra en kraftig draw (hook) som jag tidigare skrev om och jag har en känsla av att jag allt som oftast inte fullföljer svingen. Jag hamnar i någon form av baseballsving. Tankar om detta?
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Hej å välkommen
Trevligt att läsa det du skriver. Ska bli kul att följa.
Senast redigerad av Wolfsheim den 08 feb 2016, 18:08, redigerad totalt 1 gånger.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ser härligt ut med 8 grader och sol!
När det gäller det svintekniska är det svårt att ge någon vidare förklaring utan att se din sving "ordentligt".
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

På tal om något helt annat så använder jag själv Pings Golf-app på Apple-klockan för att hålla koll på tempot, jag gör det själv för att hitta rytmen inför varje träningspass (del av uppvärmningen när jag känner mig ur form) tycker den gör jobbet riktigt bra. Ska prova den du rekommenderar också!
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

Kommer fler filmer vid senare tillfälle. Jag hoppas även kunna ta några lektioner när mitt egna coachande lugnar ner sig.

Laddat ner ping-appen men inte testat får göra detta vid senare tillfälle. Tempo som appen heter är gratis till en början så du kan testa sedan köper slag som räknar ner. Säkerligen blir ping-appen billigare på längre sikt men vem vet vilken som är bäst. Ser fram emot en youtube-film från dig där du går igenom och meddelar vilken man bör köpa! :)

När vi ändå pratar appar till apple watch, finns någon annan du rekommenderar. Jag använder golf shoot men tycker faktiskt att funktionaliteten var bättre på android klockan men krävdes ju att jag skulle ha en android telefon för att den skulle fungera.

Tack för all input, gör det lite roligare att sätta sig ner och skriva om sina misslyckanden!
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
Skriv svar