Comeback efter 16 år

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

Idag kom jag ut lite snabbt på 9 hål på den korta banan som finns i Växjötrakten. Banan har precis öppnat upp sommargreener och den var faktiskt i gott skick. Då den är relativt kort är den utmärkt som träningsbana och ifall man snabbt vill ut på banan utan krångel.
Bild
Hål 1
Kort par 4 hål. Slår ett bra utslag i mitten av fairwayn. Greenen ligger högt ovanför utslaget och det är rejäl höjdskillnad. Då jag inte har stenkoll på vad de nya klubborna kan slog jag självklart långt med mitt andra slag. Som tur är baksidan av greenen ganska kraftigt uppför vilket gör att jag precis fastnar på greenen. Gör en stabil två putt från ett ganska långt håll och ronden är igång på ett strålande sätt.

Hål 2
Ett par 3 hål som är lite nedanför utslaget med bunker framför och en uppbyggd green. Lite lätt ångest måste jag säga att när jag vanligtvis vid motvind kan snegla på järn 5 men nu valde jag istället järn 8. Tryckte slaget lite åt vänster och hamnade utanför greenen. Slog ett förvånansvärt stabilt inspel med 56 gradaren och hamnade ungefär en meter från hål och enputtade för par.

Hål 3
Ett jäkligt kort par 3 hål med inga direkta konstigheter den stora grejen med det hålet är väl att greenen är format som ett hjärta. Motvind som jag helt struntar i. Detta att jag inte reflekterar över vinden gör att jag går väldigt kort eftersom jag faktiskt får på ett riktigt fint högt wedgeslag. Mitt andralag inspelet blir tyvärr kort och jag får en lång putt för att rädda par. Lyckas inte rädda då greenen inte faller som jag hade trott men bra längd på putten och enkel resa till tvåputt.

Hål 4
Ett par fyra hål med lite dogleg höger. Fick på ett fantastiskt fint utslag som hamnar på fairway. Får inte rullen som jag kanske hade hoppats på men har en wedge mot green. Väljer dock fel och återigen vinden gör sig påmind så jag hamnar kort. Här börjar bekymmerna på det här hålet. Duffar första wedgen rejält och när jag ska gå fram och slå nästa slag någon meter framför mig. Självklart är jag lugn och kontrollerbar medan den där vita bollen bara hånar mig slår jag den allt för långt. Detta resulterar i en treputt vilket är helt onödigt. Irriterande efter vad som var två ganska bra första slag på hålet.

Hål 5
Bestämmer mig för att spela säkert och gå ut med järn 5:an. Dumt att spela säkert när det ändå går åt helvete. Trycker den lågt åt höger och hamnar i lä pga skog och nästan in på nästa fairway. Kan inte spela mig utmed nästa hål utan måste in på fairway igen och det blir en liten pitch igenom ett glapp i skogen. Tredje slaget blir ett kanonslag. Har kanske aldrig slagit ett bättre slag och självklart gick den allt för långt. Tvingas till en pitch in och en tvåputt.

Hål 6
Uppför och en dogleg höger med out hela högersidan. Jag var inte ens i närheten av outen den här gången. Kan bero på att jag valde att få en riktig skyträff med drivern och den gick högre upp än vad lobbwedgen någonsin har gjort. Valde efter det kanonslaget spela säkert och slå fram mig. Var inne på green på fyra slag efter ett något kort tredjeslag. En vanlig tråkig tvåputt.

Hål 7
Kort par tre hål där jag fick chansen att testa foreskriket. Lyckades få en praktträff åt vänster och var i närheten av utslaget till 8:onde hålet. Gör dock ett ganska fint inspel från en knepig situation och löser enputt vilket gör att par kunde skrivas upp.

Hål 8
Slog ut med den nya hybriden för att undvika gå i vattenhindret som går igenom fairwayn. Kanonträff och hamnade ganska precis där jag ville. Slår ett längdmässigt bra andra slag dock återigen lite för mycket åt vänster och hamnade i bunkern precis pin high. Ett bra slag från sanden och hamnade en bit ifrån hålet. Slår en så när perfekt putt men gjorde en 360 i hålkanten vilket gjorde att det på nytt blev en tvåputt. Tur att man inte blir bitter.

Hål 9
Par 3 hål med en ganska knepig green med två våningar. Får en fin träff med järn 8:an men går lite kort och hamnar på den nedre delen ganska långt från hål. Vågar inte trycka ordentligt på första putten vilket gör att den går kort alldeles för kort. Blir en treputt tillslut vilket känns onödigt.

Allt som allt fruktansvärt skönt att komma ut på golfbanan efter en lång stund vilandes. De nya järnklubborna kändes fantastiska. Är ganska övertygad om att de pingklubborna jag hade tidigare egentligen var lite för svårspelade för mig. Måste bara jobba in de nya längderna för just nu är jag ungefär 15-20 meter längre på klubborna vilket är svårt att ställa om till.
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vilket järnset blev det?
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jurra skrev:Idag kom jag ut lite snabbt på 9 hål på den korta banan som finns i Växjötrakten. Banan har precis öppnat upp sommargreener och den var faktiskt i gott skick. Då den är relativt kort är den utmärkt som träningsbana och ifall man snabbt vill ut på banan utan krångel.
Bild
Hål 1
Kort par 4 hål. Slår ett bra utslag i mitten av fairwayn. Greenen ligger högt ovanför utslaget och det är rejäl höjdskillnad. Då jag inte har stenkoll på vad de nya klubborna kan slog jag självklart långt med mitt andra slag. Som tur är baksidan av greenen ganska kraftigt uppför vilket gör att jag precis fastnar på greenen. Gör en stabil två putt från ett ganska långt håll och ronden är igång på ett strålande sätt.

Hål 2
Ett par 3 hål som är lite nedanför utslaget med bunker framför och en uppbyggd green. Lite lätt ångest måste jag säga att när jag vanligtvis vid motvind kan snegla på järn 5 men nu valde jag istället järn 8. Tryckte slaget lite åt vänster och hamnade utanför greenen. Slog ett förvånansvärt stabilt inspel med 56 gradaren och hamnade ungefär en meter från hål och enputtade för par.

Hål 3
Ett jäkligt kort par 3 hål med inga direkta konstigheter den stora grejen med det hålet är väl att greenen är format som ett hjärta. Motvind som jag helt struntar i. Detta att jag inte reflekterar över vinden gör att jag går väldigt kort eftersom jag faktiskt får på ett riktigt fint högt wedgeslag. Mitt andralag inspelet blir tyvärr kort och jag får en lång putt för att rädda par. Lyckas inte rädda då greenen inte faller som jag hade trott men bra längd på putten och enkel resa till tvåputt.

Hål 4
Ett par fyra hål med lite dogleg höger. Fick på ett fantastiskt fint utslag som hamnar på fairway. Får inte rullen som jag kanske hade hoppats på men har en wedge mot green. Väljer dock fel och återigen vinden gör sig påmind så jag hamnar kort. Här börjar bekymmerna på det här hålet. Duffar första wedgen rejält och när jag ska gå fram och slå nästa slag någon meter framför mig. Självklart är jag lugn och kontrollerbar medan den där vita bollen bara hånar mig slår jag den allt för långt. Detta resulterar i en treputt vilket är helt onödigt. Irriterande efter vad som var två ganska bra första slag på hålet.

Hål 5
Bestämmer mig för att spela säkert och gå ut med järn 5:an. Dumt att spela säkert när det ändå går åt helvete. Trycker den lågt åt höger och hamnar i lä pga skog och nästan in på nästa fairway. Kan inte spela mig utmed nästa hål utan måste in på fairway igen och det blir en liten pitch igenom ett glapp i skogen. Tredje slaget blir ett kanonslag. Har kanske aldrig slagit ett bättre slag och självklart gick den allt för långt. Tvingas till en pitch in och en tvåputt.

Hål 6
Uppför och en dogleg höger med out hela högersidan. Jag var inte ens i närheten av outen den här gången. Kan bero på att jag valde att få en riktig skyträff med drivern och den gick högre upp än vad lobbwedgen någonsin har gjort. Valde efter det kanonslaget spela säkert och slå fram mig. Var inne på green på fyra slag efter ett något kort tredjeslag. En vanlig tråkig tvåputt.

Hål 7
Kort par tre hål där jag fick chansen att testa foreskriket. Lyckades få en praktträff åt vänster och var i närheten av utslaget till 8:onde hålet. Gör dock ett ganska fint inspel från en knepig situation och löser enputt vilket gör att par kunde skrivas upp.

Hål 8
Slog ut med den nya hybriden för att undvika gå i vattenhindret som går igenom fairwayn. Kanonträff och hamnade ganska precis där jag ville. Slår ett längdmässigt bra andra slag dock återigen lite för mycket åt vänster och hamnade i bunkern precis pin high. Ett bra slag från sanden och hamnade en bit ifrån hålet. Slår en så när perfekt putt men gjorde en 360 i hålkanten vilket gjorde att det på nytt blev en tvåputt. Tur att man inte blir bitter.

Hål 9
Par 3 hål med en ganska knepig green med två våningar. Får en fin träff med järn 8:an men går lite kort och hamnar på den nedre delen ganska långt från hål. Vågar inte trycka ordentligt på första putten vilket gör att den går kort alldeles för kort. Blir en treputt tillslut vilket känns onödigt.

Allt som allt fruktansvärt skönt att komma ut på golfbanan efter en lång stund vilandes. De nya järnklubborna kändes fantastiska. Är ganska övertygad om att de pingklubborna jag hade tidigare egentligen var lite för svårspelade för mig. Måste bara jobba in de nya längderna för just nu är jag ungefär 15-20 meter längre på klubborna vilket är svårt att ställa om till.
Kul beskrivning av rundan. När du gör på detta sätt övar du på att se dig själv genom skriften. Detta gör att du själv lättare hittar utecklingspunkter. I detta fall kanske noggrannhet och humörkontroll?
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

JohanAdministratör skrev:Vilket järnset blev det?
Det blev Cobra Fly-Z i järnset, sedan passade jag även på att införskaffa en hybrid 19 graders aeroburner.
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

Mikael316 skrev: Kul beskrivning av rundan. När du gör på detta sätt övar du på att se dig själv genom skriften. Detta gör att du själv lättare hittar utecklingspunkter. I detta fall kanske noggrannhet och humörkontroll?
Tack, ja noggrannhet och humör är nog två saker som jag bör fundera kring. Framförallt noggrannheten känner jag vill bara göra slaget ibland för att kunna gå vidare. Har även problem med att jag "lägger ner" hål vid första bekymret. Har ju såpass högt hcp att jag oftast har slag nog att kunna rädda upp situationer hyfsat.
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jurra skrev:
Mikael316 skrev: Kul beskrivning av rundan. När du gör på detta sätt övar du på att se dig själv genom skriften. Detta gör att du själv lättare hittar utecklingspunkter. I detta fall kanske noggrannhet och humörkontroll?
Tack, ja noggrannhet och humör är nog två saker som jag bör fundera kring. Framförallt noggrannheten känner jag vill bara göra slaget ibland för att kunna gå vidare. Har även problem med att jag "lägger ner" hål vid första bekymret. Har ju såpass högt hcp att jag oftast har slag nog att kunna rädda upp situationer hyfsat.
Har haft den tendensen själv. Men har kommit på att är man bara närvarande så kan det riktigt bra ändå, har haft hål när både slag 1 och 2 varit dåliga, men att man tack vare att man inte ger sig ändå är där och nosar på paret! Så länge bollen är i spel är allt möjligt!!

Sen har man 18 slag eller mer är det ju bara att räkna ett extra fram till green med tvåputt för att göra nettopar! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag inspirerades lite av din rondbeskrivning och plitade ned några rader i min dagbok. Kika gärna!
Jag tror det är bra att skriva ned sina rundon. Då reflekterar man bra!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Jag inspirerades lite av din rondbeskrivning och plitade ned några rader i min dagbok. Kika gärna!
Jag tror det är bra att skriva ned sina rundon. Då reflekterar man bra!
Utvärdering och reflektion är väl det absolut bästa sättet att utvecklas i allt man gör?
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

Har varit iväg på en handbollsturnering i Prag över påsken. 30 spelare i åldrarna 16-19 och ungefär lika många föräldrar och syskon har man umgåtts med. Resan i sig var det buss och jag kom hem tidigt på tisdagsmorgonen till Växjö. För att undvika att somna tidigt på soffan lyckades jag "övertala" svågern att hänga med på en runda på kvällen nu när solen går ner senare. Vi hann med att slå några bollar på rangen vilket behövdes efter att ha tillbringat en stor del av de senaste timmarna på en buss.

Rundan i sig gick poängmässigt helt ok, kände på slutet av rundan att hjärnan hade blivit allt för seg och hade svårt att fokusera mig. Svårt att fokusera sig var väl en ganska vanlig sak iofs under ronden hade vid första utslaget varit vaken i ungefär 33 timmar med någon timme lite halvsovande på bussen.
golf kopia.jpg
golf kopia.jpg (93.41 KiB) Visad 8837 gånger
Hål 1
Bra utslag med ett katastrof inspel där jag får så när en socket och trycker ner bollen i bunkern. Får till ett hyfsat sandslag men gör en ganska onödig treputt efter att jag hade ingen fart känsla för greenerna och slog första putten allt för jättelångt.

Hål 2
Bra längdmässigtutslag på ett kort hål och kommer precis i greenkanten. Ger mig en lång första putt som jag är ganska nöjd riktningsmässigt med. Den andra putten går dock runt i hålet och ut vilket gör att det blir en ny treputt.

Hål 3
Även här ett kort par 3 hål. Har haft problem tidigare med att gått kort och väljer en större klubba än vanligtvis. Går långt men hamnar på green. Fortfarande svårt med puttarna och längden och får en ny treputt.

Hål 4
Trycker utslaget åt höger i ruffen. Det finns en gigantisk fördel med vår och höstgolf det är att man allt som oftast hittar bollen. Slår ett ganska bra inspel från ruffen men bollen studsar förbi green. Ett mycket bra inspel med 56:an och en enputt. Dagens första par är noterat.

Hål 5
Tänkte spela smart och väljer att spela ut med järn 7. Kommer ungefär dit jag vill på fairwayn och ska spela in mot green. Inspelet är väldigt smalt med vattenhinder på både höger och vänstersida. Jag väljer att träffa det vattenhindret som är till höger... Faller ihop lite här och bitterheten tar tag i mig och slår ett katastrofinspel där jag går förbi green. Vi kan väl bara konstatera att det var ett fritt fall här.

Hål 6
Trycker utslaget lite åt höger plus att min uppställning förmodligen inte var särskilt bra. Hamnar så jag måste slå mig framåt för att kunna ha chans att nå green. Slår ett mycket bra tredje slag och hamnar bara någon meter från hål och gör en enputt för par.

Hål 7
Vi har "jagat" ikapp de som var 3,5 hål framför oss och de släpper förbi oss. Jag som relativt ny igen får självklart svår prestationsångest. Men lyckas få till ett fint första utslag som hamnar på green men ganska långt från hål i en ganska kraftig nivå skillnad mot kopp. Gör det inte bra därifrån och treputtar.

Hål 8
Bestämmer mig för att slå ut med hybriden. Gick inte alls bra var lite nyfiken och vred förmodligen upp allt för tidigt och toppade den fint. Väljer att försöka ta revansch på mig själv och hybriden... Toppade nästa slag också, fördelen är att topparna går rakt även om de inte gått någon direkt längd. Ska försöka spela in mig mot green och jo men visst jag toppar mitt tredje slag också. Tur att jag har nya klubbor annars finns det risk att något hade rykt. Spelar in mig mot green på fjärde slaget och två puttar.

Hål 9
Slår ett ganska bra utslag och hamnar på green. Gör en två putt och får till ett par.

Noterbart på de sista nio var att jag lyckades slå bort en boll på hål 10 vilket förstörde det hålet. På hål 13 slog jag förmodligen ett nytt personbästa med runt 175 meter med järnfemman och lyckades få till ett fint par. På hål 14 får jag till ett av mina bästa inspel med 50 gradaren, går lite långt men har en bra birdiechans. Katastrof utslag på hål 15 där jag hookar den kraftigt och sedan slår jag ganska dåliga slag överallt på det hålet. Bra längdmässigt inspel när det återstår 100m men trycker den till vänster och ger mig ett svårt inspel vilket gör att det blir allt för många slag. Även på hål 17 gör jag ett mycket bra första slag med järnfemman. Trycker mitt andra slag till vänster om green men gör faktiskt ett ganska briljant om jag får säga det själv tredje slag med 60 gradaren och träffar pin. Tyvärr blir det boogey ändå efter att bollen snurrat runt i koppen.

En trevlig runda och 35 poäng där jag inte fick poäng alls på 4 av hålen och hade förmodligen kunnat fått några fler ifall puttningen suttit som den skulle.

Fortfarande är problemet att jag ger upp hål. Nu var jag inte riktigt i balans med sömnbrist för att riktigt vara fokuserad men det är något som måste ta tags i. Puttningen fungerade nästan inte alls.
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

Hade förhoppningar om att komma ut och slå lite på rangen igår men vädret och min egna trötthet efter arbetsdagen gjorde att det blev inställt. Istället får man ladda batterierna inför helgen. Förhoppningsvis kommer man ut något på lördag på hemmabanan och på söndag blir det en tur till http://www.emmabodagk.se. En bana som jag aldrig spelat på men har gott rykte om sig här nere fast den ska vara smal och ha mycket vatten på sig. Jag får helt enkelt ta med extra bollar!
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
Skriv svar