Johan - 2024 nu kör vi!!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sullanos skrev: 17 jan 2019, 13:37Sälj ansvar på Cloud Golf Club betyder det att du inte är kvar på Golfstar eller det kanske är samma företag?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Samma företag, olika varumärken, olika fördelar, olika priser. I koncernen finns ju också SmartGolfa.
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:
Sullanos skrev: 17 jan 2019, 13:37Sälj ansvar på Cloud Golf Club betyder det att du inte är kvar på Golfstar eller det kanske är samma företag?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Samma företag, olika varumärken, olika fördelar, olika priser. I koncernen finns ju också SmartGolfa.
Då är jag med på noterna! Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Så här går mina tankar angående fys försäsongen 19.

Jan/Feb/Mars har jag som ambition att köra Build n Burn-pass på SATS 3 gånger i veckan. Jag hoppas bygga upp övergripande styrka och en grundläggande kondition. Gymmet ligger mitt emellan jobbet och hemmet så det kan bli att jag slinker in på väg till och från jobbet som bonus också. I övrigt har jag inga andra ambitioner när det kommer till fysträning.

Men som komplement till det fysiska så vill jag lägga om kosten till en låg-kolhydrats-kost. Jag har testat det tidigare under längre perioder och mått väldigt bra utav det och hoppas hitta dit igen.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev: 23 jan 2019, 10:14Men som komplement till det fysiska så vill jag lägga om kosten till en låg-kolhydrats-kost. Jag har testat det tidigare under längre perioder och mått väldigt bra utav det och hoppas hitta dit igen.
Rekommenderas varmt. Finns inget som får en att må så bra både psykiskt och fysiskt som att skippa kolhydraterna.
Har själv riktigt dålig karaktär när det gäller kost men har åtminstone försökt skära ner på kolisarna i år. Synd att de är så förbannat goda bara! :lol:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 23 jan 2019, 11:16
JohanAdministratör skrev: 23 jan 2019, 10:14Men som komplement till det fysiska så vill jag lägga om kosten till en låg-kolhydrats-kost. Jag har testat det tidigare under längre perioder och mått väldigt bra utav det och hoppas hitta dit igen.
Rekommenderas varmt. Finns inget som får en att må så bra både psykiskt och fysiskt som att skippa kolhydraterna.
Har själv riktigt dålig karaktär när det gäller kost men har åtminstone försökt skära ner på kolisarna i år. Synd att de är så förbannat goda bara! :lol:
Där är vi raka motsatser - tar du bort kolhydraterna för min del så innebär det många problem även efter långa perioder. Vilket är intressant.
Det intressanta med såväl lågkolhydratskost och lågfettkost är att det finns väldigt lite evidens för att det egentligen ger några mätbara positiva effekter på befolkningen. Självklart kan det finnas många personliga upplevelser som skiljer sig däremot.

Snackar vi om viktnedgång finns det bara ett bevisat fungerande sätt och det är ju ett kaloriunderskott. DIt kan du ju nå precis hur du vill vilket är kul.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 23 jan 2019, 13:06Där är vi raka motsatser - tar du bort kolhydraterna för min del så innebär det många problem även efter långa perioder. Vilket är intressant.
Det intressanta med såväl lågkolhydratskost och lågfettkost är att det finns väldigt lite evidens för att det egentligen ger några mätbara positiva effekter på befolkningen. Självklart kan det finnas många personliga upplevelser som skiljer sig däremot.

Snackar vi om viktnedgång finns det bara ett bevisat fungerande sätt och det är ju ett kaloriunderskott. DIt kan du ju nå precis hur du vill vilket är kul.
Märks att vi har väldigt olika syn på det här och hur läget i forskarvärlden ser ut. Har själv följt utvecklingen de senaste 15 åren och läst en hel del.

Jag skulle tvärtom hävda att det finns massor av forskning som visar att lågkolhydratkost är fördelaktigt på långsikt för i princip alla. Förutom viktnedgången blir de flesta hälsovärdena betydligt bättre. Ta bara en sån sak som att de flesta slipper mediciner mot typ 2 diabetes genom lågkolhydratkost.
Västvärlden har ju provat högkolhydratkost med fettskräck sen 80-talet och vi är fetare och sjukare än någonsin.

"Kalorier in, kalorier ut" skulle jag påstå är en förlegad "sanning" som inte tar hänsyn till vart energin kommer ifrån. Det är stor skillnad på hur kroppen behandlar kolhydrater, protein och fett. Ett bra exempel är de som testat att äta enbart bacon i 30 dagar. Han som drog igång utmaningen ÖKADE sitt kaloriintag från 2000 till 2500 per dag och hade efter 30 dagar gått ner nästan 10 Kg. En omöjlighet om kaloriunderskott var lösningen för att gå ner i vikt.

Tyvärr så har vi en hel livsmedels- och tränings-industri som vill att vi ska leva med dåligt samvete för att vi inte tränar, som om det var lösningen.
Klart de vill ha en massa kolhydrater i maten vi köper, det är ju billigt att producera.

Nåja, var och en för göra sin hemläxa och bestämma sig för vad som är rätt för dem :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 23 jan 2019, 15:04
MaxP skrev: 23 jan 2019, 13:06Där är vi raka motsatser - tar du bort kolhydraterna för min del så innebär det många problem även efter långa perioder. Vilket är intressant.
Det intressanta med såväl lågkolhydratskost och lågfettkost är att det finns väldigt lite evidens för att det egentligen ger några mätbara positiva effekter på befolkningen. Självklart kan det finnas många personliga upplevelser som skiljer sig däremot.

Snackar vi om viktnedgång finns det bara ett bevisat fungerande sätt och det är ju ett kaloriunderskott. DIt kan du ju nå precis hur du vill vilket är kul.
Märks att vi har väldigt olika syn på det här och hur läget i forskarvärlden ser ut. Har själv följt utvecklingen de senaste 15 åren och läst en hel del.

Jag skulle tvärtom hävda att det finns massor av forskning som visar att lågkolhydratkost är fördelaktigt på långsikt för i princip alla. Förutom viktnedgången blir de flesta hälsovärdena betydligt bättre. Ta bara en sån sak som att de flesta slipper mediciner mot typ 2 diabetes genom lågkolhydratkost.
Västvärlden har ju provat högkolhydratkost med fettskräck sen 80-talet och vi är fetare och sjukare än någonsin.

"Kalorier in, kalorier ut" skulle jag påstå är en förlegad "sanning" som inte tar hänsyn till vart energin kommer ifrån. Det är stor skillnad på hur kroppen behandlar kolhydrater, protein och fett. Ett bra exempel är de som testat att äta enbart bacon i 30 dagar. Han som drog igång utmaningen ÖKADE sitt kaloriintag från 2000 till 2500 per dag och hade efter 30 dagar gått ner nästan 10 Kg. En omöjlighet om kaloriunderskott var lösningen för att gå ner i vikt.

Tyvärr så har vi en hel livsmedels- och tränings-industri som vill att vi ska leva med dåligt samvete för att vi inte tränar, som om det var lösningen.
Klart de vill ha en massa kolhydrater i maten vi köper, det är ju billigt att producera.

Nåja, var och en för göra sin hemläxa och bestämma sig för vad som är rätt för dem :)

Jag håller med dig om en massa saker ovan. I slutändan är det upp till individen att avgöra vad som passar i allt från livsstil till ekonomi och som du säger utifrån egenfunnen kunskap. Jag håller också med dig om att fettskräcken som funnits (och till viss del fortfarande finns) är bevisat överdriven och dessutom som du också skriver troligen grundar sig väldigt mycket i hur företag och andra vill påverka vår konsumtion. Men lika viktigt tycker jag det är att diskutera och speciellt när det gäller områden som precis som du skriver innehåller mycket skrämseltaktiker. Personligen lägger jag inte för mycket tid på just forskning kring kost utan är mer i tränings/funktionsdelen tillsammans med golfen. Jag tar också gärna chansen att lära mig mer från andra och deras kunskap och erfarenheter.

Innan jag går vidare tänkte jag understryka ett par saker. Jag är själv varken åt det ena eller andra hållet i någon värld när det kommer till kost. Jag har levt fyra år under tron att socker är som knark och totalt beroendeframkallande (oavsett vad forskningen sa). Jag har provat lågkolhydratskost under långa perioder (trots att jag inte mått bra av det), jag har provat fasta under långa perioder, jag har provat lågfettskost under långa perioder. Jag har även levt fyra år av mitt liv med att försöka äta helt tillsatsfritt till 99% (på tal om utmaningar :lol: ) Idag har jag en ganska grundläggande idé om att inte äta någon skitmat och hålla koll på mitt kaloriintag. Därtill måste jag också se till att jag har en viss mängd proteinkonsumtion just nu då jag försöker gå upp i vikt men begränsa mängden fettmassa.

Det finns som du skriver många forskningsrapporter om de positiva effekterna med lågkolhydratskost och jag är helsäker på att det finns positiva effekter av det (även om jag uttryckte det lite klumpigt i inlägget ovan). Precis som det finns positiva effekter av en lågfettskost. Och positiva effekter av en Paleo-kost. Och positiva effekter av en GI-kost och så vidare. Nu när vi båda refererar till forskning får vi ju ett annat problem då det finns forskning som stödjer så väldigt mycket. Du kan praktiskt taget bevisa vad tusan du vill i världen om du bara lägger upp din forskning på rätt sätt. Det spelar ingen roll om vi pratar om kost eller något annat. Därför blir det ju också väldigt intressant att se vartifrån forskningen kommer och då går det också fort att "sålla ut" forskning som faktiskt är neutral eller forskning som faktiskt ska ge ett specifikt resultat. Du vet precis som jag hur mycket företag eller personer med ett visst intresse påverkar forskning. I golfen finns det just nu flera roliga exempel på såväl golftränare och biomekaniker som tolkar data ifrån "sina" undersökningar och påstår väldigt olika saker. Tack vare det blir golftränare uppdelade i läger lite som kosten väldigt fort påverkar oss.

Ett annat problem som kommer ifrån världen vi lever i idag är ju vår generalisering av allting. Tar vi dina och mina exempel ovan så använder vi lågkolhydratskost eller lågfettkost. Jaha, vad tusan innebär det egentligen då? Du har en definition och jag kanske har en helt annan. Alla gånger är det genomgående problemet i västvärlden idag en överkonsumtion av kolhydrater som i sin tur leder till övervikt. Men betyder det per automatik att kolhydrater är dåligt? Nej det är ju klart det inte gör. Allting är ju tyvärr farligt i för stora mängder, oavsett vad vi pratar om. Kolhydrater, fett, protein, golf, vatten. Ja. Allt. Självklart är det också en enorm skillnad på vilken källa det är av någonting när det kommer till kost. Kolhydrater och kolhydrater är inte samma sak. Jag har t.ex. ett kilo potatis jag ska äta till middag idag som är förberett i min luftfritös helt utan något annat än potatis - det är en jäkla skillnad mot 1 kilo McDonalds pommes. Precis som det är skillnader på fetter och proteiner, och om vi vill bryta ner det ännu mer kan vi ju även titta på saker som aminosyror och så vidare.

Då kommer vi ganska logiskt in på det här med energibalans "kalori in och kalori ut" - finns det något idag som är bevisat genom forksning så är det energibalansen - jag vill jättegärna se dina källor för att det inte spelar roll då jag idag anser att det inte finns något annat. Viktnedgång kommer som ett resultat av ett långsiktigt energiunderskott. Det går att skapa såväl genom kost som genom träning (även om kosten är så mycket mer viktig). Du kan därför gå ner i vikt genom att äta bara bacon eller varför inte bara potatis eller varför inte bara köttbullar? Det handlar i slutändan om hur mycket du stoppar i dig (om vi ska hårddra det extremt). Där dessutom kan vi även vara tvugna att se till indivden framför oss, det verkar finnas individuella saker att ta hänsyn till i förbränning och annat. Därför blir också referenser till enskilda fall fort missvisande. När det gäller just energibalansen så har vi några direkta problem med att människor generellt är totalt värdelösa på att veta hur mycket kalorier de stoppar i sig på en dag men det finns även bevis som stärker att människor aktivt väljer att inte veta för att kunna fortsätta leva som de vill.

Allting det åt sidan. Låt oss titta på det som kanske är det viktigaste i allting och det är människans beteende. Vi drivs ju alltid av vårt beteende och även där finns det mycket forskning om kost. Ovannämnda exempel på att aktivt undvika information till exempel. Vi vet även idag att förändring i kost för en människa också verkar göra det lättare för samma människa att göra livsstilsförändrignar i andra områden. Så om vi tar exemplet ovan med personen som bara äter bacon, hur förändrades träningsmönster och rörelse i vanliga livet? Troligen ökade även den delen. Är det fallet? Ingen aning. Det kan vara så att mindre kolhydrater ligger bakom också såklart. Kanske det mest intressanta om beteendevetenskap och kost speciellt i fallet med viktreglering är hur gång efter annan dieter har bevisat sig vara otroligt ineffektiva i det långa loppet. Kort och gott för att det långsiktigt inte håller. Oavsett vilken diet du väljer att följa - Atkins, GI, LCHF, Paleo etc etc etc. Så slutar det för majoriteten av människor på samma sätt. Det funkar ett tag och sen blir det precis som du beskriver "dålig karaktär" och vi går ifrån dieten och tillbaka till liknadne mönster som tidigare som får motsatt effekt.

Hur vi än vrider och vänder på kost, träning och så mycket annat så kommer vi alltid tillbaka till den centrala punkten - individen. Det var där vi började och båda var överens. Det är också det som idag får mig att sparka bakut så fort alla människor dras över en kam om det så gäller kost, träning, mat och så vidare. Det var just därför jag t.ex. skrev inlägget om bästa övningen i gymmet. Jag är helsäker på att lågkolhydratskost funkar för många när det kommer till viktnedgång (och de positiva effekterna det tillför) eftersom det är ett sätt att kontrollera intaget av mat, men det gäller ju även så många andra "sätt" att se på mat. Jag håller helt med om att vi har framförallt en kostindustri som vi slåss emot och som vi sagt tidigare kommer det till indivdens ansvar. Viktreglering är ju egentligen inte raketforskning, går du upp i vikt äter du mer än vad du borde, går du ner äter du mindre än du borde. Det är inte heller några hemligheter om vilka negativa hälsoeffekter det finns med övervikt och det är hemskt att se åt vilken riktning världen är på väg när det gäller allt det här. Varje indivd måste vara villig att göra hemläxan som du skriver och ta ansvar för sin del. Det är lätt att skylla på fett, kolhydrater, marknadsföring och annat men det är i slutändan individen.

Jag är glad för att du ska ta tag i din kost Johan och det som passar bäst för dig är naturligtvis vad du ska köra på. (y)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Lchf for Longer drives!
Inatt drömde jag att jag spelade fläckfri golf på Torrey Pines och utklassade Tiger och Norén...

Igår körde jag en 45 min pass på gymmet och. GUD vad jobbigt det var. Men jag hoppas att fettet brinner och gråter och bålen stabiliseras.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

När det kommer till forskning och käk så gillar jag den här sajten. Den verkar passa mig väl.

https://www.dietdoctor.com/common-curre ... ries-guess

Just den artikeln dök upp i mitt flöde idag och behandlar ämnet ni gubbar diskuterat ovan.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 24 jan 2019, 08:07 När det kommer till forskning och käk så gillar jag den här sajten. Den verkar passa mig väl.

https://www.dietdoctor.com/common-curre ... ries-guess

Just den artikeln dök upp i mitt flöde idag och behandlar ämnet ni gubbar diskuterat ovan.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Detta är ett jättebra exempel på hur forskningen (och hur den tolkas) vrids väldigt fel många gånger. Kostdoktorn /Diet Doctor har mycket intressanta artiklar men en hel de har många gånger helt motbevisats. Jag skulle rekommendera dig att även läsa följande två artiklar från Tyngre som kommer in på kalori och kalori tänket samt hur insulinet egentligen påverkar viktuppgång/nedgång.

https://tyngre.se/Artiklar/Kalori-f%C3%B6r-kalori
https://tyngre.se/Artiklar/Vad-h%C3%A4n ... togen-diet

Intressant med exemplet i texten ovan är att jag själv är ett levande exempel på att det inte stämmer. Under ett par år åt jag vad som kan klassas som lågkolhydratskost med väldigt mycket fett (kanske lite för lite protein) och jag gick upp ungefär 10 kilo. Jag utgick också från idén att min kropp skulle ha lättare att ta till sig "äkta" kalorier.
Skriv svar