Johan - 2024 nu kör vi!!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 24 jan 2019, 09:09Detta är ett jättebra exempel på hur forskningen (och hur den tolkas) vrids väldigt fel många gånger. Kostdoktorn /Diet Doctor har mycket intressanta artiklar men en hel de har många gånger helt motbevisats. Jag skulle rekommendera dig att även läsa följande två artiklar från Tyngre som kommer in på kalori och kalori tänket samt hur insulinet egentligen påverkar viktuppgång/nedgång.

https://tyngre.se/Artiklar/Kalori-f%C3%B6r-kalori
https://tyngre.se/Artiklar/Vad-h%C3%A4n ... togen-diet

Intressant med exemplet i texten ovan är att jag själv är ett levande exempel på att det inte stämmer. Under ett par år åt jag vad som kan klassas som lågkolhydratskost med väldigt mycket fett (kanske lite för lite protein) och jag gick upp ungefär 10 kilo. Jag utgick också från idén att min kropp skulle ha lättare att ta till sig "äkta" kalorier.
Den stora skillnaden mellan Kostdoktorn (som Andreas sida hette vid starten) och Tyngre är att de senare har ett stort eget intresse i att folk ska tro att träning är lösningen på allt eftersom de säljer kosttillskott mm.

Jacob Gudiol‌, som drev/driver, Träningslära är en känd LCHF-förnekare som med näbbar och klor har försvarat kalorier in, kalorier ut i 10-15 år. Slutade läsa det han skrev för 10 år sedan då han i diverse diskussioner i olika forum försökte trycka ner folk som ifrågasatte honom och hans attityd var riktigt otrevlig.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 23 jan 2019, 19:27Varje indivd måste vara villig att göra hemläxan som du skriver och ta ansvar för sin del. Det är lätt att skylla på fett, kolhydrater, marknadsföring och annat men det är i slutändan individen.
Instämmer! :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 24 jan 2019, 13:16 Den stora skillnaden mellan Kostdoktorn (som Andreas sida hette vid starten) och Tyngre är att de senare har ett stort eget intresse i att folk ska tro att träning är lösningen på allt eftersom de säljer kosttillskott mm.

Jacob Gudiol‌, som drev/driver, Träningslära är en känd LCHF-förnekare som med näbbar och klor har försvarat kalorier in, kalorier ut i 10-15 år. Slutade läsa det han skrev för 10 år sedan då han i diverse diskussioner i olika forum försökte trycka ner folk som ifrågasatte honom och hans attityd var riktigt otrevlig.
Jag har själv haft väldigt svårt för Jacob genom åren och ibland har han uttryckt sig klumpigt det håller jag med om. Fram till för ett år sedan ungefär hade vi helt delat åsikten om att han inte visste vad han pratade om eller vägrade se sanningen. Jag gav dock han en ärlig chans och istället för att bry mig om personen läste den fakta han höll sig till och de stämmer fortfarande väldigt väl. Tycker du inte om Jacob så är det väl värt att klicka sig in på forskningsrapporterna själva istället (https://www.cell.com/cell-metabolism/fu ... 15)00350-2 ) Det de flesta har svårt med är ju hur grå kost är egentligen, det finns inget bästa sätt att göra något på, vi kommer åter till dieten. Men blir du väldigt svart eller vit så går det fort att se alla personer som är någon annan färg som att de har fel.

Tyngre har ett eget intresse i att sälja sina produkter absolut. Det har Kostdoktorn också genom sina medlemskap och då diskar vi ju båda källorna på grund av det. Jag ser personligen inga problem med att företag behöver tjäna pengar på sina tjänster och produkter, troligen kommer det också att påverka informationen som kommer ut och då är vi tillbaka på poäng 1. Väljer vi då att inte lita på artiklar skrivna av insatta personer i de olika ämnena så kvarstår forskarrapporter och det i sin tur behöver vi göra samma sållning av och det är ett jäkla jobb ju. Personligen skulle jag klassa rapporten länkad ovan som en av dem.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Idag blir det ett spännande möte med InGolf som är Alex Norens brors företag... hoppas på bra samarbeten 2019!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Insåg idag att det är snart 3 månader sedan jag slog ett slag..


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 03 feb 2019, 21:53 Insåg idag att det är snart 3 månader sedan jag slog ett slag.. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Kämpa Johan!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nu är vi igång 2019.
Vid den här tiden förra året hade jag lirat ett gäng rundor i USA så jag är lite sur att jag inte kommit igång tidigare. Men suget har inte riktigt varit där.

Dagens golfpass blev att skotta fram en matta på Golfcenter Danderyd eftersom alla mattor under tak med infravärme var upptagna..

Bild


Sen mys-slog jag en hink med merparten en wedge och J8.
Fokuserade på think box / play box vid slagen och hittade en del förvånansvärt bra slag och sköna bollträffar.
I think box ligger fokus på handledssättning i baksvingen och rotation igenom slaget.
I play box är fokus på ett mjukt och skönt grepp igenom hela slaget.
Det funkar för mig.

Bild

Sen pös jag till Dormy Arninge och hälsade på Kent här från forumet. Jag klämde och kände en del på nya Odyssey Stroke Lab-putters också och de var fiiinfina!

Bild



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Bra kämpat Johan!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har hört att det tunna träffytorna på framförallt drivers kan gå sönder när det är kallt ute.
Någon som vet om det ligger någon sanning i det?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 11 feb 2019, 10:03 Har hört att det tunna träffytorna på framförallt drivers kan gå sönder när det är kallt ute.
Någon som vet om det ligger någon sanning i det?
De flesta leverantörer lämnar inte någon garanti om det är kallare än 5 grader. Men enligt mina kontakter bör du mest vara orolig om klubban är riktigt nedkyld, t.ex. har legat i bilen över en natt och du använder den sådan.
Skriv svar