Johan - 2024 nu kör vi!!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

JohanAdministratör skrev:Två härliga golfdagar är precis avklarade.
Spelade GolfStar International igår, bara första nio för det var för kall trots tidvis fint väder.
Idag har jag varit på GolfStar Bromma och präntat in min draw och svingspår och klubbhuvudvinkel.

Jag har ju lite lyx som har tillgång till en FlightScope via jobbet så det blev ett riktigt bra pass med massor av feedback från maskinen.

Efter utvärdering av gårdagens 9-hålare så konstaterar jag att jag inte kommer lägre i score mycket på grund av bristen på greenträffar och att jag inte lyckas göra up and down från runt greenen. Endast 3 av 9 träffar är för dåligt för att skjuta under 40 och närma sig par. Då missar jag green på ettan från 95m till flaggan, på tvåan från 30m, fyran 135, sexan 135, sjuan 135 och åttan 30m. Av de 6 missade greenerna var jag på foregreen på hål 1, 4, 8 och på hål 2 var jag precis utanför foregreen. Så det är nära men inte riktigt tillräckligt bra.
Det är ju jättebra, nu vet du vart du ska lägga din träningstid Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Summering av årets första tävling.

Som tidigare beskrivits i dagboken har jag problem med greenträffar, det problemet fortsatte igår.

Bana: GolfStar Viksberg, gul tee. https://www.caddee.se/klubb/viksbergs-g ... 43&slide=0
Score: 91 slag, + 19
38 puttar
5/13 fairwayträffar
6/18 greenträffar
0 bunkerslag
13 chippar
3 pliktslag

Överlag kändes svingen och bollträffen bra men på i stort sett varje hål gjorde jag något misstag. Utom på ettan där jag slog en drive 300m och sedan nästan satt pitchen för albratross, enkel birdie.

På tvåan träffar jag min hybrid klockrent men måste ställt upp mig helt snett för den går rätt in i skogen och bollen försvinner. På trean träffar jag en gren med min hybrid när jag ska gå för green på två. På fyran träffar jag green men 25m från flaggan och treputtar. På femman scoopar jag en J9 40m vänster om green. På sexan slår jag en grym J7 in mot green som sätter sig i en blöt backe. Sjuan gör jag nästan HIO, par. Åttan ska jag chippa in bollen från 30 meter och slår den över green. Nian slår jag århundradets socket från tee. Tian inget problem. Elvan har jag 80m in slår den 110m. Tolvan har jag 195m in på andraslget slår en J5 210m i tjockruffen bakom green. Tretton treputt då wedgen blir 20m lång. Fjorton 85m wedge in slår den 10m över green. Femton gir tvåputt. Sexton har jag 135m in på par femma hookar en J8 i vatten bredvid green. Sjutton FW och Gir och tvåputt. Arton hook från tee in i buske.

Om jag haft ett bra järnspel borde jag träffat green på hål, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 14, och 16.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Spelade en sällskapsrunda igår med lite vänner och för att träffa fler greener tog jag till en förändring.
Jag testade att slå den så kallade finesswedgen vid de kortare inspelen, det längsta så långt som 120m och ned till 30m och voila så satt fler greenträffar, 5st första nio och dessutom riktigt nära pinnen.

1. Cirka 120m in från fairway
2. Finesswedge från 85m till 3m från pinnen
4. Inte gir men en finesswedge upp på green från 50m
5. Finesswedge upp på green rätt nära pinnen
6. Finesswedge från 80m upp rätt nära
9 Finesswedge från 110m upp hyfsat nära.

Jag ska jobba vidare på det här. Så får vi se vart det bär.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

JohanAdministratör skrev: 29 apr 2019, 05:56 Spelade en sällskapsrunda igår med lite vänner och för att träffa fler greener tog jag till en förändring.
Jag testade att slå den så kallade finesswedgen vid de kortare inspelen, det längsta så långt som 120m och ned till 30m och voila så satt fler greenträffar, 5st första nio och dessutom riktigt nära pinnen.

1. Cirka 120m in från fairway
2. Finesswedge från 85m till 3m från pinnen
4. Inte gir men en finesswedge upp på green från 50m
5. Finesswedge upp på green rätt nära pinnen
6. Finesswedge från 80m upp rätt nära
9 Finesswedge från 110m upp hyfsat nära.

Jag ska jobba vidare på det här. Så får vi se vart det bär.
Vad är en finesswedge?
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det kanske är mest jag som kallar det men tekniken baseras på James Sieckmanns grunder för närspelet.
https://www.youtube.com/watch?v=mlu7hMW ... bU&index=5

Köp hem den boken och kolla alla videos med honom.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Det kanske är mest jag som kallar det men tekniken baseras på James Sieckmanns grunder för närspelet.
https://www.youtube.com/watch?v=mlu7hMW ... bU&index=5

Köp hem den boken och kolla alla videos med honom.
Mycket bra! För den som är sugen kommer James till PGA Sweden i höst för coachning. Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:Det kanske är mest jag som kallar det men tekniken baseras på James Sieckmanns grunder för närspelet.
https://www.youtube.com/watch?v=mlu7hMW ... bU&index=5

Köp hem den boken och kolla alla videos med honom.
Mycket bra! För den som är sugen kommer James till PGA Sweden i höst för coachning. Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag såg att hans PGA Clinic blev full direkt.
Jag hade gärna gått på den..


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

JohanAdministratör skrev: 28 apr 2019, 09:56Sjuan gör jag nästan HIO, par.
haha, hur "nära" var det, med handen på hjärtat?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

långryggen skrev:
JohanAdministratör skrev: 28 apr 2019, 09:56Sjuan gör jag nästan HIO, par.
haha, hur "nära" var det, med handen på hjärtat?
Nedslagsmärken var kant i kant med hålkoppen.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Så glad nu!
Spelade årets bästa spel ikväll på Kungsängen Kings förstania.

Bara en fairwayträff men bollarna var alltid i spel och aldrig i någon tjockruff.

4/9 greenträff. Wedge J9, chip, wedge.
Missade 5/9 med pw, pw, J7, Chip och pw.

Chippen var precis av green så den var inget speciellt, J7 var ett riktigt svårt slag men de tre missade pw var allt annat än bra.

132 till flagga, 131 och 128.
Missade höger i en bunker, vänster i en bunker och höger i ett vatten. Alla tre var fulla slag och i efterhand så var de utom kontroll. Där måste jag nöta.

Det mest positiva var närspelet. Två bunkerslag som var bra och nästan blev Sandy pars. En up and down och sedan två riktigt fina birdies då jag satte puttar från cirka 4-6m.


Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar