Johan - 2024 nu kör vi!!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 02 mar 2020, 10:06
MaxP skrev: 02 mar 2020, 08:14Kaloriunderskott är kungligt och ger snabbt resultat. Motivationen till träning brukar följa.
Nackdelen är att ämnesomsättningen sjunker eftersom kroppen är en smart maskin som rustar för svält.

MItt tips till den som vill gå ner i vikt är att inte räkna kalorier, minska på kolhydraterna och äta sig mer än mätt på fett och protein.
Kombinera det med motion och man har ett vinnande koncept som fungerar över tid.

(Tyvärr är kolhydrater förbannat gott :D )
Om du går tillräckligt lågt i kaloriunderskottet verkar det vara reaktionen ja. Men för en normal viktnedgång är du ju aldrig i närheten av en sådan situation. Ligger du på kaloriunderskott går du ner i vikt, hur du hamnar där med fetter, kolhydrater eller protein är inte relevant om viktnedgång är det enda målet. Vill du bibehålla muskelmassa exempelvis blir det ju mer beroende på makronutrienternas mängd.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 02 mar 2020, 11:18Om du går tillräckligt lågt i kaloriunderskottet verkar det vara reaktionen ja. Men för en normal viktnedgång är du ju aldrig i närheten av en sådan situation. Ligger du på kaloriunderskott går du ner i vikt, hur du hamnar där med fetter, kolhydrater eller protein är inte relevant om viktnedgång är det enda målet. Vill du bibehålla muskelmassa exempelvis blir det ju mer beroende på makronutrienternas mängd.
Problemet är att en del kör olika typer av svältdieter, tex Nutrilett, där man går från 2-2500/kcal till 800.
Det funkar säkert fint ett par veckor men sen går det åt h-vete.

Men som du skriver kan nog ett sunt kaloriunderskott vara okej. Bara man är medveten om att man kommer att få tampas med hungerkänslor och att det är en kamp som få klarar av i längden.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sandstream skrev: 02 mar 2020, 12:04
MaxP skrev: 02 mar 2020, 11:18Om du går tillräckligt lågt i kaloriunderskottet verkar det vara reaktionen ja. Men för en normal viktnedgång är du ju aldrig i närheten av en sådan situation. Ligger du på kaloriunderskott går du ner i vikt, hur du hamnar där med fetter, kolhydrater eller protein är inte relevant om viktnedgång är det enda målet. Vill du bibehålla muskelmassa exempelvis blir det ju mer beroende på makronutrienternas mängd.
Problemet är att en del kör olika typer av svältdieter, tex Nutrilett, där man går från 2-2500/kcal till 800.
Det funkar säkert fint ett par veckor men sen går det åt h-vete.

Men som du skriver kan nog ett sunt kaloriunderskott vara okej. Bara man är medveten om att man kommer att få tampas med hungerkänslor och att det är en kamp som få klarar av i längden.
1 kg/veckan har själv fått höra är sunt. Beror iof på hur stor man är innan. Väger man 300 kg så blir det ju mer per vecka i början. Men som en själv som väger strax under 90 pannor så är 1 kg/veckan en sund väg att gå. Men man ska inte stirra sig blind på vågen. Den säger inte hela sanningen. Måttbandet säger en del också.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: Problemet är att en del kör olika typer av svältdieter, tex Nutrilett, där man går från 2-2500/kcal till 800.
Det funkar säkert fint ett par veckor men sen går det åt h-vete.

Men som du skriver kan nog ett sunt kaloriunderskott vara okej. Bara man är medveten om att man kommer att få tampas med hungerkänslor och att det är en kamp som få klarar av i längden.
Ja, en extremförändring är inte långvarig. Men ett normal kaloriunderskott är någonstans mellan 2-600 kcal under behov. Förutsatt att du äter det i bra produkter bör inte hungern vara något större problem. Kaloriunderskott är ju trots allt det evidensen är tydlig med leder till viktnedgång. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

svingit skrev: 02 mar 2020, 12:211 kg/veckan har själv fått höra är sunt. Beror iof på hur stor man är innan. Väger man 300 kg så blir det ju mer per vecka i början. Men som en själv som väger strax under 90 pannor så är 1 kg/veckan en sund väg att gå. Men man ska inte stirra sig blind på vågen. Den säger inte hela sanningen. Måttbandet säger en del också.
1 Kg/vecka låter ju bra tills man funderar på vad det blir på 1 år.
Allting beror så klart på startvikten men att minska 52 Kg på 1 år är det nog få som mäktar med.

Måttbandet är underskattat. Har själv börjat styrketräna lite och då binder ju musklerna mer vätska vilket inte är så kul när man ställer sig på vågen.
Brukar mäta midjemåttet.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Igår blev det en mini-säsongsstart.
18 hål på Trackman på Lidingö Indoor Golf som var mer än bra. Vilket ställe de byggt upp där.

81 slag på Albany, banan där Tigers tävling går.. Hade inte riktigt ordning på längden på slagen. Så behöver jobba på det.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

JohanAdministratör skrev: 04 mar 2020, 08:04 Igår blev det en mini-säsongsstart.
18 hål på Trackman på Lidingö Indoor Golf som var mer än bra. Vilket ställe de byggt upp där.

81 slag på Albany, banan där Tigers tävling går.. Hade inte riktigt ordning på längden på slagen. Så behöver jobba på det.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
För oss som inte har bil. Är det enkelt att ta sig dit? Hade varit coolt att testa den anläggningen
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

svingit skrev:
JohanAdministratör skrev: 04 mar 2020, 08:04 Igår blev det en mini-säsongsstart.
18 hål på Trackman på Lidingö Indoor Golf som var mer än bra. Vilket ställe de byggt upp där.

81 slag på Albany, banan där Tigers tävling går.. Hade inte riktigt ordning på längden på slagen. Så behöver jobba på det.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
För oss som inte har bil. Är det enkelt att ta sig dit? Hade varit coolt att testa den anläggningen
Tror faktiskt det går SL-bussar till Lidingö GK


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

BAAM!

Idag blev det vad man skulle kunna kalla för smygpremiär. 9 hål på GolfStar Waxholms korthålsbana där längsta hålet är 123 meter. Innan rundan slog jag en hink på rangen och försökte nöta lite teknik och avslutade med en liten klara-av-övning i form av att sätta fem av fem i ett nät på 35 meters avstånd.

Jag ska definitivt ut dit igen för det var bra träning att nöta mot de där små små greenerna från 123 till 77 meter.
Väldigt likt spelet man har på en normallång svensk bana.

Träffade 5 av 9 greener tror jag och fick 6 eller 7 över par. Så rätt ruttet resultat. Hoppas komma ut snart igen.

Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Igår tog jag årets första lektion. GolfLab med Carl Fredrik Järrel.
Vi gjorde lite mätningar för att skapa ett utgångsläge, tydligen är jag väldigt rörlig men nyttjar inte det så bra i min sving. Jag har långa armar och har en naturlig förutsättning för ett starkt högerhandsgrepp.

Med ovan sagt så började jag panga och försöka slå mig önskade fade. Efter ett gäng slag och filmer så kom vi fram till två övningar som jag bör fokusera på. Det ena var att hålla centreringen och undvika gunget från höger till vänster. Istället ska jag hitta fart genom att rotera med min roterbara kropp. Övningen blev att ta en siktpinne i byxöglorna och bli medveten om rotationen på så sätt.

Den andra övningen handlade om att sätta handlederna tidigt i uppsvingen och låta kroppens rotation sköta det mest. I motsats till att gunga och låta armarna svinga mer fritt. Den övningen gjorde det mycket lättare att svinga vänster och skapa en naturlig exit och sving path som är minus alltså utifrån och in. Bättre för fade.

Sist testade vi en annan klubba än min egen eftersom mina är upright och förhindrar fade. När jag tog en klubba som var flat lie kom faden bra mycket enklare.

Ser fram emot helgens aktiviteter, custom fitting på PGA National och sedan spel på Sjöbo och Barsebäck.
Skriv svar