Johan - 2024 nu kör vi!!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vad tror ni om rodd? Jag tänker att det borde vara en riktigt bra cardio-övning för golfare.
Känns som man får med nedre ryggen bra, armar, axlar, lår osv. Muskler som är viktiga för golfen. Körde iaf 5 km rodd idag på lunchen. Helt slut! Kommer bli mer av den varan. Tycker den ger mig mer än att kuta på bandet.

För övrigt kikade jag lite på besöksstatistiken till forumet och kan konstatera att januari 2016 hade över 30% mer unika besökare än januari 2015! Helt fantastiskt kul! Det syns också i statistiken att golfarna börjar vakna till liv. Kurvan pekar uppåt!

Den här veckan siktar jag på gymmet, tis/ons/tors och golf onsdag + helgen.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Vad tror ni om rodd? Jag tänker att det borde vara en riktigt bra cardio-övning för golfare.
Känns som man får med nedre ryggen bra, armar, axlar, lår osv. Muskler som är viktiga för golfen. Körde iaf 5 km rodd idag på lunchen. Helt slut! Kommer bli mer av den varan. Tycker den ger mig mer än att kuta på bandet.

För övrigt kikade jag lite på besöksstatistiken till forumet och kan konstatera att januari 2016 hade över 30% mer unika besökare än januari 2015! Helt fantastiskt kul! Det syns också i statistiken att golfarna börjar vakna till liv. Kurvan pekar uppåt!

Den här veckan siktar jag på gymmet, tis/ons/tors och golf onsdag + helgen.
Både rodd och cykel har ett stort minus i hållningen det skapar i kroppen. Vi sitter ner mycket nog som det är och behöver räta ut oss så mycket det går. Därför anses gång och löpning vara något av det bästa en människa kan göra. Muskelstyrka kan såklart vara en annan femma som du nämner!

Kul att höra att det märks av på forumet! Vi växer för varje dag! :D
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:Vad tror ni om rodd? Jag tänker att det borde vara en riktigt bra cardio-övning för golfare.
Känns som man får med nedre ryggen bra, armar, axlar, lår osv. Muskler som är viktiga för golfen. Körde iaf 5 km rodd idag på lunchen. Helt slut! Kommer bli mer av den varan. Tycker den ger mig mer än att kuta på bandet.

För övrigt kikade jag lite på besöksstatistiken till forumet och kan konstatera att januari 2016 hade över 30% mer unika besökare än januari 2015! Helt fantastiskt kul! Det syns också i statistiken att golfarna börjar vakna till liv. Kurvan pekar uppåt!

Den här veckan siktar jag på gymmet, tis/ons/tors och golf onsdag + helgen.
Både rodd och cykel har ett stort minus i hållningen det skapar i kroppen. Vi sitter ner mycket nog som det är och behöver räta ut oss så mycket det går. Därför anses gång och löpning vara något av det bästa en människa kan göra. Muskelstyrka kan såklart vara en annan femma som du nämner!

Kul att höra att det märks av på forumet! Vi växer för varje dag! :D
Cykel har även svårigheter att nå de pulszoner som man vill kanske ha när man tränar. När jag arbetar med mina handbollsspelare ser jag helst att de springer och ifall de har svårigheter med det hade jag föredragit rodd men då vi saknar roddmaskin i gymmet vid handbollshallen får det bli cykel. Dock har vi lite pulsmättningskontroller vilket gör det lättare för mig och dem att kontrollera sig.
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Igår blev det 9 hål på Mälarö. Det var nyttigt att testa nya svingen. Känns fint och förstår vilken output tränaren vill åstadkomma.
Sen fick jag in rätt många slag när jag var på Komethallen och tesatade Mizunos nya järn MP5. De är så jäkla sköna.

Specs blev enligt deras mätning, C-taper Lite X-stiff soft steppade. Alltså att man tar skaftet för J6 och sätter det i J5 om jag förstod det rätt? För att få det något mjukare än original.

Men jag ska jämföra med lite Taylor Made-prylar också..

Idag söndag blev det gymmet. 5 km rodd och sen lite övningar för rotation i överkropp med gummibandet fäst i ribbstol.
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

JohanAdministratör skrev:Igår blev det 9 hål på Mälarö. Det var nyttigt att testa nya svingen. Känns fint och förstår vilken output tränaren vill åstadkomma.
Sen fick jag in rätt många slag när jag var på Komethallen och tesatade Mizunos nya järn MP5. De är så jäkla sköna.

Specs blev enligt deras mätning, C-taper Lite X-stiff soft steppade. Alltså att man tar skaftet för J6 och sätter det i J5 om jag förstod det rätt? För att få det något mjukare än original.

Men jag ska jämföra med lite Taylor Made-prylar också..

Idag söndag blev det gymmet. 5 km rodd och sen lite övningar för rotation i överkropp med gummibandet fäst i ribbstol.
Skönt att vara ute och spela några hål!

Är det sommargreener och ordinarie tees på Mälarö?
Foooore!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

linusrokko skrev:
JohanAdministratör skrev:Igår blev det 9 hål på Mälarö. Det var nyttigt att testa nya svingen. Känns fint och förstår
Skönt att vara ute och spela några hål!

Är det sommargreener och ordinarie tees på Mälarö?
Japp, men nu senast var det lite snö på greenerna så vi puttade inget...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hur går det med träningarna Johan?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MaxP skrev:Hur går det med träningarna Johan?
Har två onsdagar kvar. Det var ingen träning den här veckan.
Jag tycker dock det börjar kännas bra. De till en början stora förändringarna i svingen känns vettiga och efter en del blockträning så känns det inte längre lika obekvämt.

I grunden handlar det om att inte lyfta upp armarna för mycket bakom mig i uppsvingen. Istället ska jag vrida upp med axlar/bröst vilket gör att jag kommer mer "framför" mig i uppsvingen.

Väl på topp handlar förändringen om att hålla vidden i svingen och att räta ut högerarmen och samtidigt hålla armbågen tätt intill kroppen.
Hoppas kunna bjuda på en sving inom kort.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Två tillfällen kvar av inomhusträningen. Varav det näst sista passet är ikväll.
Efter det kommer jag döpa om dagboken från försäsong till säsong. För då hoppas jag att det är dags för spel!
Känner mig inte alls redo men man måste ju börja någonstans.

Har varit dösjuk en hel vecka. Någon form av influensa/magsjuka. Men från ikväll är det nya tag.
Ska se om jag kan få till nån video från kvällen träningspass.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Två tillfällen kvar av inomhusträningen. Varav det näst sista passet är ikväll.
Efter det kommer jag döpa om dagboken från försäsong till säsong. För då hoppas jag att det är dags för spel!
Känner mig inte alls redo men man måste ju börja någonstans.

Har varit dösjuk en hel vecka. Någon form av influensa/magsjuka. Men från ikväll är det nya tag.
Ska se om jag kan få till nån video från kvällen träningspass.
Låter inte kul, hoppas det gick bra!
Hur långt är ni ifrån säsongsstart runt Sthlm?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar