Johan - 2024 nu kör vi!!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Ericson
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 maj 2017, 09:31

JohanAdministratör skrev:Teeparty Shootout matchen på Kungsängen Kings Course mot Henrik.

Hål 1, Henrik lottades att börja matchen och slår en push-slice höger ned i bäcken, min drive lägger sig just vänster om fairway. Henrik droppar och slår upp sitt tredjeslag fint på green där flaggan står kort.
Jag har 96 meter till flaggan och slår en 56-gradig wedge som jag mini-pushar men som klarar greenträff. Jag börjar att putta och sänker min för birdie, en riktigt bra putt nedför med 2 dec break. 1 up!

Hål 2, Jag hookar min drive vänster in i ruffen och Henrik slår sin höger igen. Båda är i spel. Jag har cirka 135 meter kvar till flagg och slår en J9 precis höger av green i ruffen. Henrik missar också green.
Jag chip tvåputtar för en femma och Henrik chip treputtar för en sexa och jag är 2 up!

Hål 3, Jag hookar min J5 20 meter till höger om green och Henrik slår sin helt ok precis av green. Min chip är totalt värdelös och jag hamnar i bunkern på andra sidan green på andraslaget. Henrik rullar fram sin mot hålet. Jag får upp bunkerslaget på green men behöver 2 puttar. Henrik vinner på bogey. 1 up.

Hål 4, Henrik börjar med att slå en spoon in bland träden rakt fram och jag tar fram drivern och slår dagens bomb rakt mot green och ahr cirka 70 meter kvar till pinnen. Henrik skruvar sin runt träden fram till green en riktigt Garcis-slag och jag duffar min wedge ned i bunkern. Vi båda löser bogeyn men eftersom jag hade slag vinner jag hålet. 2 up.

Hål 5, Jag hookar min J2 OOB… Henrik gör inga misstag utan gör tom en birdie. 1 up.

Hål 6, Henrik slår sin J6 i vattnet och jag mesar ut en J8. Jag får upp min wedge på green och tvåputtar hem segern.
Snyggt!
Ses på Ullna! ;)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev: Hål 3, Jag hookar min J5 20 meter till höger om green och Henrik slår sin helt ok precis av green. Min chip är totalt värdelös och jag hamnar i bunkern på andra sidan green på andraslaget. Henrik rullar fram sin mot hålet. Jag får upp bunkerslaget på green men behöver 2 puttar. Henrik vinner på bogey. 1 up.
Lyckas du hooka till höger om green så måste du ha ställt upp mot tvåans green! :lol:

Grattis till segern! :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev:
JohanAdministratör skrev: Hål 3, Jag hookar min J5 20 meter till höger om green och Henrik slår sin helt ok precis av green. Min chip är totalt värdelös och jag hamnar i bunkern på andra sidan green på andraslaget. Henrik rullar fram sin mot hålet. Jag får upp bunkerslaget på green men behöver 2 puttar. Henrik vinner på bogey. 1 up.
Lyckas du hooka till höger om green så måste du ha ställt upp mot tvåans green! :lol:

Grattis till segern! :)
haha, vänster ska det vara...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Rapport från en extremt lärorik dag på Stockholms GK med Vision54. Lång läsning.

Bakgrund.
I slutet på 2017 upptäckte jag boken Be a player av Pia Nilsson och Lynn Marriot. Boken var en enorm aha-upplevelse för mig. Jag hade aldrig tidigare läst en golfbok som på ett så bra sätt tog upp, diskuterade och förklarade allt annat än teknik inom golf. Istället så handlar boken om hur du får ut ditt max, hur du med mentala grepp om din golf kan prestera bättre golf och vara gladare på banan. I fokus ligger i grunden balans, tempo och spänningar sedan plussar du på känslor och intryck, för att avsluta med neutrala eller positiva tankar. Kort beskrivit, mycket kort.

Nutid.
Av en slump för ett tag sedan sprang jag på att det fanns ett litet gäng, Petra, Micke och Per här i Stockholm som hade varit och utbildat sig hos Pia och Lynn i Scottsdale och att de höll i workshops och seminarier om Vision54. Det här behövde jag självklart testa på. Sagt och gjort.

Dagen med Vision54 på Stockholms GK
Igår var jag på en heldagsworkshop på Stockholms GK. Det började med en teoridel där vi gick igenom bakgrunden till VIsion54 och några teoretiska delar kring vad vi skulle pröva på under dagen. Efter det följde ett mycket udda rangepass som började med att värma upp både kropp och hjärna med lite koordinationsövningar.

Balance, Tempo & Tension
Sedan började utmaningarna, som att slå bollar med fötterna ihop, på ett ben, blundandes, med bara en arm i taget och på balanskuddar. Balans var i fokus. Sedan skulle vi testa på tempo-övningar som att slå en full sving men med 80%, 50% och 20% fart, till och med försöka thai-chi som innebär slowmotion svingar.

Play box och think box.
Till sist tränade vi på att dela upp slaget i think box och play box. I think box tar du beslut om vilket slag du ska slå, du tar din övningssving för att hitta rätt känsla och du hittar en extra känsla eller målbild som du ska ta med in i slaget. Det kan vara att du ska slå slaget med 80% sving, eller att du ska ha jämt grepptryck på 75 genom hela svingen eller till och med se en extra stor flagga som du slår mot.

Sedan går du in till slaget och håller den känslan vid liv och tar ditt slag direkt med den känslan igenom hela slaget. Inte en tanke på teknik ska få finnas i playbox. Det här är själva hemligheten till att bli komfortabel i dina slag och det här ska du ta med till banan. Rangepass var riktigt roligt även fast det var så udda. Jag som har slagit 10.000 bollar på rangen tyckte att det här kändes nytt, och helt annorlunda än vad jag annars har gjort i mitt liv. Det är definitivt mitt framtida sätt att värma upp och träna på. Jag hoppas fler upptäcker det också.

Test på banan.
Sedan testade vi att använda olika tekniker på banan, som att spela ett hål med fötterna ihop, ett hål med olika svingtempo, ett hål med olika grepptryck, ett hål med att lyssna på omgivningen och så vidare.
Jag märkte att jag reagerade väldigt positivt på en del sätt att känna och negativt på andra. Så det gäller att testa många olika och hitta sina egna specialiteter. Sedan sorterar du dina positiva sätt under My54 och dina negativa under Not54. Överlag gick spelet väldigt bra vilket var smärre chockerande. T.ex som att kunna göra par på hål 1 där drive och picth slogs med fötterna ihop. Jag har ju inte fairwayträff och greenträff särskilt ofta så det var ju fantastiskt att klara av det. Sedan satt tvåputten trots att jag puttade på ett ben! Wow asså. Klara man av par på det sättet ska man ju klara av det med normal stans.


My54 & Not54.
Några exempel som verkade funka för mig och blir i min My54:

Slå fulla slag med känslan av ett mjukt grepptryck.
Slå fulla slag med känslan av att bara svinga 80%.
Slå wedgar och chippar med känslan av att fötterna är i kontakt med marken.
Slå puttar med känslan av att hålla finishen tills bollen har slutat rulla.

Det som gick in i min Not54:

Lyssna på omgivningen när jag slår.
Känna tummarna mot greppet vid puttning.
Slå puttar med långsamt tempo.


Memory box.
En viktig del av spelet var också att lagra dina slag i en så kallad memory box, och det får vara neutral eller positiv. Så du får aldrig lagra negativa tankar där. Så om du hookar out ska du tänka den bollen gick höger och sedan avsluta med något från slaget som ändå var positivt. T.ex att du genomförde din process eller att du faktiskt kände marken igenom hela slaget.

Vi avslutade med lite övningar på puttinggreen, som gjordes för att hitta flow och lätthet i spelet.

Summering.
En riktigt lärorik dag med engagerade och duktiga coacher i Petra och Micke. Jag rekommenderar alla som vill bli bättre o golf att gå deras Vision54-kurs.
Jag längtar ut efter att få börja applicera mina nya kunskaper på banan.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tack för ett bra reportage! :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mer Think Box - Play Box till folket!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Mer Think Box - Play Box till folket!
Det låter ju bra men hur lyckas man helt släppa tekniken när man ska slå bollen (Play Box)?
Jag MÅSTE tänka på ett antal saker för att slå ett bra slag. När jag slutar tänka på dem går det åt h-vete.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Mer Think Box - Play Box till folket!
Det låter ju bra men hur lyckas man helt släppa tekniken när man ska slå bollen (Play Box)?
Jag MÅSTE tänka på ett antal saker för att slå ett bra slag. När jag slutar tänka på dem går det åt h-vete.
Det är nog en jäkla massa träning. Petra berättade att för Annika Sörenstam så tog det 1,5 års träning innan det satt. Hon är dessutom snabblärd när det kommer till det mesta.

Om du är ute efter en känsla när du står över bollen så kan det funka, däremot om det är tankar så är risken större att det skiter sig.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Mer Think Box - Play Box till folket!
Det låter ju bra men hur lyckas man helt släppa tekniken när man ska slå bollen (Play Box)?
Jag MÅSTE tänka på ett antal saker för att slå ett bra slag. När jag slutar tänka på dem går det åt h-vete.
Det är som Johan säger inte nödvändigtvis en lätt sak men det är fullt möjligt. Vi vet ju idag att tekniska tankar har en negativ inverkan på våra motoriska rörelser. Jag tror det mer handlar om att acceptera att det vi tror är måsten i själva verket är något helt annat.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Första rundan efter Vision54-workshopen. Årsbästa med 77 slag och 36 poäng.
Jag arbetade hela rundan med think box play box och även memory box.

De känslorna jag använde mest var att slå slag med bara 80% kraft, och när jag kände att jag behövde mer kräm så fokuserade jag på att jag skulle hålla en snygg finish till dess att bollen hade landat. De två funkade fint för mig. Vid något enstaka tillfälle fokuserade jag på att känna fötternas kontakt med marken vid chippar och korta wedgar.

Det här med 80% är så skönt, bollen går inte något direkt kortare för det. Smaskade upp en drive på hål 17 till 6 meter från pinnen med carry på 240-ish. Och en J6 på hål 18 165 meter och 2 meter från pinnen. Jag är stolt att jag lyckades med det här trots en trippel på ettan. Så nu ser jag fram emot att fortsätta träna på Vision54 i veckan som kommer inför SM.
Skärmavbild 2018-07-08 kl. 19.13.26.png
Skärmavbild 2018-07-08 kl. 19.13.26.png (30.19 KiB) Visad 4832 gånger
Skriv svar