Johan - 2024 nu kör vi!!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Avis på den rangen, det är ett som är säkert! 🏌️


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

I veckan kommer jag nöta range. Jag vill slå igång mig på riktigt nu inför säsongsstart.
Jag vill få en känsla för hur långt bollen går, hur mycket den skruvar sig och hur jag får den ungefär dit jag vill.

Vad har ni för tips när det kommer till range-träning? Kombo av block och random?
Vad rekommenderar ni för random-övningar?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Gårdagens rangepass blev bl.a fokus på processen think box / play box. Här är en video som visar hur det ser ut.
Först så går jag bakom bollen och tänker hur jag vill slå slaget och där i think boxen så vill jag hitta känslan jag ska ha igenom hela slaget vilket är känslan av Dustin-handleder där jag håller bladet igenom bollträffen. Sedan visualiserar jag vart bollflykten tar vägen och var bollen ska ta vägen, sedan går jag in till play box. Då har jag enbart känslan av Dustin-handlederna inom mig och jag ska känna dem igenom hela svingen. Extension i höger handled som Max hade sagt :)

Just igår fanns en bra linje i marken att jobba med. Bra symboliskt.



I slutet av rangepass så flyttade jag målen på rangen så jag hade ett på 50m och ett på 75m ovh nötte lite wedgar.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 26 mar 2019, 07:56 Extension i höger handled som Max hade sagt :)

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Du lär dig. 8-)
Abader
Inlägg: 41
Blev medlem: 04 mar 2019, 18:33

Gillar att du tränar på den biten för det är lite annorlunda från hur jag själv gör.

Jag tar in lite hårdfakta avstånd, vind och lie sen låter jag mig mer förloras in i slaget och rensar huvudet från allt och gör det som känns mest naturligt för mig i stunden.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

JohanAdministratör skrev: 25 mar 2019, 15:32 I veckan kommer jag nöta range. Jag vill slå igång mig på riktigt nu inför säsongsstart.
Jag vill få en känsla för hur långt bollen går, hur mycket den skruvar sig och hur jag får den ungefär dit jag vill.

Vad har ni för tips när det kommer till range-träning? Kombo av block och random?
Vad rekommenderar ni för random-övningar?
Menar du att man byter klubbor efter varje slag då? Jag brukar visualisera en bana och spela den i huvudet eller banspel på toptracer om det finns tillgängligt.

Nu blir det dock enbart blockträning med järnfemman för min del, då jag nöter in ändringar i svingen. Järnfemman för att den är den minst förlåtande klubban i min bag och en bra träff med den känns bättre än någon annan klubba. Måste nog börja jobba med drivern igen. Gått från slice-tendenser till tokhookar med de ändringar jag gjort. Driver känns som ska gömma långt inne i en källare när man gör svingändringar.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 27 mar 2019, 12:09Nu blir det dock enbart blockträning med järnfemman för min del, då jag nöter in ändringar i svingen. Järnfemman för att den är den minst förlåtande klubban i min bag och en bra träff med den känns bättre än någon annan klubba. Måste nog börja jobba med drivern igen. Gått från slice-tendenser till tokhookar med de ändringar jag gjort. Driver känns som ska gömma långt inne i en källare när man gör svingändringar.
Driversvingen är ju lite annorlunda då de flesta bör slå upp på bollen. Kanske det som orsakar dina problem?

Hade själv en bedrövlig avslutning på förra året där jag tok-hookade bollen med drivern (Johan kan intyga...).
I år har jag bara hunnit med två rangepass men inte en hook så långt ögat kan nå! :)
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 27 mar 2019, 13:39
Niklas skrev: 27 mar 2019, 12:09Nu blir det dock enbart blockträning med järnfemman för min del, då jag nöter in ändringar i svingen. Järnfemman för att den är den minst förlåtande klubban i min bag och en bra träff med den känns bättre än någon annan klubba. Måste nog börja jobba med drivern igen. Gått från slice-tendenser till tokhookar med de ändringar jag gjort. Driver känns som ska gömma långt inne i en källare när man gör svingändringar.
Driversvingen är ju lite annorlunda då de flesta bör slå upp på bollen. Kanske det som orsakar dina problem?

Hade själv en bedrövlig avslutning på förra året där jag tok-hookade bollen med drivern (Johan kan intyga...).
I år har jag bara hunnit med två rangepass men inte en hook så långt ögat kan nå! :)
Antagligen något sådant. För varje gång jag slår min driver bra skiter det sig med järnen... Därav så måste jag nog jobba mer på rangen med att slå driver-långt järn-wedge-driver etc. istället för blockträningen.-
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 27 mar 2019, 14:56Antagligen något sådant. För varje gång jag slår min driver bra skiter det sig med järnen... Därav så måste jag nog jobba mer på rangen med att slå driver-långt järn-wedge-driver etc. istället för blockträningen.-
Tror också det är bästa sättet.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Niklas skrev:
JohanAdministratör skrev: 25 mar 2019, 15:32 I veckan kommer jag nöta range. Jag vill slå igång mig på riktigt nu inför säsongsstart.
Jag vill få en känsla för hur långt bollen går, hur mycket den skruvar sig och hur jag får den ungefär dit jag vill.

Vad har ni för tips när det kommer till range-träning? Kombo av block och random?
Vad rekommenderar ni för random-övningar?
Menar du att man byter klubbor efter varje slag då? Jag brukar visualisera en bana och spela den i huvudet eller banspel på toptracer om det finns tillgängligt.

Nu blir det dock enbart blockträning med järnfemman för min del, då jag nöter in ändringar i svingen. Järnfemman för att den är den minst förlåtande klubban i min bag och en bra träff med den känns bättre än någon annan klubba. Måste nog börja jobba med drivern igen. Gått från slice-tendenser till tokhookar med de ändringar jag gjort. Driver känns som ska gömma långt inne i en källare när man gör svingändringar.
Med random-träning så skulle en ny klubba varje slag vara en övning. Kan också vara en hög, en låg och en mellan boll-launch.
Banträning är perfekt.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar