Johan - 2024 nu kör vi!!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:Bra idé! Idag blir det HIIT-löpning istället. Har testat det vid något tillfälle innan när jag fick en genomgång av en PT.
Då var det en HIIT-övning där farten ökade allteftersom. Så 30 sek på level 10 sen vila, sen level 11, sen vila, level 12 vila - upp till 18. Sen ned igen..
Det skulle jag kalla intervall-träning, HIIT är mer simpelt.
All kraft du har så länge du orkar 0-100 (utomhus är det enklast att göra i en uppförsbacke) hålla farten uppe, max 1 min.
Därefter vilar du åtminstone 5 minuter för att låta typ IIx-fibrerna få tillbaka sin energi.
Upprepa tills du märker att det inte finns någon energi kvar för att vara explosiv.

Inomhus kräver det lite träning att ställa sig på ett snabbt löpband, gärna med uppförslut och sen köra, men det går. Funkar även att göra på cykel eller Crosstrainer om motståndet är högt nog.
Är det HögIntensiv IntervallTräning det står för? Har själv kört intervall i den formen johan pratar om, ger väldigt mycket på deb långtgående kondition, faktiskt nästan mer än att enbart springa 5 km. Den du pratar om hiit, låter som en explosinsfokuserad träningsform, som bygger på en stark start på något sätt. Min känsla är att det är den uthålluga konditionen vi behöver i golfen. Nu menar jag inte att låta dryg men får inte fram hur jag ska uttrycka mig på annat sätt. Men kan du Max berätta hur jag kan koppla dessa två olika löpningsformer och vad drt är för typ av uthållighet vi vill ha under en runda?
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:
Är det HögIntensiv IntervallTräning det står för? Har själv kört intervall i den formen johan pratar om, ger väldigt mycket på deb långtgående kondition, faktiskt nästan mer än att enbart springa 5 km. Den du pratar om hiit, låter som en explosinsfokuserad träningsform, som bygger på en stark start på något sätt. Min känsla är att det är den uthålluga konditionen vi behöver i golfen. Nu menar jag inte att låta dryg men får inte fram hur jag ska uttrycka mig på annat sätt. Men kan du Max berätta hur jag kan koppla dessa två olika löpningsformer och vad drt är för typ av uthållighet vi vill ha under en runda?
Helt rätt High Intensity Intervall Training är vart uttrycket kommer ifrån. Du har även helt rätt i att den jag pratar om fokuserar på din explosivitet dina typ 2x fibrer i musklerna. Framförallt är det så åtminstone. Jag ska försöka förklara.

För det första så är din känsla om att det är den uthålliga konditionen vi behöver väldigt, väldigt vanlig. Visst behöver vi en grundkondition. Men chansen är ganska stor att du redan har en grundkondition som är bra nog, med tanke på att det enda vi gör är att gå. Konditionsträningen bör vara inriktad mot det explosiva eftersom golfstingen är en enormt explosiv rörelse.

Därtill har vi problemet med de muskelfibrer vi har, de är tre olika. Typ 1 som är de långsamma som kan jobba ungefär hur länge som helst som exempelvis vid en golfrunda. Vi har typ 2 som jobbar vid lite högre belastning, säg 60-80% under ett par minuter, dessa använder vi som golfspelare väldigt sällan. Därtill har vi de typ 2x fibrer som jag refererar till, det är dem som är aktiva under bara ett par sekunder innan energin är slut. Deras jobb är enkelt, de är där för att sätta fart. De används när dina muskler jobbar närmare 100% och bränner slutet väldigt fort, därtill behöver de laddas upp igen, vilket tar flera minuter.

Tillbaka till löpningen. Springer du fem kilometer i en helt ok hastighet så kommer du att jobba med typ 1 och typ 2 fibrerna länge och väl. Där blir flåset lite bättre, visst blir det det. Däremot kommer du aldrig åt ditt max och du kommer definitivt inte åt din maxhastighet eller din maxpuls. Kör du HIIT-pass så kommer du åt hela spektrat. För kroppen är smart. Jobbar du på max så måste alla fibrer i kroppen användas, med andra ord kommer du åt alla sorters flås du kan tänka dig. Därtill kommer din kropp att återhämta sig på ett helt annat sätt vilket också bränner mer energi.

Det korta svaret:
Vi behöver orka vara explosiva under längre tid, och vi behöver ha grundflåset. Är du en normalt aktiv person så har du grundflåset för att spela golf, känner du däremot att kroppen ofta tar slut så är det din explosiva förutsättningar som sätter stopp.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
Mikael316 skrev:
Är det HögIntensiv IntervallTräning det står för? Har själv kört intervall i den formen johan pratar om, ger väldigt mycket på deb långtgående kondition, faktiskt nästan mer än att enbart springa 5 km. Den du pratar om hiit, låter som en explosinsfokuserad träningsform, som bygger på en stark start på något sätt. Min känsla är att det är den uthålluga konditionen vi behöver i golfen. Nu menar jag inte att låta dryg men får inte fram hur jag ska uttrycka mig på annat sätt. Men kan du Max berätta hur jag kan koppla dessa två olika löpningsformer och vad drt är för typ av uthållighet vi vill ha under en runda?
Helt rätt High Intensity Intervall Training är vart uttrycket kommer ifrån. Du har även helt rätt i att den jag pratar om fokuserar på din explosivitet dina typ 2x fibrer i musklerna. Framförallt är det så åtminstone. Jag ska försöka förklara.

För det första så är din känsla om att det är den uthålliga konditionen vi behöver väldigt, väldigt vanlig. Visst behöver vi en grundkondition. Men chansen är ganska stor att du redan har en grundkondition som är bra nog, med tanke på att det enda vi gör är att gå. Konditionsträningen bör vara inriktad mot det explosiva eftersom golfstingen är en enormt explosiv rörelse.

Därtill har vi problemet med de muskelfibrer vi har, de är tre olika. Typ 1 som är de långsamma som kan jobba ungefär hur länge som helst som exempelvis vid en golfrunda. Vi har typ 2 som jobbar vid lite högre belastning, säg 60-80% under ett par minuter, dessa använder vi som golfspelare väldigt sällan. Därtill har vi de typ 2x fibrer som jag refererar till, det är dem som är aktiva under bara ett par sekunder innan energin är slut. Deras jobb är enkelt, de är där för att sätta fart. De används när dina muskler jobbar närmare 100% och bränner slutet väldigt fort, därtill behöver de laddas upp igen, vilket tar flera minuter.

Tillbaka till löpningen. Springer du fem kilometer i en helt ok hastighet så kommer du att jobba med typ 1 och typ 2 fibrerna länge och väl. Där blir flåset lite bättre, visst blir det det. Däremot kommer du aldrig åt ditt max och du kommer definitivt inte åt din maxhastighet eller din maxpuls. Kör du HIIT-pass så kommer du åt hela spektrat. För kroppen är smart. Jobbar du på max så måste alla fibrer i kroppen användas, med andra ord kommer du åt alla sorters flås du kan tänka dig. Därtill kommer din kropp att återhämta sig på ett helt annat sätt vilket också bränner mer energi.

Det korta svaret:
Vi behöver orka vara explosiva under längre tid, och vi behöver ha grundflåset. Är du en normalt aktiv person så har du grundflåset för att spela golf, känner du däremot att kroppen ofta tar slut så är det din explosiva förutsättningar som sätter stopp.
superbra svar, tack! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nu glömde jag dojjorna på kontoret så blev inget HIIT utan 30 min crosstrainern istället

Men imorrn blir ett nytt försök!

Sen har jag svingtränat ikväll inomhus i Komethallen.
Känns som bra förändringar är på gång.
Men jag dras med en jäkla hälträff med drivern som måste slipad bort!
Men jäklar vad taggad jag är!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bjuder på en sving från dagens pass på Ullna Indoor..
Jobbat på dels uppsvingen som ska ledas av kropp/axlar och inte armar.

Sen jobbar jag på att hålla in högerarmen i nedsvingen..

Blev även en hel del chippande så kändes som ett riktigt bra teknikpass.
https://vimeo.com/155326699


Skickas från min iPhone via Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Bjuder på en sving från dagens pass på Ullna Indoor..
Jobbat på dels uppsvingen som ska ledas av kropp/axlar och inte armar.

Sen jobbar jag på att hålla in högerarmen i nedsvingen..

Blev även en hel del chippande så kändes som ett riktigt bra teknikpass.
https://vimeo.com/155326699


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Börjar bli ett riktigt Sergio/Dustin-move vid transition ser jag ;)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Haha ja något sånt blir det nog till slut. DJ light...

Fortsatte jakten på kondition och kcal igår med 5 km roddmaskin.
Fått in bra rutiner på luncherna nu. Tis/ons/tors så sällskapar jag med en kollega till sats.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Idag blev det två hinkar på Danderyd Golfcenter. Kredd till DGC att de plogar greener och håller öppet året runt. Infravärme och gott om inomhusplatser gör att man kan träna året runt.

Det är fortfarande ren teknikträning / blockträning som gäller. Jobbas hårt med att sätta det nya greppet, och få in lite ändringar i svingen.

Måste säga att det är riktigt frustrerande till och från.

Var också en sväng på Dormy och klämde på Mizuno MP5/25 + TM Psi. De järnen är sååå fina.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Idag blev det två hinkar på Danderyd Golfcenter. Kredd till DGC att de plogar greener och håller öppet året runt. Infravärme och gott om inomhusplatser gör att man kan träna året runt.

Det är fortfarande ren teknikträning / blockträning som gäller. Jobbas hårt med att sätta det nya greppet, och få in lite ändringar i svingen.

Måste säga att det är riktigt frustrerande till och från.

Var också en sväng på Dormy och klämde på Mizuno MP5/25 + TM Psi. De järnen är sååå fina.
Vad är det som känns frustrerande?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Igår fick jag inte ihop de olika delarna. Grepp, uppsving, rotation i nedsvingen och hålla in armbågen... Det var frustrerande att se slagen skruva höger gång efter gång.

Men! Det var svinkallt, snöade och jag hade massor av kläder på mig.

Idag däremot kändes det bra!

Jag körde en riktigt kvalitetspass. Hade rangen för mig själv. Sol i ansiktet och kunde i lugn och ro teknikträna.
Kändes mycket bättre att få träna i bra förhållanden!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skriv svar