Not your ordinary golfer

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Mikael316 skrev:
linusrokko skrev:Gruppträning, Unipeg Riviera

Igår var det dags för ännu ett träningspass med tränare. Tränarens fokus (stationen han hade mest fokus på) var puttning.
På övriga 4 stationer slog vi följande:
  • Driver
    Järn 7/8
    Wegde 56/60
Fokuset på samtliga stationer var att oavsett slagets resultat slå igenom slaget och stå kvar tills bollen slutat rulla. Även grepp och uppställning fortsatte vi jobba på. Vi skulle även fokusera mycket på att komma inifrån-ut, vilket jag inte har några problem med egentligen. På samtliga slag med driver, fw och mellanjärn ligger jag rätt i svingspåret och kommer inifrån. Med wedgarna var det svårare, men då ca 8/10 bollar var på green valde jag att inte fokusera allt för mycket på det.

På stationen med driver var det att slå upp på bollen, och här använde vi tre olika höjder på peggarna (låg, mellan & hög).
På wedgestationen var det inspel från 50m med 56 & 60-graders.
På J7/J8-stationen var det att slå mot green på 140-150m.

Svårt att få ned detta pass i skrift, men jag tyckte detta var det bästa passet hittills. Gick därifrån med en riktigt skön känsla.
Ska bifoga en bild nedan så ni får se lite siffror på en av mina drives...
IMG_2018 (1).JPG

Allt gott
/Linus
Spännande med gruppträning. Men jag känenr att syftet måste vara tydligare för er än det var för mig. Ställer mig frågande till själva övningarna och vad man ville uppnå med dem. Varför skulle alla slå utifrån och in? Varför stå kvar? Låter som värsta gnällgubben, men ser ändå fram emot pensionen så jag kan klaga på ungdomarna så jag kan väl lika gärna börja träna nu.
Det jag menar är att om inte alla har som mål att de vill slå en draw känns inte övningne meningsfull, likaså att stå kvar efter slaget är slaget känns också som en kosntig grej att sätta en hel grupp att göra. Har man dessutom samma övningar sådär kan det bli problematiskt även fast man vill samma, för alla är inte samma!

Men jag hoppas du tycker det är givande och kul, det är ju trots allt det viktigaste! :)
Jag förstår att du ställer dig lite frågande. Jag är dessutom ganska luddig i min ovanstående beskrivning.
Jag kan återkomma med ett lite tydligare svar sen när jag har bättre med tid och inte sitter på jobbet =)

Dock är det givetvis personliga korrigeringar där jag får veta mer vad jag ska jobba på osv. Men det har varit ganska mycket grunder i början och tränaren har sin vision om hur han vill att svingen ska se ut, för att sedan korrigera utifrån varje enskild spelarens kapacitet och behov.

Som sagt, jag återkommer! & Yes, det är givande och kul. Jag känner faktiskt att det utvecklat mig och vad jag behöver jobba på :)
Foooore!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

linusrokko skrev:& Yes, det är givande och kul. Jag känner faktiskt att det utvecklat mig och vad jag behöver jobba på :)
Och det är det som är det viktigaste och det du måste hitta till varje individ du ska lära något. Har du de känslorna spelar det ingen roll vad han som tränare gör sett till din situation, då ska jag inte anmärka på det. Sett till de andra vet man inte men till din givna situation.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Premiärgolf!

Sådär ja... Då var de första riktiga 18-hålsrundorna avklarade.

Både lördagens och söndagens runda spelades på Salems 9-hål (x2), Högantorp GK.
Förvånansvärt bra skick på banan, och vädret var helt okej.

Vad gäller spelet är jag relativt nöjd med en del grejor, och sett till förutsättningarna på ex. green och tid på säsongen även med Scoren.
Dock har jag ju jävligt många slag (38 på denna bana) med mitt hcp på 35,0 så det borde gå ganska lätt att scora.

Hur som helst... 36p på lördagen och 38p på söndagen, så det blev ändå en liten sänkning till 34,0...

Det jag tar med mig från denna runda är dels många jättefina järnslag. Även några riktigt bra drives när jag väl slog dem från grästee (det var mycket slag från mattor från herrarnas tee)... En av mina drives på en par-4 resulterade i att jag nådde foregreen och hade eagleputt - som jag dock brände till en bogey :lol:

Puttningen har jag mycket att jobba på (även om förutsättningarna inte var de bästa) och där tror jag att jag kommer hämta hem många slag under säsongen. Jag behöver även träna mer på mina träklubbor från fairway. De funkar skitbra på rangen och även lågt peggade från tee.

På lördagen blev det även ca en timmes bunkerträning från olika lägen i bunkern efter avslutad runda. Känner inte att jag har några större problem med mitt spel från bunkern, men tyckte det var kul att träna iallafall.

Huuuuur som helst - jävligt kul att säsongen snart är igång på riktigt! Ses på banan! :-)

Nu drar jag och säger adjö till vintern i Åre!
Max - kom och åk lite skidor vetja!

Tjing
Linus
Foooore!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

linusrokko skrev:Premiärgolf!

Sådär ja... Då var de första riktiga 18-hålsrundorna avklarade.

Både lördagens och söndagens runda spelades på Salems 9-hål (x2), Högantorp GK.
Förvånansvärt bra skick på banan, och vädret var helt okej.

Vad gäller spelet är jag relativt nöjd med en del grejor, och sett till förutsättningarna på ex. green och tid på säsongen även med Scoren.
Dock har jag ju jävligt många slag (38 på denna bana) med mitt hcp på 35,0 så det borde gå ganska lätt att scora.

Hur som helst... 36p på lördagen och 38p på söndagen, så det blev ändå en liten sänkning till 34,0...

Det jag tar med mig från denna runda är dels många jättefina järnslag. Även några riktigt bra drives när jag väl slog dem från grästee (det var mycket slag från mattor från herrarnas tee)... En av mina drives på en par-4 resulterade i att jag nådde foregreen och hade eagleputt - som jag dock brände till en bogey :lol:

Puttningen har jag mycket att jobba på (även om förutsättningarna inte var de bästa) och där tror jag att jag kommer hämta hem många slag under säsongen. Jag behöver även träna mer på mina träklubbor från fairway. De funkar skitbra på rangen och även lågt peggade från tee.

På lördagen blev det även ca en timmes bunkerträning från olika lägen i bunkern efter avslutad runda. Känner inte att jag har några större problem med mitt spel från bunkern, men tyckte det var kul att träna iallafall.

Huuuuur som helst - jävligt kul att säsongen snart är igång på riktigt! Ses på banan! :-)

Nu drar jag och säger adjö till vintern i Åre!
Max - kom och åk lite skidor vetja!

Tjing
Linus
Det där med kaosputt på hålen känner jag igen... hade 5 dm för birdie under en tävling när jag hade ledaren i min boll, på 12e tror jag vi var och jag hade chans att ta igen till 1 slags marginal. Gick från hålet som ett åskmoln med en bogey i scorekortet...

Annars är det ju sjukt kul att säsongen börjar särskilt är det kul att läsa om allas rundor här på forumet, även fast det inte direkt stillar någon abstinens...
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Mikael316 skrev:
linusrokko skrev:Premiärgolf!

Sådär ja... Då var de första riktiga 18-hålsrundorna avklarade.

Både lördagens och söndagens runda spelades på Salems 9-hål (x2), Högantorp GK.
Förvånansvärt bra skick på banan, och vädret var helt okej.

Vad gäller spelet är jag relativt nöjd med en del grejor, och sett till förutsättningarna på ex. green och tid på säsongen även med Scoren.
Dock har jag ju jävligt många slag (38 på denna bana) med mitt hcp på 35,0 så det borde gå ganska lätt att scora.

Hur som helst... 36p på lördagen och 38p på söndagen, så det blev ändå en liten sänkning till 34,0...

Det jag tar med mig från denna runda är dels många jättefina järnslag. Även några riktigt bra drives när jag väl slog dem från grästee (det var mycket slag från mattor från herrarnas tee)... En av mina drives på en par-4 resulterade i att jag nådde foregreen och hade eagleputt - som jag dock brände till en bogey :lol:

Puttningen har jag mycket att jobba på (även om förutsättningarna inte var de bästa) och där tror jag att jag kommer hämta hem många slag under säsongen. Jag behöver även träna mer på mina träklubbor från fairway. De funkar skitbra på rangen och även lågt peggade från tee.

På lördagen blev det även ca en timmes bunkerträning från olika lägen i bunkern efter avslutad runda. Känner inte att jag har några större problem med mitt spel från bunkern, men tyckte det var kul att träna iallafall.

Huuuuur som helst - jävligt kul att säsongen snart är igång på riktigt! Ses på banan! :-)

Nu drar jag och säger adjö till vintern i Åre!
Max - kom och åk lite skidor vetja!

Tjing
Linus
Det där med kaosputt på hålen känner jag igen... hade 5 dm för birdie under en tävling när jag hade ledaren i min boll, på 12e tror jag vi var och jag hade chans att ta igen till 1 slags marginal. Gick från hålet som ett åskmoln med en bogey i scorekortet...

Annars är det ju sjukt kul att säsongen börjar särskilt är det kul att läsa om allas rundor här på forumet, även fast det inte direkt stillar någon abstinens...

Jag måste skylla just de puttarna på mitt dåliga humör... Precis när jag ställer upp för Eagleputten hör jag från tee att de skriker Fooooore, och deras boll träffar träden strax bakom mig. Det fick mig dels att känna mig stressad, men framförallt att tappa humöret lite. Det blev inte bättre när vi sedan sa åt dem att ta det lite lugnare på en nåbar par-4, och de var helt oförstående... Jaja, finns folk till allt.

Men som sagt, jobbigt med kaosputtarna, oavsett anledning. Frustrerande att tappa när man har riktigt bra lägen.

Men japp, kul att säsongen är igång! Nu tar jag ett break i skidbacken, innan jag kickar igång säsongen på riktigt! :-)
Foooore!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jäklar vad kul att höra att du är igång med lite sänkningar!
Du kommer säkert sänka dig massor den här säsongen!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

linusrokko skrev: Nu drar jag och säger adjö till vintern i Åre!
Max - kom och åk lite skidor vetja!

Tjing
Linus
Åka skidor på vintern, är du knäpp? ;)
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

JohanAdministratör skrev:Jäklar vad kul att höra att du är igång med lite sänkningar!
Du kommer säkert sänka dig massor den här säsongen!

Tack, det är kul att det funkar okej i säsongsstarten. Förhoppningsvis kan det bli en ganska skön säsong :)
Foooore!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

MaxP skrev:
linusrokko skrev: Nu drar jag och säger adjö till vintern i Åre!
Max - kom och åk lite skidor vetja!

Tjing
Linus
Åka skidor på vintern, är du knäpp? ;)
Hahaha vintergolf är roligare, det kan jag hålla med om :lol:
Men kände att jag behövde avsluta vintern med lite speed. Igår kom jag hem igen,och idag tränade jag golf igen så jag är game för säsongen 2016 nu! Inga brutna ben eller armar heller!
Foooore!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Nu var det ett tag sedan jag skrev...

Sedan sist har det hunnit bli ytterligare 3 rundor.

1. Brollsta GK - Första gången jag spelade denna. Spelade riktigt bra med drivern, men närspelet (som annars brukar vara bra) funkade inte alls som jag ville. Träffade 9 av 14 fairways, men bara 1-2 greener tror jag. Tappade humöret lite grann på sista 9, vilket inte gjorde det lättare. Ser fram emot revansch på denna bana.

2. Kungsängen GC - Andra gången jag spelade denna roliga bana. Till skillnad från när jag spelade Brollsta, funkade inte alls spelet från tee. Slice på många drives, vilket gör det svårt när man inte är med från tee. Det som glädjer mig är att närspelet och framförallt inspel från 100-50 meter funkade väldigt bra. Puttningen var också okej tycker jag. Dock störande med slice som jag inte haft på länge!

3. Viksbergs GK - Första gången även på denna bana. Spelet generellt i sin helhet var helt okej. Många bra inspel, och puttningen funkade faktiskt bättre än någonsin. 4 st enputtar på första 9, och några långputtar som satt! Dock återigen dålig från tee, där drivern inte alls funkade. Vet inte om det är psykologiskt, då drivern inte funkade dagen innan heller, men som jag skrev innan var det väldigt länge sedan jag sliceade så här mycket. Jag tycker det är OK med någon enstaka slice då & då, men inte när man slicear varje boll. Även svårt att hitta bollen om man inte låg på faiway, då det var mycket löv. Tar med mig puttningen, och inspelen från denna runda, så ska jag gå till rangen i veckan och slå drives till slicen är borta (om den är kvar dvs)... Tar även med mig att jag lyckades hålla humöret uppe denna runda, trots att spelet från tee var kasst!

Utöver det har jag spelat Årstas korthålsbana två varv för att träna mina wedgar och min puttning. Ganska bra då det är pyttesmå greener där, så man måste vara relativt pricksäker.
Även en del rangeträning har det blivit, samt ett gruppträningspass, med fokus på wedgar.

Idag blir det Brommas 9-hål ett varv efter jobbet, och på onsdag är det gruppträning igen!

Kul att säsongen är igång hur som helst. Det bra spelet får komma när det kommer.

På återhörande!

/Linus
Foooore!
Skriv svar