Not your ordinary golfer

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

linusrokko skrev:Rangeträning 2016-02-09

Försäsongen fortsätter, och idag var det dags för ett pass på rangen. Skönt med utomhusrange, det var ett tag sedan. Totalt 100 bollar blev det.

Till skillnad från tidigare på rangen, hade jag idag en plan för träningen som jag fullföljde.
Inspiration till upplägget idag fick jag faktiskt i en tråd här på forumet, och blev sedan påmind om det av tränaren på cirkelträningen jag börjat köra.

Jag började med 20 bollar med wedge, J8, J6, 5W och avslutningsvis Driver (4 bollar per klubba). Mest för att bli lite varm och hitta känslan.

Resterande 80 bollar slog jag på följande vis:

Med hjälp av en banguide "låtsades" jag att jag spelade på bana med start från hål 1, vidare till hål 2, 3, 4 osv. Jag varierade klubba beroende på hålets längd, och utfallet på föregående slag. Exempelvis på en par 5 kunde jag slå: Drive, 3W, 54 wedge vid tre bra slag. Slog jag dock ett sämre slag förändrandes förutsättningen för nästa slag och då kan det exempelvis se ut såhär: Drive, out of bounds, drive igen, 5W, PW, 60 wedge.

Slog jag ett slag mer vänster än jag tänkt mig, så siktade jag nästa slag mer till höger mot den fiktiva greenen osv. Ibland hamnade jag "i bunker", och slog bunkerslag därefter.
Inför varje slag försökte jag ha samma rutin som på banan; gå bakom bollen och ta sikte, uppställning, provsving - slag!

Det jag märkte var att detta krävde mycket mer fokus, lugn och humör än vanligt planlöst svingande som jag är van vid. Men jag tror att det är bra att göra så här ibland, om inte annat för den mentala träningen.

Avslutningsvis slog jag 10-talet wedgar, mest för att leka av mig lite.

Nedan bjuder jag på två videos från kvällen.
Jag vet att jag har sjukt mycket att jobba på, men också att jag gjort framsteg sedan september, då jag stod på rangen och slog mina första golfbollar någonsin.

Några saker man ser i videon jobbar jag på för att få bort, t.ex. Att jag kryper ihop efter bollträff, och att mitt jävla huvud/överkropp rör sig bort från bollen & målet i baksvingen.

Tips, tricks, hjälp och kritik välkomnas!! Både på filmerna, men också på träningen i övrigt.

http://youtu.be/8-pdISzs4w4

http://youtu.be/1hxKbbdvRZs

God natt!
/Linus
Mycket bra träningsupplägg Linus! Slumpmässig träning när den är som allra bäst ger ofta resultat!

Gällande de tekniska delarna så tycker jag det är mycket som ser jättebra ut, speciellt med tanke på att du inte spelat så länge! Jag ger lite mer teknisk feedback när jag får lite tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
linusrokko skrev:Rangeträning 2016-02-09

Försäsongen fortsätter, och idag var det dags för ett pass på rangen. Skönt med utomhusrange, det var ett tag sedan. Totalt 100 bollar blev det.

Till skillnad från tidigare på rangen, hade jag idag en plan för träningen som jag fullföljde.
Inspiration till upplägget idag fick jag faktiskt i en tråd här på forumet, och blev sedan påmind om det av tränaren på cirkelträningen jag börjat köra.

Jag började med 20 bollar med wedge, J8, J6, 5W och avslutningsvis Driver (4 bollar per klubba). Mest för att bli lite varm och hitta känslan.

Resterande 80 bollar slog jag på följande vis:

Med hjälp av en banguide "låtsades" jag att jag spelade på bana med start från hål 1, vidare till hål 2, 3, 4 osv. Jag varierade klubba beroende på hålets längd, och utfallet på föregående slag. Exempelvis på en par 5 kunde jag slå: Drive, 3W, 54 wedge vid tre bra slag. Slog jag dock ett sämre slag förändrandes förutsättningen för nästa slag och då kan det exempelvis se ut såhär: Drive, out of bounds, drive igen, 5W, PW, 60 wedge.

Slog jag ett slag mer vänster än jag tänkt mig, så siktade jag nästa slag mer till höger mot den fiktiva greenen osv. Ibland hamnade jag "i bunker", och slog bunkerslag därefter.
Inför varje slag försökte jag ha samma rutin som på banan; gå bakom bollen och ta sikte, uppställning, provsving - slag!

Det jag märkte var att detta krävde mycket mer fokus, lugn och humör än vanligt planlöst svingande som jag är van vid. Men jag tror att det är bra att göra så här ibland, om inte annat för den mentala träningen.

Avslutningsvis slog jag 10-talet wedgar, mest för att leka av mig lite.

Nedan bjuder jag på två videos från kvällen.
Jag vet att jag har sjukt mycket att jobba på, men också att jag gjort framsteg sedan september, då jag stod på rangen och slog mina första golfbollar någonsin.

Några saker man ser i videon jobbar jag på för att få bort, t.ex. Att jag kryper ihop efter bollträff, och att mitt jävla huvud/överkropp rör sig bort från bollen & målet i baksvingen.

Tips, tricks, hjälp och kritik välkomnas!! Både på filmerna, men också på träningen i övrigt.

http://youtu.be/8-pdISzs4w4

http://youtu.be/1hxKbbdvRZs

God natt!
/Linus
Mycket bra träningsupplägg Linus! Slumpmässig träning när den är som allra bäst ger ofta resultat!

Gällande de tekniska delarna så tycker jag det är mycket som ser jättebra ut, speciellt med tanke på att du inte spelat så länge! Jag ger lite mer teknisk feedback när jag får lite tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Så där brukar jag göra innan jag ska spela en okänd bana, då på min hemmaranch. Vilket gör att den blir lite mer bekant och hjälper mig att göra en spelstrategi från början.

En annan övning är att ge dig en landningszon med olika klubbor. Jag brukar köra, lw-j7 = 5 m, j6-j4 = 7,5 m och sist träklubborna där jag kör 10 m. Det är alltså avståndet mellan den markeringar jag ska landa med dessa klubbor. Sen skriver jag upp hur det går, varierar slumpvis för att inte slå samma slag två gånger. Jag får då en tendens, vilket gör att jag kan öva. Hade jag haft tillgång till någon form av längd hade jag gärna lagt till +/- 3 m i avståndet jag vill slå med typ j6 och nedåt.

Mycket handlar för mig om här att kapa spridningen. Sen har jag märkt att dagar jag har koll på spridningen har jag 5 m att träffa på tex, har jag inte det blir det att sikta i mitten vilket ställer högre kvalitet och jag kan endast missa på 2.5 m åt båda hållen
Bilagor
Screenshot_2016-02-10-08-36-44.png
Screenshot_2016-02-10-08-36-44.png (165.16 KiB) Visad 8398 gånger
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Rent tekniskt hade jag rekommenderat dig att stå lite längre ifrån bollen. Just nu ser det ut som att du måste flytta på höften för att komma iväg med händerna ordentligt vilket resulterar i en halvkonstig höftrörelse.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bra och ambitiöst pass!
Ska bli kul att följa din säsong!
Vilken range var du på?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

JohanAdministratör skrev:Bra och ambitiöst pass!
Ska bli kul att följa din säsong!
Vilken range var du på?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Tack! :) ska bli kul att följa din också.
Och vem vet, våra vägar kanske korsas och vi kanske spelar en runda på Kungsängen någon dag, hehe!

Igår var jag på Danderyd. Det är där och på Årstafältet jag främst håller till när det är utomhus, och ingen runda är inplanerad efteråt. Men nu under vintern har det blivit en del både på Ullna och på riviera, där jag också kör gruppträningen.
Du råkar inte veta några gräsranger i Stockholmsområdet som man kan husera på när vädret tillåter?
Foooore!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Mikael316 skrev:
MaxP skrev:
linusrokko skrev:Rangeträning 2016-02-09

Försäsongen fortsätter, och idag var det dags för ett pass på rangen. Skönt med utomhusrange, det var ett tag sedan. Totalt 100 bollar blev det.

Till skillnad från tidigare på rangen, hade jag idag en plan för träningen som jag fullföljde.
Inspiration till upplägget idag fick jag faktiskt i en tråd här på forumet, och blev sedan påmind om det av tränaren på cirkelträningen jag börjat köra.

Jag började med 20 bollar med wedge, J8, J6, 5W och avslutningsvis Driver (4 bollar per klubba). Mest för att bli lite varm och hitta känslan.

Resterande 80 bollar slog jag på följande vis:

Med hjälp av en banguide "låtsades" jag att jag spelade på bana med start från hål 1, vidare till hål 2, 3, 4 osv. Jag varierade klubba beroende på hålets längd, och utfallet på föregående slag. Exempelvis på en par 5 kunde jag slå: Drive, 3W, 54 wedge vid tre bra slag. Slog jag dock ett sämre slag förändrandes förutsättningen för nästa slag och då kan det exempelvis se ut såhär: Drive, out of bounds, drive igen, 5W, PW, 60 wedge.

Slog jag ett slag mer vänster än jag tänkt mig, så siktade jag nästa slag mer till höger mot den fiktiva greenen osv. Ibland hamnade jag "i bunker", och slog bunkerslag därefter.
Inför varje slag försökte jag ha samma rutin som på banan; gå bakom bollen och ta sikte, uppställning, provsving - slag!

Det jag märkte var att detta krävde mycket mer fokus, lugn och humör än vanligt planlöst svingande som jag är van vid. Men jag tror att det är bra att göra så här ibland, om inte annat för den mentala träningen.

Avslutningsvis slog jag 10-talet wedgar, mest för att leka av mig lite.

Nedan bjuder jag på två videos från kvällen.
Jag vet att jag har sjukt mycket att jobba på, men också att jag gjort framsteg sedan september, då jag stod på rangen och slog mina första golfbollar någonsin.

Några saker man ser i videon jobbar jag på för att få bort, t.ex. Att jag kryper ihop efter bollträff, och att mitt jävla huvud/överkropp rör sig bort från bollen & målet i baksvingen.

Tips, tricks, hjälp och kritik välkomnas!! Både på filmerna, men också på träningen i övrigt.

http://youtu.be/8-pdISzs4w4

http://youtu.be/1hxKbbdvRZs

God natt!
/Linus
Mycket bra träningsupplägg Linus! Slumpmässig träning när den är som allra bäst ger ofta resultat!

Gällande de tekniska delarna så tycker jag det är mycket som ser jättebra ut, speciellt med tanke på att du inte spelat så länge! Jag ger lite mer teknisk feedback när jag får lite tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Så där brukar jag göra innan jag ska spela en okänd bana, då på min hemmaranch. Vilket gör att den blir lite mer bekant och hjälper mig att göra en spelstrategi från början.

En annan övning är att ge dig en landningszon med olika klubbor. Jag brukar köra, lw-j7 = 5 m, j6-j4 = 7,5 m och sist träklubborna där jag kör 10 m. Det är alltså avståndet mellan den markeringar jag ska landa med dessa klubbor. Sen skriver jag upp hur det går, varierar slumpvis för att inte slå samma slag två gånger. Jag får då en tendens, vilket gör att jag kan öva. Hade jag haft tillgång till någon form av längd hade jag gärna lagt till +/- 3 m i avståndet jag vill slå med typ j6 och nedåt.

Mycket handlar för mig om här att kapa spridningen. Sen har jag märkt att dagar jag har koll på spridningen har jag 5 m att träffa på tex, har jag inte det blir det att sikta i mitten vilket ställer högre kvalitet och jag kan endast missa på 2.5 m åt båda hållen

Tack för feedback, och mycket användbara tips... Det ska jag absolut testa :)
Känns som en bra grej att testa på ex. Ullna där man har tillgång till Protracer.
Foooore!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

MaxP skrev:Rent tekniskt hade jag rekommenderat dig att stå lite längre ifrån bollen. Just nu ser det ut som att du måste flytta på höften för att komma iväg med händerna ordentligt vilket resulterar i en halvkonstig höftrörelse.
Tack Max. Jag ska ta vara på rekommendationen och testa mig fram.
Anledningen denna gång var dock att jag ställde mig närmre bollen medvetet, som ett test, då jag tidigare känt att jag hänger över bollen lite väl mycket. Jag trodde nog att ställa mig närmre bollen skulle tvinga mig att komma upp med händerna och stå mer upprätt.

Jag kommer jobba en del med uppställning osv med tränare, så jag får hoppas att det också kan ge något :)
Foooore!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

linusrokko skrev:
Tack för feedback, och mycket användbara tips... Det ska jag absolut testa :)
Känns som en bra grej att testa på ex. Ullna där man har tillgång till Protracer.
Kan tillägga att jag menade landningszon sidledes. Det är svårt att veta exakt längdmässigt!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Träning x2

Igår var det dags för andra passet i gruppträningen.
Fokus igår var uppställning, grepp & svingteknik.

5 stationer med olika typer av slag enligt nedan:

Järn 7
Driver
Wedgar
FW5
Puttning

Tränare medverkade och gav mycket bra feedback. Bland annat att han ser bra utveckling sedan senast, och vi har en del grejor att slipa på, men att det är på rätt väg.
Jag fick tipset att lägg mycket av vikten i min baksving på insida högerfot, för att få bort mitt huvud som rör sig bakåt. Men även på detta plan var jag bättre än sist. Sedan i uppställningen ska jag sträcka ytterligare lite på ryggen, och i genomsvingen ska jag har fokus på att trycka fram min höger höft, och sträcka på mig efteråt. Svårt att förklara i skrift, men jag fick en klarare bild av hur min sving ser ut, och vilka mål jag ska jobba mot. Fick även se på film hur det ser ut, och ser även själv förbättringarna ganska tydligt.

Idag

I samband med en tjänsteresa fick sig World of Golf ett besök.
Driver och träklubbor var det enda jag slog.

Fokuset var att tänka på den feedback jag fick igår och att metodiskt följa det.
Funkade bra känner jag... Passade på att kolla lite av värdena i Trackman på Dormy, då jag provslog bl.a. nya Cobra F6 driver och även nya M2:an som släpps till försäljning imorgon.

För min del var det två ganska jämlika klubbor längdmässigt, och jag slog ungefär lika långt med båda - ca 220-230m.
Skillnaden var att jag kände att jag hade skönare & mer konsekvent bollträff med Cobra. Kan bero på att jag i vanliga fall spelar med Cobra, eller också så är det rent psykologiskt...

Tack för mig så länge, och på återhörande till helgen :)

//Linus
Foooore!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Lycka till om det blir Danderyd imorrn!
Skriv svar