Not your ordinary golfer

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

JohanAdministratör skrev:Lycka till om det blir Danderyd imorrn!

Tack! Det lär bli Danderyd
Foooore!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Idag blev det tre hinkar på Danderyd :)

Återigen var det dags för lite träning med tanke bakom. Repeterade träningen från senast på denna range, där jag med hjälp av en banguide "spelar en bana", och slår olika klubbor beroende på hålets längd, utfall på föregående slag osv. Banan för dagen blev en av banorna på Gleneagles. Hittade en banguide i bagen från nån av min brorsas resor, så den kom till användning.

Samtidigt försöker jag fortsätta jobba på det som tränaren på gruppträningen sagt att jag ska träna på samt tänka på mitt nya grepp och sätta det noggrant inför varje slag.
Känner att det går framåt, och hoppet är i allra högsta grad levande inför säsongsstart.
Några av sakerna jag jobbar på idag är att hålla huvudet still & centrerat genom hela svingen, där en av sakerna jag försöker tänka på är att hålla vikten på insida av högerfoten i baksvingen. Sedan jobbar jag på att trycka igenom höger höft i genomsvingen och sedan att inte krypa ihop efter svingen utan att sträcka på mig.

Hur som helst - mycket som blir bättre och går framåt från gång till gång.

Avslutningsvis blev det en hel del inspel från ca 50 meter, och ett mindre antal från ca 90-100m.
Känner mig säker från 50-60, men behöver jobba från ex. 100m... Dock får man kanske ta det med en nypa salt, med tanke på kylan och att det är rangebollar.

Sedan blev det ett mindre antal drivar för att sätta punkt för dagen, där varenda en av dem satt som jag ville...

Lämnade rangen efter ca 150 bollar med en bra känsla i kroppen!

På torsdag blir det AW på Riviera, nytta med nöje :) kom förbi vetja, ni som bor i Stockholm.

//Linus
Foooore!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Att avsluta med några drives som dessutom sitter är en såååå härlig känsla!
Tyvärr har jag en AW inbokad på torsdag. Får försöka dyka upp en annan gång!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Helgträning!

Riktigt skönt att min "hemmarange" på Årstafältet börjat hålla öppet under helgerna nu igen.
Körde ett lördagspass utomhus, då det var sol och några plusgrader! Riktigt skönt att för första gången på väldigt länge se hela bollflykten från start till landning... Känns som att det var ett tag sedan man kunde se det, pga snö, konstigt ljus osv.

Fokus på träningen var uppställning, grepp och framförallt viktförflyttning. Olika klubbor för i princip varje slag har numer blivit standard för mig på rangen. Dock spelade jag ingen bana i huvudet denna gång, utan istället mixade jag slagen, och testade nya saker. Provade slå draw, fade, högre slag, punchade slag, flopshots m.m.
Mycket lek & skoj detta pass, men ändå fullt fokus på varenda slag.

Tillägg: Ett fokus jag också hade på varje slag med driver var det som Max visade i någon video nyligen - att när jag slår driven ska jag verkligen tänka på att slå upp på bollen. Jag vet att detta är självklart för många (även för mig), men jag märkte att när jag verkligen har mitt fokus på det, så funkar det riktigt bra och jag slog några drives som jag var riktigt nöjd med! - tack Max!

Avslutade med fem riktigt bra drivar även detta pass och fem flopshots med 60-gradaren :P

Känns som att säsongen snaaaart kan sätta igång på riktigt! Jag ber till vädergudarna varje morgon och kväll.

På återhörande. Tjing!

Linus
Foooore!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

linusrokko skrev:Helgträning!

Riktigt skönt att min "hemmarange" på Årstafältet börjat hålla öppet under helgerna nu igen.
Körde ett lördagspass utomhus, då det var sol och några plusgrader! Riktigt skönt att för första gången på väldigt länge se hela bollflykten från start till landning... Känns som att det var ett tag sedan man kunde se det, pga snö, konstigt ljus osv.

Fokus på träningen var uppställning, grepp och framförallt viktförflyttning. Olika klubbor för i princip varje slag har numer blivit standard för mig på rangen. Dock spelade jag ingen bana i huvudet denna gång, utan istället mixade jag slagen, och testade nya saker. Provade slå draw, fade, högre slag, punchade slag, flopshots m.m.
Mycket lek & skoj detta pass, men ändå fullt fokus på varenda slag.

Tillägg: Ett fokus jag också hade på varje slag med driver var det som Max visade i någon video nyligen - att när jag slår driven ska jag verkligen tänka på att slå upp på bollen. Jag vet att detta är självklart för många (även för mig), men jag märkte att när jag verkligen har mitt fokus på det, så funkar det riktigt bra och jag slog några drives som jag var riktigt nöjd med! - tack Max!

Avslutade med fem riktigt bra drivar även detta pass och fem flopshots med 60-gradaren :P

Känns som att säsongen snaaaart kan sätta igång på riktigt! Jag ber till vädergudarna varje morgon och kväll.

På återhörande. Tjing!

Linus
Kul att höra att det fungerar Linus! Fokus är en enorm styrka att använda om man tränar på det.
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

MaxP skrev:
linusrokko skrev:Helgträning!

Riktigt skönt att min "hemmarange" på Årstafältet börjat hålla öppet under helgerna nu igen.
Körde ett lördagspass utomhus, då det var sol och några plusgrader! Riktigt skönt att för första gången på väldigt länge se hela bollflykten från start till landning... Känns som att det var ett tag sedan man kunde se det, pga snö, konstigt ljus osv.

Fokus på träningen var uppställning, grepp och framförallt viktförflyttning. Olika klubbor för i princip varje slag har numer blivit standard för mig på rangen. Dock spelade jag ingen bana i huvudet denna gång, utan istället mixade jag slagen, och testade nya saker. Provade slå draw, fade, högre slag, punchade slag, flopshots m.m.
Mycket lek & skoj detta pass, men ändå fullt fokus på varenda slag.

Tillägg: Ett fokus jag också hade på varje slag med driver var det som Max visade i någon video nyligen - att när jag slår driven ska jag verkligen tänka på att slå upp på bollen. Jag vet att detta är självklart för många (även för mig), men jag märkte att när jag verkligen har mitt fokus på det, så funkar det riktigt bra och jag slog några drives som jag var riktigt nöjd med! - tack Max!

Avslutade med fem riktigt bra drivar även detta pass och fem flopshots med 60-gradaren :P

Känns som att säsongen snaaaart kan sätta igång på riktigt! Jag ber till vädergudarna varje morgon och kväll.

På återhörande. Tjing!

Linus
Kul att höra att det fungerar Linus! Fokus är en enorm styrka att använda om man tränar på det.
Ja det kan verkligen vara en styrka.

Något jag saknar i min träning nu under vintern (förutom när jag kör på Ullna indoor) är puttningen. I höstas innan de stängde puttinggreener på rangen tränade jag alltid puttning. Du Max borde veta om det finns något jag kan göra, om inte förutsättningarna finns att träna det på rangen för tillfället... Nu tror jag visserligen att greenerna kommer öppna relativt snart, men jag vill kunna jobba på det även innan dess.

Vad säger du?
Foooore!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

linusrokko skrev:
Kul att höra att det fungerar Linus! Fokus är en enorm styrka att använda om man tränar på det.
Ja det kan verkligen vara en styrka.

Något jag saknar i min träning nu under vintern (förutom när jag kör på Ullna indoor) är puttningen. I höstas innan de stängde puttinggreener på rangen tränade jag alltid puttning. Du Max borde veta om det finns något jag kan göra, om inte förutsättningarna finns att träna det på rangen för tillfället... Nu tror jag visserligen att greenerna kommer öppna relativt snart, men jag vill kunna jobba på det även innan dess.

Vad säger du?[/quote]

Det enda du egentligen kan träna på om du inte har tillgång till en puttinggreen är ju bollstart och teknik. Det går att göra på bara någon meter och har du en puttmata så är det såklart ännu bättre!

Visa-kortet är en favorit, gör en port bred som ett bankkort (antingen ståendes eller liggandes beroende på hur svårt du vill göra) och ställ dig cirka en meter ifrån, starta bollarna igenom.
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Rangeträning, Årsta... Ett riktigt skitpass är till ända.

Försökte fortsätta på min inslagna bana - att mixa slag & klubba för i princip varje slag.
Tyckte att jag värmde upp rätt bra (utan boll & klubba), men kände mig riktigt stel när jag började slå. Både i kropp & huvud.

Fick inte alls till det, och mitt fokus var inte där jag ville.
Jag försökte fokusera på viktförflyttning även detta pass, men ju mer jag tänkte - desto sämre gick det. Försökte mixa in lite lek i det för att komma tillbaka till fokus och ha lite kul, men tyckte mig inte hitta inspirationen, var jag än letade...

Nu kan det vara så att jag är hårt mot mig själv, då mattan jag stod på väldigt begränsat belyst, och från den plats jag stod på, var rangen som sämst upplyst och därför såg jag heller inte så mycket av bollflykten.
När jag inför de sista 15 bollarna bytte plats till en bättre upplyst och där jag såg bollflykten bättre så kändes det lite bättre.

Tar med mig några bra drives och några bra järnslag & wedgar. Resten får jag se som träning för psyket & humöret.

Hur som helst, 120 bollar blev det totalt.

Bättre lycka nästa gång.

//Linus
Foooore!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Gruppträning, Unipeg Riviera

Igår var det dags för ännu ett träningspass med tränare. Tränarens fokus (stationen han hade mest fokus på) var puttning.
På övriga 4 stationer slog vi följande:
  • Driver
    Järn 7/8
    Wegde 56/60
Fokuset på samtliga stationer var att oavsett slagets resultat slå igenom slaget och stå kvar tills bollen slutat rulla. Även grepp och uppställning fortsatte vi jobba på. Vi skulle även fokusera mycket på att komma inifrån-ut, vilket jag inte har några problem med egentligen. På samtliga slag med driver, fw och mellanjärn ligger jag rätt i svingspåret och kommer inifrån. Med wedgarna var det svårare, men då ca 8/10 bollar var på green valde jag att inte fokusera allt för mycket på det.

På stationen med driver var det att slå upp på bollen, och här använde vi tre olika höjder på peggarna (låg, mellan & hög).
På wedgestationen var det inspel från 50m med 56 & 60-graders.
På J7/J8-stationen var det att slå mot green på 140-150m.

Svårt att få ned detta pass i skrift, men jag tyckte detta var det bästa passet hittills. Gick därifrån med en riktigt skön känsla.
Ska bifoga en bild nedan så ni får se lite siffror på en av mina drives...
IMG_2018 (1).JPG
IMG_2018 (1).JPG (111.93 KiB) Visad 8271 gånger

Allt gott
/Linus
Foooore!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

linusrokko skrev:Gruppträning, Unipeg Riviera

Igår var det dags för ännu ett träningspass med tränare. Tränarens fokus (stationen han hade mest fokus på) var puttning.
På övriga 4 stationer slog vi följande:
  • Driver
    Järn 7/8
    Wegde 56/60
Fokuset på samtliga stationer var att oavsett slagets resultat slå igenom slaget och stå kvar tills bollen slutat rulla. Även grepp och uppställning fortsatte vi jobba på. Vi skulle även fokusera mycket på att komma inifrån-ut, vilket jag inte har några problem med egentligen. På samtliga slag med driver, fw och mellanjärn ligger jag rätt i svingspåret och kommer inifrån. Med wedgarna var det svårare, men då ca 8/10 bollar var på green valde jag att inte fokusera allt för mycket på det.

På stationen med driver var det att slå upp på bollen, och här använde vi tre olika höjder på peggarna (låg, mellan & hög).
På wedgestationen var det inspel från 50m med 56 & 60-graders.
På J7/J8-stationen var det att slå mot green på 140-150m.

Svårt att få ned detta pass i skrift, men jag tyckte detta var det bästa passet hittills. Gick därifrån med en riktigt skön känsla.
Ska bifoga en bild nedan så ni får se lite siffror på en av mina drives...
IMG_2018 (1).JPG

Allt gott
/Linus
Spännande med gruppträning. Men jag känenr att syftet måste vara tydligare för er än det var för mig. Ställer mig frågande till själva övningarna och vad man ville uppnå med dem. Varför skulle alla slå utifrån och in? Varför stå kvar? Låter som värsta gnällgubben, men ser ändå fram emot pensionen så jag kan klaga på ungdomarna så jag kan väl lika gärna börja träna nu.
Det jag menar är att om inte alla har som mål att de vill slå en draw känns inte övningne meningsfull, likaså att stå kvar efter slaget är slaget känns också som en kosntig grej att sätta en hel grupp att göra. Har man dessutom samma övningar sådär kan det bli problematiskt även fast man vill samma, för alla är inte samma!

Men jag hoppas du tycker det är givande och kul, det är ju trots allt det viktigaste! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar