Not your ordinary golfer

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Bromma 9-hål

Spelade nio hål på Bromma efter jobbet i måndags. Mest för att det är kul att komma ut och slå lite.
7 st par 3:or + 2 st par 4:or.

Rundan gick helt OK, men jag fick av någon anledning alltid ta en klubba mer än vad jag vanligtvis gör, av någon anledning. Detta kom jag dock på lite för sent.
Vet inte om jag var stel och slog kortare därför, eller om det var kallt i luften, eller om det var något annat. Men hur som helst slog jag kortare än vanligt, med alla klubbor.

Hur som helst, skönt som sagt att komma ut och slå lite mest för skojs skull efter jobbet.

Idag blir det gruppträning.
Foooore!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Träning, onsdag 13/4

Sista gruppträningspasset var igår. Vi repeterade mycket av det vi gått igenom tidigare och knöt ihop säcken.

Sedan låg stort fokus på drivern. Jäkligt passande, då jag de senaste rundorna haft stora problem med den, och den enskilt har förstört rundorna när jag inte varit med från tee.
Vi filmade svingen, och jag förstår varför den svikit mig på senaste, då jag på sätt och vis gått tillbaka till mig gamla sving.¨

Vi filmade först innan, sedan efter tipsen han gav mig. Markant skillnad!!

Det kändes riktigt bra efter passet, och jag är övertygad om att drivern kommer leverera nästa runda!

-Det jag behöver fortsätta jobba med är följande
- Vara kvar mer centrerat med huvudet genom svingen (framförallt i baksvingen svajar jag). Fokus på tryck på insida högerfot är ett bra sätt för mig. Jag rör mig lite från målet i baksvingen snarare än att röra mig mot mål.
-Jag behöver även jobba med starten, då jag sätter handlederna för tidigt (hade fått bort detta, men det kom tillbaka)... Fått bra tips på hur jag ska fixa detta.
- Slå upp på bollen mer.
- Tidigare release.
- Starten i nedsvingen är bra, och jag startar precis som man ska, nedifrån-upp.

Har mycket som är bra i svingen. Bra lag, och får med mig kroppen på ett bra sätt. Måste justera en del och fortsätta nöta så kommer det bli bra! Förutsättningarna finns där.

Nu ska jag försöka boka upp några lektioner själv med tränaren, och fortsätta nöta på egen hand.

Förhoppningsvis kan jag trycka in ett rangepass på lördag, sen blir det spel på riksten på söndag!

Tjing,
Foooore!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

18-hålsrunda, Riksten

Lira en eftermiddagsrunda idag på Riksten i södra Stockholm. En helt ok runda, på en bana i ganska bra skick med relativt bra greener. Lite trögare greener än på de senaste rundorna, men puttningen gick ändå bra idag för min nivå. Nedan följer lite statistik från rundan.

Finns mer att önska, exempelvis fler FW- och greenträffar. MEN många av de missade fairway- och greenträffarna var inte alls långt ifrån (2-3 st var inom 1-3m från green & fairway). Drivern funkade OK idag, även om den fortfarande inte är 100%-ig.
Däremot många fina järnslag...

Riksten, 18 hål

Mitt hcp: 34,1
Spel-hcp: 36

FW: 6/14
GIR: 3/18
Chip + 1-putt: 2
Puttar: 39

Brutto: 103
Netto: 67
Score: 42


Nytt hcp: 31,1

Tjing
Linus
Foooore!
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Bra lirat! Nästa gång spräcker du 100 :)
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Erikxson skrev:Bra lirat! Nästa gång spräcker du 100 :)
Tack! Yes jag hoppas det och det blir första gången under 100 för mig då :geek:

Hade tre heeeelt onödiga plikter idag så jag stör mig på att jag inte var under redan idag. Men nästa gång...
Foooore!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Härligt med sänkningen!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Spanien 2016

Blev tre rundor och lite träning i Spanien i veckan som passerade...
Kul att för första gången spela utomlands, och egentligen för första gången spela golf på riktigt.

Spelet var väl sådär i sin helhet, men det var också relativt utmanande banor. Ofta spelade jag bra på första/andra 9 hålen, men inte båda.

Valle Romano:

Rolig bana, med många fina utslag. Bra skick på banan i sin helhet och fina greener. Fanns lite mer att önska på skicket runtomkring green, men i övrigt tyckte jag det var bra.
Detta var den roligaste och kanske lättaste av banorna jag spelade. Mycket bunkrar och en del vatten.
Första nio spelade jag riktigt bra, för att sedan säcka ihop totalt på andra nio. Spelet på green var helt ok tycker jag, men dessa greener var också kanske lättast av de tre banorna vi spelade.

San Roque:

Relativt smal bana, men ändå ganska rolig tycker jag. Svår för min nivå, med en del dolda inspel och utslag samt en del relativt långa hål...
Dock spelade jag relativt bra här - iallafall halva rundan.
Måååååånga och stora bunkrar (ett hål, par-4 exempelvis har en bunker på hela vänstersidan från tee-green, och till vänster om den var det vatten halva vägen). Bunkersanden här kändes lite som kattsand och var relativt lättspelad, trots ovana. Hade många fina bunkerslag här, framförallt från greenbunkrarna där jag var något decimeter från att håla ett par stycken (och några mindre bra från de stora bunkrarna)...

La Quinta:

Schysst bana, med en jäkligt nice range. Bredare än San Roque, men var minst lika knepig. Här var man tvungen att tänka inför i princip varje slag, med mycket vatten i spel. Varierande utslag, vilket jag tycker är roligare än en bana där du kan slå driver på alla par-4 och uppåt...
Bra klass på banan, och den bana med absolut bäst finish runt greener. Även här var en del bunkrar i spel, men även de var lätta att ta sig ur tycker jag. OK spel från tee med 8/13 fairwayträffar, vilket är bra för mig. Hade även ett par inspel, modell längre, som jag lyckades fint med. Här fattade jag hur viktigt det är med greenträff, då jag på varje greenträff gjorde par, men aldrig annars.

Summa summarum var det roligt att spela utomlands för första gången, och egentligen spela golf för första gången i schyssta förhållanden. Även om det inte visade sig på scoren.
Kommer definitivt åka iväg igen för att spela - kanske redan i år, vem vet?

Hittills har det blivit 11 rundor i år, och 66 rundor (som är mitt mål 2016) känns inte som en omöjlighet!

Tjing så länge,
Linus
Foooore!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Att resa och golfa är en sån jäkla bra kombo!
Om du skulle klassa banorna från 1-5 stjärnor, vad skulle du ge dem då? Om du tänker att 5 är världsklass, 2 är en standard svensk bana...
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Nu var det rätt länge sedan jag skrev något här...

Sedan sist har det blivit en hel del golf. Därav kanske jag heller inte blivit så mycket skrivande heller.

Jag hade äran att, i samband med att mitt jobb sponsrade Nordea Masters, under finaldagen spela Castle Course på Bro Hof.
Det känns lite roligt att man i höstas spelade sin livs första runda på Rotebros Pay n Play, för att nu få spela på Bro Hof. Kontraster...

Rundan i sig gick riktigt bra, och jag fick höra av en scratch-spelare att jag var den bästa hcp 28 han någonsin spelat med, vilket är väldigt smickrande :)


Hur som helst. Sedan sist jag skrev något har jag väl hunnit med 10+ rundor och har totalt under året spelat 20-25 rundor (har exakt statistik, men inte i huvudet).

Igår gick jag nio hål på Riksten, och spelmässigt hål för hål var det en av mina bättre 9-hålsrundor.

Axplock från de nio hålen:

3 par
4 av 9 greenträffar
6 av 7 fairwayträffar


Nytt hcp är nu 27, och där känns det som jag spelar stabilt.

Vi fortsätter säsongen, och ser vart vi landar :)

Allt gott!

/Linus
Foooore!
linys
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:04

linusrokko skrev:Nu var det rätt länge sedan jag skrev något här...

Sedan sist har det blivit en hel del golf. Därav kanske jag heller inte blivit så mycket skrivande heller.

Jag hade äran att, i samband med att mitt jobb sponsrade Nordea Masters, under finaldagen spela Castle Course på Bro Hof.
Det känns lite roligt att man i höstas spelade sin livs första runda på Rotebros Pay n Play, för att nu få spela på Bro Hof. Kontraster...

Rundan i sig gick riktigt bra, och jag fick höra av en scratch-spelare att jag var den bästa hcp 28 han någonsin spelat med, vilket är väldigt smickrande :)


Hur som helst. Sedan sist jag skrev något har jag väl hunnit med 10+ rundor och har totalt under året spelat 20-25 rundor (har exakt statistik, men inte i huvudet).

Igår gick jag nio hål på Riksten, och spelmässigt hål för hål var det en av mina bättre 9-hålsrundor.

Axplock från de nio hålen:

3 par
4 av 9 greenträffar
6 av 7 fairwayträffar


Nytt hcp är nu 27, och där känns det som jag spelar stabilt.

Vi fortsätter säsongen, och ser vart vi landar :)

Allt gott!

/Linus
Vilken klass håller riksten nu? Ska dit i helgen o spela
Skriv svar