Erik - Mot scratch och tävlingar!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul att du hittat hit!
Klart vi lirar under säsongen!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

JohanAdministratör skrev:Kul att du hittat hit! Bild
Klart vi lirar under säsongen!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Tack för uppmuntran till att starta dagbok! blir ett gympass idag och en ganska lång träningsession på komethallen imorgon, får hoppas att mina ben inte värker alltför mycket efter passet idag :lol:
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

biles_3 skrev:
JohanAdministratör skrev:Kul att du hittat hit! Bild
Klart vi lirar under säsongen!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Tack för uppmuntran till att starta dagbok! blir ett gympass idag och en ganska lång träningsession på komethallen imorgon, får hoppas att mina ben inte värker alltför mycket efter passet idag :lol:
Tiger Woods brukade köra intervaller med 40kg viktväst på sig mellan goflträningspassen när det begav sig, jag tror inte du får gnälla efter ett gympass ;)
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

haha ska ha det i åtanke! med det sagt, har du följt det som Golf Channels Brandel Chamblee uttalade sig om angående Rorys träning och allt som följt därefter? Blivit en ganska stor snackis på senaste tiden.

http://www.golfchannel.com/media?guid=3 ... 3f9bdd01c0
http://www.golfchannel.com/media?guid=1 ... RyoEk9sAXr

Vad säger du Max?
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

biles_3 skrev:haha ska ha det i åtanke! med det sagt, har du följt det som Golf Channels Brandel Chamblee uttalade sig om angående Rorys träning och allt som följt därefter? Blivit en ganska stor snackis på senaste tiden.

http://www.golfchannel.com/media?guid=3 ... 3f9bdd01c0
http://www.golfchannel.com/media?guid=1 ... RyoEk9sAXr

Vad säger du Max?
Jag är ganska klar i mitt tycke om allt det där. I den första delen pratas det om att Rory kommer att bli som Tiger Woods - skillnaden dem emellan som nämns i video två är att Tiger tränade på mycket som bara var galet. Lediga dagar kunde Tiger träna med Navy Seals, tro sjutton att det påverkade skaderisken. Därtill kom Tiger upp som första golfare som gjorde det han gjorde, ser vi i dag på hur mycket kunskap det finns om styrkelyft, golf och allt där emellan så går det inte att jämföra.

Dessutom måste vi lägga till att proffsen idag MÅSTE svinga fort och hårt, de yngre spelarna som kommer från College i dag svingar snabbare än vad PGA Proffsen gör och vid det här laget så är längden ett problem. Har Rory, Jordan eller Day som tanke att hålla på touren i 20+ år till på en väldigt hög nivå så måste det till fart. Statistiken på turerna är ganska klar, det är bättre att slå långt och snett än kort och rakt, speciellt för herrarna.

Det som gör snackisen med Rory är att han är stolt över vad han gör och visar gärna upp det i sociala medier osv. Jag har sett bilder på Day, Spieth och Rose som tränar liknande men de sprider det inte på samma sätt. Så visst, kanske ska du skippa intervallerna med viktvästen ;)
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

Då har vi samma ståndpunkt vad det gäller detta. Tycker helt klart att man tränar i delvis ett förebyggande syfte då att svinga en klubba knappast skulle kunna kallas för en "naturlig rörelse" speciellt när vi börjar prata om tour hastigheter på klubbhuvuden.
Rory har även tidigare nämnt att han tex inte tränar lika hårt dagen innan en tävling eller däromkring, mycket av arbetet han gör är långt emellan tävlingar och på hans offseason.

Jag håller dock med när de pratar om flexibilitet, det är ett absolut måste att försöka behålla det medan man lägger på muskler vilket inte alltid är lätt. Detta är något jag själv kämpar med... Min klubbhastighet ligger i snitt på 118-121 med Drivern och när jag började spela igen för 1½ år sedan var min rygg så fruktansvärt öm dagarna efter, blivit mycket bättre nu.

Slutligen, det finns självfallet de som tränar mer än andra på touren och det råkar väl vara så att Rory är en av de som tränar hårdast i gymmet(?)
vilket jag även tror Nike bidrar till. De pushar nog imagen att vara en atlet utöver att vara en golfare hårdare än något annat märke. Tycker Gary Woodland som är en av mina favoriter är ett riktigt bra exempel på en golfare som har tränat fel saker, nu har han själv sagt att han börjat träna med några i Miami vilket hjälpt honom enormt mycket.
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

Denna var ju rätt bra från rorys sida https://www.instagram.com/p/BB7GapiBYDJ/ :D :D
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nike ligger nog bakom uppmuntran att lägga ut gymbilder då deras strategi verkar vara att göra golfare till atleter inte spelare...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Nike ligger nog bakom uppmuntran att lägga ut gymbilder då deras strategi verkar vara att göra golfare till atleter inte spelare...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
En mycket klok poäng, Tigers tronarvinge som sagt.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Bild

Tycker detta summerar diskussionen om Rory bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar