Erik - Mot scratch och tävlingar!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

Då var 2h träning avklarad på Barkaby Golfhall i fredags. Slog rätt många drives med fokus på få till en någorlunda takeaway, FÖRSÖKA få vikten över på höger sida vilket är något jag fortfarande har riktigt svårt för att känna. Kan också ha att göra med träningsvärken jag hade, igår kunde jag knappt sitta ner på något hårt för det gjorde så ont :lol:

Kommer lägga en länk till en video där jag slog en bra drive och en dålig, den dåliga är lite vad som brukar hända för mig när jag försöker få mina händer "högre". Varför? Jo för tanken är att ge mig själv mer plats i nersvingen och inte låta klubban gå så djupt som jag tenderar att göra. Mitt problem då blir att klubban blir "crossed" och vad jag försöker göra är att bygga en sving med färre korrigeringar som behöver göras. Självfallet är jag medveten att jag kan spela från denna position (titta bara på shane lowry), men problemet blir timing och det är bland det första som ryker om man inte får träna tillräckligt.

Några övningar som jag har gjorde men tyvärr inte har på video -

Sätt en tennisboll som du har skurit på mitten under högra foten och känn att du trycker ner på den i baksvingen.
Innan jag slår driver provsvingar jag lite med känslan att man skapar all fart efter bollen, jag vill alltså höra "swish" ljudet strax efter bollen. enkel påminnelse om att inte "slå från toppen"

Här har ni en helt okej sving ifrån mig - https://vid.me/e9GN
och en där jag försöker få händerna högre - https://vid.me/wrEb

På den andra videon kan man rätt tydligt se hur jag hamnar helt ur synk, allt går i princip samtidigt och får noll separation mellan under och överkropp. Klubban hamnar också i sådan "crossed" position vid toppen, hade inte en chans att få ner den klubban på svingplanet igen.

Skulle även vilja påpeka att mycket av min träning går ut på att bara testa testa testa, speciellt vid den här tiden på året. Jag försöker att göra ändringar som skulle göra att jag helt tappar bort mig själv men ständigt mindre förbättringar. I driverns fall, flytta vikten till höger för det hjälper mig sedan slå upp på bollen.

Stoppar inlägget här innan det blir för långt, har massor mer att säga men kan spara på det! :D
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

En spontan känsla jag får när jag ser dig i båda dessa videos är att den andra ser onaturligt lång ut och som du säger det resulterar i att det mest är kaos på vägen ner.
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

Ja man ser ganska tydligt att jag till och med kommer ur min ställning lite. Jag kommer absolut inte försöka tvinga på något som känns onaturligt i längden.
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

Några av mina favoritsvingar är Adam Scotts och Charl Schwartzel mest för att det ser ut som det händer ganska lite i deras svingar, simpelt kanske?
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

Två tränings tillfällen avklarade då, fredag 2h och lördag 2h båda inomhus i komethallen Barkaby.

Spenderade mesta delen av min tid där med att slå en jävla massa slag med wedgarna, tenderar att använda min 58 Grader för nästan alla slag 75-80m in. För att göra detta försöker jag jobba mycket med olika bollflykter och spinn, favoriten för tillfället är något jag snodde från ett klipp jag såg med jesper parnevik - http://www.golfchannel.com/media?guid=1 ... 2cf3d3d7c1
Det som känns bra är hur lite som verkar gå fel när jag gör det, visst jag kan bedömma längden fel men att träffa bollen "fat" känns omöjligt. En annan fördel är att bollen kommer ut med lite mer spinn än likvärdigt slag med tex järn 9:a eller PW. Överlag försöker jag lira de flesta av mina wedge slag på känsla istället för att bli insnöad på massa teknik, lämnar det åt den fulla svingen istället :lol:

Järnen känns faktiskt för tillfället ganska bra, försöker att inte fiddla så mycket där. Mitt fel är när mitt tempo blir för snabbt och jag får i princip NOLL set i handlederna, blir ett scoopigt skitslag helt enkelt. Som kanske några av er har sett har jag inte mycket "hinge" tidigt i min sving (dvs vinkeln man bildar mellan handled och skaft"), blir alltid väldigt sent för mig. Något jag alltid har gjort....

Nu till Drivern.... Har äntligen fått min nya levererad ifrån Nike, kom först med Fly huvudet men valde att byta till Fly Pro (Rory versionen) efter lite trackman testande. Under ganska lång period har jag försökt träna in en Draw-swing men har nu i princip bestämt mig för att gå tillbaka till en fade. För någon anledning känns det bara lättare att slå den konsekvent än vad jag kunde göra med en draw, problemet där blev många bollar tappade långt till vänster.

Här är två videos från sessionerna -
https://vid.me/VoOi - Face on - Key Points, vänster handled är lite i flexion, vänster axel är på väg uppbakåt.
https://vid.me/KcAR - DTL - Key Points, Klubban kommer in på lite för negativ attackvinkel.

För en fade är min känsla att jag vill ha min vänstra sida ur vägen så mycket som möjligt, vikten ner i vänstra häl och vänsta skinka bakåt för att låta armarna passera kroppen vänster men samtidigt hyfsat lågt. Vänstra skulderbladet ska också bakåt.

Saker som jag vill UNDVIKA är att addera loft vid tillslaget, detta resulterar i alldeles för mycket spinn speciellt för en fade. Klubban ska passera vänster medan jag deloftar den igenom att vinkla ner vänstra handen emot marken. Jag får även se upp med att komma för mycket neråt i attackvinkel.

Drar ganska mycket inspiration ifrån Gary Woodland dock gör han många saker som jag inte ens försöker härma...

Övrig notering - jag rör mig lite för mycket upp och ner i vissa av mina svingar har jag märkt, måste jobba lite mer på att behålla mina nivåer då jag upplever mina missar som högt och lågt på ansiktet. väldigt sällan ute på tå eller häl.

Kommentarer välkommnas!! Idéer Max?! :D
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

biles_3 skrev:Två tränings tillfällen avklarade då, fredag 2h och lördag 2h båda inomhus i komethallen Barkaby.

Spenderade mesta delen av min tid där med att slå en jävla massa slag med wedgarna, tenderar att använda min 58 Grader för nästan alla slag 75-80m in. För att göra detta försöker jag jobba mycket med olika bollflykter och spinn, favoriten för tillfället är något jag snodde från ett klipp jag såg med jesper parnevik - http://www.golfchannel.com/media?guid=1 ... 2cf3d3d7c1
Det som känns bra är hur lite som verkar gå fel när jag gör det, visst jag kan bedömma längden fel men att träffa bollen "fat" känns omöjligt. En annan fördel är att bollen kommer ut med lite mer spinn än likvärdigt slag med tex järn 9:a eller PW. Överlag försöker jag lira de flesta av mina wedge slag på känsla istället för att bli insnöad på massa teknik, lämnar det åt den fulla svingen istället :lol:

Järnen känns faktiskt för tillfället ganska bra, försöker att inte fiddla så mycket där. Mitt fel är när mitt tempo blir för snabbt och jag får i princip NOLL set i handlederna, blir ett scoopigt skitslag helt enkelt. Som kanske några av er har sett har jag inte mycket "hinge" tidigt i min sving (dvs vinkeln man bildar mellan handled och skaft"), blir alltid väldigt sent för mig. Något jag alltid har gjort....

Nu till Drivern.... Har äntligen fått min nya levererad ifrån Nike, kom först med Fly huvudet men valde att byta till Fly Pro (Rory versionen) efter lite trackman testande. Under ganska lång period har jag försökt träna in en Draw-swing men har nu i princip bestämt mig för att gå tillbaka till en fade. För någon anledning känns det bara lättare att slå den konsekvent än vad jag kunde göra med en draw, problemet där blev många bollar tappade långt till vänster.

Här är två videos från sessionerna -
https://vid.me/VoOi - Face on - Key Points, vänster handled är lite i flexion, vänster axel är på väg uppbakåt.
https://vid.me/KcAR - DTL - Key Points, Klubban kommer in på lite för negativ attackvinkel.

För en fade är min känsla att jag vill ha min vänstra sida ur vägen så mycket som möjligt, vikten ner i vänstra häl och vänsta skinka bakåt för att låta armarna passera kroppen vänster men samtidigt hyfsat lågt. Vänstra skulderbladet ska också bakåt.

Saker som jag vill UNDVIKA är att addera loft vid tillslaget, detta resulterar i alldeles för mycket spinn speciellt för en fade. Klubban ska passera vänster medan jag deloftar den igenom att vinkla ner vänstra handen emot marken. Jag får även se upp med att komma för mycket neråt i attackvinkel.

Drar ganska mycket inspiration ifrån Gary Woodland dock gör han många saker som jag inte ens försöker härma...

Övrig notering - jag rör mig lite för mycket upp och ner i vissa av mina svingar har jag märkt, måste jobba lite mer på att behålla mina nivåer då jag upplever mina missar som högt och lågt på ansiktet. väldigt sällan ute på tå eller häl.

Kommentarer välkommnas!! Idéer Max?! :D
Många intressanta idéer och tankar! Parneviksgrejen har jag provat lite grann och kan verkligen fungera, men för mig i "svenska förhållanden" så har jag svårt att kontrollera vart bollen faktiskt tar vägen. Väldigt olikt har det varit för mig i varje fall när bollen vill skruva mer eller mindre. Då föredrar jag en teknik som utnyttjar bouncen till fullo.

Gällande din sving så finns det mycket att tycka om, däremot undrar jag hur du kan se en flexion i din handled från Caddie View och hur brant din angle of attack är i DTL? ;)

Ska du prestera i sommar hade jag faktiskt rekommenderat att börja kapa tekniken och börja fokusera på lite experimentell och rutin-inriktad träning för att kunna vara i god form när säsongen drar igång. Det är ju faktiskt inte långt kvar tills dess!
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

MaxP skrev:
biles_3 skrev:Två tränings tillfällen avklarade då, fredag 2h och lördag 2h båda inomhus i komethallen Barkaby.

Spenderade mesta delen av min tid där med att slå en jävla massa slag med wedgarna, tenderar att använda min 58 Grader för nästan alla slag 75-80m in. För att göra detta försöker jag jobba mycket med olika bollflykter och spinn, favoriten för tillfället är något jag snodde från ett klipp jag såg med jesper parnevik - http://www.golfchannel.com/media?guid=1 ... 2cf3d3d7c1
Det som känns bra är hur lite som verkar gå fel när jag gör det, visst jag kan bedömma längden fel men att träffa bollen "fat" känns omöjligt. En annan fördel är att bollen kommer ut med lite mer spinn än likvärdigt slag med tex järn 9:a eller PW. Överlag försöker jag lira de flesta av mina wedge slag på känsla istället för att bli insnöad på massa teknik, lämnar det åt den fulla svingen istället :lol:

Järnen känns faktiskt för tillfället ganska bra, försöker att inte fiddla så mycket där. Mitt fel är när mitt tempo blir för snabbt och jag får i princip NOLL set i handlederna, blir ett scoopigt skitslag helt enkelt. Som kanske några av er har sett har jag inte mycket "hinge" tidigt i min sving (dvs vinkeln man bildar mellan handled och skaft"), blir alltid väldigt sent för mig. Något jag alltid har gjort....

Nu till Drivern.... Har äntligen fått min nya levererad ifrån Nike, kom först med Fly huvudet men valde att byta till Fly Pro (Rory versionen) efter lite trackman testande. Under ganska lång period har jag försökt träna in en Draw-swing men har nu i princip bestämt mig för att gå tillbaka till en fade. För någon anledning känns det bara lättare att slå den konsekvent än vad jag kunde göra med en draw, problemet där blev många bollar tappade långt till vänster.

Här är två videos från sessionerna -
https://vid.me/VoOi - Face on - Key Points, vänster handled är lite i flexion, vänster axel är på väg uppbakåt.
https://vid.me/KcAR - DTL - Key Points, Klubban kommer in på lite för negativ attackvinkel.

För en fade är min känsla att jag vill ha min vänstra sida ur vägen så mycket som möjligt, vikten ner i vänstra häl och vänsta skinka bakåt för att låta armarna passera kroppen vänster men samtidigt hyfsat lågt. Vänstra skulderbladet ska också bakåt.

Saker som jag vill UNDVIKA är att addera loft vid tillslaget, detta resulterar i alldeles för mycket spinn speciellt för en fade. Klubban ska passera vänster medan jag deloftar den igenom att vinkla ner vänstra handen emot marken. Jag får även se upp med att komma för mycket neråt i attackvinkel.

Drar ganska mycket inspiration ifrån Gary Woodland dock gör han många saker som jag inte ens försöker härma...

Övrig notering - jag rör mig lite för mycket upp och ner i vissa av mina svingar har jag märkt, måste jobba lite mer på att behålla mina nivåer då jag upplever mina missar som högt och lågt på ansiktet. väldigt sällan ute på tå eller häl.

Kommentarer välkommnas!! Idéer Max?! :D
Många intressanta idéer och tankar! Parneviksgrejen har jag provat lite grann och kan verkligen fungera, men för mig i "svenska förhållanden" så har jag svårt att kontrollera vart bollen faktiskt tar vägen. Väldigt olikt har det varit för mig i varje fall när bollen vill skruva mer eller mindre. Då föredrar jag en teknik som utnyttjar bouncen till fullo.

Gällande din sving så finns det mycket att tycka om, däremot undrar jag hur du kan se en flexion i din handled från Caddie View och hur brant din angle of attack är i DTL? ;)

Ska du prestera i sommar hade jag faktiskt rekommenderat att börja kapa tekniken och börja fokusera på lite experimentell och rutin-inriktad träning för att kunna vara i god form när säsongen drar igång. Det är ju faktiskt inte långt kvar tills dess!
Flexion i handleden är mest en känsla jag försöker ha, hur mycket jag ser det varierar en del. Men när jag tittar på mina svingar på datorn saktar jag ner dem ytterligare och kollar helt enkelt. Men jag kanske är ute och cyklar? :lol:
Att jag slår ner på bollen är väldigt visuellt för mig, så fort jag slagit bollen och ser vart den tagit ser jag på bollbanan. Oftast börjar bollen högre och vettefan om jag finner att tillslaget känns annorlunda.

Tränar en del på simulator där jag bara spelar istället för att "spela golfsving", hoppas på att det ger något till när säsongen börjar. Det som jag får in absolut minst träning på är puttningen då jag tycker mattor är värdelöst för allt annat än få till sin stroke och känna sig bekväm...

Har du några förslag på träning Max?
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Du ser ut att få en jäkla vid sving vilket måste resultera i rätt bra fart till bollen.
Vad har du för klubbhastighet?
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

JohanAdministratör skrev:Du ser ut att få en jäkla vid sving vilket måste resultera i rätt bra fart till bollen.
Vad har du för klubbhastighet?
Jo den är rätt vid och inte alltid till min fördel :lol: ligger mellan 118-121 mph utan att svinga ur skorna iallafall.
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

biles_3 skrev: Flexion i handleden är mest en känsla jag försöker ha, hur mycket jag ser det varierar en del. Men när jag tittar på mina svingar på datorn saktar jag ner dem ytterligare och kollar helt enkelt. Men jag kanske är ute och cyklar? :lol:
Att jag slår ner på bollen är väldigt visuellt för mig, så fort jag slagit bollen och ser vart den tagit ser jag på bollbanan. Oftast börjar bollen högre och vettefan om jag finner att tillslaget känns annorlunda.

Tränar en del på simulator där jag bara spelar istället för att "spela golfsving", hoppas på att det ger något till när säsongen börjar. Det som jag får in absolut minst träning på är puttningen då jag tycker mattor är värdelöst för allt annat än få till sin stroke och känna sig bekväm...

Har du några förslag på träning Max?
Flexionen i handleden är ju en rörelse utåt eller inåt ifrån kroppen (om vi pratar enkelt) - så min rekommendation hade ju varit att se det DTL ;)
Återigen kan jag rekommendera spelande så gott det går, även lite experiment är en bra utveckling!
Skriv svar