Min golfsatsning!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Så vad ska man säga om dagens 9 hål.......

Spelet var överlag katastrof, jag slog några få riktigt fina slag men resten fick jag kämpa med.

Träffade 2 av 6 fairways, inte en enda green så har mycket att jobba med där.
Det var även årets första 9 hål och har inte spelat på de senaste 3 månaderna.

Jag satte en bra rutin vad jag känner, en simpel rutin och jag tog med mig av det Mikael skrev att titta på det jag ska positivt och inte kolla på vad jag ska undvika.

Rutinen är:
1. Kolla hur bollen ligger och avstånd.
2. Hur vill jag spela bollen.
3. Välj klubba.
4. Ställ upp 1,5-2 meter bakom bollen, ta sikte och vart bollen ska.
5. Provsvinga.
6. Kliv fram till bollen och sätt först ner och sikta in klubban.
7. Ställ upp mig ordentligt, titta i spelriktning och finjustera siktet.
8. Slå iväg bollen.

Detta hjälpte mig idag när det var mycket vind och spelet inte gick bra.
Jag fick mig själv att hela tiden fokusera på det slaget jag var på, inte på de tidigare misslyckade.

Man kände sig lite som de stora killarna när man peggade upp på Vit-tee, man såg hur mycket längre hålen blev och märkte att man fick mycket klubba kvar till green.

Idag spelade jag Cerrado de Aduila här nere i Fuengirola, Malaga.
Imorgon har jag bokad starttid 11,40 på samma bana.

Då ska jag spela med en vän så då blir det spel från Gul-tee, jag ska fortsätta att nöta in min rutin och se till att hålla fokus i alla slag.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Bra med rutiner. Själv så har jag tappat det lite men kommer försöka få in det igen då det ger mig en säkerhet.

Kämpa på. Imorgon träffar du både fairways å greener :)
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Personligen tycker jag en rutin startar först efter beslut om slag är tagit. Klubba bollflykt osv. Därefter är det viktigt att göra lika för att hitta samma känsla. Rutiner är ju viktiga som tusan, men att göra dem enda från det att vi kom till bollen känns som det är lite väl omständigt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:Personligen tycker jag en rutin startar först efter beslut om slag är tagit. Klubba bollflykt osv. Därefter är det viktigt att göra lika för att hitta samma känsla. Rutiner är ju viktiga som tusan, men att göra dem enda från det att vi kom till bollen känns som det är lite väl omständigt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det kan vara så, men det är mycket jag har i huvudet iaf. Kanske jobba med att bryta när jag har bestämt och där sätta in en rutin och köra "maskinellt"... göra som att från det att man tar klubban alltid göra likadant och med blankt sinne
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Skönt med lite försäsong i Spanien. Om det är första rundorna för säsongen skulle jag lägga en del fokus på att bara uppskatta att vara ute på banan igen.
Lirade 9 hål häromveckan på Mälarö. Gick rätt skräp men det var sååå härligt att bara känna känslan av att vara ute igen.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Mikael316 skrev:
MaxP skrev:Personligen tycker jag en rutin startar först efter beslut om slag är tagit. Klubba bollflykt osv. Därefter är det viktigt att göra lika för att hitta samma känsla. Rutiner är ju viktiga som tusan, men att göra dem enda från det att vi kom till bollen känns som det är lite väl omständigt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det kan vara så, men det är mycket jag har i huvudet iaf. Kanske jobba med att bryta när jag har bestämt och där sätta in en rutin och köra "maskinellt"... göra som att från det att man tar klubban alltid göra likadant och med blankt sinne
Det som jag kände mest med att sätta in rutinen redan från när man kommer fram till bollen var att tankarna om avstånd och klubbval försvann mer när jag stod över bollen och skulle slå, tidigare har jag tagit klubba provsvingat och sen när jag stått över bollen flera gånger funderat över om det är rätt klubba för avståndet, självklart så förstår jag att det verkar lite omständligt.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag förstår dig Stefan och håller helt klart med om vikten att vara klar med vad du ska göra. Det finns inget värre än att stå över bollen och tveka (min favorittanke vid tvekande är: Jag kan nog rädda det med handlederna ;) )
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Ytterligare 18 hål avklarade!

Jag är faktiskt ganska nöjd ändå över gårdagens resultat.
Gick runt på 105 slag, 33 över par, har tyvärr inte koll på slopen så hur jag låg till mot handicapet kan jag inte riktigt svara på.
Men räknar man på att jag har ett slag per hål så landar jag på 25 poäng, vilket i sig är underkänt men känner ändå att fokuset just nu inte ligger i resultatet.

Spelade bra från Tee och på Green.
Träffade 9 av 12 fairways men bara 3 av 18 greener.
Slog 39 puttar, 2 en-puttar, 3 tre-puttar, 1 fyr-putt och resterande 2 puttar(varav majoriteten andra puttar var under 5dm).

Tappade mina slag ute på banan och inspelen.

Jag hade problem med att jag toppade mina järn även fast provsvingen kändes bra, samma problem i lördags, tror jag har börjat släppa blicken från bollen för tidigt och rätar upp mig ner svingen.

Ska se till att få in ett träningspass på söndag, då jag ska se till att filma min sving både bakifrån och från sidan.

Men till en början ska jag köra 2 gympass i veckan och fortsätta jobbet att återställa kroppen efter 2 rejäla streckningar i vardera baksida lår(ena förra vintern och andra året innan).





PS. Kastar upp några bilder från helgen i bloggen.
Senast redigerad av StefanL den 22 feb 2016, 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

StefanL skrev:Ytterligare 18 hål avklarade!

Jag är faktiskt ganska nöjd ändå över gårdagens resultat.
Gick runt på 105 slag, 33 över par, har tyvärr inte koll på slopen så hur jag låg till mot handicapet kan jag inte riktigt svara på.
Men räknar man på att jag har ett slag per hål så landar jag på 25 poäng, vilket i sig är underkänt men känner ändå att fokuset just nu ligger i resultatet.

Spelade bra från Tee och på Green.
Träffade 9 av 12 fairways men bara 3 av 18 greener.
Slog 39 puttar, 2 en-puttar, 3 tre-puttar, 1 fyr-putt och resterande 2 puttar(varav majoriteten andra puttar var under 5dm).

Tappade mina slag ute på banan och inspelen.

Jag hade problem med att jag toppade mina järn även fast provsvingen kändes bra, samma problem i lördags, tror jag har börjat släppa blicken från bollen för tidigt och rätar upp mig ner svingen.

Ska se till att få in ett träningspass på söndag, då jag ska se till att filma min sving både bakifrån och från sidan.

Men till en början ska jag köra 2 gympass i veckan och fortsätta jobbet att återställa kroppen efter 2 rejäla streckningar i vardera baksida lår(ena förra vintern och andra året innan).





PS. Kastar upp några bilder från helgen i bloggen.
En tanke jag fick när jag läste var att med 3 greenträffar, 39 puttar med 25 poäng är att du tappar väldigt mycket i närspelet.

Jag vet inte hur det såg ut när du säger att du tappar mycket i längdspelet men tror att man kan vara överdrivet kritisk mot sig själv där.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Kul med en utvecklingsblogg, den ska jag se till att följa.

Hur långt brukar du ha kvar vid inspel, och vilken klubba brukar du spela in med?
Har man järn 7or kvar till green kan man väl skylla på längdspelet, men ligger du med 8-LW som inspelsklubbor tycker jag att det låter som att det är där du ska lägga träningstid. Lika chip enputt tjänar otroligt med slag.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Skriv svar