Jespers golfblogg

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Hej,
Inte helt ny på forumet men hållit en ganska anonym tillvaro på forumet hittills. Tänkte ändra på det nu då det finns många likasinade att nörda ner sig tillsammans med här på forumet. Tänkte dra igång en dagbok här och nu för att kunna skriva av mig lite om mina tankar kring mitt spelande och kunna bolla det med er andra kunniga här på forumet.

Vem är jag?
Jag är då 26 år och har i stort sett hela mitt liv spelat golf tillsammans med en halvknackig hockeykarriär som avslutades vid 18 års ålder. Hade ett uppehåll med golfen under 3 år när jag pluggade uppe i Umeå men har senaste 5 åren spelat golf igen. Tror det var vettigt för mig att stanna upp med golfen när jag var runt 18 år och hade fastnat på ca 9 i handikapp under en längre tid. Senaste 5 åren, och framförallt senaste 2 åren har jag fått riktigt bra utveckling på golfspelet och har idag segat mig ner till 3.7 även om förra säsongen endast innebar höjningar.

Inför årets säsong står jag inför en för mig stor teknikförändring som jag sliter med på rangen i väntan på att hemmabanan ska öppna (skulle öppnat i veckan men då kom snön i helgen istället). Har egentligen sedan jag börjat spela igen haft en tendens att glida med höften i starten av svingen vilket gör att jag tappar mycket kraft i slagen och därför får en ganska hög osäkerhetsfaktor i bollträffen dagar då svingen inte sitter till 100%. Men att vänja bort något som tidigare har setts som startskottet för att svingen ska börja är betydligt svårare än jag trodde. Fått ner höftgunget ganska bra tycker jag men den gör sig fortfarande påmind ibland och kommer säkert göra så under en längre tid innan jag lyckas vänja bort det helt. Till det hela ska väl tilläggas att min högerhöft är otroligt stel efter hockeytiden och rörligheten måste antagligen utökas ganska mycket för att jag ska kunna få bort gunget helt. Så här i efterhand borde jag blivit vänsterspelare då jag kan vrida upp kroppen mycket bättre åt det hållet ;)

Mål för säsongen
Svårt sätta prestationsmål när man kommit till de handikapp jag kommit till. Helst av allt skulle jag vilja sluta jobba och satsa ännu mer på golfen för att se hur långt man kan nå, men det är kanske inte riktigt en realistisk dröm. Helt klart är i alla fall att jag vill få till en bättre tekniskt utförd sving där höften glider så lite som det bara går i sidled och att jag därigenom även får upp rörligheten i min sargade kropp. Utöver det så hoppas jag kunna prestera bra på de tävlingar jag ställer upp i så som KM och Nordea Future Serie tävlingar som är i närheten. Jag och farsan har även en tanke om att åka ner till Norrköping GK och vara med i SM, Far & Son. Så lyckas jag med allt och får en bra sommar så borde jag kunna klämma ner mig under 3.0 i handikapp. Det är trots allt där någonstans målet får vara.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

jefro_444 skrev:Hej,
Inte helt ny på forumet men hållit en ganska anonym tillvaro på forumet hittills. Tänkte ändra på det nu då det finns många likasinade att nörda ner sig tillsammans med här på forumet. Tänkte dra igång en dagbok här och nu för att kunna skriva av mig lite om mina tankar kring mitt spelande och kunna bolla det med er andra kunniga här på forumet.

Vem är jag?
Jag är då 26 år och har i stort sett hela mitt liv spelat golf tillsammans med en halvknackig hockeykarriär som avslutades vid 18 års ålder. Hade ett uppehåll med golfen under 3 år när jag pluggade uppe i Umeå men har senaste 5 åren spelat golf igen. Tror det var vettigt för mig att stanna upp med golfen när jag var runt 18 år och hade fastnat på ca 9 i handikapp under en längre tid. Senaste 5 åren, och framförallt senaste 2 åren har jag fått riktigt bra utveckling på golfspelet och har idag segat mig ner till 3.7 även om förra säsongen endast innebar höjningar.

Inför årets säsong står jag inför en för mig stor teknikförändring som jag sliter med på rangen i väntan på att hemmabanan ska öppna (skulle öppnat i veckan men då kom snön i helgen istället). Har egentligen sedan jag börjat spela igen haft en tendens att glida med höften i starten av svingen vilket gör att jag tappar mycket kraft i slagen och därför får en ganska hög osäkerhetsfaktor i bollträffen dagar då svingen inte sitter till 100%. Men att vänja bort något som tidigare har setts som startskottet för att svingen ska börja är betydligt svårare än jag trodde. Fått ner höftgunget ganska bra tycker jag men den gör sig fortfarande påmind ibland och kommer säkert göra så under en längre tid innan jag lyckas vänja bort det helt. Till det hela ska väl tilläggas att min högerhöft är otroligt stel efter hockeytiden och rörligheten måste antagligen utökas ganska mycket för att jag ska kunna få bort gunget helt. Så här i efterhand borde jag blivit vänsterspelare då jag kan vrida upp kroppen mycket bättre åt det hållet ;)

Mål för säsongen
Svårt sätta prestationsmål när man kommit till de handikapp jag kommit till. Helst av allt skulle jag vilja sluta jobba och satsa ännu mer på golfen för att se hur långt man kan nå, men det är kanske inte riktigt en realistisk dröm. Helt klart är i alla fall att jag vill få till en bättre tekniskt utförd sving där höften glider så lite som det bara går i sidled och att jag därigenom även får upp rörligheten i min sargade kropp. Utöver det så hoppas jag kunna prestera bra på de tävlingar jag ställer upp i så som KM och Nordea Future Serie tävlingar som är i närheten. Jag och farsan har även en tanke om att åka ner till Norrköping GK och vara med i SM, Far & Son. Så lyckas jag med allt och får en bra sommar så borde jag kunna klämma ner mig under 3.0 i handikapp. Det är trots allt där någonstans målet får vara.
Välkommen hit Jesper!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Välkommen!
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Hej å välkommen
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vad glad jag blir för en till dagbok! Ska bli kul att följa!
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Tisdag 26/4
Blev ett pass på rangen under gårdagen då solen för en gångs skull uppenbarade sig. Även om en del snöflingor ramlade ner från himlen under färden mot banan. Blev att fortsätta nöta på att minimera hur höften glider i sidled i baksvingen och hur jag oftast startar svingen genom en lätt gung med kroppen. Blev sammanfattningsvis ett riktigt skitpass, men även dessa är nyttiga. Första 20-30 bollarna gick åt för att försöka klura ut varför jag helt plötsligt börjat skära bollarna och näst intill införskaffat mig en slice istället för en minimal fade.

Efter mycket om och men så lossnade det på rangen och jag inser att jag inte får låsa upp allt för mycket på att höften inte får röra sig i sidled alls. I dagsläget finns inte rörligheten i höften (tack korta hockey ljumskar) för att göra en full rotation utan att höften glider lite i sidled. Det jag främst måste träna på nu är att få upp rörligheten, men även få bort att jag startar svingen med att gunga till. Sen om jag glider en liten bit under svingen tror jag inte i dagsläget är så farligt även om jag på sikt måste försöka få bort det för att få med mig mer kraft i slagen.

Sammanfattningsvis en bra dag på rangen även om slagen inte alls satt som de skulle. Med lite tid att reflektera hemma så inser man att sådana dagar behövs och man klurar ut vilka delar man måste jobba på först för att sedan kunna förändra andra delar. Får se om vädret tillåter några fler pass i veckan, annars siktar jag på spel under lördagen på grannbanan.

Så här ser svingen ut i dagsläget!
https://vimeo.com/164387473
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Vi har ju en svensk i värdstoppen som har en tydligen förflyttning från bollen precis innan han påbörjar baksvingen.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

StefanL skrev:Vi har ju en svensk i värdstoppen som har en tydligen förflyttning från bollen precis innan han påbörjar baksvingen.
Absolut, det har du rätt i. För min del handlar det om att kunna bli säkrare på att komma tillbaka till bollen lika varje gång. I klippet ovan tycker jag att jag fått ordning på höftrörelsen ganska bra då den var mycket större under föregående säsonger. Det är väl samtidigt det som är tjusningen med golf. Finns alltid något man kan förbättre.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Fredag 29/4

Kortare uppdatering, blev även ett rangepass ikväll där ca 100 bollar välplanerat placerades ut på den stora träffytan. Precis som jag nämnde efter i tisdags är det ibland bra med dåliga träningsdagar för de får en att reflektera lite mer över svingen m.m. Idag satt det mesta och upp till 7:an var leverans och sikta närmast magiskt. Den bekväma mini-fade jag normalt har var tillbaka och jag hade full kontroll. Som vanligt blev det kaos när järn 5 och järn 4 kom fram men det är som det brukar och jag har nu i 15 år försökt få till lite kontinuitet med dessa klubbor men jag vet inte. Att få iväg bollen de metrar dom ska flyga är inga problem. Däremot ha koll på siktet och veta om bollflykten blir hög, låg eller mitten är omöjligt att veta. Nog om det, känslan var god när jag satte mig i bilen igen.

Imorgon blir det hemmapremiär på en blöt bana som trots allt fått helt okej greener.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Lördag 30/4 - Spel Falun-Borlänge GK

Blir inget längre inlägg om dagens kaosrunda. Hela 9 över efter första 9, sådär 6 slag mer än jag har totalt på hela rundan och livet kändes allmänt tungt. Ingenting av det som stämde under gårdagen ville vara med mig idag och jag spred inspel så det stod härliga till. Under andra 9 så släppte lite av de mentala spärrarna som vi golfare ständigt brottas med och jag kunde spela sista 9 på 38 slag vilket är på handikapp för den delen av banan. Synd bara det mentala ställer till det och skickar iväg en på 8 slag för mycket under första 9.

Sett till banans kvalitet så här på året kan man inte vara så missnöjd när de korta spelet inte vill fungera. Dels på grund av bristande träning inom det området, dels på grund av dålig kvalitet på en del greener. Långa spelet fungerade betydligt bättre under sista 9 och vi får ta oss det med inför nästa vecka då det kommer bli mycket golf.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
Skriv svar