Henriks Golfblogg

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Henrik Engvall
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 okt 2015, 21:52
Ort: Jönköping
Kontakt:

MaxP skrev:
Henrik Engvall skrev:
Det kanske vi har, var är du ifrån?

Jag är ifrån Eksjö men gick sen till A6 och Sand som medlem. Jobbat på Götaström, 2 år som headpro på Värnamo GK och en säsong på gotland. Nu är jag medlem på Sand.
Född och uppvuxen strax söder om Jönköping så hela juniorkarriären blev på Skinnaerebo ihop med Eddy. Värnamo och Eksjö är ju två riktigt bra banor!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Då borde vi ju ha stött på varandra. Jag är dock inte så mycket på skinnarebo. Eksjö är grym! :D
http://www.henriksgolfakademi.se - Golfinstruktion på nätet
Henrik Engvall
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 okt 2015, 21:52
Ort: Jönköping
Kontakt:

Låt kroppen bestämma

Sätter på lite skön musik igen och kommer in i mitt skrivartillstånd. Att lyssna på musik är ett bra sätt att ändra tillstånd. På gymmet spelas ofta uptempo musik och på spa lugn musik, helt beroende på hur man vill känna sig. Tänk om det skulle vara tvärtom. Det spelas lugn musik på gymmet och uptempo på spat. Det skulle kännas konstigt eller hur? Brukar du påverka ditt tillstånd genom musik? Om inte, vilken musik skulle du kunna lyssna på för att spela bättre golf? Behöver du mer energi eller bli lugnare?

Let your body decide where you want to go, high or low fast or slow är en grym refräng av The Ark. Det är ingen låt jag skulle lyssna på i golfsammanhang men däremot är just texten något jag återkommer till i golfen väldigt ofta.

Dagens instruktion är uppbyggd på siffror och vinklar. Är din rygg vinklad i 76 eller 75 grader? Pekar ditt klubbhuvud 2 eller 3 grader till vänster när du träffar bollen?

Klubbarna bygger svingstudios och köper in utrustning för flera hundra tusentals kronor. Det är kameror, datorer, 3d västar, radar m.m. När man använder dessa instrument får man fantastisk bra data. Och erkänn att det är coolt att veta att man kommer 3 grader inifrån i nersvingen och klubbhuvudet pekar 2 grader stängt, du har 3456 i spinntal, 4,5 grader i dynamisk loft och en utgångsvinkel på 34 grader.

Men till vilken nytta? Spelar du bättre golf? Inte enligt mig.

Jag återkommer ofta till liknelsen med bilkörandet. Hur gör du när du kör bil? Jag tänker på följande: Vinkeln högerbenet har när jag gasar, vinklen på foten när jag trycker ner pedalen, om jag trycker pedalen hårdare neråt med lilltån eller stortån….. och samtidigt som jag trycker lite mer med lilltån ska jag se till att hålla min vänsterarm i 35 grader mot rattens högerkant när jag svänger samtidigt som jag ska växla med högerarmen i en 23 graders position mot axeln. Samtidigt som jag också filmar detta, lägger in det i datorn som jag sen kommer analysera hur bra mina vinklar är, för att se om jag har uppnått den ultimata körstilen. Just det glömde också att jag måste vara avslappnad…

Visst låter det löjligt, så kan man ju inte hålla på. Nääää… men hur är golfens instruktion och träning uppbyggd? Detta är precis det vi håller på med! Snitthandikapet har legat still väldigt länge. Ändå att hjälpmedlen blivit bättre, tränarna blivit bättre och banorna blivit bättre. Varför? Kan det möjligtvis vara så att vi gör fel? Hur tränar andra sporter? Är det någon mer sport som tränar så tekniskt och har så mycket hjälpmedel som golfen har?

Varför går juniorgolfen neråt? Kan det vara för att leken, känsla och det roliga försvunnit i jakten på att leta vinklar och ultimata spinntal?

Jag vet inte vad du tycker men enligt mig så spelas golf med känsla och vi måste återgå till att lära kroppen att spela golf. Spela golf med känsla och inlevelse. Som en dans där kroppen följer musiken eller utförsåkning där kroppen är ett med backen.

Så let your body decide where you want to go, high or low fast or slow.

Det ville sig så att jag kommer vara tränare på Ingarö GK och Norråva GK i sommar, så där kommer jag finnas om någon vill träffa mig :)
http://www.henriksgolfakademi.se - Golfinstruktion på nätet
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Igår lirade jag faktiskt på känsla och det var riktigt skönt! Håller helt med. Inte FÖR mycket analyserande, men visst... lite mår man bra av.
Henrik Engvall
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 okt 2015, 21:52
Ort: Jönköping
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Igår lirade jag faktiskt på känsla och det var riktigt skönt! Håller helt med. Inte FÖR mycket analyserande, men visst... lite mår man bra av.
Nice! :) Ja lite är okej ;) det finns många saker man kan göra för att slå en draw man måste hitta den sak som passar och fungerar just för en själv och inte kopiera någon annan.
http://www.henriksgolfakademi.se - Golfinstruktion på nätet
Henrik Engvall
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 okt 2015, 21:52
Ort: Jönköping
Kontakt:

Visst är det kul att slå långt!?

Det är jätteroligt och det vet alla klubbtillverkare. Längd är väldigt viktigt och det gör spelet mycket enklare. Men slår vi verkligen längre nu eller är det någon som lurar oss?
Det som avgör hur långt bollen kommer att flyga är klubbans hastighet och klubbhuvudets loft. Ganska simpelt, men om du tänker tillbaka några år, slår du längre nu än du gjorde då?
Förmodligen gör du det men varför? Jag kan med all säkerhet säga att du har samma svinghastighet idag som för fem-tio år sedan om du inte gjort någon stor ändring i din sving. Det som däremot har förändrats är loften på klubban du slår med. Nu kommer tyvärr en sanning du kan bli besviken på.
Det är inte du som har blivit bättre utan du har helt enkelt blivit lurad av klubbtillverkarna. Hur kommer sig detta?

Längd, längd, längd!

Längd säljer och det vet alla som sysslar med försäljning av golfklubbor. Om vi går tillbaka ända till 1960 talet så var standard 4 grader mellan varje klubba, vilket var standard en lång tid. Sen började en klubbtillverkare minska loften på klubborna och vips så sålde de mer än konkurrenterna.
Varför? Jo för de sa att våra klubbor går mycket längre än våra konkurrenters. Men anledningen till att deras klubbor gick längre var att de minskade loften på klubborna. Alltså en järnsjua fick en järnsexas loft men heter fortfarande järn sju. Konkurrenterna var tvungna att hänga med eftersom de inte ville tappa försäljning. Och så började tävlingen om att minska loften och vems klubbor som gick längst.
Det gick så långt att man fick uppfinna en ny klubba. En så kallad approach wedge eller gap wedge. Eftersom det måste vara mycket loft på en sandwedge för att bollen ska komma upp ur bunkern så har den alltid varit 55-56 grader och innan loftracet började hade faktiskt en pitch 52 graders loft. Nu är den loften nere på ca 46-44 grader och det har blivit ett så stort mellanrum att klubbtillverkarna har tagit fram en ny klubba för att fylla tomrummet.
Är det någon som har funderat på varför det inte säljs några järntreor längre? Jo därför det har blivit så lite loft på en järntrea att den inte går att slå med längre. Det är mindre grader på en järntrea idag än det var på en järn etta för 30 år sedan.
Det finns inte längre någon standardloft på dagens klubbor utan det varierar ifrån märke till märke. Enda chansen att ta reda på vad loften är, är att kolla på deras klubbtillverkarnas hemsida och leta upp klubbornas specifikationer eller mäta loften på alla klubbor.
Ett råd till dig som ska köpa ny a klubbor, ta med en gammal klubba och kontrollera loften på den gamla och den nya klubban för att se om den nya verkligen går längre!

Hur blir det 2017?

2017 års klubbor har redan börjat dyka upp i butikerna och vad är det man läser i annonserna? Tex. läste i veckan om en nya klubba som ger dig högre bollhastighet. Återigen är det inte du som golfspelare som blivit bättre utan klubbtillverkaren har gjort att träffen sviktar inåt när du träffar bollen och du får mer fart i bollen, som en trampolin.
Det verkar som att de inte kan vinkla ner loften mer nu för då går det inte slå med klubborna längre utan nu börjar man ge sig på trampolineffekten i järnklubborna. Det var ett riktigt liv om detta på drivern för några år sedan och det slutade med att det kom regler på hur mycket trampolineffekt en driver får ha. Alltså det finns regler på hur mycket en driver får svikta inåt när du träffar bollen. Anledningen är att annars slår du bollen för långt och tjusningen med spelet försvinner.
Ska bli spännande att se om de flesta klubbtillverkare har hängt på och jobbar med trampolineffekten i järnklubborna eller om det är någon klubbtillverkare som jobbar med känslan i klubborna. Kom ihåg att ju mer hjälp du får av klubban desto mindre känsla och kontroll får du!
Kom ihåg, bra golf spelas med känsla och kontroll.
http://www.henriksgolfakademi.se - Golfinstruktion på nätet
Skriv svar