Trippelhejs dagbok

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Hejhejhej,

Nu har jag bestämt mig för att göra en dagbok. Jag ligger idag på ca 12-14 hcp och känner att jag blivit en golfare jag inte vill vara. Spelar väldigt mycket golf men tränar nästan ingenting. 30-50 bollar på rangen och sedan ut på banan. Jag måste helt enkelt träna mer och spela mindre.

Målet med denna dagbok är egentligen att skriva ner så mycket som möjligt, motivation och att ta någon dag i veckan där målet är att fara och bara träna med noll tanke på att gå på banan. För att ta mig till singelhcp och spela någon runda under 80

Jag har funderat en hel del på detta under en längre tid men har inte tagit tag i det. Planen är något i stil med:

- träna 1-2 dagar i veckan, gå ensam på banan och träna när det är lugnt.
- puttar: klockövningen gillar jag, längre puttar på 5-10m och bli bättre på både långa och korta puttar med mycket fall.
- chippar: Bättre träff, bli bättre på att använda 56an på korta avstånd och 50an på längre chippar
- pitchar: 50-80m behöver förbättras, speciellt 70-80m.

Såhär såg det ut sist jag filmade min sving för ett par veckor sedan.

J6 DTL

https://www.youtube.com/watch?v=JB-dhvwyD80

J6 Face On

https://www.youtube.com/watch?v=I8V5G-2JpY4

Förhoppningsvis kommer jag uppdatera denna dagbok ofta men det är inget jag kan lova. Alla tips är välkomna, övningar till puttar och chippar uppskattas mycket.

Ha e bra dag.

Mvh
Trippelhej
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bra idé med bok här, det kan hjälpa till att hålla motivationen uppe och få input och pepp!
Jag märker själv att jag faller in i spela spela-mode istället för träna och spela-mode. Det går SÅ mycket bättre efter att ha tränat en del!
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Här kommer en sen uppdatering, det har gått väldigt upp och ner. Har haft några rundor som kunde varit under 80 men har tappat på de sista hålen. 4 över efter 14 för att sedan dra en out från tee på 15 och vattnet på 17.

Bild

De gånger jag spelat dåligt har jag börjat lägga upp mig på par 4 och 5or och lämnat mig på 50-80m på 3 samt 4 slaget. Detta har gett riktigt bra resultat tycker jag. har också börjat använda mer spoon från tee.

Har haft 2-3 dagar där jag enbart har tränat, kändes rätt bra. Ska ut något nästa vecka och träna på banan, tycker att träna puttar på övningsgreenen inte ger så mycket gällande hastighet/längd.

Just nu känns svingen dålig, jag har noll koll överhuvudtaget, Kan få perfekta träffar på ett hål för att inte kunna slå överhuvudtaget på nästa.

Funderar starkt på att ta en 30min lektion för att få någon form av kontroll på min sving.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Statistiken för alla 18 hålare i Juni

Bild
Fristedt
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 feb 2016, 09:11

trippelhej skrev:Statistiken för alla 18 hålare i Juni

Bild
Häftig statistik då får där. Vilken app använder du? Hade behövt få en överblick på mitt eget spel med. Mvh Filip

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Driver: Cobra amp cell pro 9,5°
Spoon: Taylormade SLDR 15°
Järn: Nike vr pro blades 3-pw
Wedgar: Mizuno R12 52°, 56°, 60°
Putter: Taylormade white smoke
Hcp: 5,2
Klubb: Bjäre GK :)
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Fristedt skrev:
trippelhej skrev:Statistiken för alla 18 hålare i Juni

Bild
Häftig statistik då får där. Vilken app använder du? Hade behövt få en överblick på mitt eget spel med. Mvh Filip

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Hejsan,

Golfshot heter appen, där kan du sedan välja att se statistiken för 5,10,20 rundor.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

trippelhej skrev:
Fristedt skrev:
trippelhej skrev:Statistiken för alla 18 hålare i Juni

Bild
Häftig statistik då får där. Vilken app använder du? Hade behövt få en överblick på mitt eget spel med. Mvh Filip

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Hejsan,

Golfshot heter appen, där kan du sedan välja att se statistiken för 5,10,20 rundor.
Du kan även se mellan datum på webben
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Fristedt
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 feb 2016, 09:11

Tack så mycket :D


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Driver: Cobra amp cell pro 9,5°
Spoon: Taylormade SLDR 15°
Järn: Nike vr pro blades 3-pw
Wedgar: Mizuno R12 52°, 56°, 60°
Putter: Taylormade white smoke
Hcp: 5,2
Klubb: Bjäre GK :)
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Var med farsan på en 9 hålare idag. 2 birdie varav 1 var circa 20cm ifrån hålet från 90m. 2 puttar som tog i kanten för birdie. Några bra fulla slag, många mindre bra.

Väldigt nöjd med slagen under 100m.

Bild


Gick och puttade efter rundan(circa 1 timme.. Slängde ihop några övningar. rätt mycket fall på många av dom...resultatet borde bli betydligt bättre med rakare puttar. Testade bli rakare i ryggen och inte så mycket lutad över bollen.

Avslutade med att putta med 2 klubbor som riktmärke, ser ut som jag drar många puttar höger för att sedan vrida klubbhuvudet vänster.

1 putterlängd x 4 bollar = 4
1 putterlängd x 4 bollar = 3
1 putterlängd x 4 bollar = 4
1 putterlängd x 4 bollar = 4
1 putterlängd x 4 bollar = 4

Totalt = 19 puttar/20 puttar

1,2,3,4 putterlängder 4 bollar = 3
1,2,3,4 putterlängder 4 bollar = 2
1,2,3,4 putterlängder 4 bollar = 2
1,2,3,4 putterlängder 4 bollar = 3
1,2,3,4 putterlängder 4 bollar = 2

Totalt = 12 puttar/20 puttar

2 putterlängder x 4 bollar = 2
2 putterlängder x 4 bollar = 1
2 putterlängder x 4 bollar = 1
2 putterlängder x 4 bollar = 1
2 putterlängder x 4 bollar = 1

Totalt = 6 puttar/20 puttar

1 och 2 putterlängder, först alla från 1 putterlängd sedan 2 = 5
1 och 2 putterlängder, först alla från 1 putterlängd sedan 2 = 5
1 och 2 putterlängder, först alla från 1 putterlängd sedan 2 = 6
1 och 2 putterlängder, först alla från 1 putterlängd sedan 2 = 5
1 och 2 putterlängder, först alla från 1 putterlängd sedan 2 = 5

Totalt = 26 puttar/40 puttar

Jag har en helt annan kontroll på både träff och svinglängd när jag övar/övade. Har svårt för att få en konstant längd på svingen, vrider klubban både vänster och höger i baksvingen. På banan

jag måste klura ut övningar för längre puttar och puttar med mycket fall.
Senast redigerad av trippelhej den 14 jul 2016, 23:12, redigerad totalt 1 gånger.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Dagens runda var något utöver det vanliga, 4 birdies(rekordet är 2) och sedan 10 greenträffar(6-7 är rekordet). puttarna kändes bra, lugn sving och bra träff. Många dubblar, det var många svåra lägen tyvärr. Fulla svingen kom igång bra på sista 9an, träffade drivern bättre än vad jag gjort hela säsongen.

Gick ut med 2 mål, slå bra från 100m in och putta enligt vad jag tränat. Fulla svingen så tänkte jag bara på att svinga inget annat. Två saker jag behöver tänka på framöver. 1. försök rotera centrerat och inte swaya? över till höger. Jag märkte att jag flyttar vikten ändå. 2. avstånd mellan driver och bollen, tänka på att mitt punkten är före bollen.

på torsdag har jag planerat att enbart träna puttar.

Bild
Skriv svar