Min fantastiska golfresa

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
annch
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 maj 2014, 13:44

Jag bestämde mig för att börja spela golf i samband med en livskris med skilsmässa och efter att jag träffat min nuvarande man. Jag är kvinna och hade fyllt 51. Kanske inte det mest optimala för att bli en bra golfspelare, tänker ni som läser detta...Detta var för sju år sedan. Jag tog mitt gröna kort -08 men hann till en början inte spela så mycket p g a jobb och annat som tog tid. Hösten -09 sålde min man sitt företag, han hade tidigt i sitt liv bestämt sig att sluta jobba när han var 55. Det löftet höll han. Själv sa jag upp mig från mitt arbete och vi köpte en enkel biljett till Thailand och packade varsin ryggsäck och varsitt litet golfset i ett överdrag med hjul.

När vi landat i Bangkok fortsatte vi till Kambodja och reste runt där i en månad och spelade på deras fem banor. Ett otroligt fattigt land men underbara människor och tre av banorna var superfina. Sedan åkte vi till Vietnam där vi hittade jättefina banor. Därefter flög vi till Australien och spelade på många olika banor, en av dem var full med kängurus! Vi flög även till Alice Springs mitt i Australien och spelade på ökenbanan där. Efter sex veckor på denna otroliga kontinent åkte vi till Borneo och hade otroliga upplevelser även där och hittade så vackra banor och upplevde ett fantastiskt djurliv. Stötte på kungskobror på en bana och krokodiler i en damm där man INTE fick plocka upp sina bollar...

Vi åkte även runt i Malaysia och spelade och där jag fick det onda ögat :evil: av den kvinnliga befolkningen, ifall jag inte var anständigt klädd när jag skulle gå en runda. Jag skulle kunna skriva en bok om hur det är att vara kvinnlig golfspelare med blont hår i Asien...

Innan vi flög hem till Sverige efter fem månader mellanlandade vi på franska rivieran ett tag och spelade på fina banor där.

Efter denna resa bestämde vi oss för att vistas på Malta ett tag och var medlemmar på deras enda bana ett år, men denna ö kändes för instängd så sedan 2010 bor vi i Frankrike och är medlemmar på Grande Bastide, en bana som ligger cirka 15 km norr om Cannes. Vi har naturligtvis spelat på många andra banor i detta område, men denna är den bästa för oss. Vi har även rest i Sydafrika och Nordafrika och spelat golf även där.

Efter att ha spelat på så många olika banor tycker jag nog ändå att de banor vi har här i Sverige är outstanding! Fina greener och bunkrar nästan överallt.

Hur har det gått med spelet och sänkning osv, undrar ni säkert...Spelet börjar bli bättre, min för närvarande dåliga puttning drar ner handikappet, som annars hade varit lägre än 28,2, som jag ligger på nu. Jag har lyckats utveckla en bra sving med långa utslag och fairwayslag (för att vara 50+). Jag har börjat våga spela singeltävlingar och har faktiskt placerat mig i toppen både i Frankrike och här i Sverige. Men mitt mål är att komma betydligt lägre, förstås! Så nu ska jag träna puttning och närspel under de närmaste månaderna.

Oberoende av handikappet är det underbart att gå ut på en golfbana och utmana sig själv genom att vara fokuserad inför varje slag och bearbeta de känslomässiga stormar som uppstår i spelet lite då och då...

Detta var min golfresa hittills! Tack för mig :D
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vilken häftig presentation och golfresa du har gjort!
Det vore fantastiskt kul om du ville skriva några rader om de banor du spelat under avdelningen Banor Utomlands! Jag tror många skulle uppskatta det.

So du säger så är det närspelet som ska vässas för att komma ner i HCP. T.ex har du ju bara 18 utslag jämfört med nånstans mellan kanske 25-35 puttar på en runda. Så där finns det slag att hämta!

Hoppas du får användning av forumet och att du ger dig in i diskussionerna!

Välkommen / Johan
annch
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 maj 2014, 13:44

Hej igen! Tack för din respons, Johan! Jag skriver gärna om olika golfbanor vi har spelat på. Under vår långa resa i Sydostasien och i Australien skrev vi på en blogg (golfpackers) om alla banor vi spelade på, men tyvärr är bloggen borttagen nu. Ska dock kolla om vi har sparat texten någonstans. Jag skriver gärna om vår bana i Frankrike och banorna vi spelat på där. Man kan ju flyga ner till Nice förmånligt med Norwegian Airlines och kombinera golf med solsemester.

Kul med detta forum, ska ta tid och engagera mig här fram över!

Jag läste om Jack Nicklaus och hans åsikter om självförtroende i golf (som du skrev om på Instagram). Viktigt att bli påmind om detta. Det har hjälpt mig under de senaste rundorna när det gäller närspelet och nu har jag sänkt mig från 28 till 25 i handikapp :D
Skriv svar