Stefans golfdagbok och motivation 2019?

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

stevvee skrev:
Mikael316 skrev:
Kul att du var på hemmabanan. Och att spela 9-10-11 på +2 är alltid bra. Då det kanske är banans 3 svåraste hål. I en sträcka där de kommer på rad dessutom.

Så pass :) det var en fin bana och bra skick på den också. Oerhört generöst övningsområde!
Vilken tur att jag inte visste om det innan för då hade det nog sett annorlunda ut :shock:
10an fram till green är ju egentligen bara svår för att den är lång. Annars är ju greenen tuff där man absolut inte får missa vänster.

Annars är det ju en väldigt öppen bana där det bara är att smiska på!!!

10an blev ju onödigt lång för mig då jag slog en drive och hamnade i början av fairwaykanten efter en tur i skogen, andraslaget minns jag inte vilken klubba jag tog men jag spelade fram mig till 100 svansen sedan en 50 grader som blev snuskigt bra på green.

många hål var väldigt smala men samtidigt inte så jätte långa så med en J4 på 200 meter kom man väldigt långt på många hål och det gillade jag för då kunde jag spela safe som då gav resultat.

blir en sväng dit igen helt klart ![/quote]

Har man 200 i järn4 så helt klart. Annars finns det ju utrymme att missa typ överallt. Om inte i ruffen så på hålen bredvid! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

[/quote]Har man 200 i järn4 så helt klart. Annars finns det ju utrymme att missa typ överallt. Om inte i ruffen så på hålen bredvid! :)[/quote]

Jag känner mig jätte glad att jag har mina Järn att luta mig tillbaka speciellt när jag besöker en sådan smal bana med som du säger många hål bredvid varandra, jag har länge ogillat det för jag har varit väldigt oförutsägbar med slicen. Därav tog jag inte upp drivern så ofta trots att den gick bra utan ställer hellre upp med ett säkert järnslag istället. :)

Är ju lite spännande när man på några utslag står bredvid ett annat utslag och slår ut. samt något hål där det ser ut som att green ligger bara någon meter ifrån utslag, inspelet blir lite läskigt.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

stevvee skrev:
Har man 200 i järn4 så helt klart. Annars finns det ju utrymme att missa typ överallt. Om inte i ruffen så på hålen bredvid! :)[/quote]

Jag känner mig jätte glad att jag har mina Järn att luta mig tillbaka speciellt när jag besöker en sådan smal bana med som du säger många hål bredvid varandra, jag har länge ogillat det för jag har varit väldigt oförutsägbar med slicen. Därav tog jag inte upp drivern så ofta trots att den gick bra utan ställer hellre upp med ett säkert järnslag istället. :)

Är ju lite spännande när man på några utslag står bredvid ett annat utslag och slår ut. samt något hål där det ser ut som att green ligger bara någon meter ifrån utslag, inspelet blir lite läskigt.[/quote]

4an, 6an och 13 slår du ju typ över en annan green... vilket ibland känns jobbigt när man spelar de greenerna... man står och nojjar litem
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Var och tränade wedgar idag på lunchen, känndes helt okej men blev kvar rätt länge för jag lyckades inte klara min avslutning förens på 10 försöket. icke godkänt men var nog orken som tog slut och jag blev slarvig.
Tränade mest med 60 gradern och 10-40 meters slag. Det är nog den wedgen jag tycker är roligast att leka med och också för att jag ogillar verkligen slå låga bollar med mycket rull, jag är mer hög och stanna som gäller. blir inga chip in men ack så snygga inspel :twisted:
Synd bara att jag såg Max inlägg om wedgarna lite sent för det hade varit en bra sak att ha med sig för att lugna ner det hela för man märkte rätt snabbt att när man gjort ett par stycken på raken så blev man lite ivrig i svingen.

Tävling imorgon eftermiddag så får vi se hur det går :)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Spelade näst sista deltävlingen i den så kallade Flygartouren idag.

Banan vi spelade på idag heter Örbyhus GK och ligger ca 40-50 minuter bilfärd från Uppsala.
En bana som jag med 13,8 i Hcp fick hela 18 slag, smidigt för då är det ju lätt räknat.

Hade en bra känsla påväg ut till banan, började som vanligt med rangen för att värma igång kroppen och svingen. Det hela kändes bra, dock så har jag hamnat i någon osäkerhetszon när det gäller drivern. Jag träffar den inte rent längre, vet inte vad jag gör för fel men bör lägga lite träning för att se om jag kan hitta tillbaka för så som det är nu går den antingen långt och rakt eller högt och rakt eller med en kraftig push draw. Sedan blev det lite chipp och det satt riktigt bra, men tyvärr så bestod den övningsgreenen utav 3 platåer samt så var den inte riktigt klippt heller så svårt att bedöma chipp rull. Puttningen däremot var katastorf, det känndes som hålen var på tok för små och jag blev väldigt osäker på puttern. Någon måste bytt ut min för jag kan verkligen inte putta, eller jag kan men jag sänker dom inte, Det är koppsnurr och precis bredvid. Mycket frustrerande och osäkerheten är ett otyg att ha med sig på banan.

Men när man ställer sig på första tee, det finns inte ett moln på himlen och man håller i sin fina driver (trots osäkerheten) så glöms mycket bort, Jag slår mitt utslag och det resulterar i en pushdraw. Men det är inte allt för farligt att göra det här då man landar på 9ans fairway istället så ett inspel på ca 80 meter som jag gör riktigt bra så känns starten till green kanon ändå. Dock så gör sig puttningen påmind och med en koppsnurr kliver jag därifrån med en boogey.

Vid hål 2 som är en par 5a bestämmer jag mig för att slå ut med en J4 då jag ändå inte vill gå in på två pga vatten. spelar det hålet riktigt riktigt bra och med studs i bakkant på koppen efter en långputt petar jag i ett enkelt par.

Följer upp med en bra slagen J4 som tar i kronan på ett träd som får bollen att bara försvinna, dock blev den provisoriska bollen riktigt bra så känndes inte riktigt som en katastrof men med en putter som var iskall så blev det katastrof. petar i en trippel efter mycket om och men.

så håller det på, jag varvar par med bogey och ibland dubbel för att jag blir lite ivrig.
Men känner mig riktigt säker på utslagen, det är så skönt att kunna kliva upp ta fram en Järnklubba och sedan trycka iväg boll efter boll som landar precis där man vill.

Jag har ju lärt mig från förr att längden är ju inte allt och spela smart är mycket bättre. Dock chansar jag lite på vissa hål och blir lite väl aggressiv men påminner mig efteråt att lugna ner spelet lite och då är det ju väldigt enkelt.

första 9 går jag runt på 47 slag och känner mig inte alls nöjd för jag vet att jag kan mycket bättre.

12an på Örbyhus måste jag ju nämna, en väldigt väldigt kort Par5 som enligt scorekortet är 432 meter. Det var dock kortare idag så nästan fel att ha det som en Par5a.

Jag lyckades ta mig tillbaka med 44 slag trots 3 dubbelboogey. så avslutade med +1 och hur det gick i tävlingen får jag se ikväll eller imorgon när resultaten är räknade och ifyllda.

Men som vanligt mycket lärdomsfull runda och jag tänker jämt och ständigt på Max tråd gällande varför man inte har singel hcp. idag var det tydligt, jag puttar som en kratta och måste hitta tillbaka till bra puttning igen.!



Fråga till er som nu orkar läsa mitt svammel, jag har hört lite angående att vissa banor är boogey banor och sådant. hur ser man sånt ?
Satsar ni på att göra par på alla hål eller jagar ni bara par på dom ni bedömer är riktiga par hål och hur är ett sådant ?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

stevvee skrev:Spelade näst sista deltävlingen i den så kallade Flygartouren idag.

Banan vi spelade på idag heter Örbyhus GK och ligger ca 40-50 minuter bilfärd från Uppsala.
En bana som jag med 13,8 i Hcp fick hela 18 slag, smidigt för då är det ju lätt räknat.

Hade en bra känsla påväg ut till banan, började som vanligt med rangen för att värma igång kroppen och svingen. Det hela kändes bra, dock så har jag hamnat i någon osäkerhetszon när det gäller drivern. Jag träffar den inte rent längre, vet inte vad jag gör för fel men bör lägga lite träning för att se om jag kan hitta tillbaka för så som det är nu går den antingen långt och rakt eller högt och rakt eller med en kraftig push draw. Sedan blev det lite chipp och det satt riktigt bra, men tyvärr så bestod den övningsgreenen utav 3 platåer samt så var den inte riktigt klippt heller så svårt att bedöma chipp rull. Puttningen däremot var katastorf, det känndes som hålen var på tok för små och jag blev väldigt osäker på puttern. Någon måste bytt ut min för jag kan verkligen inte putta, eller jag kan men jag sänker dom inte, Det är koppsnurr och precis bredvid. Mycket frustrerande och osäkerheten är ett otyg att ha med sig på banan.

Men när man ställer sig på första tee, det finns inte ett moln på himlen och man håller i sin fina driver (trots osäkerheten) så glöms mycket bort, Jag slår mitt utslag och det resulterar i en pushdraw. Men det är inte allt för farligt att göra det här då man landar på 9ans fairway istället så ett inspel på ca 80 meter som jag gör riktigt bra så känns starten till green kanon ändå. Dock så gör sig puttningen påmind och med en koppsnurr kliver jag därifrån med en boogey.

Vid hål 2 som är en par 5a bestämmer jag mig för att slå ut med en J4 då jag ändå inte vill gå in på två pga vatten. spelar det hålet riktigt riktigt bra och med studs i bakkant på koppen efter en långputt petar jag i ett enkelt par.

Följer upp med en bra slagen J4 som tar i kronan på ett träd som får bollen att bara försvinna, dock blev den provisoriska bollen riktigt bra så känndes inte riktigt som en katastrof men med en putter som var iskall så blev det katastrof. petar i en trippel efter mycket om och men.

så håller det på, jag varvar par med bogey och ibland dubbel för att jag blir lite ivrig.
Men känner mig riktigt säker på utslagen, det är så skönt att kunna kliva upp ta fram en Järnklubba och sedan trycka iväg boll efter boll som landar precis där man vill.

Jag har ju lärt mig från förr att längden är ju inte allt och spela smart är mycket bättre. Dock chansar jag lite på vissa hål och blir lite väl aggressiv men påminner mig efteråt att lugna ner spelet lite och då är det ju väldigt enkelt.

första 9 går jag runt på 47 slag och känner mig inte alls nöjd för jag vet att jag kan mycket bättre.

12an på Örbyhus måste jag ju nämna, en väldigt väldigt kort Par5 som enligt scorekortet är 432 meter. Det var dock kortare idag så nästan fel att ha det som en Par5a.

Jag lyckades ta mig tillbaka med 44 slag trots 3 dubbelboogey. så avslutade med +1 och hur det gick i tävlingen får jag se ikväll eller imorgon när resultaten är räknade och ifyllda.

Men som vanligt mycket lärdomsfull runda och jag tänker jämt och ständigt på Max tråd gällande varför man inte har singel hcp. idag var det tydligt, jag puttar som en kratta och måste hitta tillbaka till bra puttning igen.!



Fråga till er som nu orkar läsa mitt svammel, jag har hört lite angående att vissa banor är boogey banor och sådant. hur ser man sånt ?
Satsar ni på att göra par på alla hål eller jagar ni bara par på dom ni bedömer är riktiga par hål och hur är ett sådant ?
Intressant.

Jag vet inte vad du menar med bogeybanor? Är det med slopen att göra kanske?

När jag jagar par? Jag vet att jag kan göra par och birdie på alla hål. Men jag vet när jag spelat banor var det är ok att missa och göra bogey. Det finns hål som helt enkelt inte passar ögat där man bara inte kan se slag överhuvud taget. Eller tuffa hål och så.

Ska iväg och tävla i helgen och bara av att kolla banguiden vet jag att jag kommer vara nöjd med +2 över två varv på Bollnäs 15e!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mikael316 skrev: Intressant.

Jag vet inte vad du menar med bogeybanor? Är det med slopen att göra kanske?

När jag jagar par? Jag vet att jag kan göra par och birdie på alla hål. Men jag vet när jag spelat banor var det är ok att missa och göra bogey. Det finns hål som helt enkelt inte passar ögat där man bara inte kan se slag överhuvud taget. Eller tuffa hål och så.

Ska iväg och tävla i helgen och bara av att kolla banguiden vet jag att jag kommer vara nöjd med +2 över två varv på Bollnäs 15e!
Jag vet inte själv, jag har bara hört det ett par gånger att vissa banor är bogey banor, och jag förstår liksom inte. Måste ha med slope att göra, kanske att Örbyhus är en sådan bana, då man fick många slag och det är små greener.

jag tycker jag borde klara av att göra par överallt :mrgreen: men beviserligen så gör jag ju inte det.

jag skall kika och se om jag ser samma sak som du !
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Örbyhus är min gamla hemmabana :) Den är lurigare än man tror, greenerna är inte jätteondulerade men många små lutningar gör det svårputtat och en del hål straffar en riktigt hårt vid dåliga slag.
Att 12:an inte skulle vara en par 5 kan jag inte se, fairway går till höger om dungen och går man vänster om den och slår 240m så har du 150m kvar till i ruffen till centrum över vatten och vass som skymmer sikten av green som dessutom är tvärställd från den vinkeln. Ska du däremot gå höger om dungen så krävs det ett utslag på ca 230-40m för att se green och då har du 200m kvar till en smal green med vatten vänster och inte allt för mycket att missa till höger heller.

Visst med ett bra utslag blir det ofta birdie/par men ganska ofta står man där med en dubbel eller värre.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Lägger in en bild på hålet :)

Bild

Sen är det en bana man får otroligt mycket slag på jämfört med många andra banor, men efter att jag bytt klubb så har jag spelat oftare på hcp.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Erikxson skrev:Lägger in en bild på hålet :)

Bild

Sen är det en bana man får otroligt mycket slag på jämfört med många andra banor, men efter att jag bytt klubb så har jag spelat oftare på hcp.

Jo det är väll rätt självklart när man ser det men som idag blev det utslag med J4 till vänster om dungen, ett slag jag kan göra om och om igen, sedan var det en J5 som tyvärr gick förbi green. Så efter det kändes det lite löjligt men jag förstår om man går runt så blir det både längre och svårare att gå in med ett kortare utslag.

Det är mycket kullar på banan som jag tycker är en kul detalj och som även gör det svårare att bedöma. ex på det är ju utslaget på 17.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar