Stefans golfdagbok och motivation 2019?

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Såg nu att du är från rimbokrokarna. Har en bekant som är därifrån! :) född 92.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mikael316 skrev:Såg nu att du är från rimbokrokarna. Har en bekant som är därifrån! :) född 92.
Rimbokrokarn var väll att ta i ;) är väll iallafall 5 mil dit eller något liknande


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sitter och väntar på att hämta en kompis på arlanda så då har man ju tid att lägga upp lite när dom beslutat sig för att planet är en timme försenat men inte ha det på infotavlan.

Eftersom allt gick så dåligt på rundan samt att jag fick nya järn så blev jag tvungen att åka och träna samt checka av lite saker.

Bollen hade hamnar lite väl långt bak och själva svingen var lång. När min sving blir lång så tappar jag hållningen och det resulterar i att jag har svårare att få en riktigt ren bollträff. Så med lite lättare justeringar fungerade järnen kanon.

Drivern då, ja jag ställde upp mig med huvudet lite väl stängt märkte jag och när jag neutraliserade det och samma sak som ovan med svingen så gick den kanon igen.

Man kanske skulle hålla sig enbart till rangen resten av säsongen lite likt de afterski folk man kan se i fjällen som inte har åkt ett enda åk men är fullt skidklädda !




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Skall försöka summera gårdagens runda litegrann.

Första rundan med nya järnen och jag kände att jag inte riktigt hade koll på längderna utan tänkte det får ge sig på banan. Eftersom Apex är mer strongloftade än AP2 så tänkte jag att AP2 går kortare (det verkar inte som att dom gör det)
Körde lite uppvärmning på rangen i ca 30 minuter och började första 15 med att slå in klubborna, sedan övergick jag sista 15 till att gå bakom ta ut en linje och sen slå. Vinden låg på riktigt hårt under passet men jag var ändå nöjd med hur jag slog.
Sedan bar det av till att putta och chippa lite.

Sen var det dags att slå ut, jag har varit osäker med drivern och starten på 1an gjorde ju inte saken bättre. Ett försök till att slå upp på bollen resulterade i katastrof och jag skicka ut bollen med en rejäl högerskruv men den var ändå spelbar. Järnen levererade men puttningen var snabbare än på övningsgreen så en för lång första putt resulterade i en booooogey.

På andra hålet sa min medspelare till mig att skit i och försök slå upp på bollen och slå som du brukar, sagt och gjort drog jag iväg en normal raket för mig, andra slaget var kanon i längd och allt men jag siktade rakt ner i en bunker istället för mot flaggan. Jag känner att jag fortfarande är inprintad på att jag har en högermiss som kommer så jag måste vänja om mig och spela med min draw som jag numera har och missen är ju vänster. Ett riktigt bra bunkerslag en putt klev jag därifrån med Par.

tredje var ännu ett bra utslag på en relativt kort par 4a så jag hade en wedge in som jag satte på green och enkel två putt även om det var nära på att bli en putt.

fjärde samma sak, bra utslag med en liten fade åt höger bara men fairwayträff har 130 meter in till mitt enligt min klocka (måste verkligen skaffa kikare) Tänkte att jag kör J9 och i värsta fall går den kort men drog förbi green med råge och blev väldigt förvånad. Eller ja råge och råge, 5 meter förbi green i alla fall ! försöker floppa bollen nära hål men det lutar lite nedför bredvid flaggan så lyckas inte komma riktigt nära och två putt boooogey.

Femte är ett kort par 3 hål på ca 130 meter så jag vill inte pressa en P utan tar min J9 men vågar inte slå den normalt heller så den blir för lös och går kort men snuskigt bra i riktning.

Och så håller det på första nio, jag slår oftast förbi green även fast jag väljer en klubba jag tror skall vara bra, för måtten jag har på ett papper från mina Apex borde stämma rätt bra mot AP2 men tydligen inte, Iofs är skaften i AP2 mjukare än i Apex så kanske har något med det att göra.

Ap2 är helt underbara klubbor att slå med och jag känner mig mer konsekvent med dom än med mina förra, vet inte om det bara är första rundans kärlek som kommer gå över eller om det faktiskt stämmer, vi får se. Sulan passar mig däremot riktigt bra och det lilla huvudet gör att jag känner att jag verkligen kan komma åt den oavsett om jag ligger på fairway eller i ruff. Ja jag träffar ju verkligen inte 100 % fairway tyvärr så det behövs.

sista nio tänkte jag däremot om gällande Järnen och ville hellre slå kort än för långt och det började ge resultat paren började rulla in.
Nr 12 är en lite längre Par 3 med vatten innan green och min medspelare valde att spela sig kort om vattnet, jag själv sa att green är ju svår för mig att träffa (längd mässigt) så det var smart spelat av honom tyckte jag. Jag laddar på en J5 och råkar slå förbi green här med. Lyckas ändå göra par men han tyckte det lät kul att jag tyckte det var svårt och sen slår jag förbi.

Avslutar rundan med bra utslag på 16 samt bra inspel men har en lång putt som jag pressar på alldeles för hårt, kände direkt i träffen att den här blir på tok för lång och förstod inte vad jag gjorde.

17e hamnar jag till vänster i en bunker innan green och med lite green att jobba på så ville jag testa att försöka öppna upp klubban ordentligt för att lobba den, den blev en meter för lös och hamnar i bunkern igen så därför fick jag sen kliva därifrån med en 5a.

sista hålet då, vilken jäkla drive jag drar på. Den drar iväg som en kanon men landar tyvärr lite till vänster i ruffen så jag ligger lite tjockt. enligt klockan har jag 215 till framkant på green som vaktas utav vatten. Jag vet vad jag har för resultat på gång och känner att jag har "råd" att ta en bogey på detta hål som är det sämsta jag kan få i detta läge. chansar på att gå upp på två men när jag drar iväg spoon så kommer jag för djupt mot bollen i ruffen och skickar den lite väl uppåt så jag träffar väggen innan green och ner i vattnet. droppar på ett avstånd jag känner mig trygg med och missar putten med några centimeter och kliver därifrån med boogey och 38 poäng samt en runda jag är riktigt nöjd med, för även om spelet inte var hundra procentigt så var missarna hanterbara samt att jag trivdes med järnen.

Nästa helg är det tävling som gäller och i min värld finns bara vinst och inget annat. Skall försöka ta det lugnt med golfen i veckan och vila mig i form men det kommer nog klia i fingrarna.
Boda.jpg
Boda.jpg (111.75 KiB) Visad 6660 gånger
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Jahapp, tävling igår på hemmaklubben som gick 1 placering sämre än vad jag hade hoppats på.

Efter rundan så visste jag inte om jag skulle vara nöjd eller missnöjd.
Tävlingen var uppdelad i två grupper, B klass som var 15-36 hcp som spelade poängbogey och A klass 0-15 hcp som spelade slagspel +5.
Solen sken men det blåste storm ute, ryktet säger runt 13-15 m/s men jag är urusel på sånt där så jag vet inte. Min vagn började rulla iväg om jag inte låste den och bollen började rulla på green när det blåste som värst.

Hur gick det då, jo som jag skrev i början så gick det sämre än vad jag hade tänkt mig. Jag ville ju självklart vinna första tävlingen för iår men fick nöja mig med en andraplats, dock skall vi ha i åtanke att det bara var 13 spelare i min grupp så därav tanke på vinst.

Det var kanonstart och jag startade på första hålet, något jag uppskattar att inte göra. För om jag inte gör det har jag lättare att spela utan rutin tänk på banan.
Spelet i sig var katastrof, jag träffade 1/18 greener. Mycket tack vare osäkerhet från tee som ställde till det men samtidigt järnslag som jag inte riktigt fick till. Det blandades med att slå förbi green eller kort om green, lite höger samt vänster.
Något som däremot stämde ruskigt bra var närspel och puttar. Närspelet fungerade så pass bra att jag lyckades med att håla ut på en par 5a från 35 meter efter att jag suttit mig själv i lite trubbel först. Puttningen var fenomenal och det blev totalt 26 puttar.

Så med tanke på att jag inte spelade bra egentligen men räddade upp det med spel 50 meter och in, så blev känslorna som dom blev. Både ruskigt nöjd samt duktigt missnöjd. Något däremot som gjorde mig mer glad efter allt var att hade det varit en ren tävling utan hcp så hade jag ändå blivit tvåa.

Några saker jag tar med mig från detta är :

1. Jag vet att jag kan rädda upp mig även om det går dåligt med järnen, tidigare har det varit som så att jag är tvungen att träffa green på 2 när det var en par 4a för att kunna göra par.
2. Jag kan komma igen trots att det startat dåligt.
3. Jag måste sluta vara så nervös dom sista hålen när jag vet att jag ligger bra till i resultatlistan.
4. Det är snuskigt roligt att tävla, jag måste tävla mer.
5. Puttningen har efter vinterns träning blivit en av mina styrkor jämfört med förra året där jag var som svagast där.
solo 1.jpg
solo 1.jpg (117.29 KiB) Visad 6626 gånger
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Kul att det gick bra!! Det är roligt när närspelet stämmer och det roligaste av allt är att tävla! Fortsätt att rulla på det här!!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Torsdag idag och May the fourth be with you! En dag som måste hyllas tycker jag men det får bli i annat forum.

Solen lyser och det har den gjort nu ett tag. Värmen börjar komma på riktigt och det känns som man är mitt i golfsäsongen även om den precis börjat.

Eftersom det var sånt kanonväder och jag blev inbjuden att spela Frösåker i tisdags så blev jag bara tvungen att ta ledigt och haka på.
Även fast jag kanske borde lagt mer träning på järn och driver efter helgens runda och hur det sett ut så är det ju så förbannat roligt att spela! Och Frösåker som är rankad top 15 i Sverige utav Svensk golf och på plats 32 i Norden av Golfdigest tackar man ju inte direkt nej till när man är som mig och inte har spelat på så extremt många banor.

Det är spännande att komma till en bana som verkligen satsar på att allt skall hålla bra standard. När man redan vid parkeringen får respekt för banan då vet man att det blir en bra dag oavsett hur det går. Rangen var bra tilltagen men många olika mål, det jag däremot saknade var mått till de olika målen. Kan ha varit jag som var blind eller så saknades det just då.
Övningsgreen var gigantisk, putta dig över den några gånger så är du uppvärmd och nästan trött på samma gång. Den var verkligen skit stor ! Och snabb var den med trots så tidigt på säsongen, tyckte däremot att jag fick in en bra känsla där så jag var inte nervös på banan. Jag har ju puttat på parkett hela vintern så jag är väl förberedd ;)

Rundan då, kommer inte gå in i detalj då den var väldigt svajande. Dåliga utslag varvades med dåliga järn och jag kände mig snabb i svingen och vilse. Jag gjorde provsvingar som var helt underbara sen när jag stod vid bollen så skulle jag översvinga nå kopiöst! Puttningen och wedgarna däremot dom levererade som vanligt.

Sällskapet däremot var riktigt härligt, det blev en rolig runda helt enkelt trots att mitt spel inte stämde. Även fast jag inte kände 2/3 spelare så blev allt så lättsamt och man kände sig snabbt trygg i bollen.

Banan då, det är tidigt på säsongen och banarbetare var ute för att göra iordning bunkrar, men ändå tycker jag att banan var i bra skick.
Det var inte toppklass men tror jag tyckte så gott om banan för allt var så fint runtomkring, hålen var roliga med varierande svårigheter.
Det blir ju förbaskat fint också när sista nio går längs med mälaren (jag förmodar att det var mälaren som gick in där i alla fall)
En bana jag verkligen kommer vilja spela igen och igen. Gick runt på 90 slag och det är jag verkligen inte nöjd med! Skrapade ändå ihop 33 poäng om vi skall tänka så men jag börjar gå mer och mer på slag istället för poäng. Jag gillar inte poäng. 30 puttar blev det med, helt okej får jag säga.

Det var tisdagen. Onsdag då, jobb stod på agendan, kulorna måste in helt enkelt. Men solen lyste, jag hade nya golfskor efter att jag fått nya på garanti och klubborna låg i bilen. VAD GÖR MAN!? JO självklart tar man tillfället och åker iväg på lunchen för att träna.
Järnslag och driver behövde verkligen omsorg. Jag bytte till AP2 nyligen och jag tycker inte jag fått till det riktigt med dom.
Jag är medveten om att Apex har andra loft kontra AP2 och därför vill jag försöka kompensera den loft skillnaden. Men något jag märkt på banan är att när jag slår AP2orna bra och lugnt så slår jag dom ungefär lika som Apex om inte några meter längre.
Så efter några slag och tankar kring min sving så var jag tillbaka med järnen och gjorde bra bollträffar. Något jag samtidigt märkte var att jag automatiskt kortade ner svingen lite mer och det kändes som jag kom med mer kraft i svingen nu än tidigare, något jag måste ta reda på om det verkligen stämmer.
Drivern däremot den var jag helt lost på, den gick högt den gick åt vänster ibland åt höger och sen helt plötsligt rakt och långt. Det funkar liksom inte på golfbanan. Men tiden räckte inte till så jag fick åka tillbaka till jobbet.

Kolla lite videos om tankar med drivern och funderade på vad jag gör för fel, väl där insåg jag väll egentligen att jag har inte direkt nå tankar med drivern. Jag vet inte riktigt hur jag skall genomföra den just nu och det blir lite som det blir. Så med det bestämde jag mig att åka ut imorse innan jobbet för att försöka hitta tillbaka.
Började med järnen och dom gick ju galant, slog J8 och J4 med riktigt bra resultat. Jag var nöjd, fram med den stora klubban och börja försöka få in en sving tanke. Efter mycket om och men så kände jag att jag slog upp på bollen istället för rakt eller ner som tidigare. Däremot så spred jag bollar höger och vänster. Försökte slå mer inifrån och ut med förhoppning om att lösa problemet men antingen blev jag rädd och hookade eller så kom jag med klubbhuvudet pekandes till höger med en slice som påföljd. Försökte verkligen komma på det men det gick inte, allt var åt h*lvete! provade slå driver ifrån gräs utan pegg, jo men då gick den ju bra framåt. Började fundera varför det var så att då kunde jag slå den rakt men på pegg så drog jag den åt alla möjliga håll. Insåg då att jag greppar drivern med högerhanden totalt fel när jag försöker slå uppåt. Ändrade greppet och vips så slog jag drivern hyffsat kontrollerat med en lite fade.
Så nu tror jag att jag börjar komma på banan igen med drivern.

Hade hoppats på spel idag efter jobbet men så blir det nog inte tyvärr. Söndag är uteslutet så skall nog försöka klämma in en runda på lördag.

Over and OUT
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Imorgon är det dags för en sällskapsrunda igen, skönt!

Idag var det 3e passet på rangen och jag börjar komma underfull med järnen igen.
Feel vs real är något man skall ha i åtanke när man tränar.

https://www.instagram.com/p/BTtqCQFDa_I/
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Hur ofta har man inte som golfare känt att man ligger på gränsen till att antingen tippa över kanten för att börja toksänka sig eller tippa åt fel håll o fastna på det HCP man har just nu.

Jag känner att jag håller på att tippa över kanten och börja rasa ordentligt i HCP men jag sitter fast med hängslena i någon gren eller något !

Två banor spelades i helgen. Gemensamt med dom två rundorna var att jag hoppade över rangen. Sundsta som spelades först har rangen en bra bit bort så det var inget alternativ. Bodaholm så ville jag bara ut så hoppade över Rangen.
Gemensamt med dom två rundorna var även att jag spelade som absolut bäst dom sista nio, och det är så jag känner att mitt spel är. Riktigt riktigt bra och stabilt, bara jag tänker på mina grunder så är det inga som helst problem.

Nå sundsta då!
Ingen range som sagt och vi puttade lite på deras puttingreen. Den var hemsk, rullade ojämt, det var stora "hål" i marken samt mögel på green som påverkade en hel del. Vi blev varnade vid receptionen också att greenerna var i dåligt skick, men jag tänkte alla andra banor jag spelat på har greenerna varit i super bra skick så hur dåligt kan det vara.? Jo jätte dåligt tydligen.
green 2.jpg
green 2.jpg (222.49 KiB) Visad 6518 gånger
Det här är alltså green på ett av hålen. Det var tufft att putta måste jag säga och detta påverkade såklart scoren litegrann!

Vädret var däremot kanon och det blev en bra runda även om jag ledsnade sista hålen vid dom första nio då det blev motgångar på green. Väldigt mycket stolpe ut på grund av hålen i green. Vissa gånger så provade jag putta om ca 3-4 gånger från samma plats för att se om det verkligen gick att få i den i hål.

Sista nio mådde greenerna mycket bättre och jag kom även igång mer i min sving och översvingade inte lika mycket. Har insett att översvingar jag lite så startar jag bollen mer rakt för att sen få en draw på bollen. Men svingar jag som jag ska med lite kortare sving så trycker jag mer ut den till höger för att sen få en liten knorr i slutet.
Sundsta.jpg
Sundsta.jpg (115.08 KiB) Visad 6518 gånger
Är verkligen nöjd med avslutningen och man blir ju sugen på att spela mer.
Lite synd att jag stryker hålkanten på 18e för att missa paret.

Det fick bli en runda på Boda sen dagen efter och hade höga förväntningar på den.
Mycket stolpe ut första nio och även väldigt mycket problem med både driver och järnen. Hook hit och dit. Samlade mig efter det och tänkte tävling sista nio. Allt blev så mycket bättre då och jag inser att jag måste ställa mig och värma upp ordentligt först istället för att hitta det under rundans gång. totalt 8 par och 1 birdie varav 6 st par och 1 birdie kommer sista nio talar sitt tydliga språk. Även fast jag brukar vara som starkast sista nio på hemmabanan så märker jag själv på spelet hur annorlunda jag spelade när jag väl hittade rätt.
Boda.jpg
Boda.jpg (115.57 KiB) Visad 6518 gånger
Mentalt börjar jag också bli starkare känner jag, jag är mer lugn i tankarna och lever mer slag för slag.
Skall försöka bli bättre på bloggen och inte skriva allt för mycket i samma inlägg. BÄTTRING KOMMER!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ouff.. Sundsta i sånt dåligt skick asså. Den tar sig sent på säsongen eftersom det är en av få banor som inte använder kemikalier.
Passade du på att fika/käka på restaurangen?
Skriv svar