Stefans golfdagbok och motivation 2019?

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Erikxson skrev:
stevvee skrev:Bra väder och en impuls runda på Söderby igår.
Efter att ha kikat i tråden om en gameplan så tänkte jag att jag skulle prova sätta upp en gameplan på första nio. Jag höll den nästan hela vägen och vad skönt det var att ha en gameplan. Jag spelade mycket lugnare och spelade tusen gånger smartare än annars! Så det är något jag måste fortsätta skapa.

Rundan i sig är jag nöjd med även om det blev en del missar, banans skick var katastrofal. Dåliga fairways, greenerna var riktigt tröga och ojämnt klippt så bollen kunde ta lite konstiga studsar. Hålen upplevdes mindre också då man inte hade någon fin kant på hålen.
Riktigt tråkigt att se, var medlem i Söderby förut och det känns som det bara blir sämre och sämre för varje år. Extremt mycket nedslagsmärken också som folk inte lagar samt massa peggar som sitter kvar på tee, sånt stör mig att andra spelare skiter i banan med. Men kanske är ett försök att slå tillbaka mot skötseln men blir ju bara fel!

Men 85 slag totalt på söderby är jag nöjd med, har fått till drivern också och den gick fantastiskt. Totalt träffade jag 9 fairways och missarna var precis vid kanten. I jämförelse mot rundan innan det då jag träffade 3 så är det enorm skillnad!

Idag väntar tävling på Edenhof som sägs vara ännu sämre än Söderby, jag hoppas jag hört fel då jag verkligen älskar den banan och layout.

BILD
I fjol var greenerna också tröga i början, vet inte varför dom gör så. Om dom är rädd för att gräset ska få nån sjuka vilket jag fattat att nån green hade för något år sedan. 1, 3 är väl dom som man kan vara kritisk emot. Övriga är rätt jämna, men det beror på vad man jämför med. Vitgröe greener är ju jämnare än Penn A4 som används på Söderby dock så blommar dom nu och kan ge ännu konstigare avvikelser. A4 har ganska grova strån så den kan upplevas som ful och hoppig. Men något jag tycker man lärt sig spela på.
Fairways har inte börjat vuxit till sig än, varför vet jag inte. Dock är det väl bara 6an som är riktigt dålig.

Edenhof är ju också en bana som kommer igång sent. Deras jordiga mark är känslig mot regn, vilket gör att den blir bäst på sommaren/sensommaren. Greenerna var nerklippta och rätt snabba förra helgen iaf, dock lite tunt med gräs på vissa greener fläckvis (3, 4, 7)
Ruffen började bli riktigt lång där i helgen så om dom inte har klippt den så kan det bli tufft.

Vad är det för tävling?
Att greener är lite tröga gör mig egentligen inte mycket men bollen skall inte fara runt okontrollerat kan jag tycka, greenerna är ju jämntröga så farten i sig är inte felet men att bollen helt plötsligt tar höger utan lutning gör mig förbannad. Sedan blev jag frustrerad för jag fick verkligen inte stopp på bollen på green, ungefär som gräset bara tog död på spinnen totalt. Hur upplever du det som är lite bättre ? Tyckte fairway var bland dom sämsta jag spelat iår, visst jag kanske är van med högre kvalite på banan och finare fairway men tyckte det kändes som det saknades gräs överallt.
Sedan många Tees som var väldigt uppslagna och inte raka. Man fick verkligen leta för att hitta en plan yta eller välja om man ville ha bollen högt kontra lågt mot sig själv.

Har för mig Edenhof var en bana som kom igång tidigt för den blir ju snabbt dålig under hösten när geggan börjar titta fram på fairway.

Det är en tävling som kallas "Flygartouren" från början är den rikstäckande för alla flygare inom Försvarsmakten men nu kör vi bara Uppland och är till för anställda inom FM eller dom som har slutat. Så den är väldig inofficiell men väldigt rolig. Spelas över 6 banor och man sammanställer dom 3 bästa scorerna i en total. Den med lägst score vinner. Final rundan brukar vara på Grönlund GK.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Precis hemkommen från tävling och jag blir så jävla förbannad !

Jag tappar rundan totalt 50 meter och in. Greenerna är totalt värdelösa och 40 puttar talar sitt tydliga språk vart jag tappar när man annars snittat på ca 30.
Hål som buktar uppåt så bollar rullar av, fläckiga greener och hade så satans svårt att få stopp på bollen vid korta inspel.

Bild
Alltså jag kanske är kräsen och sen lite talanglös men sånt här skit går ju inte att putta på, bollen är ju helt oberäknelig.

Positivt var att det var lägesförbättring på allt som var kortare klippt än ruffen utom green då tyvärr.
Bild


Järn och driver gick dock fantastiskt bra och 8 av 14 fairway är jag riktigt nöjd med.

Men bara skaka av sig detta och vara glad att man drog sig ur Golf Uppsala medlemskapet för dom banornas skick passar verkligen inte mig.


Blåste storm gjorde det med så kanske tur att det var trögt på green. Vagnarna välte och kepsar flög men bollen låg kvar Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Om du nån gång puttar på bermudagräs så kommer du uppleva liknelser med Penn A4. Grova strån som kan påverka bollen om man inte slår korta puttar bestämt. Dock så verkar Söderby ligga på en högre klipphöjd än rekommenderat om man googlar på det. Varför och exakt klipphöjd dom har inställt har jag ingen susning om.
Spinnslag är bara att glömma, stopp på bollen får man. Men att slå förbi 2m och spinna tillbaka är bara att glömma. Så man blir alltid spinnkåt när man kommer på greenfeebanor där det går spinna tillbaka bollen när flaggan står kort.

Tees är planerade att byggas om detta år, när vet jag inte. 6e tee byggdes om i slutet av förra året.

Vintern har tagit hårt på banorna, speciellt på Edenhof. Men ser man på att gräset knappt växte här för 2.5v sen så har det inte funnits mycket tid till att fått upp nytt gräs heller.
Edenhofs greener är ju ganska kraftigt undulerade då det finns gott om ställen där vatten/is bildas på vintrarna.

Kanske är jag som är van att inte spela på perfekta banor jämt.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Erikxson skrev:Om du nån gång puttar på bermudagräs så kommer du uppleva liknelser med Penn A4. Grova strån som kan påverka bollen om man inte slår korta puttar bestämt. Dock så verkar Söderby ligga på en högre klipphöjd än rekommenderat om man googlar på det. Varför och exakt klipphöjd dom har inställt har jag ingen susning om.
Spinnslag är bara att glömma, stopp på bollen får man. Men att slå förbi 2m och spinna tillbaka är bara att glömma. Så man blir alltid spinnkåt när man kommer på greenfeebanor där det går spinna tillbaka bollen när flaggan står kort.

Tees är planerade att byggas om detta år, när vet jag inte. 6e tee byggdes om i slutet av förra året.

Vintern har tagit hårt på banorna, speciellt på Edenhof. Men ser man på att gräset knappt växte här för 2.5v sen så har det inte funnits mycket tid till att fått upp nytt gräs heller.
Edenhofs greener är ju ganska kraftigt undulerade då det finns gott om ställen där vatten/is bildas på vintrarna.

Kanske är jag som är van att inte spela på perfekta banor jämt.
Ja jag blir väldigt tveksam i min puttning när jag inte känner att jag kan lita på min linje.

Samma sak med mina wedgar jag insåg ju rätt snabbt att man mer får jobba med att rulla bollen men fick inte heller där någon självsäkerhet ännu värre blir det när flaggan står kort och man vill studsa innan green men då satan nyper den tak trots att man slår låg spinboll.

Jo jag spela i september på Söderby då hade dom grävt bort allt gräs, känns som man bör kunna släppa på där nu.

Är fairway dålig så kan jag hantera det bättre än green. Eftersom jag inte är en grym puttare som kan anpassa mig till 100% och är van med jämna fina greener så blir dessa förhållanden väldigt tufft. Som sagt drar 10 mer puttar än vad jag brukar snitta så det talar sitt tydliga språk. Väldigt många korta puttar som viker av för det är skidbacke vid hål så då går det inte att smyga i dom heller.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sitter på kontoret och funderar på gårdagens runda.

Vad skall man säga, jag gör det bra, riktigt bra MEN jag är för osäker på mina längder fortfarande. på dom 4 första hålen drar jag alla slagen förbi hål med en klubba ungefär. Och det är riktigt irriterande men samtidigt skönt, jag räddar oftast upp mig väldigt bra för att sedan kanske ligga någon cm kort i linje eller slicka hålkanten.
Spelade på hemmabanan igår, börjar fundera om jag inte gått den lite för många gånger. För även om jag försöker spela banan på ett annat sätt så slutar det ändå med att jag spelar den hyfsat lika ändå. Alltså mot green så går jag oftast mot samma ställen och om jag missar långt så missar jag på samma ställen. Ja det känns som jag spelar den lika fast jag kanske inte gör det. Eller jag vet inte.

Rundan i sig är inget att hurra över, som sagt jag slår förbi några greener i början fast dom flyger precis dit jag önskar bara det att det är 10 meter för långt. Wedgarna går bra mycket längre än i våras och jag har inte riktigt lärt mig längderna ännu. detta gäller när jag skall slå halvslag och har ca 30-70 meters slag. Dra fullt med wedgarna har jag däremot bra koll på och dom går snuskigt bra nu.
Det var extremt mycket folk och en bana som tar ca 3-3,5 timmar för en 4 boll att gå gick på 4,5 timmar för en 3 boll. Det gick galet långsamt. Svingen hängde med trots det ryckiga spelet om man jämför med hur det var i höstas då det bara blev kaos med svingen.
Däremot så tappade jag allt vad som hade med golf att göra och suget för det. Jag hade en gameplan och tänkte följa den till punkt och pricka, men när det grötade ihop sig på 5an och man fick vänta 15 minuter på att få slå ut så försvann allt sådant och jag mest bara slog utan att ens tänka eller försöka. Det blev mest att njuta av vädret och få svinga av sig lite som gällde.

Sedan blir man ju klart irriterad när bollen framför tror att dom slår 350 meter+ och släpper iväg dom framför så dom inte skall slå dom i ryggen sen fiser ut den med en slice 150 meter istället och efter det skall leta boll. Det ogillar jag skarpt för man borde kunna förstå sin kapacitet bättre.

Puttningen däremot var mycket bättre än vad den varit dom två senaste rundorna, fantastiskt skönt att komma "hem" till jämna greener och med bra rull på . det gillas skarpt, lika härligt är det att slå wedgar där man ser bollen bara bita till för att sen komma tillbaka lite.

För att kunna komma underfull med mina längder så har jag äntligen skaffat mig en kikare och hoppas den kan ge mig lite mer självsäker het och kunna gå ner en klubba. Så man slipper se dom riktigt bra slagen bara glida förbi över flaggan och hamna bakom.

Jag har ju en lapp i vagnen där mina längder från mina gamla klubbor är uppskrivna men skall göra en ny till dessa, men frågan är om det är någon som har en längdlapp på sina wedgar också ? jag funderar på att skapa en där man kan få bättre översikt över just halvslagen och trekvartsslagen med wedgarna. Det som gör att det är skönt att ha på papper är att iallfall jag litar mer på det uppmätta än vad jag har i tanken. Jag kan tänka att jag slår J7 150 meter men sen pressar den för någonstans litar jag inte på mig själv. Men är det uppmätt 150 meter och jag skriver ner det ja då litar jag på det. Allt på papper och forum är sanning det vet alla ;)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Jag skulle vilja mäta mina klubbor i trackman men då vill jag ju göra det med den boll jag spelar med inte med rangebollar + plus att jag vill så 10 av varje klubba så jag får snittet.

Men ja intressant att mäta upp halvslag, dom går väldigt mycket på känsla just nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

stevvee skrev:Sitter på kontoret och funderar på gårdagens runda.

Vad skall man säga, jag gör det bra, riktigt bra MEN jag är för osäker på mina längder fortfarande. på dom 4 första hålen drar jag alla slagen förbi hål med en klubba ungefär. Och det är riktigt irriterande men samtidigt skönt, jag räddar oftast upp mig väldigt bra för att sedan kanske ligga någon cm kort i linje eller slicka hålkanten.
Spelade på hemmabanan igår, börjar fundera om jag inte gått den lite för många gånger. För även om jag försöker spela banan på ett annat sätt så slutar det ändå med att jag spelar den hyfsat lika ändå. Alltså mot green så går jag oftast mot samma ställen och om jag missar långt så missar jag på samma ställen. Ja det känns som jag spelar den lika fast jag kanske inte gör det. Eller jag vet inte.

Rundan i sig är inget att hurra över, som sagt jag slår förbi några greener i början fast dom flyger precis dit jag önskar bara det att det är 10 meter för långt. Wedgarna går bra mycket längre än i våras och jag har inte riktigt lärt mig längderna ännu. detta gäller när jag skall slå halvslag och har ca 30-70 meters slag. Dra fullt med wedgarna har jag däremot bra koll på och dom går snuskigt bra nu.
Det var extremt mycket folk och en bana som tar ca 3-3,5 timmar för en 4 boll att gå gick på 4,5 timmar för en 3 boll. Det gick galet långsamt. Svingen hängde med trots det ryckiga spelet om man jämför med hur det var i höstas då det bara blev kaos med svingen.
Däremot så tappade jag allt vad som hade med golf att göra och suget för det. Jag hade en gameplan och tänkte följa den till punkt och pricka, men när det grötade ihop sig på 5an och man fick vänta 15 minuter på att få slå ut så försvann allt sådant och jag mest bara slog utan att ens tänka eller försöka. Det blev mest att njuta av vädret och få svinga av sig lite som gällde.

Sedan blir man ju klart irriterad när bollen framför tror att dom slår 350 meter+ och släpper iväg dom framför så dom inte skall slå dom i ryggen sen fiser ut den med en slice 150 meter istället och efter det skall leta boll. Det ogillar jag skarpt för man borde kunna förstå sin kapacitet bättre.

Puttningen däremot var mycket bättre än vad den varit dom två senaste rundorna, fantastiskt skönt att komma "hem" till jämna greener och med bra rull på . det gillas skarpt, lika härligt är det att slå wedgar där man ser bollen bara bita till för att sen komma tillbaka lite.

För att kunna komma underfull med mina längder så har jag äntligen skaffat mig en kikare och hoppas den kan ge mig lite mer självsäker het och kunna gå ner en klubba. Så man slipper se dom riktigt bra slagen bara glida förbi över flaggan och hamna bakom.

Jag har ju en lapp i vagnen där mina längder från mina gamla klubbor är uppskrivna men skall göra en ny till dessa, men frågan är om det är någon som har en längdlapp på sina wedgar också ? jag funderar på att skapa en där man kan få bättre översikt över just halvslagen och trekvartsslagen med wedgarna. Det som gör att det är skönt att ha på papper är att iallfall jag litar mer på det uppmätta än vad jag har i tanken. Jag kan tänka att jag slår J7 150 meter men sen pressar den för någonstans litar jag inte på mig själv. Men är det uppmätt 150 meter och jag skriver ner det ja då litar jag på det. Allt på papper och forum är sanning det vet alla ;)
Det där kan jag känna igen gällande hemmabanan. Och det kan ju vara bra att ha sin stenhårda strategi för tävlingar. Tränigsmässigt kan det dock bli lite statiskt.. det jag gör på hemmabanan är att byta tees, byta utslagsklubba saftigt för att variera inspelslängd. Tex om du spelar ett hål där du brukar ha wedge in. Slå så du får en järn 5 in.

Men bäst är nog ändå att spela från andra tees. Spelar man från tex röd kommer du märka att 140 meter mot green känns väldigt långt, medans samma avstånd när du spelar från vi är en scorechans. Det gör rätt mycket i det mentala och du kan då locka fram fler olika banor ur samma bana.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mikael316 skrev:
stevvee skrev:Sitter på kontoret och funderar på gårdagens runda.

Vad skall man säga, jag gör det bra, riktigt bra MEN jag är för osäker på mina längder fortfarande. på dom 4 första hålen drar jag alla slagen förbi hål med en klubba ungefär. Och det är riktigt irriterande men samtidigt skönt, jag räddar oftast upp mig väldigt bra för att sedan kanske ligga någon cm kort i linje eller slicka hålkanten.
Spelade på hemmabanan igår, börjar fundera om jag inte gått den lite för många gånger. För även om jag försöker spela banan på ett annat sätt så slutar det ändå med att jag spelar den hyfsat lika ändå. Alltså mot green så går jag oftast mot samma ställen och om jag missar långt så missar jag på samma ställen. Ja det känns som jag spelar den lika fast jag kanske inte gör det. Eller jag vet inte.

Rundan i sig är inget att hurra över, som sagt jag slår förbi några greener i början fast dom flyger precis dit jag önskar bara det att det är 10 meter för långt. Wedgarna går bra mycket längre än i våras och jag har inte riktigt lärt mig längderna ännu. detta gäller när jag skall slå halvslag och har ca 30-70 meters slag. Dra fullt med wedgarna har jag däremot bra koll på och dom går snuskigt bra nu.
Det var extremt mycket folk och en bana som tar ca 3-3,5 timmar för en 4 boll att gå gick på 4,5 timmar för en 3 boll. Det gick galet långsamt. Svingen hängde med trots det ryckiga spelet om man jämför med hur det var i höstas då det bara blev kaos med svingen.
Däremot så tappade jag allt vad som hade med golf att göra och suget för det. Jag hade en gameplan och tänkte följa den till punkt och pricka, men när det grötade ihop sig på 5an och man fick vänta 15 minuter på att få slå ut så försvann allt sådant och jag mest bara slog utan att ens tänka eller försöka. Det blev mest att njuta av vädret och få svinga av sig lite som gällde.

Sedan blir man ju klart irriterad när bollen framför tror att dom slår 350 meter+ och släpper iväg dom framför så dom inte skall slå dom i ryggen sen fiser ut den med en slice 150 meter istället och efter det skall leta boll. Det ogillar jag skarpt för man borde kunna förstå sin kapacitet bättre.

Puttningen däremot var mycket bättre än vad den varit dom två senaste rundorna, fantastiskt skönt att komma "hem" till jämna greener och med bra rull på . det gillas skarpt, lika härligt är det att slå wedgar där man ser bollen bara bita till för att sen komma tillbaka lite.

För att kunna komma underfull med mina längder så har jag äntligen skaffat mig en kikare och hoppas den kan ge mig lite mer självsäker het och kunna gå ner en klubba. Så man slipper se dom riktigt bra slagen bara glida förbi över flaggan och hamna bakom.

Jag har ju en lapp i vagnen där mina längder från mina gamla klubbor är uppskrivna men skall göra en ny till dessa, men frågan är om det är någon som har en längdlapp på sina wedgar också ? jag funderar på att skapa en där man kan få bättre översikt över just halvslagen och trekvartsslagen med wedgarna. Det som gör att det är skönt att ha på papper är att iallfall jag litar mer på det uppmätta än vad jag har i tanken. Jag kan tänka att jag slår J7 150 meter men sen pressar den för någonstans litar jag inte på mig själv. Men är det uppmätt 150 meter och jag skriver ner det ja då litar jag på det. Allt på papper och forum är sanning det vet alla ;)
Det där kan jag känna igen gällande hemmabanan. Och det kan ju vara bra att ha sin stenhårda strategi för tävlingar. Tränigsmässigt kan det dock bli lite statiskt.. det jag gör på hemmabanan är att byta tees, byta utslagsklubba saftigt för att variera inspelslängd. Tex om du spelar ett hål där du brukar ha wedge in. Slå så du får en järn 5 in.

Men bäst är nog ändå att spela från andra tees. Spelar man från tex röd kommer du märka att 140 meter mot green känns väldigt långt, medans samma avstånd när du spelar från vi är en scorechans. Det gör rätt mycket i det mentala och du kan då locka fram fler olika banor ur samma bana.
Tyvärr har inte min hemmabana vit tee det är annars optimalt att spela ifrån. Röd däremot men det blir bara värre för då slår jag drivern och kortar ner alla hål !
Jag skall försöka ta en runda där jag sliter ut alla klubbor som är lägre än J5 för att få en annorlunda strategi tänkte jag. Samt kanske bara en wedge.

Jag får lite känsla av att jag har samma problem med hcp nivån. Jag vill sänka mig jag kan sänka mig men när jag spelar kämpar jag inte riktigt för att göra det utan ex när jag puttar har jag "råd" att missa, det gör inget om birdie inte går i men vore roligt osv. Jag släpper lite på tyglarna på green och blir slapp i läsning. Ungefär som när jag spelar tävling fast tvärtom, när jag tävlar spelar jag oftast disciplinerat men sen kanske överanalyserar och tänker fan par gick inte i slarvar för bogey och sen är dubbel ett faktum.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

stevvee skrev: Tyvärr har inte min hemmabana vit tee det är annars optimalt att spela ifrån. Röd däremot men det blir bara värre för då slår jag drivern och kortar ner alla hål !
Jag skall försöka ta en runda där jag sliter ut alla klubbor som är lägre än J5 för att få en annorlunda strategi tänkte jag. Samt kanske bara en wedge.

Jag får lite känsla av att jag har samma problem med hcp nivån. Jag vill sänka mig jag kan sänka mig men när jag spelar kämpar jag inte riktigt för att göra det utan ex när jag puttar har jag "råd" att missa, det gör inget om birdie inte går i men vore roligt osv. Jag släpper lite på tyglarna på green och blir slapp i läsning. Ungefär som när jag spelar tävling fast tvärtom, när jag tävlar spelar jag oftast disciplinerat men sen kanske överanalyserar och tänker fan par gick inte i slarvar för bogey och sen är dubbel ett faktum.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tycker det absolut låter som att du ska köra från röd tee. Klappar du på driver ändå kommer du få kort in och du kommer i princip ha scorechans på alla hål. Bra scoreteäning att hålla in score lägre än man är van vid.

Sen puttningen kan det vara bra att ändra mindset kring vilket slag antalsmässigt det är och istället gå på putten i sig. Det är något jag jobbat mycket på att ändra i år och det ger en annan attityd. Också ett annat lugn.

För att ge exempel, har jag en putt som är ca 4 m eller kortare då ska den i (självklart gör inte alla det men inställningen är så) oavsett om det är för eagle, birdie, par, boey eller dubbel. Den ska i. Detsamma gäller också om den är sig, 8-16 m. Då är det en tvåputt som gäller, självklart är det så att man försöker sänka men det är en bonus om den går i. Alltså står jag med en parputt på säg 7-8 meter så är den inte livets viktigaste att sänka då jag antar att inte ens proffsen kommer upp i höga snittvärden på dessa längder.

En grej som kan hjälpa är att se greenspelet som ett eget spel. Lite som minigolf. När du ligger på green och har puttern i handen så nollställer du.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mikael316 skrev:
stevvee skrev: Tyvärr har inte min hemmabana vit tee det är annars optimalt att spela ifrån. Röd däremot men det blir bara värre för då slår jag drivern och kortar ner alla hål !
Jag skall försöka ta en runda där jag sliter ut alla klubbor som är lägre än J5 för att få en annorlunda strategi tänkte jag. Samt kanske bara en wedge.

Jag får lite känsla av att jag har samma problem med hcp nivån. Jag vill sänka mig jag kan sänka mig men när jag spelar kämpar jag inte riktigt för att göra det utan ex när jag puttar har jag "råd" att missa, det gör inget om birdie inte går i men vore roligt osv. Jag släpper lite på tyglarna på green och blir slapp i läsning. Ungefär som när jag spelar tävling fast tvärtom, när jag tävlar spelar jag oftast disciplinerat men sen kanske överanalyserar och tänker fan par gick inte i slarvar för bogey och sen är dubbel ett faktum.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tycker det absolut låter som att du ska köra från röd tee. Klappar du på driver ändå kommer du få kort in och du kommer i princip ha scorechans på alla hål. Bra scoreteäning att hålla in score lägre än man är van vid.

Sen puttningen kan det vara bra att ändra mindset kring vilket slag antalsmässigt det är och istället gå på putten i sig. Det är något jag jobbat mycket på att ändra i år och det ger en annan attityd. Också ett annat lugn.

För att ge exempel, har jag en putt som är ca 4 m eller kortare då ska den i (självklart gör inte alla det men inställningen är så) oavsett om det är för eagle, birdie, par, boey eller dubbel. Den ska i. Detsamma gäller också om den är sig, 8-16 m. Då är det en tvåputt som gäller, självklart är det så att man försöker sänka men det är en bonus om den går i. Alltså står jag med en parputt på säg 7-8 meter så är den inte livets viktigaste att sänka då jag antar att inte ens proffsen kommer upp i höga snittvärden på dessa längder.

En grej som kan hjälpa är att se greenspelet som ett eget spel. Lite som minigolf. När du ligger på green och har puttern i handen så nollställer du.
Hmm intressant tankegång !
Det där med puttningen skall jag verkligen ta med mig ut!

Och spela från röd kanske jag skall göra då men ändå spela mitt aggressiva spel med driver från tee. Den går ju riktigt bra så varför inte liksom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar