När det släpper?!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Hallå, är ny härinne!
Jag (45 år) har spelat i snart 20 år, och har efter barnens ankomst fastnat på en nivå som jag gärna skulle ta nästa kliv ifrån, och undrar om jag inte börjar bli redo för just detta?
Har alltid haft delar i spelet som har en del att önska, och samtidigt som jag kan göra birdie på de flesta golfhål, så kan jag lika gärna göra en dubbel.
Det mest vanligt förekommande scenariot är väl att gå från birdie till bogey...
Min normala nivå på puttning är inte sällan 36-37 eller tom 38 st på en runda och då kan man ju snabbt förstå att om man spelar på sitt hcp under de förhållandena så finns det en del att göra.

Nu hoppas jag att jag fått lite mer styrsel på närspelet, och är då det längre spelet som jag normalt hanterar det så kan jag kapa lite på mitt hcp, MEN!!!
Nu till den stora saken, att på rangen är jag kung, där kan jag slå bra chippar och putta helt acceptabelt, men så snart jag kommer ut på banan är det som bortblåst, det är duffade och toppade chippar om vartannat och känslan i puttningen, helst de lite kortare, är helt borta.
Nu har jag en ny putter på G, en hybridliknande, dvs en anserlinande fast i ett malletutförande, hoppas att man kan få lite hjälp där.
För att köpa sig ett bättre spel har ju alltid funkat...

OM, någon haft samma bekymmer och tagit sig ur träsket, tar jag gärna emot matnyttiga tips, både i form av rena övningar såsom något annat.
Men som jag sade, tekniken borde finnas där eftersom det går på övningsfältet.

Nåja, jag lyssnar på allt!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen hit!

Att vara kung på rangen klarar de flesta av men precis som du säger är steget ut på banan betydligt svårare!
Jag hade rekommenderat denna serien https://www.youtube.com/playlist?list=P ... iZ3JfaAKcp för att förstå vad som ligger bakom lite bättre men också mina tips på att ta sig ifrån det.

//Max
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

tack Max!

jag skall kolla in det, var så säker!
Nu vill jag bara att den nya puttern anländer!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Lite mer träning under bältet!
Nu kommer jag snart till en period med en del spel inplanerat, och OM det går som det gör på träningsområdena, ja då kan det bli ganska roligt.
Driver bollen ganska bra, men är fortfarande inte helt komfortabel med det som jag trodde var ett stängt, men som i verkligheten är ett square huvud, sen driva på svingen uuuuut med release!
Men det är bara att vänja sig.
Järnen har inte varit där jag tappat spelet, så där känner jag mig hyggligt komfortabel när jag stället upp mig.
Sen är det wedgearna som nöts, allt med tanke på främst siktet, och ja, undrar om jag inte kan börja träffa ytterligare greener nu?
Till slut är man då framme vid greenen, antingen på, eller i närheten av, och efter ett x antal hundra chippar så känns tekniken som att den skall fungera, nu skall man "bara" göra det på banan. Tanken är att ALLTID ha en accelererande sving, oavsett längd, för att eliminera tveksamma slag.
Avslutade senaste sessionen med att bara ha en boll, ha olika lägen och längd på varje slag, kändes inte obekvämt iallafall.
Vidare tror jag att jag löst en knut avseende puttning, jag har hittat en stance som känns mer åt det öppna hållet, och jag är klart närmare på förstaputten. Håller tummarna för att det tillsammans med den annalkande puttern kommer att göra mig till en fd dålig puttare!?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Mer träning!

Den nya puttern anlände, och det måste man ju fira!
Så, ner till övningsgreenen och testa!
Träffade där en bekant som jag vet är en habil puttare, och det ville sig inte bättre att han tog sig en titt på eländet för att se om det var något uppenbart.
Och det var det...
Han ansåg att baksvingen var på tok för lång.
Kände på det ett tag och vete tusan om inte det kändes bättre, lite enklare att få ett rakt stroke, att vara på linjen helt enkelt?
Sen kollade jag lite från Deutche bank, och visst, proffsen var ganska korta i baksvingen, så då har vi ytterligare en sak att se som en potentiell förbättring.

Sååååå, spelsugen!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

långryggen skrev:Mer träning!

Den nya puttern anlände, och det måste man ju fira!
Så, ner till övningsgreenen och testa!
Träffade där en bekant som jag vet är en habil puttare, och det ville sig inte bättre att han tog sig en titt på eländet för att se om det var något uppenbart.
Och det var det...
Han ansåg att baksvingen var på tok för lång.
Kände på det ett tag och vete tusan om inte det kändes bättre, lite enklare att få ett rakt stroke, att vara på linjen helt enkelt?
Sen kollade jag lite från Deutche bank, och visst, proffsen var ganska korta i baksvingen, så då har vi ytterligare en sak att se som en potentiell förbättring.

Sååååå, spelsugen!
Försöker du hålla ditt puttstroke rakt finns det förbättring där med ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

MaxP skrev:
långryggen skrev:Mer träning!

Den nya puttern anlände, och det måste man ju fira!
Så, ner till övningsgreenen och testa!
Träffade där en bekant som jag vet är en habil puttare, och det ville sig inte bättre att han tog sig en titt på eländet för att se om det var något uppenbart.
Och det var det...
Han ansåg att baksvingen var på tok för lång.
Kände på det ett tag och vete tusan om inte det kändes bättre, lite enklare att få ett rakt stroke, att vara på linjen helt enkelt?
Sen kollade jag lite från Deutche bank, och visst, proffsen var ganska korta i baksvingen, så då har vi ytterligare en sak att se som en potentiell förbättring.

Sååååå, spelsugen!
Försöker du hålla ditt puttstroke rakt finns det förbättring där med ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det beror väl lite på hur mycket toe hang man har?

En facebalance putter gynnar en med rakt stroke medans en med toe hang gynnar en liten arc.

Själv har jag förbättrat min puttning rätt mycket iår genom att köra med en arc. Sen att inte bromsa klubban vid tillslaget gör rätt mycket, utan att anpassa längden på baksvingen med hur långt det är till hålet.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Erikxson skrev:

Det beror väl lite på hur mycket toe hang man har?

En facebalance putter gynnar en med rakt stroke medans en med toe hang gynnar en liten arc.

Själv har jag förbättrat min puttning rätt mycket iår genom att köra med en arc. Sen att inte bromsa klubban vid tillslaget gör rätt mycket, utan att anpassa längden på baksvingen med hur långt det är till hålet.
Mer eller mindre arc ä är mycket beroende på uppställning, putter osv. Men med tanke på att puttern har ett skaft som lutar så kommer alltid en liten rotation i klubbhuvudet (eller arc) att vara naturlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Lite mer träning igen, fokus på kort baksving i puttningen, funkar bättre och bättre, chippade lite också, helt OK!

Nu blir det spel i helgen, längtar så att det värker i kroppen!
Har utanpå det av bara farten uppdaterat bagen med ett impulsköp...
har en otroligt skön T5 (TMR7) som jag använder ofta, från tee...
Från FW har jag ingen feeling alls om att kunna slå ett bra slag öht, men nu har jag snart en Ping I25 som ska kunna leverera in mot greenerna även på par femmor.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Har nu spelat tre rundor senaste veckan, och det går åt rätt håll!
Det har blivit 6 eller 7 birdies, jag har träffat greenerna mer konsekvent, eller ligger närmare vid missar.
Har puttat i genomsnitt 33, vilket är en förbättring, och är det något som har lite mer att önska så är det chippningen.
Annars har jag fått mest betalt för wedgeträningen, där kan jag gå för fler flaggor och längden på slagen är oftast bättre.

Nu ytterligare träning på puttning, chippning!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar