MacTS-vägen mot hcp 5

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Igår blev det inte så mycket träning, men jag körde ett varv på min lokala par 3-bana tillsmmans med en kompis som är nybörjare. Största fokus var att hjälpa honom, men det är ganska nyttigt att spela hål på 100-160 m då man får träna många inspel.
Var väl inte helt fokuserad dock på mitt eget spel men gick ganska bra.

Idag har ungarna golfträning, så jag ska passa på att träna lite närspel som sista förberedelser inför tävlingar fre-lör och tisdag. Ska bli skoj!
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Här kommer en liten summering av helgens tävlingar.
I fredags var det en jobbrelaterad tävling som spelades på Hofors GK med 90 st anmälda. Väret var strålande så förutsättningarna var goda.

Jag har aldrig spelat banan tidigare, men jag tycker den var rolig. Ganska många kluriga hål som man måste tänka till lite på och i mitt tycke väldigt svåra greener.
Mitt spel var ganska bra överlag, men jag slog bort mig rejält på två hål som sabbade scoren rejält och sen var min puttning tämligen iskall. Alldeles för många puttar blev det, men ska jag vara ärlig så var många inspel rätt kassa så egentligen var det väl spelat från typ 70 meter och in till hål som inte var bra.
Jag slutade på 37 plats, vilket jag inte ser som godkänt.

Lördagen blev roligare (även om vädret var desto sämre). Vi spelade en irish greensome-tävling och ja och min partner kom 3:a (bara 11 lag med tror jag), 1 slag sämre än segraren. Tyvärr regnade det ganska mycket före tävlingen och även under några av hålen och jag märkte att jag inte slår bollen sådär jättbera när det är blött. Många duffar blev det, så ball striking är något jag måste träna på.

Imorgon är det dags för en till tävling med jobbet och även denna gång är det ca 90 st anmälda. Tävlingen är på Högbo GK. Målet är topp 20, får se hur det går
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Gårdagens tävling gick inte som jag hade tänkt mig. Puttningen är verkligen iskall och jag måste verkligen se till att fokusera på putt-träning. Massor med 3-puttar igår och även en härlig 4-putt...inte bra!
Det som annars var bra var spelet fram till green. Spelade mycket stabilt.
Fick till slut 29 p vilket med en någorlunda ok puttning borde varit 10 p till, men men , bara att bryta ihop och komma igen :shock:
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MacTS skrev:Gårdagens tävling gick inte som jag hade tänkt mig. Puttningen är verkligen iskall och jag måste verkligen se till att fokusera på putt-träning. Massor med 3-puttar igår och även en härlig 4-putt...inte bra!
Det som annars var bra var spelet fram till green. Spelade mycket stabilt.
Fick till slut 29 p vilket med en någorlunda ok puttning borde varit 10 p till, men men , bara att bryta ihop och komma igen :shock:
Vet inte om dett är samma för dig men för mig är det nerver. Särskikt puttningen blir föe mig lidande. Just nerver för om jag missar den här blir det jobbigt sen. Just på green försök släppa allt och göra det man ska utan tanke på vilket slag det är och vad man har och så. Jag brukar försöka, även fast jag glömmer, att ha taktik. Inom 4 meter då försöker jag sänka. Mer än så då är det en layup som gäller. En zon på ca metern runt hål som är godkänd. Det brukar hjälpa mig och det oftast när detta stämmer och jag får det här lugnt som flest från över 4 m trillar i.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Mikael316 skrev:
MacTS skrev:Gårdagens tävling gick inte som jag hade tänkt mig. Puttningen är verkligen iskall och jag måste verkligen se till att fokusera på putt-träning. Massor med 3-puttar igår och även en härlig 4-putt...inte bra!
Det som annars var bra var spelet fram till green. Spelade mycket stabilt.
Fick till slut 29 p vilket med en någorlunda ok puttning borde varit 10 p till, men men , bara att bryta ihop och komma igen :shock:
Vet inte om dett är samma för dig men för mig är det nerver. Särskikt puttningen blir föe mig lidande. Just nerver för om jag missar den här blir det jobbigt sen. Just på green försök släppa allt och göra det man ska utan tanke på vilket slag det är och vad man har och så. Jag brukar försöka, även fast jag glömmer, att ha taktik. Inom 4 meter då försöker jag sänka. Mer än så då är det en layup som gäller. En zon på ca metern runt hål som är godkänd. Det brukar hjälpa mig och det oftast när detta stämmer och jag får det här lugnt som flest från över 4 m trillar i.
Jo, jag tror att det är nerver för mig med till viss del. Det blev inte bättre av att jag missade typ 70cm-puttar på de två första hålen heller. Men faktum är också att jag tränar alldeles för lite puttning, så en rejäl ökning av träningsdos tror jag kommer att hjälpa mig att bli säkrare
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Jag hr legat sjuk i nästan en vecka, så det har inte blivit någon golf, men just nu känns det nästan positivt för jag har fått tillbaks ett jäkla sug att spela. Imorgon är det en 3-manna-scramble på hemmabanan vilket ska bli roligt
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

AVundsjuk jag blir på att du har en par-3 bana att tillgå. Jag skulle så gärna också ha en sådan för lite snabba kvällsrundor!
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

JohanAdministratör skrev:AVundsjuk jag blir på att du har en par-3 bana att tillgå. Jag skulle så gärna också ha en sådan för lite snabba kvällsrundor!
Ja, Par-3-banan är perfekt för snabba rundor. Det är aldrig några köer heller så ,man kan komma ut och spela den när som helst
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Nu har jag haft en bra vecka i golfspelet. I lördags spelade jag en grymt rolig tävlingsform som heter "mörker-golf". Vi spelade i mörker med självlysande bollar, fairways uppmärkta med marshaller och upplysta flaggor/hål. Grymt svårt med roligt. Tävlingen spelades på en Par-3 bana. Jag lyckades komma 2:a med 46 slag på 12 hål.

Efter det har jag spelat 2 st sällskapsrundor och lyckats sänka mig på båda. Nuvarande hcp 10,2.
Synd att säsongen snart är slut:-(
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MacTS skrev:Nu har jag haft en bra vecka i golfspelet. I lördags spelade jag en grymt rolig tävlingsform som heter "mörker-golf". Vi spelade i mörker med självlysande bollar, fairways uppmärkta med marshaller och upplysta flaggor/hål. Grymt svårt med roligt. Tävlingen spelades på en Par-3 bana. Jag lyckades komma 2:a med 46 slag på 12 hål.

Efter det har jag spelat 2 st sällskapsrundor och lyckats sänka mig på båda. Nuvarande hcp 10,2.
Synd att säsongen snart är slut:-(
Du får spurta ned till 9,9 nu på slutet!
Skriv svar