Min golfresa

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
AdamMartinsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 aug 2016, 09:10

Hejsan golfkamrater!

Många av er har gett mig tillräckligt för inspiration för att även jag ska börja dokumentera min väg mot mina mål inom golfen!

Vem är jag?
Mitt namn är Adam, jag är 24 år gammal. Jobbar som automationsingenjör på en konsultfirma. Bor i en villa i Oskarshamn i Småland tillsammans med min sambo. Otroligt sportintresserad över lag, kollar på all sport som sänds.

Min bakgrund
Jag har som många andra spelat ishockey. Det höll jag på med i 11 år tror jag. Det blev för mycket med hockeygymnasium samtidigt som man skulle få ihop det med skolan och andra intressen vid 18års ålder :) Efter jag la skridskorna åt sidan så var det endast egen träning i form av gymträning samt konditions träning som gällde.

Min bakgrund inom golfen
Den är inte så lång. Golfen var aldrig något för mig tills jag var den enda av alla mina närmsta vänner som inte spelade så då tog även jag grönt kort sommaren 2013. Första året spelade jag inte mer än att jag tog grönt kort i princip, det var först våren 2015 jag skulle börja "på riktigt". Jag spelade ner mig till 22 i hcp. Inför 2016 var jag lite osäker på hur mycket jag skulle hinna spela golf, då jag precis köpt hus och stod med renovering kvällstid. Jag kom inte igång förens i slutet på maj. Men sedan dess har jag spelat mer än någonsin och blir mer och mer biten för varje dag som går.

Jag har haft mycket strul med min slice, där kanske de flesta känner igen sig lite. Den har iår gått till en lite mer kontrollerad fade.
Tyvärr så hoppade mitt knä ur led i somras så jag har fått justera lite i min uppställning då jag har smärtor vid vridning. Trotts det så har jag spelat bra sedan min skada.

Mina mål
Kortsiktiga: Under 15,0 med STABILT spel (även att jag har 15,9 så är det en lång resa kvar)
Långsiktiga: Som många andra är ett mål att nå singel HCP.

Min träning
Jag brukar oftast träna 1-2 ggr i veckan på rangen/ puttgreen, samt 1-2 rundor på banan då jag räknar FW träff och GIR så gott det går. Jag är i ganska bra fysisk form tack vare min bakgrund men tränar 1-4 dagar på gymmet. Där tränar jag mest hela kroppen för att inte komma efter med någon muskelgrupp.

Jag ska försöka dokumentera så mycket jag kan, hinner och kommer ihåg. Mest för min egen del så jag kan gå tillbaka och se hur min resa utvecklas med tiden.


Nu kör vi!
Senast redigerad av AdamMartinsson den 30 aug 2016, 09:29, redigerad totalt 1 gånger.
Högerspelare
Driver: TaylorMade SLDR 9,5°
Spoon: TaylorMade SLDR 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 19°
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist SM5 52-56
Putter: TaylorMade Spiderblade 2.0, TaylorMade Spider Tour
Boll: ProV1X
HCP: 6.8
AdamMartinsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 aug 2016, 09:10

Här är min utvecklingskurva för året. Har kommit en bra bit på vägen men jag vill mer!
Bilagor
20190830.jpg
20190830.jpg (63.96 KiB) Visad 9902 gånger
Högerspelare
Driver: TaylorMade SLDR 9,5°
Spoon: TaylorMade SLDR 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 19°
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist SM5 52-56
Putter: TaylorMade Spiderblade 2.0, TaylorMade Spider Tour
Boll: ProV1X
HCP: 6.8
AdamMartinsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 aug 2016, 09:10

Gårdagen bestod av lite svingträning på rangen samt en 9 hålsrunda.

7/7 FW träffar
2/9 GIR :?
18 puttar

Totalt blev det 44 slag (par 34) 17poäng.

Det blåste ganska mycket, vilket inte är så bra när man slår bollen ganska högt och med en fade :lol:
Högerspelare
Driver: TaylorMade SLDR 9,5°
Spoon: TaylorMade SLDR 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 19°
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist SM5 52-56
Putter: TaylorMade Spiderblade 2.0, TaylorMade Spider Tour
Boll: ProV1X
HCP: 6.8
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen hit Adam!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Välkommen! Kul med en till spelare i samma handicaprange som jag som försöker arbeta sig nedåt :) Keep us posted!
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
AdamMartinsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 aug 2016, 09:10

Eftermiddagens pass bestod av 1h på rangen där focus låg på min uppställning, kändes väldigt bra måste jag säga! Inte ett slag jag är missnöjd med faktiskt! Efter jag svingat av mig lite så tränade jag på att chippa runt green samt ett 20tal puttar från olika avstånd.

Sedan hade jag turen att boka mig på en boll med två glade pensionärer! Vi spelade banans nio första hål, vilket resulterade i en sänkning! Jag hade med mig känslan ut från rangen där jag tog god tid på mig vid uppställning och var noga med mina rutiner.

41slag (Par 34)
20poäng

4/7 FW träffar
2/9 GIR :shock:
19 puttar

Överlag träffar jag för lite greener, men just nu kämpar jag med att hitta rätt längd med mina järn, jag brukar alltid tänka "hellre kort än över green".
Högerspelare
Driver: TaylorMade SLDR 9,5°
Spoon: TaylorMade SLDR 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 19°
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist SM5 52-56
Putter: TaylorMade Spiderblade 2.0, TaylorMade Spider Tour
Boll: ProV1X
HCP: 6.8
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

AdamMartinsson skrev:Eftermiddagens pass bestod av 1h på rangen där focus låg på min uppställning, kändes väldigt bra måste jag säga! Inte ett slag jag är missnöjd med faktiskt! Efter jag svingat av mig lite så tränade jag på att chippa runt green samt ett 20tal puttar från olika avstånd.

Sedan hade jag turen att boka mig på en boll med två glade pensionärer! Vi spelade banans nio första hål, vilket resulterade i en sänkning! Jag hade med mig känslan ut från rangen där jag tog god tid på mig vid uppställning och var noga med mina rutiner.

41slag (Par 34)
20poäng

4/7 FW träffar
2/9 GIR :shock:
19 puttar

Överlag träffar jag för lite greener, men just nu kämpar jag med att hitta rätt längd med mina järn, jag brukar alltid tänka "hellre kort än över green".
2/9 greener tycker jag inte är så farligt. Är det så att du har ett slag per hål så kan du ju utgå från att ta dig på green med birdieslaget. Hur många greener träffar du on du räknar med hcpslaget och har en tvåputt för två poäng? Det kan jag gissa att du har rätt ofta! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
AdamMartinsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 aug 2016, 09:10

Mikael316 skrev:
AdamMartinsson skrev:Eftermiddagens pass bestod av 1h på rangen där focus låg på min uppställning, kändes väldigt bra måste jag säga! Inte ett slag jag är missnöjd med faktiskt! Efter jag svingat av mig lite så tränade jag på att chippa runt green samt ett 20tal puttar från olika avstånd.

Sedan hade jag turen att boka mig på en boll med två glade pensionärer! Vi spelade banans nio första hål, vilket resulterade i en sänkning! Jag hade med mig känslan ut från rangen där jag tog god tid på mig vid uppställning och var noga med mina rutiner.

41slag (Par 34)
20poäng

4/7 FW träffar
2/9 GIR :shock:
19 puttar

Överlag träffar jag för lite greener, men just nu kämpar jag med att hitta rätt längd med mina järn, jag brukar alltid tänka "hellre kort än över green".
2/9 greener tycker jag inte är så farligt. Är det så att du har ett slag per hål så kan du ju utgå från att ta dig på green med birdieslaget. Hur många greener träffar du on du räknar med hcpslaget och har en tvåputt för två poäng? Det kan jag gissa att du har rätt ofta! :)

Ja så är det ju faktiskt! Men eftersom man är lite av en tävlingsmänniska så räknar man ju sin scoore efter banans par. :lol:
Högerspelare
Driver: TaylorMade SLDR 9,5°
Spoon: TaylorMade SLDR 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 19°
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist SM5 52-56
Putter: TaylorMade Spiderblade 2.0, TaylorMade Spider Tour
Boll: ProV1X
HCP: 6.8
AdamMartinsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 aug 2016, 09:10

Jag har inte haft möjlighet att spela på några dagar, men jag har gjort några ingrepp med min putter. Jag har kapat den med 1 tum och i samband med det så åkte det på ett nytt grepp. Jag upplever det som att det är mycket bättre balans i min stroke. Så förhoppningsvis kan detta medföra att jag sänker fler puttar. Men det återstår att se :D

Nu på söndag är det dags att spela KM. Jag kommer inte ha någon chans mot de riktigt låg hcp spelarna, men jag vill ha det som ett kvitto på hur mitt år har varit. Det kan vara lite roligt att gå tillbaka och kolla hur och vad man har utvecklats med under det gångna året.
Jag ska delta i tre "klasser" dels KM som sträcker sig över 36 hål, men även för min åldersgrupp och sen för Herr, poängbogey. De två sistnämnda kommer man bara att räkna scooren på de första varvet. Det kommer bli spännande då det är mitt första KM :)

Vi hörs!
Högerspelare
Driver: TaylorMade SLDR 9,5°
Spoon: TaylorMade SLDR 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 19°
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist SM5 52-56
Putter: TaylorMade Spiderblade 2.0, TaylorMade Spider Tour
Boll: ProV1X
HCP: 6.8
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Nu är jag ingen expert, men tycker mig kunna utläsa att du träffar fler FW´s än greener?

Mitt tips till dig är att öva mer på järnslag, och då kanske mer i segmentet korta järn/wedge´ar.
Efter det är det chippning som gäller.
Varför tycker jag det då?
Jo, du träffar inte många greener (fast siffrorna kanske inte är katastrofala sett till hcp), men jag tror att det är en nyckel till hcp sänkning.
För träffar du fler greener slipper du chippa så ofta, för med 18-19 puttar på 9 hål och två greenträffar innebär det kanske upp till 7 chippar, och då är det ganska risig scrambling, som jag tolkar det?
Om du kan chippa bättre och kapa antalet puttar med 2 per 9 hål, då tar du bort 4 slag/18 hål, och DET är ganska mycket.

Lycka till, och det ska bli kul att följa!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar