Min golfresa

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
AdamMartinsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 aug 2016, 09:10

långryggen skrev:Nu är jag ingen expert, men tycker mig kunna utläsa att du träffar fler FW´s än greener?

Mitt tips till dig är att öva mer på järnslag, och då kanske mer i segmentet korta järn/wedge´ar.
Efter det är det chippning som gäller.
Varför tycker jag det då?
Jo, du träffar inte många greener (fast siffrorna kanske inte är katastrofala sett till hcp), men jag tror att det är en nyckel till hcp sänkning.
För träffar du fler greener slipper du chippa så ofta, för med 18-19 puttar på 9 hål och två greenträffar innebär det kanske upp till 7 chippar, och då är det ganska risig scrambling, som jag tolkar det?
Om du kan chippa bättre och kapa antalet puttar med 2 per 9 hål, då tar du bort 4 slag/18 hål, och DET är ganska mycket.

Lycka till, och det ska bli kul att följa!
Det känns som du slår huvudet på spiken ganska bra! Jag känner själv att det är den typen av slag jag borde lägga fokus på. Dock kan jag ju inte säga att jag känner mig "säker" från tee. Då jag kan fallera totalt vissa slag och glömmer bort allt vad rutiner heter osv.

Men jag känner absolut att jag borde få mer känsla för 100m och inåt!

Alla tips uppskattas verkligen! Jag ska ta åt mig och lägga upp en träningsplan för detta :D
Högerspelare
Driver: TaylorMade SLDR 9,5°
Spoon: TaylorMade SLDR 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 19°
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist SM5 52-56
Putter: TaylorMade Spiderblade 2.0, TaylorMade Spider Tour
Boll: ProV1X
HCP: 6.8
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Kul! inte att jag hittat din svaghet, men att jag får samma känsla som du själv!
Statistik ljuger sällan så länge man är ärlig mot sig själv.
Min svaghet själv är det kortare spelet, med betoning på det kortaste, men jag har slagit otroligt många pitchar och chippar på rangen så jag känner mig mer stabil, nu ska det "bara" överföras på banan.
En sak är att oftare slå maxade slag, inte några softa nior när ett alternativ är en maxad pitch, typ.
Får jag ordning på det, vilket känslan är, då kommer jag att ta mig neråt till en stabilare lägre nivå, var väl förhoppningen iallafall...

Ner till singel igen är det initiala målet.

Lycka till!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

långryggen skrev:Kul! inte att jag hittat din svaghet, men att jag får samma känsla som du själv!
Statistik ljuger sällan så länge man är ärlig mot sig själv.
Min svaghet själv är det kortare spelet, med betoning på det kortaste, men jag har slagit otroligt många pitchar och chippar på rangen så jag känner mig mer stabil, nu ska det "bara" överföras på banan.
En sak är att oftare slå maxade slag, inte några softa nior när ett alternativ är en maxad pitch, typ.
Får jag ordning på det, vilket känslan är, då kommer jag att ta mig neråt till en stabilare lägre nivå, var väl förhoppningen iallafall...

Ner till singel igen är det initiala målet.

Lycka till!
Angående maxade slag är ju det där en känsla man hittar personligen. Jag själv har en standardsving men om jag tippar över i fart på den blir det lätt att jag tappar svingen. likadant på slag mellan full och typ trekvarts. Sen vet jag folk som gillar den softa svingen och inte alls vill maxa. Det gäller att hitta sin egne trudelutt att vända sig mot när nerver spökar.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
AdamMartinsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 aug 2016, 09:10

I söndags spelades KM, 36 hål. Jag hade en tung dag på golfbanan, då jag vred mitt knä lite illa första varvet men lyckades hålla ihop det ganska bra tillslut. Det blev 89 slag (par 70). Vilket "bara" är tre slag sämre än mitt hcp. Andra varvet fick jag kämpa betydligt mer, och det slutade på en 93 slag. Inte godkänt någonstans....
Det jag tar med mig från helgens tävling är spelet från tee till green, på green finns inte mycket att säga om. Det fanns inte mycket som stämde.. Det finns en hel del att träna på..

Jag hade turen att spela i samma boll med vinnaren av KM, det var väl det trevligaste med helgen! :)

Jag har mycket träning runt och på green planerat de kommande dagarna. Det spelet måste bli bättre!
Högerspelare
Driver: TaylorMade SLDR 9,5°
Spoon: TaylorMade SLDR 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 19°
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist SM5 52-56
Putter: TaylorMade Spiderblade 2.0, TaylorMade Spider Tour
Boll: ProV1X
HCP: 6.8
AdamMartinsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 aug 2016, 09:10

Nu var det ett tag sedan jag höll i klubborna. Helgen som gick var det fullt upp med annat!
Men idag kliade det lite i fingrarna! :D

Idag åkte jag till golfbanan med en tanke att träna puttar, samt lite runt green.
När jag kom dit så ändrades planen ganska så fort. Vädret var underbart och jag bokade på mig i en 2boll.
Jag ställde mig tillsammans på första tee med två st äldre herrar, singel HCP båda två. Utan uppvärmning eller något sådant svingar vi iväg, det fick gå som det går tänkte jag! Efter tre spelade hål låg jag två slag efter. Men på fjärde hålet vände det totalt! Jag rullar i fem par i rad! :o Hål nr 8 blev det bogey och jag avslutar lite svajjigt med en dubblebogey på hål nr nio.

Sammanfattningsvis blev det 41 slag, två bättre än mitt hcp!

15 puttar
5 FW träffar
1 GIR

Jag hade med mig i bakhuvudet hela rundan att spela smart och inte "gå" för green i alla lägen. Vilket jag lyckades med ganska bra idag! Jag är väldigt nöjd! Ibland är det ganska skönt att inte spela med sina vanliga polare, för mig blir det en helt annan fokus! :)

Nu på fredag är det den årliga tävlingen med jobbet, just nu känns det ganska bra faktiskt! Jag hoppas på att hinna ut och träna lite till innan fredag!

Svinga lugnt!
Högerspelare
Driver: TaylorMade SLDR 9,5°
Spoon: TaylorMade SLDR 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 19°
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist SM5 52-56
Putter: TaylorMade Spiderblade 2.0, TaylorMade Spider Tour
Boll: ProV1X
HCP: 6.8
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

AdamMartinsson skrev:Jag har inte haft möjlighet att spela på några dagar, men jag har gjort några ingrepp med min putter. Jag har kapat den med 1 tum och i samband med det så åkte det på ett nytt grepp. Jag upplever det som att det är mycket bättre balans i min stroke. Så förhoppningsvis kan detta medföra att jag sänker fler puttar. Men det återstår att se :D

Nu på söndag är det dags att spela KM. Jag kommer inte ha någon chans mot de riktigt låg hcp spelarna, men jag vill ha det som ett kvitto på hur mitt år har varit. Det kan vara lite roligt att gå tillbaka och kolla hur och vad man har utvecklats med under det gångna året.
Jag ska delta i tre "klasser" dels KM som sträcker sig över 36 hål, men även för min åldersgrupp och sen för Herr, poängbogey. De två sistnämnda kommer man bara att räkna scooren på de första varvet. Det kommer bli spännande då det är mitt första KM :)

Vi hörs!
Kul att läsa att du ställer upp i KM. Det ska du ha en stor eloge för!
AdamMartinsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 aug 2016, 09:10

Nu har jag inte skrivit något på länge. Jag har spelat en del faktiskt, eller allt är väl relevant. Jag skulle vilja spelat mer!
Vad som hänt senaste månaden är att jag sänkt mig 0.4 och jag spelar stundtals en hel del bra golf. Framförallt runt green och på green. Just på green har jag kämpat ganska mycket då jag vill minimera 3puttar/ runda. Jag har tränat en del puttning hemma i min källare :lol:

Just nu känns det verkligen som säsongen börjar ta slut, men mest min motivation. Det finns ingen glädje i spelet alls. Det finns mentala bitar att kämpa med t.ex. ett dåligt spelat hål behöver inte förstöra en hel runda..

Planen för hösten är att fortsätta kämpa med närspel men det är även dags att lägga ner mer energi på min fysiska form och jobba in mer rörlighet. Måste även försöka hitta glädjen med golfen igen tills nästa år! Bara att kämpa på! :)
Högerspelare
Driver: TaylorMade SLDR 9,5°
Spoon: TaylorMade SLDR 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 19°
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist SM5 52-56
Putter: TaylorMade Spiderblade 2.0, TaylorMade Spider Tour
Boll: ProV1X
HCP: 6.8
AdamMartinsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 aug 2016, 09:10

Dags för lite uppdatering på den här fronten!

Jag tycker att vintern gick av bara farten med allt från mycket jobb till Thailandsresa. :) Klubborna var undanstökade i ett par månader, det var puttern som fick rulla iväg ett par bollar på mattan hemma i källaren. Bortsett från det så har jag endast kollat på proffsen på tvn :D

Det jag har fokuserat på i vinter har varit rörlighet och smidighet de fåtal gånger jag har varit på gymmet. Tråkigt nog så blev det inte så mycket som jag tänkt eller hoppats på, det var nog bara latmasken som tog övertaget. Men resultatet av den lilla rörlighetsträningen känner jag har gett resultat.

Så äntligen kom våren till Småland och i lördags var det dags att ge sig ut första gången och harva på banan. Jag måste säga att min hemmabana (Oskarshamns GK) har klarat sig otroligt bra i vinter! Riktigt roligt!

De första 9 hålen började svajjigt. Det var hela vägen från tee till green som jag var osäker. En blandning av osäkerhet och ovana tror jag. Det resulterade i 46 slag och 14 poäng. Nästkommande 9 hål kändes mycket bättre, jag tänkte igenom alla slag innan jag slog iväg bollen. Jag hittade ett tempo som funkade för dagen. Det resulterade i 41 slag och 21 poäng. Så totalt 87 slag och 35 måste jag säga att jag är nöjd med för att vara så tidigt som det var!

Jag har även hunnit spela två st 9håls rundor efter jobbet. Det kändes som jag fortsatte i samma bana jag slutade. Den första 9hålsrundan blev det 17p och den andra 19p. Så årets första sänkning är registrerad! :D
Den sistnämnda rundan fanns mer att hämta uttav, då jag gjorde 2st dubbelboggeys efter varandra och tappade fokus lite... Men men, så är sporten!

Kortsiktiga planer för veckan är att imorgon torsdag ha lite möte med alla grabbar som ska spela vårat seriespel i H22. Tillsammans med våran pro. Tanken är att då gå igenom våra mål för säsongen och bara snacka lite skit :)

Sedan har jag även bokat nästa runda på lördag morgon! Hoppas att allt fortsätter kännas lika bra och jag kan fortsätta utvecklas! :)
Högerspelare
Driver: TaylorMade SLDR 9,5°
Spoon: TaylorMade SLDR 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 19°
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist SM5 52-56
Putter: TaylorMade Spiderblade 2.0, TaylorMade Spider Tour
Boll: ProV1X
HCP: 6.8
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul att du frostat av dagboken!
AdamMartinsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 aug 2016, 09:10

Igår hade vi uppstartsmöte med gänget som ska spela H22 och även H30 för klubben. Vi kommer att va en träningsgrupp på runt 15 man kanske :) Vi kommer ha gemensamma träningar varannan torsdag.

Det blir nog ett sjukt bra gäng och förhoppningsvis så kommer jag utvecklas en hel del under den resan! :D

Efter mötet så var vi lite optimistiska och gav oss ut på banan, men vi hann spela ~7hål innan mörkret kom och med det så försvinner allt av den lilla längdkänslan och avståndsbedömningen som finns... :lol: Så det var mer som ett träningspass då jag fokuserade på att ha ett jämt tempo och bra svingspår.

Jag har bestämt mig för att föra statistik under hela säsongen. Där allt nämns, vilken typ av golf jag spelat, hur många hål, antal slag mot par, FW och GIR träffar osv. För att kunna göra en utvärdering dels under tiden men sedan i höst när det börjar lida mot sitt slut :)

Idag ska jag ut och försöka spela lite mer golf efter jobbet, eller rättare sagt jag åker hem tidigare för att kunna spela :lol: Blir nog bara 9 hål idag.

Ha´de!
Högerspelare
Driver: TaylorMade SLDR 9,5°
Spoon: TaylorMade SLDR 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 19°
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist SM5 52-56
Putter: TaylorMade Spiderblade 2.0, TaylorMade Spider Tour
Boll: ProV1X
HCP: 6.8
Skriv svar